Мета: аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння учнів характеризувати героїв, розкривати риси їх вдачі, особливості поведінки; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, виділяти з інформації головне; виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру.
Поведінка героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях
Мета: аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння учнів характеризувати героїв, розкривати риси їх вдачі, особливості поведінки; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, виділяти з інформації головне; виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: ілюстрації до твору, ноутбук, уривок із фільму «Тореадори з Васюківки».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні в нас незвичайний урок:
У світ фантазії зробимо ще один крок,
А з творчістю ми вже стрічались не раз;
І знову вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час.
Цікаві завдання чекають на вас.
Вступна бесіда
Один із учнів, прочитавши повість «Тореадори з Васюківки», особливим способом записав рядок. Спробуйте його розшифрувати. Чи погоджуєтесь ви з подібною думкою? Навіщо людині мріяти? Чи часто ви мрієте? Про що?
БЗМРЙНМЖЛВЖТ
Ключ-відповідь: Олесь Кмітливець пропустив усі голосні літери: «Без мрії не можливо жити».
ІІ. Мотиваційний етап
1. Актуалізація суб`єктного досвіду й опорних знань
- Діти, сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над повістю В.Нестайка «Тореадори з Васюківки», на якому ще раз згадаємо найцікавіші сторінки твору, поговоримо про веселих друзів, які весь час вигадують авантюри і потрапляють у пригодницькі ситуації.
- Давайте разом визначимо мету та завдання нашого уроку.
- Правильно, будемо розвивати вміння і навички виразного читання, переказування, коментування подій та вчинків героїв, вчитимемося аргументувати свою думку.
Я бажаю вам отримати задоволення від уроку. Вірю, що кожен запам’ятає щось із сьогоднішньої розмови і обов’язково використає отримані знання і вміння у житті. Нам треба підсумувати, чого ми навчилися, які висновки для себе зробили. А головне, - дати відповідь на ключове питання, поставлене на початку роботи з твором: «Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?»
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Для досягнення нашої мети, ми з вами повинні повторити матеріал, який знадобиться нам для подальшої роботи.
(перевірка д.з.)
1. Пригадай твір - назви епізод.
2. Упізнай героя. Про кого йдеться: « Він мій найкращий друзяка і напарник. Він весь час вигадував різні штуки – викаблуки для нашої слави» (Ява Рень).
«Бо замість бою у нас вийшов бій дураків» (Паша Завгородній).
3.Бліц – опитування
1. Жанр твору В. Нестайка «Тореодори з Васюківки»?
2. Назвати ознаки пригодницького твору.
3. Довести, що цей твір дійсно повість.
4. Який характер носить твір В. Нестайка?
5. Назвіть прийоми, які використовує автор для творення комічного.
1. Проблемне питання
- Я бачу, вам сподобався твір В.З. Нестайка. І його герої вам до вподоби завдяки своїм вигадкам та пригодам, їхні мрії подібні до ваших, адже вони ваші ровесники. Але послухайте ще одну думку. До нас надійшов лист від цікавої громадянки з особливими переконаннями.
(За що діти люблять Яву і Павлушу? Як така поведінка може вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад? З тих хлопців, які випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і вилив собі на голову графин із водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники; зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згодна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а не хлопці! Ким тут захоплюватись? Як можна дозволяти дітям таке читати?)
- Для подальшої продуктивної роботи ми розділимося на дві групи.
- Діти, існує така думка, ніби пригодницький твір має розважальний характер, а його герої не зможуть навчити нас корисному.
- Завдання для першої групи – дати відповідь на питання «Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?»
- Питання для другої групи – Яка риса характеру притамана хлопцям? (Фантазери, мрійники, романтики)
Романтично настроєна людина, схильна до мрійності, до ідеалізації дійсності.
2. Робота з текстом
(Після перегляду уривка з фільму «Тореадори з Васюківки» діти порівнюють прочитаний матеріал.)
Це думка сценариста, який має право на своє бачення твору. Чи однакове зображення вдачі героїв твору сценаристом і Всеволодом Нестайком. Доведіть цю думку, посилаючись на текст твору.
3. Робота в групах над характеристикою героїв твору
Запишіть, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку, не красить підлітка.
ПАВЛУСЬ ЯВА
Кмітливі Бешкетники, неслухняні
Винахідливі необачні,
Люблять тварин не бажають учитися
Вміють дружити
Сенкан
Ява і Павлуша.
- гарні друзі; кмітливі; винахідливі.
- з ними трапляються цікаві події; потрапляють у захоплюючі ситуації.
- у них добрі серця.
- головні герої – ваші однолітки.
А взагалі-то, на вашу думку, вони позитивні чи негативні герої?
А як ми можемо пояснити їх негативні прояви поведінки?
4. «Хвилинка мудрості»
- Поясніть, будь ласка, народне прислів’я: «Кожна пригода – до мужності дорога». (Учні пояснюють прислів’я)
- Потрапляючи у складні і захоплюючі пригоди, хлопці завжди намагалися довести власну самостійність і винахідливість. Хоча вони і бешкетують, але в кожного з них добре серце і вони вміють цінувати дружбу.
- Чим більше було пригод, тим міцнішою ставала їхня дружба. Павлуша одного разу висловив: “Дружба! Велике це слово – дружба! Може, найбільше із усіх слів людських”.
Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.
А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?
5. Аналіз проблемних питань.
Пригодницька література покликана навчати розважаючи. Чому саме навчив нас твір В. Нестайка?
Бесіда за змістом твору
1. Хто веде оповідь у третій частині повісті «Таємниця трьох невідомих»?
2. Чому Павлуша хотів записатися на малювання?
3. Через що друзі вперше серйозно посварилися? Чому не сталося швидкого примирення, як думав Ява?
4. Хто став приятелем Яви? Чи справді Антончик був його справжнім другом?
5. Навіщо хлопці пішли на Горбушину могилу?
6. Для чого Ява й Антончик вирішили вкрасти фотоапарат?
7. Чому Антончик не прийшов фотографувати привида?
8. Як Павлуша зреагував на розкриття таємниці «привида»?
9. Що сталося з Явою у Вовчому лісі?
10. Хто такі «Г. П.Г»?
11. За яких умов хлопці помирилися?
12. Яку мету переслідували троє невідомих?
Робота зі структурою твору
Заповніть схему, указавши епізод із різними пригодами хлопців. Стисло перекажіть зміст кожного з епізодів.
Робота зі структурою твору
Заповніть схему, указавши епізод із різними пригодами хлопців. Стисло перекажіть зміст кожного з епізодів.
Робота з текстом
1. Прочитайте початок третьої частини («Таємниця трьох невідомих»). Як Ява характеризує Павлушу? Чому цей уривок є смішним? 2. Прочитайте епізод, у якому Ява дізнається, що за привида він побачив. Чи є цей уривок смішним?
Літературна гра «Ланцюжковий переказ»
Методичний коментар. Увесь клас встає. Учні мають переказати третю частину повісті, але при цьому участь у переказі бере весь клас. Один учень говорить тільки одне речення. Наступний учасник має продовжити оповідь. Якщо він не знає, що говорити, то сідає. Переможцями стають ті, хто зміг переказати текст глибоко й повно до кінця.
Гра «Так чи ні»
1. Згідно з легендою, Горбуша сам викрав гроші. (Так)
2. Відповідно до переказу, до могили Горбуші приходив безголовий привид страченого скарбника. (Так)
3. Яві вдалося сфотографувати «привид». (Так)
4. Баба Мокрина не була глибоко віруючою людиною. (Ні)
5. Ява зламав ногу під час повені. (Ні)
6. Пайчадзе хотів пограбувати Галину Сидорівну. (Ні)
7. Ганя Гребенючка хотіла ще більше посварити хлопців. (Ні)
8. Старший лейтенант Пайчадзе й Галина Сидорівна одружилися. (Так)
9. Яришка — це сестра Павлуші. (Ні)
10. Через повітряного змія зайнялося все село. (Ні)
Гра «Хто швидше?». Робота в групах
Група 1. Знайдіть та випишіть із тексту найбільше метафор за три хвилини.
Група 2. Знайдіть та випишіть із тексту найбільше порівнянь за три хвилини.
Група 3. Знайдіть і випишіть із тексту найбільше епітетів за три хвилини.
Група 4. Знайдіть і випишіть із тексту найбільше фразеологічних зворотів за три хвилини.
Робота з таблицею
Заповніть таблицю, охарактеризувавши другорядних персонажів твору.
Ім'я героя |
Рід занять |
Риси зовнішності |
Риси характеру |
Галина Сидорівна |
|
|
|
Ганна Гребенюк |
|
|
|
Антончик Мацієвський |
|
|
|
Лейтенант Пайчадзе |
|
|
|
Яришка |
|
|
|
Робота із засобами творення комічного
Пригадайте, за яких обставин відбувалися наведені події. Поміркуйте, чому ці епізоди викликають сміх.
1. «Пхе!.. Гарненько придивись на себе в дзеркало, і ти сам зрозумієш, що ти схожий на Хлестакова, як свиня на коня. Тільки й того, що дві руки, дві ноги й голова. Хлестаков — це ж в‑вогонь! Це ж, знаєш… Це — о!». 2. «І… І все-таки “Ревізор” — геніальна п'єса. А Гоголь — геніальний письменник. Він знав, що ми з Явою гратимем у “Ревізорі”, і написав дві ролі Добчинського і Бобчинського. Геть однаковісінькі. Спеціально для нас. Щоб ми недоварились. Ролі, звичайно, не зовсім головні. Але ви не думайте — без Бобчинського і Добчинського нічого не було б. Все у п'єсі без них пішло б шкереберть. Не було б п'єси. І не грав би Кагарлицький Хлестакова. Бо це ж Бобчинський і Добчинський вигадали, що Хлестаков — ревізор. Отож-бо…». 3. «Ви ж самі подумайте: після довгої розлуки в першу хвилину побачення, якого ви так чекали, ваша Валечка бачить як (о світе ясний!) якийсь здоровенний мурмило держить вас за вухо, мов цуценя. І ви, схиливши голову, жалюгідно висите на своєму вусі, майже не торкаючись землі… Наче висірелені з гармати, ми прогуркотіли сходами вниз». 4. «І вона повірила нам. Компот нам у цьому навіть допоміг. Тітка не помітила, який мокрий і жалюгідний на нас одяг. Ми все звернули на компот. Для цього я порадив Яві поляпати компотом свої штани і сорочку, ніби й на нього попало. Хоча його, чортяку, хоч би вишенькою тобі зачепило! Вся порція мені дісталася. Тітка… наприкінці сказала: “Такий компот був! На три дні варила. Я ж думала, що злодії. От жалко…”. І незрозуміло було, чого їй жалко — нас чи компоту». 5. «“Що це?! На руці!». Я не розумію, що це до мене, і якийсь час іще радісно посміхаюся. Будка штовхає мене в бік. Я дивлюсь на свою руку і все розумію… “Го-годинник…”— мимрю я. “Що-о? Вбивця! Де ти бачив, щоб діти бідняків до революції носили годинники! Ну! Зарубав мені всі дублі. Ну!”».
Бесіда з учнями
1. Що таке повість? Чим повість відрізняється від оповідання? Від притчі? 2. Доведіть, що твір Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» є повістю. 3. Назвіть усіх головних і другорядних героїв твору. 4. Що таке пригодницька, романтична повість? Чи є твір «Тореадори з Васюківки» пригодницьким і романтичним? Свою думку аргументуйте.
V. Підсумок уроку
Підсумуємо наші знання вправою «Закінчи речення»
– «Повість «Тореадори з Васюківки» допомогли мені зрозуміти, що…»
– Дякую, сподіваюся, всі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.
VI. Оцінювання учнів
VII. Домашнє завдання
Скласти усний роздум на тему: «Як зробити своє життя цікавішим». *Написати твір «Мій улюблений герой із твору Всеволода Нестайка».
1