Урок з української літератури для 6 класу за темою "Реальні та пригодницькі події в повісті Я.Стельмаха"

Про матеріал

Мета: продовжити роботу над твором «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» — повісті про таємничі, веселі й незвичайні події, передані образним словом, навчати знаходити в тексті твору реальні (звичайні) та пригодницькі події; удосконалювати вміння переказувати зміст уривків повісті, визначати кульмінаційні епізоди, характеризувати образи головних і другорядних героїв, їхню поведінку в різних життєвих ситуаціях, формувати навички висловлювати власні думки про місце уяви, фантазії, романтичності в житті сучасної людини; виховувати усвідомлення значення романтичності, життєлюбства.

Перегляд файлу

Реальні та пригодницькі події в повісті Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»

Мета: продовжити роботу над твором «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» — повісті про таємничі, веселі й незвичайні події, передані образним словом, навчати знаходити в тексті твору реальні (звичайні) та пригодницькі події; удосконалювати вміння переказувати зміст уривків повісті, визначати кульмінаційні епізоди, характеризувати образи головних і другорядних героїв, їхню поведінку в різних життєвих ситуаціях, формувати навички висловлювати власні думки про місце уяви, фантазії, романтичності в житті сучасної людини; виховувати усвідомлення значення романтичності, життєлюбства.

Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет Я. Стельмаха, таблиці для заповнення.
 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети заняття
ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Повість Стельмаха розповідає про веселі, незвичайні, таємничі пригоди Сергія та Митька. Історія розпочинається з того, що учні 5 класу одержали від учительки ботаніки завдання на літо-зібрати колекцію комах, а замість цього почали полювати на страшного Митькозавра. Наприкінці той виявився простим хлопцем Василем, який вирішив розіграти двох друзів за веселим характером оповіді ця повість нагадує трилогію В.Нестайко «Тореадори з Васюківки», щоб  повторити жанрові особливості цих творів, давайте заповнимо таблицю, дамо відповіді на запитання.             

з/п

Запитання

«Митькозавр із Юрківки…»

Я. Стельмаха

1.

Жанр твору

Пригодницька повість

2.

Кількість головних героїв

Двоє хлопців.

3.

Від чийого імені ведеться розповідь

Від імені одного з героїв.

4.

Особливість назв розділів твору.

З назви можна дізнатися, про що розповідається в розділі.

5.

Риси характеру героїв.

Допитливі, винахідливі, романтики, справжні друзі, фантазери.

 

з/п

Запитання

«Тореадори з Васюківки»

В. Нестайка

1.

Жанр твору

Пригодницька повість

2.

Кількість головних героїв

Двоє хлопців.

3.

Від чийого імені ведеться розповідь

Від імені одного з героїв.

4.

Особливість назв розділів твору.

З назви можна дізнатися, про що розповідається в розділі.

5.

Риси характеру героїв.

Допитливі, винахідливі, романтики, справжні друзі, фантазери.

Записи в других колонках аналогічні, отже обидві повісті мають чимало спільного. Добре, якщо вони відзначають гумористичний характер повістей як спільну рису.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

Асоціативний диктант
1. Київ (місце народження Ярослава Стельмаха). 

2. 1949 (рік народження письменника).

 3. Київський інститут (місце навчання Ярослава Стельмаха).

 4. Михайло Стельмах (батько письменника). 

5. 1975 (бийшла друком перша книжка Ярослава Стельмаха). 

6. Перекладач (фах митця). 
Гра «Хто швидше?»
1. Як звали… а) головних героїв? (Сергій та Митько); б) учительку ботаніки? (Ірина Семенівна); в) маму Сергія? (Оксана Павлівна); г) бабусю Митька? (Демидівна); д) сусіда-музиканта? (Дядько Гнат) 

2. Скільки років було Васі-велосипедисту? (Чотирнадцять) 

3. У якому класі навчалися хлопці? (У шостому)
Метод «Незакінчене речення»
1. Хлопці рушили до озера, бо… 2. Біля озера вранці друзі знайшли відбитки… 3. Сергій запропонував назвати чудовисько, що живе в озері… 4. Хлопці вирішили використати як приманку… 5. Друзі вирили яму, щоб… 6. До пастки потрапив…
Словесне малювання
Пофантазуйте. Спробуйте описати чудовисько, яке мешкає в озері.

Літературна гра

«Ланцюжковий переказ»
Методичний коментар. Увесь клас встає. Учні мають переказати твір, але при цьому участь у переказі бере весь клас. Один учень говорить тільки одне речення. Наступний учасник має продовжити оповідь. Якщо він не знає, що говорити, то сідає. Переможцями стають ті, хто зміг переказати текст глибоко й повно до кінця.
Бесіда за змістом прочитаного
1. Чому Митькозавр не подав про себе жодних знаків? Як це переживали хлопці? 2. Що сталося з музичним інструментом дядька Гната? Із чим це було пов'язано? 3. Якою хлопці уявляли зустріч із чудовиськом? 4. Опишіть тварину, яку друзі зненацька побачили. Як хлопці сприйняли її появу? 5. Чим пояснити той факт, що діти не злякалися? Про які риси вдачі це свідчить? 6. Як ви гадаєте, чому Митько вирішив допомогти Василеві? 7. Чим могла би завершитися пригода для Василя? 8. Чому Митько вважає, що витівка Василя позитивно вплинула на відпочинок? 9. Доведіть, що Митько й Сергій — справжні друзі.
Метод «Незакінчене речення…»
1. Хлопці думали, що в озері живе… 

2. Сергій кричав, бо йому… 

. Хлопці сумували, бо Митькозавр… 

4.Бабуся характеризувала друзів як дітей… 

5. Хлопці хотіли отримати медалі… 

6. Після того як друзі відбили ріг у Митькозавра… 

7. Митькозавром виявився… 

8. Василь хотів просто… 

9. Сліди Митькозавра Василь ставив за допомогою…

 10. У тромбон Василь дудів, щоб… 

11. Митько запропонував подякувати Василеві, адже… 

12. Вася сам себе пошив у дурні, тому що…
Робота з таблицею
Заповніть таблицю, визначивши композиційну будову повісті.

Експозиція

Зав'язка

Кульмінація

Розв'язка

 

 

 

 

Робота з підручником
Виконайте завдання на С. 193.
Гра «Так чи ні»
1. Із собою хлопці взяли енциклопедію й у ній шукали відомості про хи-меру лісового озера. (Ні) 

2.Митько читав Сергієві про різних динозаврів. (Так) 

3. Митько сказав, що назва села Юрківка пов'язана з юрським періодом. (Так) 

4.Хохуля- дивний за походженням вид тварин третинного періоду, що зберігся до наших днів. (Так)

5.Хлопці вирішили зробити примочку для звіра й завели у ліс корову. (Ні)

6.Сергій і Митько посварилися, побилися через те, що не вирішили, хто буде копати яму. (Ні)

7. На березі озера лежало пір'я пташки, яку нібито з'їв Митькозавр (Так) 

8.Хлопці привели козу як приманку. (Ні) 

9. Сергій знайшов сандалю туриста, який відпочивав біля озера. (Так) 

10. Прив'язана курка дуже сильно кричала, тому до хлопців збіглися лісові хижаки. (Ні) 

11.Таємничий звір потрапив до ями, але зміг вибратися й утік. (Ні) 

12. Дідусь Трохим здогадався, хто викопав яму. (Так)

Художній переказ
1. Стисло перекажіть текст повісті від імені бабусі Митька. 2. Стисло перекажіть текст повісті від імені дідуся Трохима. 3. Стисло перекажіть текст твору від імені Василя. 4. Стисло перекажіть текст повісті від імені Митька.

Словникова робота:

Кмітливість - находчивость, сообразительность;      

Пильний - пристальный;

Нагляд - присмотр;     

Припис - назначение, указание

Кросворд
http://artword.com.ua/uploads/posts/2016-11/thumbs/1478711025_10.jpg.pagespeed.ce.XoYWJPdlfb.jpg 

1. Що герої повісті висловили Василеві? (Подяку)
2. Як звали велосипедиста? (Василь)
3. Як звали головного героя повісті? (Сергій)
4. Як хлопці вирішили назвати тварину, що живе в озері? (Митькозавр)
5. Як звали діда? (Трохим)
6. Водний об'єкт, до якого щодня ходили головні герої твору. (Озеро)
7. Як звали вчительку ботаніки та зоології? (Ірина)
8. Як називалася тварина, про яку Митько читав у шостому розділі повісті? (Варан)
9. Герой повісті. (Митько)                                                                                                                10. Що відремонтували хлопці на березі озера? (Курінь)

Робота з текстом
1. Знайдіть та виразно прочитайте епізод про нічне чергування Сергія. 2. Знайдіть та виразно прочитайте уривок, у якому Митько робить припущення про походження страховиська з озера. 3.Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому йдеться про полювання друзів на курку. 4. Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому йдеться про те, як дід Трохим потрапив до пастки.
Гра «Правильний порядок»
Розставте наведені епізоди в правильному порядку.
1. Викрадення курки. 2. Похід до бібліотеки. 3. Зустріч із Васею. 4. Завдання на літо. 5. Поїздка до Юрківки. 6. Дід Трохим упав у яму. 7. Сліди невідомої тварини на березі озера. 8. Зустріч із бабусею Митька. 9. Інформація про погану репутацію озера. 10. Прохання хлопців відпустити їх у село на канікули. 11. Історія з гербарієм.
Робота з таблицею 
Заповніть таблицю, порівнявши образи Сергія та Митька за таким планом.
1. Сергій і Дмитро — звичайні шестикласники.
2. Риси характеру хлопців.
3. Здібності героїв.
4. Зовнішні риси.
5. Прагнення.

Сергій 

Митько

 

 

  Поєднати лінії та імена героїв з рисами їхнього характеру.

допитливі

 

МИТЬКО

 

СЕРГІЙКО        

обманщики          

необережні  

задерикуваті 

підозрілі                                                                        

ліниві 

веселі                                          

дотепні 

боягузливі

кмітливі

Бесіда з учнями
1. Яка тема твору? 2. Яка основна думка повісті? 3. Хто з героїв викликає у вас найбільшу симпатію? Чому? 4. Як автор ставиться до головних героїв? Свою думку доведіть за допомогою посилань на текстовий матеріал. 5. Чи пробачили б ви Василю його витівку? Чому? 6. Що уславлює й що засуджує Ярослав Стельмах у творі? 7. Який епізод повісті вам найбільше сподобався? 8. Як ви гадаєте, чи справді в озері мешкає потвора? Чи вдасться друзям зловити рідкісну тварину? 9. Назвіть комічні ситуації, наявні в тексті.

V. Підсумок уроку

Рефлексія,оцінювання, самооцінювання.

Чому навчились на уроці?

Що вам сподобалось?

Що викликало труднощі?

VІ. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про Лесю Воронину. *Намалювати афішу до фільму під назвою «Химера лісового озера, або Митькозавр з Юрківки».

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Московчук Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Krysko Olena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
49800
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку