Урок: «Історія душі людської» в романі М.Ю. Лермонтова «Герой нашого часу»

Про матеріал
Мета: (формувати компетентності): предметні (розуміння образу головного героя роману М. Ю. Лермонтова «герой нашого часу»; уміння розкрити духовну трагедію героя; словниковий запас; розвинені зв'язне мовлення та критичне мислення; навички ідейно-художнього аналізу художніх творів; потребу в саморозвитку та самовдосконаленні); ключові (уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність; критичне мислення; комунікативні: навички спілкування в колективі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: вміння визначати роль головного та деталі в тексті; навички роботи з книгою; математична компетентність(уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу(складання таблиці) соціальні та громадянські: здатність протистояти бездуховності, егоїзму; загальнокультурні: естетичний смак, читацькі інтереси, світогляд).
Перегляд файлу

Дата___08.12.2021р.__________

Клас_____9-Б________________

Тема: «Історія душі людської» в романі М.Ю. Лермонтова

«Герой нашого часу»

Мета: (формувати компетентності): предметні (розуміння образу головного героя роману М. Ю. Лермонтова «герой нашого часу»; уміння розкрити духовну трагедію героя; словниковий запас; розвинені зв'язне мовлення та критичне мислення; навички ідейно-художнього аналізу художніх творів; потребу в саморозвитку та самовдосконаленні); ключові (уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність; критичне мислення; комунікативні: навички спілкування в колективі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: вміння визначати роль головного та деталі в тексті; навички роботи з книгою; математична компетентність(уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу(складання таблиці) соціальні та громадянські: здатність протистояти бездуховності, егоїзму; загальнокультурні: естетичний смак, читацькі інтереси, світогляд). Реалізація наскрізних ліній: «Екологічна безпека й сталий розвиток» - усвідомлення краси природи, її благотворного впливу на людину, розкриття значення образного слова для висловлення емоцій та почуттів, розуміння образу природи; «Громадянська відповідальність» - усвідомлення своєї ролі в суспільстві і набуття вмінь брати участь у процесі ухвалення рішень; «Підприємливість і фінансова грамотність» - осмислення неординарності як важливої риси людини для її самореалізації в житті, спонукання учнів до творчих рішень у процесі розв’язання проблем, усвідомлення користі та необхідності спільної діяльності.

Тип уроку: комбінований (урок сприйняття та засвоєння нового матеріалу; застосування знань, умінь і навичок).

Методи та прийоми: словесні та практичні; робота з підручником, робота на картках, творча робота в групах, робота з ілюстраціями, бесіда, розповідь, усне опитування, робота з таблицею, перегляд фрагментів кінофільму «Герой нашого часу».

Основні терміни й поняття: художній образ, художні засоби, психологізм в літературі, психологічний портрет.

Міжпредметні зв'язки: історія, художня культура.

Обладнання: повний текст роману «Герой нашого часу»; літературознавчий словник; портрет письменника, презентація, видання його творів, ілюстрації до них; роздавальний матеріал за темою уроку; ілюстрації до роману «Герой нашого часу» (М. О. Врубеля, І. Ю. Рєпіна) та репродукції малюнків М. Ю. Лермонтова; медіазасоби.

 

Віддай людині крихітку себе,

За це душа поповнюється світлом.

Л.В. Костенко

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент
  2. Ознайомлення з темою та метою уроку

Учитель

Летить життя без вороття:

І не повернеш, й не здогониш…

Як в книзі: радість, й каяття,

І знов сторінку перегорнеш…

Саме відголосся загубленого покоління 30-х pp. XIX ст. обізвалося із новою силою, із новою наповнюваністю  змісту в романі М. Ю. Лермонтова

«Герой нашого часу» i відобразилося в душі та  вчинках головного героя Григорія Печоріна.

То що ж це за герой, портрет якого, за словами самого автора, «составленный   из пороков нашего поколения в полном их развитии» , якa його життєва філософія, чи витримав Печорін випробування небезпекою, чи може він кохати по-справжньому? Уci ці питання ми з’ясуємо протягом уроку, тема якого — «“Історія душі людської” в романі М. Ю. Лермонтова "Герой нашого часу”» .(1 слайд)

Епіграфом до уроку будуть слова сучасної української поетеси Ліни Василівни Костенко: «Віддай людині крихітку себе, За це душа поповнюється світлом» (2 слайд), до якого ми звернемося пізніше.

 

  1. Актуалізація опорних знань

Визначення асоціативних зв’язків (3 слайд)

Які асоціації виникають у вас до слова герой?

  • 1.Сміливий чесний, безкорисливий, справедливий, готовий на самопожертву.
  • 2.Головна діюча особа літературного твору.
  • 3.Особистість, яка є втіленням епохи та суспільства.

Які ж визначення підходять в нашому випадку(Друге та третє)

 

  1. Робота над темою уроку
  1. Прослуховування попередньо підготовленого учнем міні-повідомлення

Описане у творі життя Печоріна припадає на перші роки після повстання декабристів. Кращі люди страчені, інші відмовилися від своїх вільнодумних ідей. Щоб зберегти віру в майбутнє, знайти в собі сили для плідної діяльності, треба було мати благородне серце, вміти побачити реальний шлях боротьби і служіння істині. Вирувала криза ідей. Ідеали, мета і зміст життя пушкінського покоління – все було знищено. Це важкі часи, які пізніше будуть названі «эпохою безвременья» Більшість мислячих людей 30 років XIX століття складали ті, хто не зміг або іще не встиг заполучити якісність мети, віддати свої сили боротьбі, у кого укорінений порядок життя відібрав віру в майбутнє. (4 слайд)

     Учитель:   Чи могла ідейна криза оминути головного героя роману?

(Ні, тому що він живе не на безлюдному острові, а в соціумі. Тому думки, дії, вчинки оточення, навіть мимо волі самої людини, впливають на неї)

Учитель: Отже недоліки кожної окремої людини можуть бути притаманні лише їй – тоді їх можна спробувати виправити. Але коли вони притаманні цілому поколінню – провина лягає не на окремих людей, а на суспільство, що породило ці недоліки. Виправляти було потрібно російську дійсність, життя цілого покоління! Тому в своїй «Думі» Михайло Лермонтов  дає оцінку тому поколінню, до якого належить головний герой твору.

  1. Прослуховування уривку з поезії «Дума» Лермонтова у виконанні  Олега Даля (1 відео)
  2. Порівняння уривку з уривком із роману де у вступі до «Журналу Печоріна» є твердження:

«Історія душі людської, хоча б й найдрібнішої душі, така ж сама цікава і корисна, як і історія цілого народу» (текст розташовано на дошці)

  1. Розв’яжіть кросворд та дізнайтеся, де відбувалися події

  роману(робота в парах)

1) Прізвище розжалуваного офіцера, з яким відбулась дуель головного героя твору.

2) Назва повісті, яка хронологічно є першою.

3) Ім’я коханої Печоріна, що залишила в душі героя незгладимий слід, хоча відчувається, що й тут було більше смутку, ніж радості.

4) Прізвище Мері.

5) Укажіть жанр твору Лермонтова «Герой нашого часу».

6) Одна з головних негативних рис характеру Печоріна.

1)Грушницький 2) Тамань 3)Віра 4) Ліговська 5) Роман 6) Егоїзм

Ключове слово: Кавказ. Додаток 1

  1. Перегляд епізоду «Сповідь Печоріна» з кінофільму «Герой нашого часу»( 2 відео)

Випишіть способи, якими герой намагався подолати свою нудьгу.

Служив у армії

Бував на світських вечірках і на балах

Закохувався

Мандрував

Печорин

Намагався читати, навчатися

Вів щоденник

Брав участь у дуелях

 

Закохував у себе заради розваги

 

Учитель:  Не без гіркої  іронії М.Лермонтов називає свого героя «героєм нашого часу». Але він не перший, хто нудьгує та не може знайти сенс життя. Ви вдома працювали з таблицею, спробували порівняти двох байронічних героїв Григорія Печоріна з роману М.Ю Лермонтова «Герой нашого часу» та Євгенія Онєгіна  з однойменного роману у віршах  О.С. Пушкіна «Євгеній Онєгін»

  1. Робота з таблицею (слайд 5)

Євгеній Онєгін

Григорій Печорін

Спільне

Прізвища обох походять від назв річок (Онеги, Печори.). Вони обоє — представники вищого світу, цікавилися науками, мають критичний та скептичний розум, освічені, добре розбираються в людях, уміють ними маніпулювати, егоїстичні, спочатку прагнуть світських задоволень, потім розчаровується в них, робили спробу вивчати науки, читати книги, але байдужіють до всього, їх охоплює нудьга. Обидва мандрують

 

Відмінне

Наприкінці роману Онєгін стає зовсім іншою людиною. Він по-справжньому закохався, його хандра змінюється пристрастю. Тепер він мисляча, начитана людина, майже поет

Стан Печоріна є трагічнішим, він за натурою більш талановитий і чуттєвий. Це — сильна і вольова особистість, яка прагне діяльності. Та, попри обдарованість і багатство духовних сил, він, за його власним визнанням,— «моральний каліка»

  1. Аналітична бесіда
  1. В чому ж Печорін бачить причину своєї порожнечі?

(Він визначає, що його душа з витонченої стала грубою та спотвореною)

  1. Перегляньте  епізод з фільму «Герой нашого часу» «Прогулянка з Мері» ( 3 відео)
  2. Як вважаєте, чому герой так уперто домагається кохання молодої дівчини з якою ніколи не одружиться?

(Печорін не може розібратися в своїх почуттях, можна говорити про егоїзм, навіть жорстокість героя стосовно жінок, він не думає про те що він змушує їх страждати. Печорін просто любить себе і не може відмовитись від задоволення « мучити» інших.)

  1. Перегляд епізоду з фільму «Герой нашого часу « Кохання Мері»

(4 відео)

  1. Чи настільки черства його душа? Хіба справді він не може оцінити красу природи? Зачитайте опис природи, коли Печорін приїхав на Кавказ.(«Весело жить в такой земле. Какое-то отрадное чувство розлито во всех моих жилах. Воздух чист и свеж, как поцілуй ребенка, сонце ярко, небо синее – чего бы, кажется більше? Зачем тут страсти, желания, сожаления…»)
  2. Про що свідчить це враження? Чи здатний Печорін кохати?( Так  і жінка, яку кохав, - це Віра) Які почуття відчуває герой, знайдіть в тексті опис стану головного героя («Давно забытый трепет пробежал по моим жилам при звуке этого милого голоса. Сердце мое болезненно сжималось…») здається , що це любов справжня щира я у вірші О,С, Пушкіна «Я вас любив..»

( Читання вірша О.С. Пушкіна « Я вас любив…» напам’ять)

  1. Чим жертвує ліричний герой у вірші?(Він самозрікається заради кохання, аби вона була щаслива)
  2. А чим жертвує Печорін заради Віри? (Нічим. Навпаки, розпалює в ній ревнощі, упадаючи за Мері)
  3. Які слова промовляє Печорін не наздогнавши кохану жінку зачитайте:( «При возможности потерять ее навеки Вера стала для меня дороже всего на свете –дороже жизни, чести, счастья»)

   Учитель: Саме Вірою назвав Лермонтов кохану жінку Печоріна, вірою в   майбутнє, надією  на щастя. Але образа зробила свою справу:

                Інсценування: «Сварка Віри з Печоріним»

  1. Чому ж він такий нещасний в коханні?(Тому що він вважає одруження втраченою свободою)

              Учитель: До безкраїх просторів моря, до шуму хвиль направлена остання

                 надія Печоріна. Цілими днями ходить він по піщаному берегу.

  1.  Чого він чекає? Що шукають його очі? (« Не мелькне тли там, на бледной черте, отделяющий синюю пучину от старых тучек, желанный парус, сначала подобный крылу старой чайки, но мало –помалу отделяющийся от пены, валунов и ровным бегом приближающийся к пустынной пристани…»)
  2. Що спадає на думку, що нагадує цей дивний образ?(Він нагадує вірш М.Ю Лермонтова «Біліє парус одинокий»

               Декламування вірша «Белеет парус одинокий» 

  1. Скажіть, що символізує вітрило?(Воно символізує надію, можливість щось змінити в житті)

            Учитель: Але, на жаль, ні для Лермонтова, ні для його героя ця мрія не здійснилась, не з’явилось бажане вітрило і не віднесло їх в інше життя, до інших берегів.

  1. Складання психологічного портрету Печоріна (робота в групах)

  Методичний коментар Даючи характеристику своєму герою, Лермонтов   створює деталізований психологічний портрет, перший в російській літературі.

  Психологічний портрет – це характеристика героя, де автор показує в певній послідовності зовнішні деталі і зразу ж дає їм психологічне і соціальне визначення. Психологічний портрет, на відміну від словесного малювання, дає нам уявлення про внутрішній стан героя. (слайд 6)

Учитель: Яку роль відіграє портрет Печоріна?(Портрет героя пояснює його суперечливий характер, свідчить про великі приховані можливості героя, замкненість, нудьгу)

1 група-  Яким бачать героя інші герої та автор(робота з текстом)

                 Перегляд епізодів фільму «Герой нашого часу» (відео 5) Дослідження

              характеру Печоріна за оцінкою самого героя. Значення щоденника в його

               житті. Інтерв’ю  з Печоріним.

                   2 група -  Життя Печоріна  - ланцюг поєдинків

              Учитель: У цьому його трагедія. Нудьга кидає героя від однієї нікчемної

              пригоди до іншої. Це його біда, а не провина.

  1. Рефлексія. Закріплення вивченого
  1. Слово вчителя

Життя Печоріна – це безперервний ланцюг поєдинків: з Грушницьким, з коханням, з гординею, з самим собою і навіть з самою долею, з її законами. А звідси один крок до поєдинку з Богом – поєдинку, яким живе всезнаючий і гордий лермонтовський Демон. Погляньте будь ласка на ілюстрацію. Це картина створена великим російським художником Михайлом Врубелем. Перед вами Демон, який народився з поеми М.Лермонтова «Демон». Як і «герой нашого часу» Печорін, Демон – егоїст. Так само він страждає від самотності, рветься до життя і людей і в ту ж мить засуджує людей за їх слабкість. Як Печорін, Демон не може звільнитися від зла, що отруїло його душу, і, як Печорін, він не винен в цьому. (слайд 7)

2 Робота з епіграфом (слайд 8)

               Прийшов час звернутися до нашого епіграфа: Віддай людині крихітку

                себе,За це душа поповнюється світлом. Л.В. Костенко

Як ви його розумієте?(Якби Печорін хоч трішки дорожив коханням, дружбою, не лише аналізував свої вчинки, а ішов назустріч людям, то він не страждав би від самотності, відчув би смак життя, душа б його наповнилася світлом.

3.Складання характеристики сучасника метод «Кластер»

Аналізуючи образ Григорія Печоріна ми зможемо зробити певні висновки, а саме, назвіть ті якості характеру та поведінки героя, які б ви взяли в наш час, від яких душа дійсно «поповнилася б світлом» На основі ваших характеристик ми складемо портрет людини XXI століття.

(Герой нашого часу – сильна індивідуальність, привабливість, загартованість, допитливість, глибокий розум, рішучість енергія, пошук використання власних сил, сміливість, самокритичність, уміння бачити красу природи)

Це ті риси, якими наділений Григорій Печорін. А що б ви додали від себе?(Здатність самореалізовуватися в житті, безкорисливість, дружелюбність, вміння кохати, добросердечність, милосердя,  повага до оточуючих) – напишіть ваші характеристики та якості на  смайликах.

Учитель: Сьогодні ми торкнулися лише деяких особливостей душі героя. Силою свого таланту М.Ю. Лермонтов створив образ, який до цього часу залишився за сімома замками.

  1. Підбиття підсумків уроку
  2. Домашнє завдання: Дочитати роман,написати міні-есе «Григорій Печорін - геній чи злочинець(слайд 9)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з теми:

 «Історія душі людської» в романі

 М.Ю. Лермонтова

«Герой нашого часу»

C:\Users\User\Desktop\1094540.jpg

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель зарубіжної літератури

Зуєва Олена Миколаївна

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг-2021

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
513
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку