10 КЛАС ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ
ІТАЛІЯ. КОРПОРАТИВНА ДЕРЖАВА: ІДЕЯ ТА РЕАЛЬНІСТЬ. ФАШИСТСЬКИЙ РЕЖИМ БЕНІТО МУСОЛІНІ.
Дидактичні задачі:
Знати та розуміти: зміст понять тоталітаризм, фашизм, корпоративна держава; хронологічні межі приходу до влади фашистів в Італії; характер економічного зростання у світі 1920-х; сутність протистояння між тоталітарними режимами та демократичними рухами як визначальну особливість історичного процесу в міжвоєнний період; світоглядне наповнення тоталітарних ідеологій, їхню спрямованість поти інтересів людини і засад людяності.
Уміти: встановити хронологічну послідовність і синхронність фактів, пов’язаних із економічною світовою кризою у провідних країнах світу, боротьбою за збереження демократичного устрою і становленням тоталітарних режимів в Італії; виявити (з використанням історичної карти) зміни в геополітичній ситуації в Європі у зв’язку з утвердженням тоталітарних режимів; охарактеризувати фашистський режим в Італії; встановити передумови, механізми та наслідки утвердження тоталітарного режиму в Італії; висловлювати аргументовані судження про діяльність Беніто Муссоліні.
Тип уроку: комбінований урок.
Форма уроку: урок-конференція.
Основні терміни і поняття: фашизм, корпоративізм, корпоративна система, тоталітаризм, дуче, Сталевий пакт, Латеранський конкордат.
Основні дати: 1920-1921 рр. – «Червоне дворіччя», 1922 р. прихід фашистів до влади в Італії, 1929 р. утворення держави Ватикан, 19351936 рр. італо-ефіопська війна, 9 травня 1936 р. – проголошення Італії імперією, 1939 р. "Сталевий пакт" між Італією та Німеччиною.
Навчально-методичне забезпечення: презентація Power Point, підручник, карта «Європа в міжвоєнний період», фліп-чарт, папір для фліп-чарту, стікери, маркери, копії: історичні документи, статті з газет, світлини.
Методи та педагогічні технології: бліц-опитування, скетчноутінг, дослідницький метод, групова робота, релаксація «Квітка-свічка».
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку. (2-3 хв.)
Привітання.
Я трохи хвилююся, думаю, що ви також. Сьогодні я хочу поговорити з вами про дуже важливі питання, відповісти на які, здавалося б легко, але насправді – складно.
Тема нашого уроку: «Італія. Корпоративна держава: ідея та реальність. Фашистський режим Беніто Муссоліні».
Після цього уроку ви зможете:
ІІ. Актуалізація опорних знань. (2-3 хв.)
У сучасному світі не спадає зацікавленість таким феноменом, як фашизм. Італія була першою країною, в якій до влади прийшли фашисти. На уроках правознавства в минулому навчальному році ви вивчали ознаки авторитарних режимів, спробуйте пригадати їх.
Орієнтовні відповіді:
Авторитаризм – визначається, як державний режим, у якому державна влада здійснюється конкретною особою (класом, партією, елітною групою тощо) за мінімальною участю народу.
Невелике число носіїв влади;
Без поділу влади на гілки;
Цензура;
Права людини не забезпечуються;
Необмеженість і не підконтрольність влади;
Однопартійність;
Мілітарізація;
Репресії;
Допускає вільнодумство, але обмежене;
Не має механізму формування влади.
Також важливо пригадати в якому становищі була Італія після завершення Першої Світової війни.
Італія після Першої Світової війни була у таборі переможців. Проте її часто називали «переможеною». А після Версальської конференції багато хто з політиків взагалі порівнював країну зі «злиднем», який «тішиться крихтами, що залишилися від пирога перемоги».
Перейшла з Троїстичного союзу до Антанти.
Монархія – король Віктор Іммануїл ІІІ.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (4-5 хв.)
Багато людей вважає, що фашизм - це щось на зразок радикального націоналізму і расизму.
Вважають, що фашизм придумав Гітлер.
Вважають, що фашизм, концтабори і гестапо - синоніми.
Вважають, що фашизм мертвий. Всі вони сильно помиляються.
Сьогоднішній наш урок відкриє шлях розвитку однієї з країни , можливо допоможе вам визначитись в майбутньому, уникнути помилок.
Історія – гарний вчитель, тож нехай цей урок вас сьогодні навчить у цінувати життя, мир і свободи.
«Маріо і чарівник» — новела Томаса Манна, німецького письменника, видана у 1929 році. Головна ідея твору – засудження фашизму і диктатур у тогочасній Європі. Можливо ви вже вивчали цю новелу на уроках зарубіжної літератури. Зараз ви спробуєте за епізодами та цитатами з твору визначити, яким же був фашистський режим.
Ствердження оповідача, що… в серпні чужинець почувається ізольованим, ніби гостем нижчого ґатунку серед флорентійського і римського товариства… |
Дискримінація |
Епізод у їдальні (головний герой з родиною змушений був сідати там, де вказував кельнер, хоча були вільні столики під червоними ліхтариками на веранді, котрі тримають для «наших клієнтів») |
Приниження людської гідності |
«Чіполла остерігався зачіпати благородну публіку і звертався тільки до простолюду». |
Панування одного класу |
«Публіка тільки тоді матиме добрий вечір, коли матиму його я». |
Зловживання владою |
Рішення дирекції готелю, яка не звертаючи увагу на запевнення, що хвороба у дітей минула, ухвалила віддати справу на суд готельному лікарю: «…лише йому, самим нам запрошувати якогось лікаря не дозволялося» |
Зловживання владою |
«Дехто називав великі дати з історії Італії. Чіполла відразу підхоплював їх і висловлював свої патріотичні міркування з цього приводу». |
Патріотизм |
У новелі зображено гіпнотичний сеанс Чіполли, де він демонструє неабияке вміння підкорювати людей з допомогою гіпнозу. |
Підкорення |
Дякую вам за ваші відповіді!
IV. Вивчення нового матеріалу. (12-15 хв.)
Сьогодні у вас незвичайний урок, тому і конспект у вас буде незвичайний. Кожна група на основі власних матеріалів створить конспект за допомогою технології «Скетчноутінг» (робота в групах).
Скетчноутінг - це спосіб фіксування інформації, який дозволяє не записувати 100% почутого або прочитаного тексту, а, навпаки, виділяти з отриманої інформації тільки саму суть і миттєво фіксувати на папері (короткий запис-малюнок).
Скетчі складаються з рукописного тексту, малюнків, схем та різних елементів, наприклад: стрілок, рамок, ліній або простих геометричних фігур. Вміння малювати не відіграє жодної ролі при створенні скетчів, маленькі діти постійно малюють, вони це роблять не вдумуючись, відразу малюють те, що уявили.
Робота в групах – об’єднані заздалегідь, як сіли, для зручності роботи.
І група – Прихід до влади італійських фашистів
ІІ група – Характеристика фашизму в Італії
ІІІ група – Корпоративна держава.
IV група – Зовнішня політика Італії у 20-30-ті рр. ХХ ст.
Кожна група отримує коротку довідку з теми, уривки з історичних джерел, портрети діячів того періоду. На роботу в групах – 10 хвилин.
V. Узагальнення та систематизація знань. (5 -7 хв.)
Презентація роботи груп та завантаження фотокопії конспектів в спільну для подальшого користування.
Релаксація – «Квітка-свічка», повторити кілька разів.
Індивідуальна робота – учні самостійно оцінюють свою роботу на уроці заповнюючи таблицю позначками + та –.
VІ. Домашнє завдання (1-2 хв.)
Опрацювати параграф підручника № 44.
Вивчити дати та визначення.
Написати неформальне есе (8-10 речень) з теми «Місце Беніто Муссоліні в історії Італії».
Я вам дякую за плідну роботу на уроці і хочу подарувати вам маленькі подаруночки з побажаннями (до цукерок прикріплене побажання або мотивуюча цитата).
Ствердження оповідача, що… в серпні чужинець почувається ізольованим, ніби гостем нижчого ґатунку серед флорентійського і римського товариства… |
|
Епізод у їдальні (головний герой з родиною змушений був сідати там, де вказував кельнер, хоча були вільні столики під червоними ліхтариками на веранді, котрі тримають для «наших клієнтів») |
|
«Чіполла остерігався зачіпати благородну публіку і звертався тільки до простолюду». |
|
«Публіка тільки тоді матиме добрий вечір, коли матиму його я». |
|
Рішення дирекції готелю, яка не звертаючи увагу на запевнення, що хвороба у дітей минула, ухвалила віддати справу на суд готельному лікарю: «…лише йому, самим нам запрошувати якогось лікаря не дозволялося» |
|
«Дехто називав великі дати з історії Італії. Чіполла відразу підхоплював їх і висловлював свої патріотичні міркування з цього приводу». |
|
У новелі зображено гіпнотичний сеанс Чіполли, де він демонструє неабияке вміння підкорювати людей з допомогою гіпнозу. |
|
Ствердження оповідача, що… в серпні чужинець почувається ізольованим, ніби гостем нижчого ґатунку серед флорентійського і римського товариства… |
|
Епізод у їдальні (головний герой з родиною змушений був сідати там, де вказував кельнер, хоча були вільні столики під червоними ліхтариками на веранді, котрі тримають для «наших клієнтів») |
|
«Чіполла остерігався зачіпати благородну публіку і звертався тільки до простолюду». |
|
«Публіка тільки тоді матиме добрий вечір, коли матиму його я». |
|
Рішення дирекції готелю, яка не звертаючи увагу на запевнення, що хвороба у дітей минула, ухвалила віддати справу на суд готельному лікарю: «…лише йому, самим нам запрошувати якогось лікаря не дозволялося» |
|
«Дехто називав великі дати з історії Італії. Чіполла відразу підхоплював їх і висловлював свої патріотичні міркування з цього приводу». |
|
У новелі зображено гіпнотичний сеанс Чіполли, де він демонструє неабияке вміння підкорювати людей з допомогою гіпнозу. |
|
Дискримінація
Приниження людської гідності
Панування одного класу
Зловживання владою
Зловживання владою
Патріотизм
Підкорення
Група І
Прихід до влади італійських фашистів
Тяжке фінансово-економічне становище країни позбавляло уряд можливості здійснити заходи щодо покращання життя населення. Довіра до нього і до конституційного ладу впала.
Таке становище в країні призвело до втрати популярності традиційних партій. Всі прошарки суспільства вимагали змін. До змін закликала навіть католицька церква. Найбільшою популярністю користувалися соціалісти. Але розкол в їх рядах на прихильників більшовизму (згодом утворили Комуністичну партію Італії на чолі з Тольятті) і соціал-демократії не дали їм змоги захопити владу або хочаб закріпити здобутки робітничого руху.
Перші фашистські організації з'явилися в Італії в 1919 році. Вони були сформовані як напіввійськові дружини колишніх фронтовиків і називались «фаші ді комбантіменто», тобто з'єднання військовиків. Їхня назва дала найменування усьому фашистському рухові. Підтримані великим капіталом, італійські фашисти розпочали боротьбу за владу. Вони висунули програму, обіцяючи восьмигодинний робочий день, республіканський лад і соціальне страхування. Оскільки Італія була аграрною країною, Муссоліні обіцяв селянам провести аграрну реформу і дати землю.
24 жовтня 1922 р. у Неаполі розпочався з'їзд фашистських союзів. На з'їзді Муссоліні в ультимативній формі зажадав від уряду надати фашистам п'ять міністерських портфелів і керівництво комісаріатом авіації. Того ж дня фашисти розробили план захоплення влади:
27 жовтня — загальна мобілізація фашистів;
28 жовтня — атака на головні центри країни. Три колони сквадристів — членів фашистських бойових загонів — повинні були увійти до Рима, висунути уряду ультиматум та заволодіти головними міністерствами. Під час фашистського «походу на Рим» кабінет міністрів пішов у відставку, але заздалегідь затвердив і розіслав на місця декрет про облогове становище, за яким армія отримала необхідні повноваження наведення порядку. Проте король, Віктор Еммануїл III, відмовився підписувати цей декрет і призначив Муссоліні прем'єр-міністром. Муссоліні прибув до Риму. Італійські фашисти прийшли до влади.
Спочатку влада Муссоліні була обмеженою. Уряд Муссоліні передав у приватне володіння нерентабельні державні підприємства, зменшив дефіцит бюджету. Придушив страйковий рух., При голові уряду була створена Велика фашистська рада, поряд з поліцією (карабінерами) створювалась Добровільна міліція національної безпеки, що формувалася з чорносорочечників. Перші успіхи фашистів забезпечили їм симпатії більшості населення.
Ідеолог італійського фашизму Габріеле д`Анунціо веде розмову з Б.Муссоліні
Зустріч Муссоліні з королем Віктором-Емануїлом ІІІ
ІІ Група
Характеристика фашизму в Італії.
Основні риси фашизму.
Фашизм (італ. fascismo, від fascio - пучок, зв'язка, об'єднання) - ідеологія, політичний рух і соціальна практика, які характеризуються наступними шістьма ознаками і рисами:
Фашизм веде до повного заперечення прав і свобод людини, він несе в собі потенційну і реальну загрозу миру і безпеки людства.
Дуче був витонченим і розумним диктатором. У якийсь момент Муссоліні сам повірив у те, що він людина, «дарована Італії Провидінням», що всі її успіхи є наслідком його геніальної творчості.
З-поміж політичних діячів XX ст. дуче — безперечний чемпіон за кількістю державних посад, що їх він обіймав. На честь дуче складали поеми й пісні, знімали кінофільми, створювали монументальні скульптури, малювали картини, друкували листівки.
Для виховання молоді у фашистському дусі створювались масові молодіжні організації. Прищеплювався культ сили і волі. Насаджувався культ особи Муссоліні.
Наприкінці 1920-х років німецький прихильник Муссоліні написав останньому листа з проханням надіслати фотокартку. Муссоліні наказав посольству в Берліні «подякувати цьому пану за висловлені ним почуття, але повідомити, що дуче не вважає за можливе задовольнити його прохання». Цим німцем був…Адольф Гітлер.
Поза владою дуче залишалась лише церква, на конфлікт з якою дуче не наважувався, бо більшість італійців були ревними католиками. У 1929 р. Муссоліні уклав договір із папою римським (конкордат), згідно з яким утворювалася держава Ватикан; католицька церква отримала ряд привілеїв.
Підписання Латеранської угоди (конкордату) між Папою Римським і Б.Муссоліні
Фашистам здавалось, що вони створили ідеальну модель держави. Та у 1929 р. до Італії докотилась економічна криза. На 1932 р. більшись компаній виявились збитковими, безробіття складало 1 млн осіб, реальна заробітна плата скоротилась на третину. Найбільші банки опинились на межі банкрутства. Щоб подолати кризу Муссоліні вдався до ще більшого одержавлення всіх сторін життя суспільства.
Населення мобілізовувалось на масові «битви за хліб», коли всі італійці, разом з дуче («перший тракторист») – на кіноекрані – працювали на полях. За успіхи в цій «битві» давали бойові ордени. Розгорнулись масові роботи по міліорації долини річки По, по будівництво сотен кіломентрів шосе, плотин тощо. Почалась масова перебудова Риму, проводились грандіозні розкопки. Але, незважаючи на всі зусилля, відчувалась нестача фінансів, стрімко зростав державний борг, податки росли, скорочувався золотий запас. Внутрішні резерви країни були вичерпані. Муссоліні залишалось покластися лише на успіхи в зовнішній експансії. «Війна для чоловіків теж, що і материнство для жінок», - заявляв Муссоліні.
Беніто Муссоліні
ІІІ Група
Корпоративна держава.
Корпоративна система почала створюватися фашистами наприкінці 1920-х років. Згодом Муссоліні утворив спеціальне міністерство корпорацій для регулювання економічного життя країни. Для усунення конфліктів між робітниками і підприємцями 1927 р. було прийнято Хартію праці, за якою професійні спілки було підпорядковано державним органам під контролем фашистів і включено до галузевих корпорацій.
Корпорації мали широкі повноваження й регулювали відносини між працівниками й роботодавцями; відновили скасований у 1923 р. 8-годинний робочий день і встановили 40-годинний робочий тиждень. В економіці почали діяти фашистські синдикати й корпорації, об’єднані в конфедерації. До їх керівництва входили партійні чиновники, представники фашистських профспілок і підприємці.
У 1930 р. було створено Національну раду корпорацій, членами якої були представники від робітників, роботодавців, члени фашистської партії і міністри відповідних галузей. Усього в основних галузях економіки було створено 22 національні корпорації, і на середину 1930-х років практично всі італійці стали їх членами. По суті, корпоративна система була моделлю державного регулювання економіки.
Корпорації схвалили заборону страйків і контролювали укладення колективних трудових договорів, розглядали конфліктні ситуації, надавали фінансову підтримку профспілкам.
Беніто Муссоліні
IV Група
Зовнішня політика Італії у 20-30-ті рр. ХХ ст.
Доступившись до влади, фашисти прагнули відродити Римську імперію і перетворити Середземне море у "mare nostrum" ("наше море", як його називали давні римляни). Реалізація цих завойовницьких планів — прямий шлях до війни. Фашисти, поряд із ліквідацією демократичних інститутів, почали процес мілітаризації економіки і всіх аспектів життя суспільства. Ресурси країни мобілізувалися для майбутніх завойовницьких війн.
Італійські війська направляються в Абессінію (Ефіопію)
Першою жертвою агресивних дій Італії стала Ефіопія, яку італійські війська захопили в 1935-1936 рр. Агресія проти Ефіопії була засуджена провідними країнами світу (Англія, Франція, США та ін.), проти Італії було запроваджено економічну блокаду. У відповідь Муссоліні проголосив політику автархії (самозабезпечення). Населення підтримало дуче. Був обмежений імпорт. Купувати іноземні товари вважалось недостойним. Поступово Італія досягла позитивного сальдо у зовнішній торгівлі.
Проголошення Італії імперією
На хвилі патріотичного піднесення 9 травня 1936 р. Італія була проголошена імперією. Почалась шалена підготовка до війни: армія збільшувалась чисельно, нарощувався випуск озброєнь.
Італійська карикатура на санкції європейських держав проти Італії
Прагнення до переділу світу швидко привело Італію до зближення з фашистською Німеччиною та Японією, незважаючи на деякі суперечки щодо Австрії та Балкан. До того ж, будучи першим фашистом, Муссоліні не хотів поступатися цією роллю "вискочці" Гітлеру.
Суперництво між двома фашистськими лідерами тривало аж до 1940 р., доки Муссоліні не змирився зі статусом молодшого партнера Німеччини.
У 1937 р. Італія приєдналася до Антикомінтернівського пакту, а 1939 р. Італія та Німеччина уклали між собою "Сталевий пакт".
Гітлер і Муссоліні після укладення „Сталевого пакту”
Першою спільною акцією Німеччини та Італії стала підтримка франкістів в Іспанії в 1936-1939 рр. Італія відправила туди 200-тисячний військовий корпус і велику кількість зброї.
У квітні 1939 р. Італія захопила Албанію‚ а 1940 р. вступила у Другу світову війну на боці Німеччини. Вступ у війну прискорив крах фашизму в Італії.
Міні-підручник для учнів
Фашизм (італ. fascismo, від італ. fascio — «зв'язка», «об'єднання») — різновид політичного режиму, а також радикальна авторитарна імперіалістична політична ідеологія, характерними ознаками якої є сильний культ особи, мілітаризм, тоталітаризм, імперіалізм та ідея єднання та мобілізації нації та держави проти ворогів, ідея постійної війни й панування.
Корпоративізм (пізньолат. corporatio — об'єднання, співтовариство) — система прийняття рішень та представництва інтересів через обмежену кількість жорстко визначених, ієрархічно ранжованих і функціонально диференційованих груп інтересів, що монополізують представництво відповідних сфер суспільного життя за згоди держави в обмін на її участь у підборі лідерів та призначенні керівного складу цих груп, а також у формуванні їхніх вимог.
Корпорація (від лат. corpus, corporatio — тіло, стан, об’єднання) — це об’єднання людей за їхнім місцем на службі суспільству. Можливі корпорації різних галузей господарства незалежно від конкретних професій працівників.
Корпоративна держава – одна з державних форм авторитарного режиму (наприклад у фашистській Італії).
Тоталітаризм (італ. totalità і прикметник італ. totalitario, від лат. totalitos цілісний — той, що охоплює усе загалом) — система державно-політичної влади, яка регламентує усі суспільні та приватні сфери життя людини-громадянина і не визнає автономії від держави таких недержавних сфер людської діяльності як економіка і господарство, культура, виховання, релігія
Дуче (італ. Duce, duːtʃe), від лат. dux («лідер, вождь») — італійський титул, який носив Беніто Муссоліні, глава Національної фашистської партії.
Сталевий пакт – міжнародний договір, підписаний 22 травня 1939 року в Берліні між Німеччиною та Італією. Згідно з пактом вісь Берлін — Рим була встановлена остаточно.
Латеранський конкордат – укладені 11 лютого 1929 року, між Святим Престолом (в особі кардинала П'єтро Гаспаррі, державного секретаря), та королівством Італії (в особі прем'єр-міністра Беніто Муссоліні), що нарешті розв'язали так зване «Римське питання» — про статус Ватикану після розпаду Папської держави у 1870 році.
1920 - 1921 рр. – «Червоне дворіччя»
1922 р. прихід фашистів до влади в Італії
11 лютого 1929 р. , Латеранський конкордат, утворення держави Ватикан
1935 - 1936 рр. італо-ефіопська війна
9 травня 1936 р. – проголошення Італії імперією
22 травня 1939 р. "Сталевий пакт" між Італією та Німеччиною.
Беніто Муссоліні
Самооцінювання
Клас _____ Прізвище та Ім’я ______________________
Уміння, навички |
Дуже добре зрозумів |
Не все зрозумів |
Не зрозумів |
Я навчився/навчилася створювати скетчі |
|
|
|
Я знаю особливості розвитку Італії в 20-30-ті рр. ХХ ст. |
|
|
|
Я зрозумів\зрозуміла, терміни, що вивчалися на уроці |
|
|
|
Я запам’ятав\запам’ятала дати, що вивчалися на уроці |
|
|
|
Я зрозумів\зрозуміла, як виконувати домашнє завдання |
|
|
|
Урок був цікавим |
|
|
|
Клас _____ Прізвище та Ім’я ______________________
Уміння, навички |
Дуже добре зрозумів |
Не все зрозумів |
Не зрозумів |
Я навчився/навчилася створювати скетчі |
|
|
|
Я знаю особливості розвитку Італії в 20-30-ті рр. ХХ ст. |
|
|
|
Я зрозумів\зрозуміла, терміни, що вивчалися на уроці |
|
|
|
Я запам’ятав\запам’ятала дати, що вивчалися на уроці |
|
|
|
Я зрозумів\зрозуміла, як виконувати домашнє завдання |
|
|
|
Урок був цікавим |
|
|
|
Цитати для мотивації.
“Перемога – це ще не все, все – це постійне бажання перемагати.”, – Вінс Ломбарді.
“Наука – це організовані знання, мудрість – це організоване життя.”, – Іммануїл Кант.
“У моєму словнику немає слова “неможливо”.”, – Наполеон Бонапарт.
“Ви ніколи не перетнете океан, якщо не наберетеся мужності втратити берег з виду.”, – Христофор Колумб.
“Недостатньо тільки отримати знання; їх треба застосувати. Недостатньо тільки бажати; треба діяти.”, – Йоганн Вольфганг фон Гете.
“Ідіть впевнено у напрямку до мрії. Живіть тим життям, яке ви самі собі придумали.”, – Генрі Девід Торо.
“Щастя – це не щось готове. Щастя залежить тільки від ваших дій. “, – Далай Лама.
“Успіх – це здатність крокувати від однієї невдачі до іншої, не втрачаючи ентузіазму.”, – Вінстон Черчилль.
Кращий спосіб почати робити – перестати говорити і почати робити. – Уолт Дісней
Іноді щось може йти не так, як хотілося-б, але ви не повинні зупинятися. – Майкл Джордан
Вірте в себе! Вірте в свої здібності! Без скромної, але розумної впевненості у своїх силах, ви не зможете бути успішним чи щасливим. – Норман Вінсент Піл
Удосконалюватися – значить мінятися, бути досконалим – означає змінюватися часто. – Уїнстон Черчілль
Навчання ніколи не вичерпує розум. – Леонардо да Вінчі
Ваше благополуччя залежить від ваших власних рішень. – Джон Д. Рокфеллер
Все, що можна уявити – реально. – Пабло Пікассо