Цікава розробка уроку із застосуванням вправ для розвитку критичного мислення учнів. Яка допоможе зробити урок ефективним, а учні будуть з задоволенням опановувати новий матеріал.
Всесвітня історія
10 клас
(Урок засвоєння нових знань з елементами критичного мислення)
Тема: «Тоталітаризм»
Мета уроку: Пояснити учням передумови виникнення
тоталітаризму; схарактеризувати ознаки
тоталітарних режимів, допомогти зрозу-
міти в чому заключається різниця між то-
талітаризмом і демократією; розвивати
логічне й критичне мислення, вміння
аналізувати історичні факти та порівню-
вати їх; виховувати повагу до демокра-
тичних методів управління країною.
ХІД УРОКУ:
І Актуалізація опорних знань учнів:
Метод «Мозкової атаки» (мозковий штурм)
(Цей метод базується на розв’язанні певної проблеми або задачі за допомогою активного розумового пошуку рішень)
-Послухайте уважно визначення терміна «тоталітаризм»
Тоталітаризм – (від пізньолатинського «totalis» -- увесь, повний, цілий) – напрям політичної думки і тип політичного режиму, який з допомогою тоталітарного контролю над усіма сферами суспільного життя прагне реалізувати якусь агресивну політичну утопію.
-Вам дається 5 хвилин для того, щоб пригадати вивчені історичні події і пов’язати їх з поняттям «тоталітаризм»
Можливі відповіді учнів:
Людовік ХІV: «Держава – це я! (французький абсолютизм).
Акбар – падишах Великих Моголів.
ІванГрозний – Московський цар
ІІІ Вивчення нового матеріалу:
Метод «Підсилена лекція»
( Вчитель читає лекцію до 20 хвилин, а учні слухаючи лекцію думають над проблемним питанням . Свої думки учні записують на чернетці, записи пропонується робити через рядок, щоб вони мали можливість допрацювати над своєю відповіддю.)
Проблемне питання: «Визначити основні ознаки тоталітаризму, якби ви їх замінили, навіщо?»
Запровадженню тоталітарних політичних режимів сприяли історичні процеси кінця ХІХ – початку ХХ століття. Люди пережили багато страждань і розчарувань: економічні кризи, жорстокі повстання, і нарешті, світова війна. Демократія, на яку покладалося стільки надій, не спромоглася убезпечити народи від руйнувань і багатомільйонних жертв.
З цього приводу згадуються думки двох відомих людей. Засновник анархізму Михайло Бакунін говорив: жодна диктатура не має жодної іншої мети, окрім увінчення самої себе. А як ствердував англійський політик Вінстон Черчіль, демократія – це найгірше зло, яке вигадало людство. Але нічого кращого воно не вигадало...
Тоталітарні режими в СРСР, Італії та Німеччині мали ряд спільних рис. Ці риси найвиразніше проявилися між Першою та Другою світовими війнами,головним змістом якого була боротьба за владу між демократією та тоталітаризмом.
Історичний досвід переконливо доводить, що поява тоталітарних режимів в окремих країнах стала можливою через відсутність єдності політичних сил і недостатню їхню рішучість відстоювати ідеали свободи і демократії.
Можливі відповіді учнів:
Ознаки тоталітаризму |
Ознаки демократії |
Однопартійна диктатура |
Багатопартійність |
Культ особи «вождя» |
Вмілий керівник, якого обирають |
Партійно – державна еліта |
Люди – яких обирає народ |
Цілковитий контроль над економікою |
Ринкові відносини |
Політичний контроль |
Право вибору |
Вторгнення у приватне життя |
Приватне життя |
Репресії та переслідування |
Покарання лише за злочини |
ІІІ Узагальнення:
Написати «Ессе» по темі (5 хв.), в якому учні напишуть короткі вислови стосовно ознак тоталітаризму.
ІV Домашнє завдання:
Прочитати параграф 11, вміти характеризувати ознаки тоталітаризму.