Урок № 56
Дата: 13.01.2020р.
Тема: Уявлення про звичайні дроби
Мета:
навчальна: ввести поняття звичайного дробу і дробового числа; повторити відомості про звичайні дроби, одержані в початковій школі; навчити учнів читати та записувати дроби, вивчити означення чисельника і знаменника дробу;
розвивальна: розвивати в учнів логічне і творче мислення, уяву,формувати вміння аналізувати ситуацію; розвивати пізнавальний інтерес за допомогою використання наочності;
виховна: виховувати в учнів культуру математичної мови, патріотизм; позитивну мотивацію до навчання, старанність, працьовитість, уважність, спостережливість, інтерес до предмету.
Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, презентація, підручник.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап (Слайд 1)
Епіграфом для сьогоднішнього уроку будуть слова французького письменника і критика Анатоля Франса "Вчитися можна тільки весело… Щоб перетравлювати знання, потрібно поглинати їх з апетитом".
Дійсно, якщо будь-яку справу робиш з поганим настроєм, то і результат роботи буде поганим.
Девіз нашого уроку сьогодні такий «З малої вдачі починається великий успіх». Я вам бажаю великого успіху.
У вас на парті лежать листочки. За усні відповіді ви, кожен у свій листочок, будете ставити «+».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми та мети уроку.
Ось вам проблемна ситуація. У вас на парті є один мандарин. Звідки він потратив до нас? (Із Туреччини). Що ми знаємо про цю країну? (Слайд 2)
(Держава, розташована в двох частинах світу - 97% території в Західній Азії і 3% - в Європі. Країна розділена на дві частини Мармуровим морем та протоками Босфор і Дарданелли. Туреччина розташована в місці, де з‘єднуються три частини світу - Європа, Азія та Африка.
Найвища вершина Туреччини — згаслий вулкан Великий Арарат (5165 м). Клімат Туреччини надзвичайно різноманітний. Центральна Туреччина — це континентальний клімат з холодною сніжною зимою й спекою влітку. На західному і південному узбережжі країни майже весь час тепло — субтропічний, середземноморський клімат. Купальний сезон на узбережжі Егейського і Середземного морів починається в квітні і закінчується в листопаді. На північному узбережжі країни морський клімат вологий і помірний).
А зараз поділіть мандарин між собою. Як це можна зробити? (Розділити навпіл). Правильно. Ось для цього нам і потрібні дроби.
Слово «дріб» походить від слова «дробити», тобто «ламати, ділити на частини», «дрібний».
Як ви вже здогадалися, тема нашого уроку «Уявлення про звичайні дроби». Запишіть у зошити число, класна робота, тему уроку. (Слайд 3).
Завданнями нашого уроку є: (Слайд 4)
Ознайомитись із звичайними дробами
Вчитись читати та записувати дроби
Дізнатись, що означає чисельник та знаменник дробу;
Розвивати логічне мислення та пізнавальний інтерес.
Скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів). Добре, в кінці уроку побачимо, чи справдилися ваші очікування.
Як ви думаєте, для чого нам потрібні знання про дроби? (Відповіді учнів).
До цього часу вам були знайомі тільки натуральні числа. Нагадайте, які числа називаються натуральними? (це числа, що використовують для лічби предметів). Але людині доводиться не тільки рахувати предмети, але й вимірювати величини, ділити здобич. Наприклад, вимірюючи довжину ділянки кроками, людина стикалася з такими явищами: у довжині вкладалося 5 кроків і залишок становив менше ніж один крок. Або під час ділення здобичі на полюванні виявилося, що здобич не ділиться націло на кількість мисливців.
У зв’язку з такою повсякденною діяльністю людини почали вживати вирази: половина, третина, чверть, п’ята частина тощо. Отже, дробові числа виникли як результат практичної діяльності людей з вимірювання величин. Деякі звичайні були відомі вже стародавнім єгиптянам. Вони використовували дроби переважно з чисельником 1.
Запис дробів за допомогою чисельника і знаменника з’явився у Стародавній Греції. Проте греки знаменник записували зверху, а чисельник – знизу. Дроби у звичайному для нас вигляді вперше стали записувати індуси близько 1500 років тому, але вони не писали риску дробу між чисельником знаменником. Риска дробу увійшла в обіг лише близько 300 років тому.
Знання з цієї теми вам знадобляться в подальшому не тільки на уроках математики, а й алгебри, геометрії, фізики, хімії.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перед вивченням нової теми давайте разом допоможемо Вінні-Пуху вирішити невеличку проблему (слайд 5). (Учні пояснюють розв’язання задачі)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Ви вже знаєте, що можна рахувати як окремі предмети, так і їх частини. Наприклад, половини горіхів, третини яблука, чверті кавуна.
Щоб записати дріб, потрібно знати, на скільки рівних частин поділено ціле та скільки таких частин взято. З початкових класів ви знаєте, що «половина» – це дріб … «одна друга», «третина» – дріб … «одна третя», «чверть» – дріб … «одна четверта». Коротко записують так: , , .
Числа, які записані під рискою дробу називаються знаменниками дробу, вони показують на скільки рівних частин поділено ціле (число, яблуко, пиріг та інше). Числа, які записані під рискою дробу називаються чисельниками дробу, вони показують скільки частин взято. (Слайд 6-8)
Давайте спробуємо прочитати дроби (Слайд 9)
V. Засвоєння нових знань і вмінь.
А зараз попрацюємо з підручником. На сторінці 159 усно виконаємо № 680 (учні працюють разом із вчителем).
Запишіть у вигляді дробу число:
(учні самостійно виконують завдання із наступною самоперевіркою) (слайд 11)
Із-за парт ми миттю встали,
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок-цок
І продовжим знов урок.
VІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
1. «Повтори!» (Слайд 17). Учні узагальнюють теоретичний матеріал уроку, відповівши на запитання.
2. «Подумай!» Учні узагальнюють вміння читати і записувати дроби.
Діти, я пропоную вам перевірити свої знання і виконати самостійну роботу, на виконання якої вам відводиться 5 хв.
Після виконання роботи, ви зможете зробити взаємоперевірку (робота в парах). (Слайд 18)
Самостійна робота І варіант _________________________________ 1. Записати у вигляді дробу: три п’ятих: ________________ тридцять шість сотих: _____________ 2. В автопарку було 96 машин, з них 19 – вантажні. Яку частину всіх машин становлять вантажні? Відповідь: _______________________ 3. Запишіть дробом, яка частина фігури, зображена на малюнку, заштрихована:
Відповідь: ____________________ |
Самостійна робота ІІ варіант ___________________________________ 1. Записати у вигляді дробу: п’ять сьомих: ___________________ сорок п’ять сотих: _______________ 2. У класі навчається 35 учнів, з них 16 – дівчата. Яку частину класу становлять дівчата? Відповідь: _______________________ 3. Запишіть дробом, яка частина фігури, зображена на малюнку, заштрихована:
Відповідь: ____________________ |
Чи всі справилися із завданнями вправи? Молодці!
VІ. Підсумок уроку
Діти, ви сьогодні дуже добре попрацювали на уроці. Тому і результат маємо добрий. Ви всі були активні, уважні і працьовиті. Оцінювання учнів (ставлю оцінки за «+» на картках, які були в учнів на партах із початку уроку).
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити п.25, сторінка 156-159, виконати № 683, 687, 689.
Творче завдання: підготувати повідомлення на тему “ Звідки до нас прийшли дроби?”
VІІІ. Рефлексія