17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Урок з літературного читання Іван Франко " Лисичка-Кума" для 4 класу

Про матеріал

Мета:Активізувати знання про життя і творчість І.Я Франка; поширити знання дітей про жанр казки, уточнити поняття «літературна»; продовжити ознайомлювати учнів зі змістом казки «Лисичка –кума»; формувати національну самосвідомість розвивати зв'язне мовлення, творчі здібності, допитливість; уяву, вміння працювати в групі, вміння працювати з текстом (за методом «Шість кольорових капелюхів» Едварда де Боно ), уміння швидко орієнтуватися в його структурі, знаходити в ньому відповіді на запитання за змістом твору, розширювати читацький кругозір, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати цікавість до усної народної творчості, літературних казок; привчати шанувати та примножувати традиції української культури; викликати бажання і потребу побільше дізнатися про традиції своєї родини, свій родовід , виховувати почуття дружби, товариськості.


Перегляд файлу

 

 

Відкритий урок

з літературного читання в 4 класі

тема:

Літературні казки.

Іван Франко

«Лисичка – кума»

                                   ( продовження)

 

 

 

Вчитель початкових класів

 Дерюжко М.М.

 

 

Мета: Активізувати знання про життя і творчість І.Я Франка; поширити знання дітей про жанр казки, уточнити поняття «літературна»; продовжити ознайомлювати учнів зі змістом казки «Лисичка –кума»;   розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності, допитливість; уяву, вміння працювати в  групі, вміння працювати з текстом, уміння швидко орієнтуватися в його структурі, знаходити в ньому відповіді на запитання  за змістом твору, розширювати читацький кругозір, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати цікавість до усної народної творчості, літературних казок; виховувати почуття дружби,  товариськості.

Обладнання: підручник «Читанка» О.Я.Савченко, мультимедійна презентація до уроку,   маски вовка і лисиці,6 капелюхів, завдання.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина 

                                       Вітаю, всіх вас мої любі,

                               Нехай урок читання сьогодні буде

                               як пісня – дзвінкий та веселий.

                               А почнемо його з пригадувань –                             

                               маминої ласки, бабусиної казки.

 

Вчитель: Діти, у нас на уроці присутні гості, тому поверніться до них, привітайтеся,  подаруйте їм свої посмішки!
Вчитель: А тепер сідайте, будь ласка

Молодці. Бачу, що ви готові до уроку. Тож давайте пригадаємо основні критерії успіху учня.

 (Діти по черзі називають правила) (Слайд2)
1. Правило піднятої руки.
2. Дружня співпраця у парах, групах.
3. Уважно слухати вчителя і учнів.
4. Активно і творчо працювати.

ІІ. Змістова й мотиваційна підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми з вами  продовжимо мандрувати  чарівним  містом. Але спочатку  давайте пригадаємо, а що ж називається казкою?  

 

 

 

 

 

2. Діаграма Вена

 

Авторські   Народні

(літературні) твір про      складений

            Написаний  вигадані, часто   народом

             автором       фантастичні

                                         події

 

 

 

 

 

3.Перевірка домашнього завдання

-З якою казкою ми познайомились на попередньому уроці?

- До якого виду казок відноситься казка « Лисичка- кума»?

- Хто її автор?

Вчитель:  Діти ви вже знаєте що 2016 рік в Україні за указом президента присвячений 160 річчю від дня народження  і сторіччю від дня смерті Івана Франка. Давайте пригадаємо що ми вже знаємо з попереднього  уроку  про цього письменника і яку нову інформацію ви знайшли про нього.

 

1 учень.

 -  27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту  в  Галичині  в  сім’ї   відомого  на  всю  округу   коваля   народився   рудоволосий, ясноокий  хлопчик. Ясьо ( так звала мати сина) ріс розумною ,роботящою дитиною. З  голосу   матері   він   запам’ятав   багато   народних   пісень.

2 учень.

-Незвичайно здатною дитиною до навчання виявився Йвась. Був обдарованим від природи, мав добру пам’ять, не знав труднощів у навчанні.

Як згадував сам Іван Франко, Шевченка вивчив майже всього напам’ять. Іван Якович був високоосвіченою людиною. Здобувши університетську освіту, письменник їде до Відня, де  одержує ступінь доктора філософії.

3 учень.

- Твори Івана Франка знають не лише в Україні, а і в усьому світі. Він є автором багатьох творів і для дорослих, і для дітей. У письменника було 4 дітей: Андрій, Тарас, Петро і Ганна. Батько їх дуже любив і для них складав казки, які об’єднав у збірку «Коли ще звіри говорили». Іван Франко написав майже 50 поетичних і прозових казок. Помер поет 28 травня 1916 року. Його поховано у Львові.

 

3. Тест до казки « Лисичка –кума» Іван Франко

1.Що змовилися посадити на полі Лисичка та Вовк?

А) пшеницю

Б) картоплю

В) буряки

2Що взяли на обід у глечику Вовк та Лисиця ?

А) Молоко;
Б) мед   та паляниці;
В) сметану;
3) Хто загукав у болоті поміж тростинами?

А)Гук

Б)Ґава

В)Сич

4). Лисиця називала Гука
А) братом;
Б) кумом;
В) сватом;

5) Для чого  бігала Лисичка в корчі?

А) Щоб відпочити від роботи.

Б) Щоб похрестити новонародженого.

В)Щоб  поїсти медку та паляниці.

 

Взаємоперевірка , оцінювання ( Слайд)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель. Щоб всі нас у цьому казковому місті розуміли, ми повинні правильно, чітко і виразно  розмовляти. Тому підготуємо ротики до читання.

1 Вправа для розвитку мовленнєвого апарату. Робота із скоромовкою.

Вчитель: Прочитаймо з вами скоромовку. ( слайд 3)

 Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісу Лису

Лис лисички ніс із лісу.

2. Робота над чистомовкою.

КА-ка-ка – були Вовчик та Лисичка.

Ти-ти-ти- задумали чесно працювати.

Ти-ти-ти- домовились картопельку садити.

Ти-ти-ти- але надумала Лисичка Вовчика надурити.

3. Тлумачення значення деяких слів із тексту. Робота в зошитах

Вчитель. Щоб вам, діти , було легше читати, потренуймося у читанні слів і  з’ясуймо їх значення. 

 

Схрупала –з’їла щось із хрускотом

Чудернацькі- дивні,чудні

Згамкаю-з’їм ,проковтну

Шпортає- із силою ударяє, штрикає

Клюка- палка із зігнутим верхнім кінцем.

Злосливий-сердитий, роздратований.

 

4Первинне сприймання казки.

Комбіноване читання.

-вчитель

-аудіо

- сильні учні

  • Скільки разів Лисичка бігала « на хрестини»?
  • Як звали третього  похресника?
  • Що побачив Вовчик у корчі?

Фізкультхвилинка

Раз – піднятись, потягнутись.

Два – зігнутись, розігнутись.

Три – в долоньки три хлопки. Раз . два, три!

Головою три кивки. Раз, два, три!

На чотири – руки ширше.

П’ять – руками помахать.

Шість – за парту тихо сісти.

III. Закріплення вивченого матеріалу.

          1.Повторне читання казки:

  • Вибіркове читання:
  • Скільки разів Лисиця бігала в корчі? ( три рази)
  • На скільки частин можна поділити казку?

-Як витівки Лисички пов’язані з іменами удаваних похресників?

-Прочитайте,як Лисичка втретє  надумала обдурити  Вовка?

-Прочитайте,  що  побачив Вовчик, коли прийшов у корчі?

    -Куди заховалася Лисиця від розлюченого Вовка? Прочитайте це речення?

  • Як вона знову його перехитрила?
  • До кого з героїв казки можна віднести прислів’я: словом, як листям стеле, а ділом, голками коле.

 

 Аналіз змісту тексту за методом «Шість кольорових капелюхів» Едварда де Боно.

- Перед нами гора Мислення. Піднімемось на неї групами. Об’єднайтеся, будь ласка, в шість груп, оберіть собі колір і отримайте завдання.

Білий капелюх

Завдання: Попрацюйте із словниками і дайте пояснення фразеологізмам  із тексту.

Не мати ніякої спілки                                 втекла

Ані пари з рота                                            страшно, лячно

Мурашки за плечима                                 мовчати

Накивала пятами                                       не робити нічого разом

Червоний Капелюх – Завдання: На скільки частин можна поділити текст? Дайте заголовок кожній частині. ( Складання плану)

О Задум чесно працювати.

О Початочок.

О Серединка.

О Остаточок.

О Хитрощі розкрито.

 

Жовтий Капелюх Які риси головних героїв схвалюються у казці?

 

Чорний Капелюх – Які риси головних героїв  засуджуються у казці?

Гра « Добре і погано».

             Добре

              Погано

спільна праця

хитрість Лисиці

Ввічливість Вовка

брехня Лисиці

сором’язливість Вовка

грубість Вовка

 

Довіра Лисиці

 

Зелений Капелюх – Завдання.  Прочитати в особах уривок

 

Синій Капелюх – Завдання. Яка головна думка цієї казки?

Головна думка казки : треба уміти дружити  і вчитись обирати собі друзів. )

  ПРЕЗЕНТАЦІЯ ГРУП

Який висновок ви зробили для себе?

Ви, діти, зробили правильні висновки з казки. Я хочу побажати вам остерігатися в своєму житті людей, про яких говорять : « Словом, як листом стеле, а ділом, як голками коле». Цього своєю казкою побажав вам і Іван Якович Франко.

 

V. Підсумок.

Метод «Прес».

- Як ви гадаєте, чи знадобляться вам в майбутньому знання, які ви отримали  сьогодні на уроці?

(Я вважаю, що так . У нашому житті буде зустрічатись багато різних людей, треба вміти обирати друзів.

 Звичайно. Бо нас оточують не тільки порядні люди , і треба вчитись вчасно сказати ні.)

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)

  • для учнів з високим рівнем знань: складіть 7 порад Вовчикові
  • з достатнім рівнем знань:  виразно читати і переказувати  казку.

підібрати прислів'я, що характеризують головних героїв казки, оформити прислів'я у власні книжечки.

 

  • середнім рівнем знань: навчитись виразно читати і переказувати  казку.

 

Ось закінчився урок,

І дзвенить для вас дзвінок!

Працювали добре друзі,

Відпочиньте по заслузі!

Шановні гості!

Спасибі, що знайшли час,

Прийшли до нас.

Якщо ваша ласка,

То приходьте до нас ще будь ласка.

 

 

 

docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
1357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку