Прочитати казку та дослідити суть
головних дійових осіб, сюжетну лінію; розвивати вміння учнів самостійно мислити, аргументувати власні думки, знаходити ключові фрази в тексті; виховувати почуття власної гідності, милосердя, співчуття яян невід'ємні риси гуманної поведінки.
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
6 КЛАС
Тема. Емма Андієвська «Казка про яян».
Мета: прочитати й проаналізувати з учнями «Казку про яян», охарактеризувати головних дійових осіб, сюжетну лінію; розвивати вміння учнів самостійно мислити, аргументувати власні думки, знаходити ключові фрази в тексті; виховувати почуття власної гідності, милосердя, співчуття ян невід’ємні риси гуманної поведінки.
Обладнання: портрет письменниці, підручник, ілюстрації до казки, дидактичний матеріал.
Тип уроку:урок-аналіз.
Епіграф: Ніколи не будьте спрямовані лише на своє «Я», зберігайте в собі чистоту помислів дитинства, і доля вам віддячить новими відкриттями, повнотою буття.
Е.Андієвська
Хід уроку
І. Організаційний момент.
З’ясування емоційної готовності до уроку
Я бажаю тобі…
(Діти бажають один одному того, що б найбільше хотіли б побажати собі)
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Сьогодні я пропоную вам побути в ролі дослідників, але не простих, а літературних. Щоб налаштуватися на роботу ми проведемо аутотренінг. Заплющіть очі, покладіть руки на коліна, сядьте зручно й повторюйте за мною:
Ви звернули увагу, яким словом починалися всі речення? Запам’ятайте його!
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
В цьому нам допоможе літературний диктант.
1. Головний персонаж казки був… (пастушком)
2. Пастушок перестрибував зі скелі на скелю, шукаючи… (козу)
3. Козопас впав у… (провалля)
4. Хлопчина побачив міст із… (вулицями і вежами)
5. У місті було веж… (сім)
6. Серед мешканців міста з пастушком заговорив… (дід)
7. Яяни харчувалися… (своїм я)
8. Яяни не могли вимовити слова… (ти)
9. Щоб вийти з міста, потрібно було… (відкрити браму)
10. Слово, яке потрібно було сказати брамі… (ти)
11. Пастушок посадив діда на… (плече)
12. Коли відкрилася брама, хлопчик відчув за спиною… (мішок, наповнений самоцвітом)
(Взаємоперевірка, оцінювання)
Користуючись змістом казки, продовжити речення.
Колективна робота.
Охарактеризуйте світ яян.
Робота в парах.
Дібрати ключові фрази тексту.
ЯЯНИ |
ПАСТУШОК |
Кожен яянин знає тільки своє „я” |
Я вам охоче допоможу |
Харчується власним „я” |
Я спробую |
„Я” кожного із яян невичерпне |
Я тобі дуже вдячний за пораду |
|
Я хотів би подбати про тебе |
|
Я хочу аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям |
|
Я не хочу ставати яянином |
Проблемні запитання
Робота в парах
Зараз ми дослідимо чи однаковий зміст „я” яянів зі змістом „я” пастушка. Виконайте завдання на аркушах, які є перед вами.
ЯЯНИ ПАСТУШОК
егоїсти чуйний
переповнені Я цілеспрямований
власною гординею добрий
поважає старість
вдячний
цінує волю
не хоче ставати яянином
Добро Зло
Безкорислива, безмежне Убивче, руйнівне
Облагороджує, надихає, звеличує Занапащує, гнобить, знищує
Його треба творити постійно Воно спустошує людську душу
Істина Неволя
V. Підсумок уроку.
VІ. Рефлексія.
Запишіть у зошити 3 речі (факти, поняття, явища), які були новими; 2 – що видалися цікавими, незвичними; 3 – що зможете використати в майбутньому.
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Дібрати прислів’я, яке розкриває основну притчеву думку „Казки про яян”.
2. Написати есе на тему «Які емоції викликають вчинки героїв казки?» або намалювати ілюстрацію.