Розробка уроку
з історії для 11 класу
для студентів І курсу
ВНЗ І-ІІ рівня акредитації
На тему «ІТАЛІЯ в 1945- поч. XXI століття»
Розробила викладач суспільних дисциплін Костюченко К. М.
ВП НУБіП України „Немішаївський
агротехнічний коледж ”
2018
Заняття з «Всесвітньої історії » на тему
«ІТАЛІЯ в 1945- поч.. XXI ст.»
Мета: охарактеризувати соціально-економічний та політичний розвиток Італії, основні напрямки її зовнішньої політики, сучасне міжнародне становище; розвивати навички аналізу причинно-наслідкових зв'язків та пізнавальні інтереси, активну життєву позицію студентів.
Тип заняття: комбінований.
Обладнання: Атласи, карта, підручник, словник понять і термінів, мультимедійна – презентація, ілюстративний матеріал з портретами видатних осіб країн Західної Європи.
ХІД ЗАНЯТТЯ
I. Організаційна частина заняття
II. Перевірка одержаних знань, вмінь, навичок
Гра «Історичний ринг»
Групи студентів (5—6 чоловік) розміщуються за «круглими» столами й делегують свого представника в журі для участі в суддівському «історичному консиліумі». Цей «консиліум» має заповнити на кожного учасника гри картку оцінювання студента.
Див. табл. Таблиця
Пріз-вище, ім'я студента |
Науко-вість |
Послідовність, доказовість |
Логіч-ність, зрозумі-лість |
Точність |
Повнота |
Аргу-менто-ваність |
Оцінка в балах |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Раунд рингу «Презентація»
Студенти захищають свої проекти — колективні роботи груп.
1) «Увага! Документ — опрацювання документів, що стосуються вивчення історії країн Західної Європи, в тому числі «Заключний акт», міжнародні договори і т. ін.
2) Італійське, німецьке та англійське «економічне диво».
3) Видатні постаті сучасної Європи.
4) «Історична мозаїка» — цікаві факти з історії країн.
Доповідає прес-секретар. Раунд оцінює «консиліум».
Раунд «Бокс» (перехресні запитання)
1) Назвіть роки, коли країни Західної Європи переживали економічні кризи.
2) Назвіть членів ЄС.
3) Назвіть провідні політичні партії Німеччини та їхніх лідерів.
4) Чим політика лібералів у Великій Британії відрізняється від політики
консерваторів?
5) Які країни Західної Європи визнали Україну першими?
6) Охарактеризуйте кількома реченнями діяльність Г. Шредера.
7) Розкажіть про А. Меркель.
8) Розкажіть про Н. Саркозі.
9) Як відбувалася інтеграція країн Західної Європи?
10) Розкажіть про події 1968 р. у Франції
Далі команди коментують магнітофонний запис новин. Історичний суддівський «консиліум» оцінює знання студентів.
III. Процес засвоєння та усвідомлення нових знань, вмінь, навичок
Проблемне завдання:
У чому полягає суть «італійського економічного дива»?
Викладач аналізує причини складного повоєнного становища Італії, звучить магнітофонний запис «крик душі».
«Так, я безробітний, я бездомний. Війна, клята війна, зробила мене таким. Але ж таких, як я, мільйони. Половина підприємств не працює. Де знайти роботу? Подався в село, а там, що й казати... один чоловік сказав, що цього року зібрав лише третю частину врожаю. Хліб! Яка щаслива людина, якщо вона має хліб. Тих 200 г, що його дають на кожного, здаються мені солодощами! і, А чого варті гроші? Вони тепер порожні папірці. Не вистачає найнеобхіднішого, «чорний ринок» процвітає. Землі обмаль, а барони, князі роблять з неї пасовиська, заповідники».
Викладач розповідає про повоєнну і політику провідних партій — ХДП, Республіканської, Ліберальної, Соціалістичної, Комуністичної та Партії дії, роль Загальної італійської конфедерації праці про підтримку ХДП з боку Ватикану. Дебати.
Презентація програми ХДП
«Ми заявляємо, що послідовно будемо боротися за подальшу демократизацію країни, політичні та економічні реформи, надання автономії деяким областям. Ми перетворимо батраків на приватних господарів, робітників — на співвласників підприємств через купівлю акцій».
Презентація програми комуністів та соціалістів
«Ми, найактивніші учасники руху І Опору, заявляємо, що найближчим часом ліквідуємо безробіття, підвищимо зарплати. Скоротимо робочий тиждень і вирішимо всі соціальні проблеми. Геть нестатки! Геть бідність! Захопимо землі! Геть монархію!»
Викладач пропонує студентам проаналізувати програми й визначити, яка з них була більш необхідна на той час італійському суспільству. Він повідомляє, що лише у 1946 р. жінки вперше взяли участь у референдумі. За республіку проголосувало 55% виборців. Далі викладач аналізує боротьбу комуністів та соціалістів в уряді де Гаспері і пропонує студентам продовжити логічний ряд.
Конституція 1947 р. гарантувала: суверенітет... (свободу слова, особистості, зборів, друку, віросповідання, право на власність, працю, соціальне забезпечення).
Висновок. Законодавча влада належала парламенту. Отже, Італія стала в ряд найдемократичніших держав світу, відмовилася від колоній в Африці, фашизму. У відповідь англійці І та американці вивели свої війська. Проте неофашисти (Італійський соціальний рух) вдалися до терору лівих сил. Боротьба за землю переросла у криваві сутички. Італія успішно ; використала «план Маршалла» і і провела земельну реформу — селяни отримали землю.
І Під час історичного рингу одним І з учасників було представлено проект «Італійське економічне диво», тому викладач пропонує студентам відповісти на проблемне завдання.
Викладач розповідає про страйки та сутички, що їх організували комуністи, про активізацію діяльності неофашистів, про підготовку у 1968 р. князем Боргезе разом з таємною організацією «Національний фронт» збройного виступу.
У 1974—1975 рр. економіка Італії переживала кризу, зростали мафіозні структури. У1979 р. сталося вбивство лідера ХДП Альдо Моро червоними бригадами. Викладач зупиняється також на проблемах боротьби з тероризмом та мафією, адже у 1980 р. в Болоньї внаслідок вибуху бомби загинули 84 і були поранені 200 чоловік, а у 1982 р. стався замах на Папу Іоанна Павла II. У 90-х рр. була проведена масштабна операція «чисті руки». (Студенти опрацьовують відповідний матеріал підручника.)
Завдання. Простежте та проаналізуйте причини переходу влади до уряду С. Берлусконі. Що таке «Оливкове дерево»?
Далі викладач інформує студентів про діяльність уряду Р. Продіта Д'Алемо, «Північної ліги» і констатує, що після Другої світової війни в Італії змінилося 59 урядів.
З характеристикою економіки сучасної Італії студенти знайомляться за текстом підручника «Економічна та соціальна географія світу».
Студенти слухають магнітофонний запис міжнародних новин, і викладач звертає увагу на підтримку Італією зовнішньополітичного курсу США щодо тероризму, на факт визнання нею у грудні 1991 р. незалежності України, взаємні договори, інвестиції.
IV. Закріплення знань студентів
Закріплення здійснюється командами, для яких члени «історичного консиліуму» проводять турнір.
Завдання турніру: розглянути портрети і назвати визначних осіб країн Західної Європи, зображених на них.
Метод «Асоціація», ключові слова:
1) «червоні бригади», «мафія» (терор);
2) «Вперед, Італіє», «Національний альянс» (неофашисти);
3) «Фіат», «Монтекатіні», «Оліветті» (найбільші монополії);
4) захоплення землі, криваві сутички, розкол (діяльність комуністів);
5) 1,5 мільярдів доларів допомоги, реконструкція економіки («план Маршалла»).
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Випереджальне завдання, підготовка до заняття узагальнення: «Країни Західної Європи».
1