23 вересня о 18:00Вебінар: Математика на дотик: формати роботи та ідеї завдань для дітей із порушеннями зору

Урок. Іван Франко. «Захар Беркут». Сюжет. Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників.

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури (розвиток компетентностей). Вивчення твору Івана Яковича Франка "Захар Беркут"
Перегляд файлу

Клас: 7-А

Учитель: Лебедєва О.П., І категорія

Тема. Іван Франко. «Захар Беркут». Сюжет. Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників.

Мета:

  • допомогти учням зрозуміти сюжет твору, навчити визначати сюжетні лінії;
  • розкрити роль художніх засобів у творенні образів героїв повісті;
  • розвивати навички виразного читання, переказування, коментування прочитаного;
  • вчити аргументовано висловлювати власну думку щодо прочитаного;
  • навчити учнів визначати вузлові проблеми твору;
  • виховувати почуття патріотизму, гордості за український народ.

Тип уроку: формування умінь і навичок.

Обладнання: текст повісті, картки.

Зміст уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Слово вчителя (соціальна).

На сьогоднішньому уроці ми продовжимо роботу над змістом історичної повісті І.Франка «Захар Беркут»: будемо вчитися глибоко сприймати світ, у якому живемо, адже з попереднього уроку пам’ятаємо, що твір «Захар Беркут» спрямований на сучасність; учитимемось думати, аналізувати, систематизувати вивчене, а також проектувати, висловлюючи світобачення автора і своє власне – у схемах; проводитимемо дослідження з метою аналізу твору; визначатимемо головні проблеми повісті.

Пропоную вам спробувати свої сили в ролі дослідників. Для опрацювання протягом чотирьох уроків ви можете обрати наступні теми проектів:

  1. «Образи-символи у повісті та їх роль у розумінні змісту твору».
  2. «Роль художніх засобів у творенні образів монголів і Тугара Вовка».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Соціальна:

  • навчити учнів робити вибір;
  • приймати рішення;
  • навчити безконфліктно співіснувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.       «Роль художніх засобів у творенні монолітного образу тухольської громади».

ІV. Актуалізація опорних знань.

  • Перевірка домашнього завдання. (соціальна, саморозвитку й самоосвіти)

(Усні відповіді трьох учнів, керівників груп, про життєвий та творчий шлях І.Франка Діти використовують презентації, створені ними на попередньому уроці).

V. Формування умінь та навичок.

- Проблемні запитання (соціальна).

а) У чому полягає справжній патріотизм людини?

б) Чим є батьківщина для Захара Беркута, тухольців і чим – для Тугара Вовка?

(На ці питання діти дадуть відповіді наприкінці уроку)

- Словникова робота (інформаційна).

Сюжет – послідовність і зв'язок опису подій у творах художньої літератури. Складові частини сюжету: експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка. Сюжетні лінії у творі (визначення елементів сюжету і сюжетних ліній у повісті).

  • Робота з поурочною карткою «Картографія системи образів. Особливості творчої манери І.Франка» (інформаційна).

(Заповнюється учнями протягом уроку).

«Картографія системи образів. Особливості творчої манери І.Франка»

 

Мирослава

Тухольці

Тугар Вовк

Захар Беркут

Тухол

Бурунда

Монголи

Мошат

 

Особливості творчої манери Івана Франка:

1.

2.

3.

4.

 

 

 

 

Саморозвитку й самоосвіти, соціальна:

  • розвивати  в учнів готовність та потреби навчатися протягом усього життя;
  • навчити учнів робити вибір;
  • приймати рішення;
  • навчити безконфліктно співіснувати.

Соціальна компетентність:

  • навчити учнів робити вибір;
  • приймати рішення;
  • навчити безконфліктно співіснувати.

 Інформаційна:

  • розвивати в учнів вміння добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Робота в групах (саморозвитку й самоосвіти, соціальна).

Перша група

 

  1. Яку роль у розвитку сюжету відіграє сон Захара? Символом чого був для тухольців Сторож?
  2. Яку мету поставив Беркут перед громадою? Розкажіть про задум тухольців знищити ворога.
  3. Чому Мирослава просить Беркута бути їй за батька?
  4. Інсценізуйте діалог Мирослави із Захаром Беркутом. Чому старійшина прийняв Мирославу за дочку?

Друга група

  1. Знайдіть у тексті опис виходу громади з Тухлі. Яка деталь у центрі уваги? Обґрунтуйте її художню роль.
  2. На які ще художні засоби опирається Іван Франко, показуючи біль тухольців за втраченими оселями?
  3. Зачитайте уривки, у яких ідеться про прихід монголів (з розділ, 4 розділ). На які деталі в описі зовнішності ворогів звертає нашу увагу автор? Який колір переважає?

Третя група

  1. Яку роль відіграє у розвитку дії пейзаж? Зачитайте опис природи в очікуванні лиха.
  2. Як природа відгукується на прихід монголів?
  3. Зачитайте уривок, у якому йдеться про спалення Тухлі. У котрому реченні і за допомогою якого художнього засобу сконцентровано глибоке співчуття автора до біди тухольців? Назвіть зорові та слухові образи пожежі.

 

- Презентація робот груп (соціальна)

 

 

 

 

 

 

Саморозвитку й самоосвіти, соціальна:

  • розвивати  в учнів готовність та потреби навчатися протягом усього життя;
  • навчити учнів робити вибір;
  • приймати рішення;
  • навчити безконфліктно співіснувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- навчити учнів робити вибір, приймати рішення, бути відповідальним, вміти безконфліктно співіснувати.

 

  • Бесіда за питаннями (комунікативна, інформаційна)
  1. У чому Тугар Вовк вбачає мету свого життя?
  2. Чому боярин відчув себе на «ковзкій дорозі»?
  3. Як ви розумієте слова: «Отже ж, зрівнялися: оба вони – невольними і – оба нещасливі»?
  4. Чому для Максима життя в неволі «нічого не варте»?
  5. У чому виявляється любов героїв до Батьківщини?
  6. Які дві важливі проблеми ви виділили б у творі?
  7. Повернімось до проблемних питань уроку.

(Учні дають відповіді на питання, виділяють проблему істинного патріотизму і проблему духовного та фізичного невільництва)

 

VІ. Підсумки уроку.

Учнівські коментарі до поурочної карти

(Діти пояснюють свій вибір. Коментар учнів до поурочної картки: місце героїв твору у колі, колір, який вибрали для персонажів твору, опираючись на кольорову гаму самого І.Франка. (Жовтий – символ світла, добра, взаємодопомоги; сірий і коричневий – символ темної страшної сили монголо-татарів; оранжевий – символ нового життя відродженої з попелу нової Тухлі. Вихованці визначають і особливості творчої манери автора).

 

VІІ. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.

Прочитати 7 та 8 розділи повісті. Скласти план до 7 розділу (саморозвитку й самоосвіти)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • розвивати й удосконалювати уміння спілкуватися усно рідною мовою;
  • уміти добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • розвивати  в учнів готовність та потреби навчатися протягом усього життя;

 

doc
Додано
17 квітня 2019
Переглядів
1248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку