Сценарій виховного заходу для учнів 10 класу з нагоди святкування Дня народження Т.Г. Шевченка

Про матеріал
Сценарій виховного заходу для учнів 10 класу з нагоди святкування Дня народження Т.Г.Шевченка
Перегляд файлу

Т.Г.Шевченко – скарб української нації

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Г. Шевченка; продемонструвати красу й чарівність Шевченкового слова, ; розвивати пам'ять, мислення, увагу, вміння робити самостійні висновки; виховувати почуття любові й поваги до світлого образу поета-мислителя Т. Г. Шевченка.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, книжкова виставка, виставка репродукцій художніх творів, презентація про життя та творчість, відеокліпи, мультимедійна дошка.

 

1. Виходять  ведучі і на фоні "Елегії" М.Лисенка читають:

I ведучий
А він один, величний, нескоренний,

Коли надія меркнула, як день,

Співав пісні благословенні

І щиро вірив у людей.

ІІ ведучий

А він хотів, щоб правда панувала,

Хотів народ підняти із ярма….

Не раз за це неправедно карали,

Усе терпіла праведна душа.

І ведучий

Він говорив, коли мовчали інші.

Він жив, писав, він вірив і страждав.

Пекучий біль переростав у вірші,

Які народу дарував.

ІІ ведучий

Де та свобода, де дніпрові кручі?

Де  рідний край покинутий колись?

Але зривалися пісні летючі

І на Вкраїну-матінку неслись.

І ведучий

У круговерті літ  минають дні за днями,

Стирає пам’ять згірклі стороінки.

А він людей пробуджує піснями,

І люди вірять у його пісні.

ІІ ведучий

9 березня український народ відзначає   День народження Т.Г. Шевченка. Ім’я, святе для кожного українця. Ця людина залишила нам свої неоціненні духовні надбання – твори і світлу пам'ять про себе. 

І ведучий

Його голос підіймав український народ на боротьбу проти поневолювачів, вселяв упевненість у власних силах, піднімав бойовий  дух. Його твори- це не просто національне  надбання, це один із символів українського народу.

Перегляд відеокліпу «Реве та стогне Дніпр широкий» у виконанні Національної капели бандуристів

ІІ ведучий

Митець, Кобзар, Пророк… якими тільки епітетами не наділяли Т.Г.Шевченка, як його тільки не називали…І сьогодні, у День народження славетного українця ми хочемо провести вікторину на звання кращого шевченкознавця нашого класу.

І ведучий

Тож, я буду задавати питання, а ви спробуєте на них відповісти.

  1. Т.Г. Шевченка називають основоположником нової української літературної мови. Чому?
  2. Т.Г. Шевченко виступав як народний поет. Вінписав свої твори живою народною, розмовною мовою. На його творах училися письменники: Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Коцюбинський. І в наш час письменники вчаться у Шевченка служити народов ісвоєю творчістю.

2.  Якого походження прізвище Шевченко?

Заселення Кирилівки почалося дуже давно. Це село було запорозьким зимівником, де сто­яв кошем отаман Кирилко. З архівних джерел відомо, що в 1600-х роках в селі проживав Іван Швець (шив чоботи). В Івана Швеця була одна донька Єфросинія. Січовик Андрій (прадід поета) пристав у прийми до Єфросинії і став прозиватися Шевченком (бо в ті часи приймак брав жінчине прізвище).

3. Пан, у якого Т.Г. Шевченко служив козачком. Пан Енгельгардт.

4. Російський письменник, портрет якого намалював К.П. Брюллов, щоб розіграти його в лотерею і ви­купити Т.Г. Шевченка з кріпацтва.

В.А. Жуковський.

5. Великий російський художник, у якого вчився Т.І. Шевченко.  

К.П. Брюллов.

6. Художник-земляк, з яким зустрівся Т.Г. Шевчен­ко у 1835 році в Петербурзі в Літньому саду. І.М. Сошенко.

7. Річка, біля якої похований поет. Дніпро.

8. Які художні твори про життя Шевченка ви знаєте? С. Васильченко «В бур'янах», О. Іванченко «Тарасові шляхи», Д. Красицький «Тарасова земля», Д. Косарик «Син-колос», О. Ільченко «Петер­бурзька осінь», Л. Смілянський «Поетова молодість», В. Костенка «Стежки до Кобзаря»,та інші.

9. Коли за життя Т.Г. Шевченка виходили твори під назвою «Кобзар»?  У 1840 p., 1844 р. та 1860 р,

10. Що ви знаєте про альбом «живописна Україна»?

 Повернувшись з першої подорожі з Ук­раїни в Петербург, Шевченко в 1844 р. приділяє го­ловну увагу підготовці збірника-альбому «Живопис­на Україна», куди мали увійти малюнки на історичні теми і краєвиди, побутові картини. Шевченко заду­мав видати альбом у трьох книгах. Перший випуск датований 1844р. Сюди увійшло шість офортів: «Судна в селі рада», «Дари в Чигирині 1649 року», «Старости», «Казка», «Видубецький монастир» і «У Києві».

ІІ  ведучий

Заслання, самота, солдатчина. Нічого.
Нічого — Оренбург. Нічого — Косарал.
Не  скаржився. Мовчав. Не  плакав  ні  від  чого.
Нічого, якось  жив  і  якось  не  вмирав.

 

І ведучий

Вернувся  в  Петербург, і  ось  у  Петербурзі —
після  таких  років  такої  самоти! —
овацію  таку  йому  зробили  друзі! —
коли  він  увійшов.
І  він  не  зміг  іти.

ІІ ведучий
Він  прихилився  раптом  до  колони.
Сльоза  чомусь  набігла  до  повік.
Бо, знаєте... із  каторги  в  салони...
не  зразу  усміхнеться  чоловік...

І ведучий

Якими ж словами згадують Шевченка його друзі? Чи поминають його незлим тихим словом його сучасники, чи нагороджують його оваціями нащадки?

На нашій дошці буде з’являтись вислів відомого українця про Тараса Шевченка, а вам потрібно назвати, кому саме належить цей вислів.

Перегляд слайдів на мультимедійній дошці.

Слайд 1.

Він був  сином  мужика — і став  володарем  у  царстві  духа.
Він  був  кріпаком — і став  велетнем  у  царстві  людської  культури.

Він  був  самоуком — і  вказав  нові, світлі  і  вільні  шляхи  професорам  і  книжним  ученим. 
   Десять  літ  він томився  під  гнітом  російської  солдатської  муштри, а  для  волі  Росії зробив  більше, ніж  десять  переможних  армій..

І.Я.Франко

Слайд 2.

Не поет – бо це ж до болю мало,

Не трибун – бо це лиш рупор мас,

І вже менш за все – «Кобзар Тарас»

Він, ким зайняло і запалало.

Є. Маланюк

Слайд 3.

«Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде. Поет живе в серцях свого народу».

М.Рильський

Слайд 4.

«Шевченко – це той, хто живе в кожному з нас. Він – як сама душа нашого народу, правдива і щира...Поезія його розлита повсюдно, вона в наших краєвидах і внаших піснях,у глибинних, найзаповітніших помислах кожного, чий дух здатен pозвиватись».

О.Гончар

Слайд 5.

Ти нам залишив прагнення високі,

Шляхи священні, по яких іти

Твого сумління й мужності уроки

Ми бережем і будем берегти.

М.Палієнко

І ведучий

Так, ви дійсно знаєте все про Т.Г.Шевченка, знаєте всіх, хто висловлював свої думки з приводу його творчості.

ІІ ведучий

Наша сучасниця, поетеса Ліна Костенко також присвятила славетному Кобзареві свою поезію. Учні вашого класу зняли за цією поезією відеокліп.

Перегляд відеокліпу на поезію Л.Костенко «Кобзареві»

І ведучий

Про Шевченка можна говорити безкінечно довго, І неможна визначити того, хто знає його краще за всих. Шевченко- це голос нашого народу, його душа. Він живе в кожному з нас.

ІІ ведучий

Мала щастя Україна

Диво народити.

Так постав серед руїни

Поет і Будитель.

І ведучий

Він – зорею нам в дорозі,

А в спеку – росою.

Він – Кобзар наш і Пророк наш,

Українське сонце.

ІІ ведучий

Ми його шануймо дуже,

Думи, вірші, вчення.

Бунтарями завше будьмо

Яке Тарас Шевченко.

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку