Урок із української літератури "Брудними руками шпагу не втримаєш"

Про матеріал

Сучасний погляд на проблематику повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути»

Сета уроку: визначити коло проблем, які підіймаються в повісті, розкрити детально кілька із них;

розвивати вміння критично мислити, аналізувати, висловлювати власну думку;

виховувати почуття товариськості, родинності.

Реалізовуючи даний урок із сучасними підлітками, стає зрозуміло, що хоч повість і написана у 1968 році, але "вічні теми" актуальні й нині

Перегляд файлу

Урок із української літератури 8 клас

 

Тема уроку: «Брудними руками шпагу не втримаєш»

( сучасний погляд на проблематику повісті Ніни Бічуї «Шпага          Славка Беркути»)

 

Мета уроку: визначити коло проблем, які підіймаються в                    повісті, розкрити детально кілька із них;

     розвивати вміння критично мислити, аналізувати, висловлювати                                власну думку;

виховувати почуття товариськості, родинності.

Тип уроку: аналіз художнього твору

Методи і прийоми: бесіда, диспут, перегляд відео, презентація              проектних робіт «Колаж», оприлюднення результатів анкетування,           «Асоціативний кущ», міні-проект «Задзеркалля»

Обладнання: портрет письменниці, презентації,                                                        мультимедійний проектор,   проектні роботи (стіннівки ), анкети, відеофільми, уривок із телепередачі   «Кохана, ми вбиваємо своїх дітей»,    магнітофон, рушник життя і дерево роду

Література:

План уроку

І. Вступне слово вчителя. Налаштування на роботу (відео про Львів)           Визначення теми і мети уроку (слайд-шоу)

Пояснення епіграфу «Рости, моє деревце, з міцного коріння».                 Тлумачення символів уроку (шпага Володі Ларіонова, дерево)

ІІ. Актуалізація опорних знань «Фотогалерея»

ІІІ. Визначення кола проблем.

IV. Презентація проектних робіт 3 груп

V. Пояснення теми уроку (саме цитати «Брудними руками шпагу не              втримаєш»)

VI. Міні-проект «Задзеркалля» ( Я і мій клас у повісті)

VII. Відеозвертання від матусь та бабусь

VIII. «Проблемне питання» - актуальність повісті

ІХ. Підсумок уроку, рефлексія

Х. Оголошення оцінок

ХІ. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. *Вступне слово вчителя. Налаштування на роботу (відео про Львів)           *Визначення теми і мети уроку (слайд-шоу)

*Пояснення епіграфу «Рости, моє деревце, з міцного коріння».                 *Тлумачення символів уроку (шпага Володі Ларіонова, дерево)

 

Добридень, дорогі друзі та гості нашого уроку. Сьогодні наша стежка знову простягнеться, де радісно дзвенять трамвайчики, сурмлять сурми на Ратуш і на площі Ринок, пахне кавою і чоколядою, а над Високим          Замком витає вуаль легенд.

Отже, ми мандруємо до…Львова. Перед Новим роком ми мали щастя відвідати древню столицю Галичини й спогади про цю подорож             будуть інколи канвою, на якій вишиватимемо наш урок.

Запишіть число, класна робота, тема «Брудними руками шпагу не        втримаєш»(пропустіть рядочок для доповнення)                                                                                                                                                                            Запишіть епіграф. «Рости, моє деревце, з міцного коріння»

Щоб визначити тему нашого уроку пропоную переглянути                             презентацію світлин визначних місць України. На кожному фото буде літера. Випишіть лише ті, які розміщено на пам’ятних місцях Львова.

(Перегляд презентації.

Виписка літер)

Звучить пісня «На вулиці Ференца Ліста»

А – площа Ринок

М – Шевченківський Гай

Е – Личаківський цвинтар

Л - Готель Жорж

Б – Шоколадна майстерня

О – Оперний Театр

Р – музей зброї «Арсенал»

П - Ратуша

Софія Київська, Золоті Ворота,Чернеча гора, Великі Сорочинці                Із виписаних літер складіть слово. Воно і буде темою уроку.

(проблема)

(дописую на дошці тему)

Сьогодні ми поговоримо про сучасний погляд на проблематику повісті. Метою нашого уроку є визначити коло проблем, які підіймаються у           повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути». Зробити детальний аналіз окремих проблем, висловити сучасний погляд на них, презентувати             міні-проекти восьмикласників, провести паралель із нашим класом та нашою школою. Розширити свій кругозір. А дехто, можливо, розставе крапки над «І» у визначенні професії.

*Пояснення епіграфу «Рости, моє деревце, з міцного коріння»

Поясніть епіграф уроку

Деревце – це дерево роду. Також це символ часу – минулого,                         теперішнього, майбутнього. Минуле – це коріння, теперішнє- стовбур, гілки, листочки. Майбутнє – квіти, зародки плодів, листочків, молоді      пагони. Що ж є тим міцним корінням, із якого ростиме щасливе,           здорове деревце? (родина, друзі, робота)

Саме про чинники людського щастя ми і вестимо мову протягом             нашого уроку.

*Тлумачення символів уроку (шпага Володі Ларіонова, дерево)

Ось ці речі будуть символами нашого уроку – дерев’яна шпага          Володі Ларіонова і живе деревце. Як ви думаєте, чому саме так?

(відповіді учнів – шпага: доблесть, честь, відвага; деревце –             родинне дерево, символ життя, щастя, символ часу)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань «Фотогалерея»

Пригадаймо основних персонажів повісті. З’єднайте відповідно   сенкан і портрет. (Робота із портретами, сенканами). Запишіть          той, який сподобався.

ІІІ. Визначення кола проблем

Робота із «Літературознавчим словником».

Проблематика художнього твору – це…

Ілля Канівець працював із «Літературознавчим словником» і виписав      визначення проблематика   художнього твору (повтор). Давайте       пригадаємо ……

Які ж проблеми ви можете виокремити?

(відповіді учнів) Ось перед вами символічні шпаги, які містять у собі малюнки – символи проблем, вказаних вами

* Батьки і діти, виховання в родині – сімя

* Проблеми підліткового віку – 11+

* Покликання, захоплення, «сродна праця»; ставлення інших  до  захоплень (повага, насмішка, байдужість) - балеринка

* Роль дрібничок, роль випадку – 1 копійка

(запишіть проблеми)

Закріплюємо шпаги довкола деревця. Чому саме навколо                  деревця?

(Бо усі проблеми тісно пов’язані із родиною, із минулим, теперішнім,                майбутнім)

Давайте обговоримо кожну із проблем. Скажіть, чи можна говорити про              кожну проблему виокремлено?

(Ні, бо вони всі міцно пов’язані одна з одною,Тому будуть перегукуватися)

 Батьки і діти, виховання в родині – сімя

- Які моменти із повісті слугують ілюстрацією цій проблемі?

(родина Вусів, Беркутів, Ващуків)

- Як виховують дітей у кожній з родин? Якими ж виростуть діти у таких               сім’ях?

Хлопці готували міні-проект «Родинне виховання». Прошу до презентації.

(виступають Ілля Запорожченко і Максим Шевченко із плакатом)

 

Всі ви бачили передачу «Кохана, ми вбиваємо своїх дітей». Є цікавий             момент, коли психолог Дмитро Карпачов показує батькам і дітям                   спроектоване майбутнє обличчя дітей, залежно від виховання. Давайте   подивимось один із уривків. Давайте самі спробуємо уявити: яким буде в 40 років Юлько Ващук і Стефко Вус?

Перегляд відео «Кохана, ми …»

 

Проблеми підліткового віку – 11+

- Дружба Славка і Юрка

- Колючість Стефка

- Саме в підлітковому віці діти якомога більше потребують підтримки із              боку родини, але без перегину палиці.

- Негаразди з батьками

- Важко зізнатися

- Думають, що самі можуть вирішити усі проблеми

- Не хочуть втягувати батьків

- Перші почуття

- Хочеться всьому суперечити

- «Юнацький максималізм»

- «Відчуття дорослості»

- Легко втягуються в сумнівну компанію

- Самоствердження у колективі, самовираження

- Болісне сприймання невдачі

- Часто не можуть відреагувати на швидку зміну подій, ховаються від          проблеми, потім потерпають, переживають

- Важко сприймають критику, насмішки

 

Презентація міні-проекту «Від дружби до ненависті один крок»

5 слайдів Канівець Ілля, Прокопчук Максим

* Покликання, захоплення, «сродна праця»; ставлення інших  до              захоплень (повага, насмішка, байдужість) – балеринка

Підлітки часто вже визначаються із майбутньою професією. Ось і серед        наших героїв намітилися майбутні художники, актори, спортсмени.

Детальніше про це розкажуть дівчата та їхній проект-малюнок                            «Захоплення»

Коромислова Ксенія, Беленчук Софія – виступ.

- Хто як себе проявив? Як себе подавав?Як семикласники ставилися до        своїх і чужих захоплень?

Давайте переключимось на наш клас! Семикласники із повісті – ваші           ровесники. Не забуваймо, що повість написана у 1968 році. А тоді йшли до    школи у сім років. Випускний – у 8 і 10 класі. І вже дехто із ваших            однокласників визначився. Хто це?

- Бойчук Кирило – футбол

- Запорожченко Ілля – музика

- Кургузов Влад – моряк

- Коромислова Ксенія – мистецьке спрямування

- Дука Іра – медицина

- Чабанов Сергій – програмування

Як ви ставитеся до учнів, які вже визначилися із професією? Чим слід          керуватися, обираючи напрямок в житті?

* Роль дрібничок, роль випадку – 1 копійка

Ми виокремили також як проблему важливу роль дрібничок у     житті, у стосунках. Як ви вважаєте, чи дійсно дрібниці такі             важливі чи ні?

(відповіді учнів: залежно які дрібниці: інколи саме непомітна деталь            призводить до трагедії. Деколи ж роблять із мухи слона, перебільшуючи,         здіймаючи бурю у склянці води. Слід знати міру і вміти розпізнати велике у малому! )

- не будь дріб’язковим

- дрібниця, а приємно

- все починається в житті з малого

- не розмінюйся на дрібниці

- діло не варте виїденого яйця

- низькопробне, другорядне

 

V. Пояснення теми уроку (саме цитати «Брудними руками шпагу не              втримаєш»)

Як ви розумієте тему нашого уроку?

Шпага – символ (рицар, честь, відвага)

* Поясніть цитату із твору?

 * Хто ж не зміг насправді втримати шпагу?

* Хто забруднив свої руки у повісті?

Чи міг Беркута поставити свої особисті інтереси на вище  спортивних? Як він вчинив із новенькою шпагою,подарував тренер? (заховав до тих пір, доки не  виясниться все)

Так, він вважав себе не вартим її носити!

Кого ви із нашого сучасного життя можете назвати, хто вартий    носити шпагу? А дівчата гідні носити шпагу? (Володя Ларіонов,          герої, учасники  АТО, чесні волонтери)

Продовжіть речення: «Я вважаю, що в наш час носити шпагу           варті…»

 

VI. Міні-проект «Задзеркалля» (Я і мій клас у повісті)

Давайте по щирості: уявіть, що ви потрапили до класу Славка Беркути, стали його однокласником. Що б ви йому порадили? Із ким би хотіли  поспілкуватися? Який момент із повісті хотіли б побачити на власні          очі? Чи зміг би ваш увесь клас стати горою за однокласника?

(відповідь запишіть)

 

VII. Відеозвертання – побажання вам на майбутнє від матусь та бабусь

Ваше щастя, що зростаєте у щасливих сім’ях. Головне – не загубити       себе у вирі дорослого життя. Пам’ятайте, що все йде саме із родини. І       саме рідні підставлять плече в час смутку й негараздів.

Перегляньте коротеньке напутнє звернення до вас від рідних матусь і    бабусь.

Перегляд відео «Говорять мами»

І я вам також бажаю, щоб ваші деревця життя мали міцне, надійне        коріння!!!

VIII. «Проблемне питання» - актуальність повісті

Ви знаєте, що дана повість є нововведеним твором. Чи доцільно  вона внесена у програму 8 класу? Чи не застаріли проблеми, які в ній підіймаються? У чому її актуальність?

У цьому талант автора Ніни Бічуї – писати так, щоб було зрозуміло і актуально у всі часи, доки живе людство

ІХ. Підсумок уроку, рефлексія

Отже, наш урок завершено. Який же висновок ви візьмете у своє доросло життя?

Діти мої, ідіть по життю із високо піднятою головою! Не бійтеся стін, які виростатимуть перед вами! У них обов’язково знайдуться двері! І      не одні!!! Шукайте їх, будь щасливими. І будьте варті носити шпагу. І сьогодні, і завтра, й завжди!!!

Х. Оголошення оцінок

ХІ. Домашнє завдання.

 Здається, що повість не завершена. Напишіть до 10 речень                          продовження повісті. (Пісня про Львів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 липня 2018
Переглядів
1551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку