Урок " Гуманність як основа "Казки про яян" Емми Андієвської"

Про матеріал

Прочитати казку та дослідити суть

головних дійових осіб, сюжетну лінію; розвивати вміння учнів самостійно мислити, аргументувати власні думки, знаходити ключові фрази в тексті; виховувати почуття власної гідності, милосердя, співчуття яян невід'ємні риси гуманної поведінки.

Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

6 КЛАС

Тема. Емма Андієвська «Казка про яян».

Мета: прочитати й проаналізувати з учнями «Казку про яян», охарактеризувати головних дійових осіб, сюжетну лінію; розвивати вміння учнів самостійно мислити, аргументувати власні думки, знаходити ключові фрази в тексті; виховувати почуття власної гідності, милосердя, співчуття ян невід’ємні риси гуманної поведінки.

Обладнання: портрет письменниці, підручник, ілюстрації до казки, дидактичний матеріал.

Тип уроку:урок-аналіз.

Епіграф:       Ніколи не будьте спрямовані лише на своє «Я», зберігайте в        собі чистоту помислів дитинства, і доля вам віддячить новими відкриттями, повнотою буття.

Е.Андієвська

 Хід уроку

І. Організаційний момент.

 З’ясування емоційної готовності до уроку

  •            Інтерактивна вправа «Обмін побажаннями»

Картинки по запросу емоції смайликиЯ бажаю тобі…
(Діти бажають один одному того, що б найбільше хотіли б побажати собі)

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.  Мотивація навчальної діяльності.

  •            Аутотренінг

Учитель. Сьогодні я пропоную вам побути в ролі дослідників, але не простих, а літературних. Щоб налаштуватися на роботу ми проведемо аутотренінг. Заплющіть очі, покладіть руки на коліна, сядьте зручно й повторюйте за мною:

  •                 ми любимо читати, відкривати щось нове, цікаве;
  •                 ми хочемо багато знати й ділитися своїми знаннями;
  •                 ми міркуємо, аналізуємо;
  •                 ми – школірі творчі, кмітливі, розумні!

Ви звернули увагу, яким словом починалися всі речення? Запам’ятайте його!

ІІІ. Актуалізація знань учнів.

  •            Словникова робота.
  •                 Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви уклали словничок термінів.
  •                 Користуючись словничком, скажіть, ознаки якого твору сформульовано в темі уроку? (Притчі)
  •                 Що таке притча?
  •                 (Невелика повчальна алегорична оповідь, у якій опосередковано, приховано присутня мораль)
  •                 А який літературознавчий термін з визначення притчі потрібно розкрити? (Алегорія)
  •                 Дайте визначення, що таке алегорія. (Алегорія – двопланове художнє зображення ( реальне і приховане), що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ під конкретними художніми образами)

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  •                 Сьогодні на уроці ми продовжуємо знайомство з «Казкою про яян» Емми Андієвської.
  •                 Цікаво, чи уважно ви прочитали казку?

В цьому нам допоможе літературний диктант.

  •            Літературний диктант

1. Головний персонаж казки був… (пастушком)

2. Пастушок перестрибував зі скелі на скелю, шукаючи… (козу)

3. Козопас впав у… (провалля)

4. Хлопчина побачив міст із… (вулицями і вежами)

5. У місті було веж… (сім)

6. Серед мешканців міста з пастушком заговорив… (дід)

7. Яяни харчувалися… (своїм я)

8. Яяни не могли вимовити слова… (ти)

9. Щоб вийти з міста, потрібно було… (відкрити браму)

10. Слово, яке потрібно було сказати брамі… (ти)

11. Пастушок посадив діда на… (плече)

12. Коли відкрилася брама, хлопчик відчув за спиною… (мішок, наповнений самоцвітом)

(Взаємоперевірка, оцінювання)

  •            Клоуз-тест

Користуючись змістом казки, продовжити речення.

  1.               Місто Яян знаходилося... ( у глибочезному проваллі).
  2.               Коли пастушок розплющив очі, то побачив... ( що лежить на площі великого міста, яке складається з вузьких довгих веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються).
  3.               Яку потребу хотів задовольнити пастушок, коли потрапив у місто Яян? (Їжа).
  4.               Хлопчик зневірився, що хтось дасть йому…(окрайчик хліба).
  5.               Ніхто не може допомогти яянові, бо…( він усе знає і вміє).
  6.               Мене опали немощі, тому що я…(чужинець).
  7.               Юродивий повідав, що місто має…(7 брам).
  8.               Пастушок запропонував дідусеві…(взяти його на плечі).
  9.               Я хочу, аби ти  бодай перед смертю…(дихнув свіжим повітрям).

Картинки по запросу колективна робота на уроціКолективна робота.

  1.               Укажіть жанр твору «Казка про яян». Назвіть спільні ознаки байки, притчі, казки. Заповніть діаграму «Кола Вена».

 

 

 

 

 

 

  •            Робота з опорним конспектом. (Схема опорного конспекту зображена на дошці).

Охарактеризуйте світ яян.

  •                 Художній простір. (Замкнутий, із міста вийти не можуть).
  •                 Для чого живуть? (Для себе, знають тільки своє «я»).
  •                 Світ яян. (Постійна одноманітність – будують вежі).
  •                 Чи можна яян назвати щасливими? (Ні, вони не чують інших, ніхто не може їм допомогти, у них відсутні емоції, почуття).
  •                 Хто є протилежним образом? (Хлопчик-пастушок – людина).

 

Картинки по запросу робота в групахРобота в парах.

 

Дібрати  ключові  фрази  тексту. 

ЯЯНИ

ПАСТУШОК

Кожен яянин знає тільки своє „я”

Я вам охоче допоможу

Харчується власним „я”                               

Я спробую

„Я” кожного із яян невичерпне

Я тобі дуже вдячний за пораду

 

Я хотів би подбати про тебе

 

Я хочу аби ти бодай перед смертю  дихнув  свіжим повітрям

 

Я не хочу ставати яянином

 

Картинки по запросу смайликПроблемні запитання

  • Яке слово повторюється у кожній фразі? (Я).
  • Що воно уособлює? (Духовний світ людини).
  • Чи однаковий зміст „я” яянів зі змістом „я”     пастушка?

Картинки по запросу робота в групахРобота в парах

Зараз ми дослідимо чи однаковий зміст „я” яянів зі змістом „я” пастушка. Виконайте завдання на аркушах, які є перед вами.

 

ЯЯНИ  ПАСТУШОК

 

егоїсти                                                                            чуйний

переповнені  Я цілеспрямований

власною гординею  добрий

поважає старість

  вдячний

  цінує волю

 не хоче ставати яянином

 

  •                 У якій  колонці більше „я”? Чий духовний світ багатший? Чому?
  •                 Що уособлює духовний світ яян? (Вежі, які весь час завалюються. Отже, їхній світ нестійкий).
  •                 Який колір, на вашу думку, відповідає духовному світу яян? (не бачать і не розуміють красу і приваби світу, не можуть щасливо жити в ньому).
  •                 На минулому уроці ви отримали випереджувальне завдання: після прочитання казки, зобразити на малюнку свої асоціації духовного світу людини (захист малюнків).
  •                 Кого з героїв казки ми не назвали? (Дідуся)
  •                 Попрацюйте в парах, виберіть ключові фрази для  характеристики дідуся.                                                                                                                                                                                          
  • Чи є образ дідуся символічним? ( Це випробування. Він дає шанс вибратися з провалля, зрозуміти яянин ти чи ні )
  •                 А як можна вибратися з провалля? (Місто має 7 брам. І з кожної можна вийти, якщо вимовити коротеньке слово „ти”)
  •                 А чи має значення скільки було брам? Якби була всього одна брама чи відчинили б її яяни? ( У них була можливість вийти через будь-яку браму)
  •                 Який займенник,крім я, знав пастушок? (Ти)
  •                 Задоволення якої потреби допомогло хлопцю вибратися з провалля? (Спілкування)
  •                 Чи задовольняють цю потребу яяни? (Ні)
  •                 Чи щасливий пастушок, що повернувся додому?
  •                 А що символізує мішок самоцвітів? (Плата за вміння бачити і розуміти красу, за багатий внутрішній світ ).
  •            Складання сенканів. Робота за варіантами.

                       Добро                                                        Зло

Безкорислива, безмежне Убивче, руйнівне

Облагороджує, надихає, звеличує         Занапащує, гнобить, знищує

Його треба творити постійно                 Воно спустошує людську душу

              Істина Неволя

  •            Робота з епіграфом.
  •                 Як ви розумієте епіграф уроку? Чи відповідає він змісту „Казки про яян”?

V. Підсумок уроку.

  •                 У чому повчання „Казки про яян”? (Людина повинна відчувати не тільки своє ”я”, а й „я” інших людей, збагачувати свій духовний світ).
  •                 Чи прямо про це говориться у казці?(Через персонажів, образи-символи, тобто приховано).
  •                 Чим це обумовлено? ( Жанром притчі ).

VІ. Рефлексія.

 Запишіть у зошити 3 речі (факти, поняття, явища), які були новими; 2 – що видалися цікавими, незвичними; 3 – що зможете використати в майбутньому.

VІІ. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.

1. Дібрати прислів’я, яке розкриває основну притчеву думку „Казки про яян”.

2. Написати есе на тему «Які емоції викликають вчинки героїв казки?» або намалювати ілюстрацію.

 

 

 

 

Картинки по запросу навчання

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
5392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку