Це конспект уроку вивчення біографії І. Франка, його багатогранної діяльності. Для роботи з учнями запропоновано прийоми розвитку критичного мислення.
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 10 КЛАСІ
ТЕМА. ІВАН ФРАНКО - ПИСЬМЕННИК, УЧЕНИЙ, ГРОМАДСЬКИЙ ДІЯЧ
МЕТА. Ознайомити учнів з біографією митця, окреслити основні сфери його багатогранної діяльності, назвати основні книги і праці письменника;
розвивати вміння аналізувати й узагальнювати факти;
сформувати власне ставлення до таких особистостей, як І. Франко, на прикладі його життєдіяльності сформувати ціннісне переконання: можливість силою високого духа сягнути від селянської хати до світових вершин інтелекту.
ТИП УРОКУ. Засвоєння нових знань.
ОБЛАДНАННЯ. Підручник, портрет письменника, виставка творів, книжка С. Алексієвич «У війни не жіноче обличчя».
Лиш в праці мужа виробляєсь сила,
Лиш праця світ таким, як є, створила,
Лиш в праці варто і для праці жить.
І. Франко
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Для чого люди читають твори художньої літератури?
«Батьки і браття! Поки будете жити громадським порядком. Дружно триматися купи, незламно стояти всі за одного й один за всіх, доти ніяка ворожа сила не переможе нас!»?
.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
(Демонстрація книжки С. Алексієвич «У війни не жіноче обличчя», за яку російськомовна білоруська письменниця у 2015 році була удостоєна Нобелівської премії.)
( По-перше, в авторки –українське коріння (вона народилася в Івано-Франківську, дитинство провела у Вінницькій області). По-друге,
І. Франко, про якого сьогодні поведемо мову, теж був представлений до нагородження Нобелівською премією.)
Довідка.
Нобелівська премія – одна з найпрестижніших міжнародних премій, яку щорічно присуджують за видатні наукові дослідження, революційні винаходи або значний внесок у культуру чи розвиток суспільства. Вручається з 1901року. За заповітом Альфреда Нобеля, винагорода має бути отримана людиною, що створила «найвидатніші роботи в напрямку ідеалізму».
Питання на урок:
ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
( Ключові слова: 27 серпня 1856, село Нагуєвичі, батькова кузня, материні пісні, Ясениця- Сільна, незвичайні здібності, Дрогобич (школа при василіанському монастирі, гімназія), смерть батька, вітчим, втрата матері, учитель однокласників, власна бібліотека, перекладач, перші вірші, журнал «Друг», Джеджалик.)
Знаю |
Хочу дізнатись |
Дізнався |
|
|
|
Дата |
Подія |
1875 |
Стає студентом Львівського університету філософського факультету. Співпрацює зі студентським журналом «Друг», друкуючи нові переклади, вірші, літературно-критичні розвідки, публіцистичні праці. |
1877 |
Перший арешт. |
1878 |
Очолює видання революційно-демократичного журналу «Громадський друг» ( «Дзвін», «Молот»). Вірші «Товаришам із тюрми», «Каменярі». Переклади із різних літератур у серії книжок «Дрібна бібліотека». |
1880 |
Другий арешт. |
1881 |
Видає журнал «Світ». Роман із робітничого життя «Борислав сміється», повість «Захар Беркут», переклад поеми «Фауст» Гете, поеми «Німеччина» Гейне, статті про Т. Шевченка.
|
1883 |
Праця у редакції журналу «Зоря». |
1885-1886 |
З метою поглиблення співпраці інтелігенції Західної і Східної України, розділених між двома імперіями, відвідує Київ. Одруження з Ольгою Хоружинською. |
1887 |
Створює першу поетичну збірку «З вершин і низин». |
1892 |
Захистив дисертацію у Віденському університеті. |
1896 |
Створює поетичну збірку «Зів’яле листя”. |
1898 |
Збірка «Мій Ізмарагд». |
1895, 1897,1898 |
Балотувався до Австрійського парламенту. «Я половину галичан люблю, а половину – ненавиджу»(Про це детальніше – на уроці літератури рідного краю). |
1898- 1908 |
Очолює філологічну секцію при Науковому товаристві імені Шевченка. |
1899 |
Стає одним із засновників Української національно- демократичної партії. |
1900 |
Міський роман «Перехресні стежки». |
1898- 1906 |
Перший редактор журналу «Літературно-критичний вісник». |
1905 |
Письменника обирають членом Чеського наукового товариства. |
1906 |
Харківський університет присвоїв письменнику науковий ступінь доктора російської словесності. |
1915
1916 |
Доктор філософії з Відня Йосип Застирець виступив із клопотанням про висунення І. Франка на здобуття Нобелівської премії. Російська академія наук присуджує премію за працю «Студії над українськими піснями».
|
V. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
За допомогою правильних шестикутників, на яких записані ключові слова із вишенаведеної таблиці, учні складають міні-кластери:
Висновок: І. Франко –«академія в одній особі».
Ключові слова: «перший роман із народного життя», «великий артист зору…, всеобіймаюче око України», «великий обсерватор життя», «Німеччина» Гейне, «Фауст» Гете, Гомер, Софокл, Горацій, «Слово о полку Ігоревім», серія «Дрібна бібліотека», повість «Борислав сміється», повість «Захар Беркут», вірш «Моя пісня», вірш «Товаришам із тюрми», «Каменярі», збірка «З вершин і низин», збірка «Зів’яле листя», збірка «Мій Ізмарагд», «Наймичка» Тараса Шевченка, Віденський університет, Австрійський парламент, доктор філософії, Наукове товариство імені Шевченка, Русько-українська радикальна партія, Українська національно-демократична партія, журнал «Літературно-науковий вісник», член «Чеського наукового товариства», журнал «Життє і слово», журнал «Зоря», журнал «Друг», збірник «Дзвін», журнал « Громадський друг», збірник «Молот».
VI. РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «Мікрофон».
- Дайте відповідь на питання, поставлені на початку уроку.
-Продовжіть речення.
На уроці я дізнався…
зрозумів…
навчився…
не знав, а тепер знаю…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Підготувати в групах творчі проекти за темами: «Життєвий шлях
І. Франка», «Франко як літературний критик».(Для учнів високого і достатнього рівнів)
2. Скласти до біографії І. Франка шість запитань, які б починалися словами: як, чому, для чого.