Урок математики у 5 класі
Математику вже за те любити варто,
що вона розум до ладу приводить.
М.В.Ломоносов
Тема: Повторення матеріалу за курс початкової школи
Мета:
Освітня – систематизувати, узагальнити знання учнів про дії над числами, розв’язування рівнянь, розв’язування текстових задач, знаходження дробу від числа, знаходження числа за його дробом, чисел;
розвивальна - розвивати в учнів уважність, навички пошукової діяльності, логічного мислення, самоконтролю, пізнавальну активність; формувати вміння узагальнювати та робити висновки; правильно висловлювати думки; розвивати навички раціональної обробки інформації; активізувати розумову діяльність шляхом розв’язування нестандартних завдань в умовах обмеженого часу;
виховна - формувати свідоме ставлення до набутих знань, вміння співпрацювати в ході спільної навчальної діяльності, навички колективної роботи, працьовитість, прищеплювати бажання мати якісні, глибокі знання, стимулювати зацікавленість вивченням математики; привчати до виступів перед аудиторією.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань набутих в початковій школі
Обладнання : роздатковий матеріал; А.Г.Мерзляк підручник «Математика» 5 клас Харків «Гімназія» 2018.
І. Організаційний етап
1. Ознайомлення учнів з особливостями вивчення математики в 5 класі, вимогами до вивчення предмета, критеріями оцінювання навчальних досягнень, кількістю контрольних робіт.
2. Ознайомлення учнів зі структурою підручника та особливостями роботи з підручником.
Вступне слово вчителя
Якщо уважно подивитися по сторонах, роль математики в житті людини стає очевидною. Без знання основних математичних законів і вміння ними користуватися у сучасному світі стає дуже важко навчатися практично будь-яких професій. З цифрами та операціями з ними мають справу не тільки фінансисти і бухгалтери. Астроном не зможе визначити без таких знань відстань до зірки і найкращий час спостереження за нею, а молекулярний біолог — зрозуміти, як боротися з генною мутацією. Інженер не сконструює робочу систему сигналізації або відеоспостереження, а програміст не знайде підхід до операційної системи. Багато з цих та інших професій без математики просто не існують.
Дорослі люди після закінчення університету або коледжу не перестають щодня вирішувати математичні завдання. Як встигнути на поїзд? Вийде з кілограма м'яса приготувати вечерю для десяти осіб? Скільки калорій в страві? На який час вистачить однієї лампочки? Ці і багато інші питання мають пряме відношення до цариці наук і без неї не вирішуються. Виходить, математика в нашому житті незримо присутній практично постійно. Причому найчастіше ми цього навіть не помічаємо.
ІІ. ГРА "Склади слово"
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
І |
Ш |
К |
П |
А |
У |
Л |
Н |
Т |
0 |
ГРА "Де живе осінь"
Щоб дати відповідь на це запитання, треба знайти значення виразу, що записаний на дошці, і поставити у відповідність результатам дій букву у таблиці.
1000 – (119 + 283) + (544 – 457) – 137∙5 = 0
1) 119 +238 = 402 2) 544 – 457 = 87
3) 137∙5 = 685 4) 1000 – 402 = 598
5) 598 + 87 = 685 6) 685 – 685 = 0
87 |
0 |
402 |
598 |
685 |
л |
! |
у |
с |
і |
Відповідь: ( У лісі!)
ІІІ. Розв’язування задач
Задача 1. У ящики по 10 кг і 5кг розклали 600кг огірків, п’ятикілограмових ящиків було 26. Скільки знадобилось ящиків місткістю по 10 кг?
(Розв’язання: 26×5 = 130( кг) 0гірків в 5 кілограмових ящиках;
600 – 130 = 470 (кг) огірків в 10 кілограмових ящиках;
470÷ 10 = 47( ящиків) знадобилося 10 кілограмових. Відповідь: 47)
Задача 2. Автомобіль проїхав 240 км за3 год. Швидкість мотоцикліста на 5 км/год менша від швидкості автомобіля. Скільки кілометрів проїде мотоцикліст а 2 години? (Розв’язання: 240÷3 = 80( км/год) - швидкість автомобіля; 80 – 5 = 75( км/год) - швидкість мотоцикліста. 75×5 = 150( км) - проїхав мотоцикліст за 2 години Відповідь: 150 км)
Задача 3. За продаж моркви й буряків сім’я фермерів отримала 7800 грн. за моркву отримала 1/3 всієї виручки, решту за буряки. На скільки більше отримали за буряки, ніж за моркву?
(Розв’язання: 7800 ÷ 3 =2600( грн.) - отримали за моркву;
7800 – 2600 = 5200(грн.) – отримали за буряки;
5200 – 2600 = 2600 (грн.)- отримали більше за буряки ніж за моркву. Відповідь; на 2600 грн)
Задача 4. Збираючись у гості до своєї бабусі, Карлсон вирішив підкріпитися. На сніданок він з’їв 26 банок варення, а на обід – на 16 банок більше. Скільки банок варення з’їв Карлсон?
Задача 5. На одній ділянці ростуть 34 кущі смородини, а на другій – на 18 кущів менше. Скільки всього кущів смородини росте на обох ділянках?
ІV. Робота в групах
(Розвязуємо біля дошки як приклад) Розв’яжи рівняння, у якому треба знайти невідоме зменшуване, і дізнайся, яка загальна довжина (у м) найбільшого у світі мосту, що знаходиться в Японії:
х – 1103 = 2808; 6400 – х = 3270.
Група 2. Розв’яжи рівняння, у якому треба знайти невідомий від’ємник, і дізнайся про висоту (у м) водоспаду Анхель (Венесуела):
8975 – х = 7921; х – 8436 = 10808.
Група 3. Розв’яжи рівняння, у якому треба знайти дільник, і дізнайся висоту (у м) Ніагарського водоспаду (Південна Америка): 2295 : х = 45; х : 5 = 916.
Група 4. Розв’яжи рівняння, у якому треба знайти ділене, і дізнайся, яка найбільша глибина (у м) Чорного моря: 4128 : х = 4; х : 34 = 65.
Розв’яжіть рівняння (біля дошки):
1) х – 4589 = 987 ( х = 4589 +987 х =5576)
|
2) х + 2387 = 4005 ( х = 4005 – 2387 х = 1618)
|
3) 35 492 – х = 9871 ( х = 35 492 –9871 х = 25 621)
|
4) 24 ∙ х = 15048 ( х =15048 ÷ 24 х = 627)
|
5) 29008 ÷ х = 37 ( х = 29 008 ÷ 37 х =784) |
6) х ÷ 427 = 25 ( х = 427 ∙ 25 х =10675)
|
Обчисліть значення виразу:
3879 + 18186÷ 7 – 1599=4878
1) 18186 ÷7 =2598
2) 3879+2598=6477
3) 6477 – 1599 =4878
12 389 - 15∙463 + 17 987 =18531
1) 15∙463 =6945
2) 12 389 – 6945 =5444
3) 5444 + 17987 =18531
3) b ÷ 34 + b, якщо b =884
884 ÷ 34 + 884 = 910
4) 1000 – 774 ÷а, якщо а = 43
1000 – 774 ÷ 43 = 982
V. Самостійна робота
Розв’яжи задачу. З’ясуй час годування тварин кожного виду. Напиши свою відповідь під кожним описом.
Тюлені |
Тигри |
Леви |
Годувати через 2 години після мавп. |
Годувати через 2 години після 9:00. |
Годувати о 13:00. |
|
|
|
Жирафи |
Мавпи |
Слони |
Годувати за 1 годину до слонів. |
Годувати за 3 години до жирафів. |
Годувати через 3 години після левів. |
|
|
|
VІ. Підбиття підсумків. Тест.
VІІ. Домашнє завдання
Підручник Математика 5 клас. Авт. Мерзляк А.Г., Х.: Гімназія, 2018.
№№ 13, 39, 165, прочитати с. 15 – 18 "Як рахували в давнину".
1 Ряд
ГРА "Склади слово"
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
І |
Ш |
К |
П |
А |
У |
Л |
Н |
Т |
0 |
ГРА "Де живе осінь"
87 |
0 |
402 |
598 |
685 |
л |
! |
у |
с |
і |
1000 – (119 + 283) + (544 – 457) – 137∙5
Задачі
Задача 1. У ящики по 10 кг і 5кг розклали 600кг огірків, п’ятикілограмових ящиків було 26. Скільки знадобилось ящиків місткістю по 10 кг?
Задача 2. Збираючись у гості до своєї бабусі, Карлсон вирішив підкріпитися. На сніданок він з’їв 26 банок варення, а на обід – на 16 банок більше. Скільки банок варення з’їв Карлсон?
Рівняння
Розв’яжи рівняння, у якому треба знайти невідомий від’ємник, і дізнайся про висоту (у м) водоспаду Анхель (Венесуела):
8975 – х = 7921; х – 8436 = 10808.
Задача
З’ясуй час годування тварин кожного виду. Напиши свою відповідь під кожним описом.
Тюлені |
Тигри |
Леви |
Годувати через 2 години після мавп. |
Годувати через 2 години після 9:00. |
Годувати о 13:00. |
|
|
|
Жирафи |
Мавпи |
Слони |
Годувати за 1 годину до слонів. |
Годувати за 3 години до жирафів. |
Годувати через 3 години після левів. |
|
|
|
2 ряд
ГРА "Склади слово"
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
І |
Ш |
К |
П |
А |
У |
Л |
Н |
Т |
0 |
ГРА "Де живе осінь"
87 |
0 |
402 |
598 |
685 |
л |
! |
у |
с |
і |
1000 – (119 + 283) + (544 – 457) – 137∙5
Задачі
Задача 1. Автомобіль проїхав 240 км за3 год. Швидкість мотоцикліста на 5 км/год менша від швидкості автомобіля. Скільки кілометрів проїде мотоцикліст а 2 години?
Задача 2. На одній ділянці ростуть 34 кущі смородини, а на другій – на 18 кущів менше. Скільки всього кущів смородини росте на обох ділянках?
Рівняння
Розв’яжи рівняння, у якому треба знайти дільник, і дізнайся висоту (у м) Ніагарського водоспаду (Південна Америка): 2295 : х = 45; х : 5 = 916.
Задача
З’ясуй час годування тварин кожного виду. Напиши свою відповідь під кожним описом.
Тюлені |
Тигри |
Леви |
Годувати через 2 години після мавп. |
Годувати через 2 години після 9:00. |
Годувати о 13:00. |
|
|
|
Жирафи |
Мавпи |
Слони |
Годувати за 1 годину до слонів. |
Годувати за 3 години до жирафів. |
Годувати через 3 години після левів. |
|
|
|
3 ряд
ГРА "Склади слово"
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
І |
Ш |
К |
П |
А |
У |
Л |
Н |
Т |
0 |
ГРА "Де живе осінь"
87 |
0 |
402 |
598 |
685 |
л |
! |
у |
с |
і |
1000 – (119 + 283) + (544 – 457) – 137∙5
Задачі
Задача 1. За продаж моркви й буряків сім’я фермерів отримала 7800 грн. за моркву отримала 1/3 всієї виручки, решту за буряки. На скільки більше отримали за буряки, ніж за моркву?
Задача 2. Збираючись у гості до своєї бабусі, Карлсон вирішив підкріпитися. На сніданок він з’їв 26 банок варення, а на обід – на 16 банок більше. Скільки банок варення з’їв Карлсон?
Рівняння
Розв’яжи рівняння, у якому треба знайти ділене, і дізнайся, яка найбільша глибина (у м) Чорного моря: 4128 : х = 4; х : 34 = 65.
Задача
З’ясуй час годування тварин кожного виду. Напиши свою відповідь під кожним описом.
Тюлені |
Тигри |
Леви |
Годувати через 2 години після мавп. |
Годувати через 2 години після 9:00. |
Годувати о 13:00. |
|
|
|
Жирафи |
Мавпи |
Слони |
Годувати за 1 годину до слонів. |
Годувати за 3 години до жирафів. |
Годувати через 3 години після левів. |
|
|
|