Тема: Культура другої половини XVII – XVIII століть
Цели:
Понятійний апарат уроку: культура, класицизм, бароко
Хід уроку
Прослухайте уривок історичного документу. Дайте відповідь на запитання.
З листа імператора Фрідріха II Вольтеру:
«Мій друже Вольтере! Я вирішив, що після смерті батька я маю повністю присвятити себе Вітчизні… Я заснував нашу нову академію… Я заснував нову колегію торговлі та мануфактури, запрошую художників и скульпторів.»
1) Чому Фрідріха II іноді називають «філософом на троні»?
2) Чи згодні ви з такою характеристикою імператора?
2. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми розглянемо, особливості культури другої половини XVII - XVIII століть. Запишіть в зошит тему нашого уроку:
Культура другої половини XVII - XVIII століть
Що таке культура?
Культура - сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людством протягом його історії.
Які складові культури? (Живопис, література, театр, архітектура і т.п.)
В Європі XVII століття утвердилися два нових стилю - бароко і класицизм.
Розглянемо, в чому відмінність цих двох стилів в мистецтві.
Барокко |
Классицизм |
Церковь Скальцы в Венеции (босых кармелитов), арх. Бальдассаре Лонгена,17 ст.
|
Церковь La Madeleine в Париже |
Скажіть, в чому відмінність в побудові цих двох церков?
Заповніть порівняльну таблицю. (Робота виконується під керівництвом вчителя)
Барокко |
Классицизм |
Просторовий розмах |
простота |
пишність |
строгість |
плинність складних, зазвичай криволінійних форм |
чіткість об'ємної форми
|
|
симетрично-осьові композиції |
достаток скульптури на фасадах і в інтер'єрах |
стриманість декоративного оздоблення |
Запишіть визначення цих стилів мистецтва в зошит.
Класицизм (зразковий) - художній стиль і естетичний напрям в європейському мистецтві XVII-XIX ст.
Бароко (вигадливий, дивний, схильний до надмірностей, перлина неправильної форми) - характеристика європейської культури XVII-XVIII століть, центром якої була Італія.
Роздивимося більш детально, як проявлялися ці стилі в архітектурі та інших видах мистецтва.
Самостійно прочитайте розділ підручника. Запишіть ключові слова в зошит. Їх ви можете використовцвати під час своїх цсних відповідей.
1 ряд – с. 201- 203 – Архітекттура
2 ряд – с. 203-204 - Музика
3 ряд – с. 199- 201 – Живопис
Повідомлення учнів по матеріалам підручника
Картина «Повернення блудного сина» - найбільше полотно Рембрандта на релігійну тему.
На невеликому майданчику перед будинком зібралися кілька людей. У лівій частині картини зображений спиною до глядача уклінний блудний син. Його обличчя не видно. Батько ніжно торкається плечей сина, обнімаючи його. Голена, ніби у каторжника, голова блудного сина і його пошарпани одяг свідчать про падіння. Комір зберігає натяк на колишню розкіш. Туфлі зношені, причому зворушлива деталь - одна впала, коли син ставав на коліна.
В глибині вгадується ганок і за ним батьківський будинок.
Крім батька і сина на картині зображені ще 4 персонажі. Це темні силуети, які насилу помітні на темному тлі, але хто вони такі - залишається загадкою. Деякі називали їх «братами і сестрами» головного героя. Характерно, що Рембрандт уникає конфлікту: в притчі йдеться про ревнощі слухняного сина, а гармонія картини нічим не порушена.
Велика кількість деталей, ретельність зображення кожної з них - характерні риси бароко.
Уважно прочитайте статтю підручника с. 204-205. Запишіть парами автора і його твори, згадані в статті.
П'єр Корнель – «Сад», «Горацій»
Жан Расин – «Федра»
Мольєр – «Тартюф», «Дон Жуан», «Скупий», «Міщанин у дворянстві», «удаваний хворий»
Бомарше – «Сивільський цирюльник», «Божевільний день, або Одруження Фігаро»
Лафонтен – байки.
Даніель Дефо – «Життя і дивовижні пригоди Робінзона Крузо»
Джонатан Свіфт – «Мандри Гуллівера»
Гете – «Фауст»
Шиллер – вірші, п'єси.
Байка Виноградник і олень Лафонтена
В один нещасний день
Олень,
Завдяки густому винограду,
Знайшов собі спасіння й огорожу:
Він за листям
Його густим
Невидимий був мисливському погляду!
Небезпека минула... І ось,
Моя худоба
Давай, без всякого збентеження,
Гризти кору та листя огорожі.
Підняла вона шум такий,
Що всі мисливці натовпом
Назад повернулися і Оленя
Вбили із рушниці без жалю.
«І заслужено! —
Сказав вмираючи безумець. —
Я образив дім, що мене врятував,
Забувши про його послугу!»
Не забувай
І віддавай
Тому пошану,
В кого ти знайшов захист і порятунок!
Визначте головну думку байки.
Що таке бароко? Класицизм?
Які їх ознаки?