Урок" ІЗРАЇЛЬСЬКО – ІУДЕЙСЬКЕ ЦАРСТВО. БІБЛІЯ ЯК ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО"

Про матеріал

Урок" ІЗРАЇЛЬСЬКО – ІУДЕЙСЬКЕ ЦАРСТВО. БІБЛІЯ ЯК ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО"

Перегляд файлу

1

 

ТЕМА: ІЗРАЇЛЬСЬКО – ІУДЕЙСЬКЕ ЦАРСТВО.

 

БІБЛІЯ ЯК ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО (2 г.)

 

МЕТА:  Розкрити значення Біблії як історичного джерела і свідоцтва правдивої історії життя народів Стародавнього Сходу; спираючись на біблійні тексти, дати уявлення про найважливіші періоди історії єврейського народу; продовжувати розвивати навички роботи зі Старим Завітом як історичним джерелом, котре є однаково шанованим як юдеями, християнами, так і мусульманами; виховувати повагу до Біблії як релігійної святині та визначної пам’ятки культури; вчити сприймати моральні уроки біблійних оповідей.

ТИП УРОКУ:  Бінарний: історія – зарубіжна література.

ХІД УРОКУ.

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:   Тема нашого уроку «Ізраїльсько-Іудейське царство. Біблія як історичне джерело». На цьому уроці ми звернемось до Біблії як історичного джерела і свідоцтва правдивої історії життя народів Стародавнього Сходу; дізнаємось про найважливіші періоди історії єврейського народу; продовжимо роботу зі Старим Завітом як історичним джерелом, котре є однаково шанованим, як юдеями, християнами, так і мусульманами.

ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ:   Ми звернемо увагу на Біблію як на релігійну святиню та визначну пам’ятку культури; поговоримо про моральні уроки біблійних оповідей. Ми будемо працювати з робочим зошитом. Давайте прочитаємо, яку мету ми поставили перед вами і яких результатів від вас очікуємо.

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ: Вивчення будь-якої країни ми починаємо з вивчення природно-кліматичних умов. Проте, сьогодні ми відійдемо від сталої традиції. Відійдемо через те, що будемо вивчати історію дивовижного народу, який не загубився у віках, а своїм існуванням вплинув на життя різних країн, різних епох, різних культур. Це стало можливим завдяки багатьом чинникам. І не останню роль тут зіграло найвідоміше писемне джерело – Біблія.

Оскільки я розпочала мову про джерела, давайте пригадаємо, які види джерел вам відомі? (Усні, речові, писемні) З якими писемними джерелами ми працювали, вивчаючи історію Стародавнього Сходу? (Закони Хаммурапі, Біблія, Розетський камінь)

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ: Сьогодні ми знову звернемося до найвідомішого писемного джерела, Книги книг – Біблії. Це на лише історична пам’ятка, а й  джерело духовності, культурного розвитку багатьох народів. Десятки людей, які жили у різний час, що тривав більше, ніж 1,5 тис. років, писали цю книгу. Оскільки ми не вперше звертаємось до Біблії як історичного джерела, ви, я певна, зможете дати відповідь на це запитання: Які дві частини є складниками Біблії? (Старий Завіт та Новий Завіт).

ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ:   До Старого Завіту належать книги, що написані…Коли? (до Різдва Христового). Ці книги, написані в дохристиянські часи давньоєврейською мово. Всього у Старому Завіті тридцять дев’ять книг. Деякі з цих книг відносно невеликі, інші – достатньо об’ємні, і щоб їх прочитати, знадобиться багато часу.  У Старий Завіт увійшли як історичні описи, так і захоплюючі розповіді. На його сторінках маємо змогу зустріти чудові вірші і пісні – і тут-таки  схвильовані промови і послання.

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ: Сторінки Біблії переносять нас у відомі давні країни – Які? (Єгипет, Ассирію, Вавилон, Персію, Грецію, Рим) Однак більшість подій, описани у Біблії, проходять на вузькій смужці суші між річкою Йордан і Середземним морем. У давні часи ці землі називали Ханааном. (Робота з картою)

ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ:   У першій книзі Старого Заповіту – книзі «Буття» ми бачимо людину на ім’я Авраам, котрий з’являється  у Ханаані за велінням Бога. Саме Авраама християни і юдеї та мусульмани вважають отцем своєї віри. Дід і батько Авраама облаштувались у Месопотамії, у долині Євфрату – місті Ур. 

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:     Що ви знаєте про це місто? Ми також знаємо, що місто це було зруйноване у 1990р до Р.Х. Отож,  вчені-історики вважають, що Авраам народився у період між 2165-1990рр до н.е.

ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ:   Давайте звернемось до Біблії. Глава 12 Книги Буття розповідає про те, як Бог явився Аврааму і звелів йому залишити його спокійну і благословенну батьківщину і вирушити в дорогу  (Буття,12:1-8). Прошу відкрити зошит на стор. 2. Давайте почитаємо текст.

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:   Читаючи цей уривок, ви могли помітити одну особливість у релігії Авраама. Спробуйте визначити – яку. Чим ця релігія відрізняється від відомих вам релігійних вірувань Стародавнього Сходу?  Це…монотеїзм. На відміну від усіх народів та цивілізацій, з якими ми зустрічались раніше, вперше ми бачимо віру в одного Бога – Ягве – Яхве. Давайте за картою на екрані прослідкуємо шлях Авраама.

– Саме довіра до Божого слова допомогла Аврааму подолати  всі перешкоди на своєму шляху і стати «отцем народів».

Як повідомляє Біблія, багатство і слава Авраама виросли безмірно саме в Ханаані (Буття, 13:2). Не один, а багато народів взяли початок від його родини. Це – ізраїльтяни, ізмаїльтяни (предки сучасних арабів), а також численні народи, котрі постійно згадуються в Біблії, – ідумеї, мадіанітяни, моавітяни і аммонітяни. Що ж це за земля була така, що стала благословенною для Авраама і його нащадків? Саме зараз маємо нагоду звернутися до карти. Спробуємо з’ясувати, які природно-кліматичні умови сприяли піднесенню Аврамових нащадків? Розпочнемо, як завжди, з рельєфу.

 Пригадаємо, що таке рельєф? Давайте поглянемо на карту і подумаємо, які форми рельєфу переважають у цій місцевості. (Гори, рівнини, низовини). Ми знаємо, що всі цивілізації Стародавнього Сходу виникли в  річкових долинах. З чим це пов’язано? Чи була така долина в цих землях? Так, це долина річки Йордан. Що, на вашу думку, спільного і які відмінності між річками, про які ми розмовляли раніше, і Йорданом? Чим могли займатись жителі Прийордання?

ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ:    А що ми можемо дізнатись про природу цієї землі з біблійного джерела? Звернемо свою увагу на Пс.103. у перекладі Івана Огієнка( робота з зошитом, стор 3,  учні із тексту псалма обирають згадки про природно-географічні особливості Прийордання)

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:   відеоролик Так, ця територія має такі види ландшафту: рівнини, гори, пустелю, плоскогір’я. Долина Йордану розчленована багатьма його лівими та правими притоками. Береги Йордану достатньо круті; русло річки лежить у глибокій западині, що набагато нижча за рівень моря. По обидва боки Йордану в давні часи ріс субтропічний ліс.

Багатство патріархів (отців віри) складала, в першу чергу, худоба. Давні семітські племена займались скотарством. І Авраам, і його син Ісаак, і онуки Яків та Ісав були кочівниками, розводили  овець, корів, віслюків, верблюдів. Лише після того, як ізраїльтяни повернулись у Ханаан, скотарство було витіснене землеробством, хоча деякі коліна Ізраїлеві так і продовжували жити за рахунок скотарства. Біблія розповідає, що землеробство у цих землях було розвинене ще до захоплення  їх ізраїльтянами: (Втор.6:10).  Дослідження археологів останніх років дають змогу твердити, що обробка ґрунту була відома тут приблизно за 7тис. років до Р.Х. Вирощували тут пшеницю, ячмінь, просо, виноград, маслини, гранати, цибулю, часник тощо. Землеробство у ізраїльтян пов’язувалось із сезоном дощів, що тривав з жовтня по квітень.

ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ:   Ви помітили, що ми почали вживати термін «ізраїльтяни». Коли ж ці давні семітські племена стали так називати? Біблія пов’язує це з онуком Авраама Яковом, що жив приблизно у XVIII-XVIIст. до Р.Х Прочитайте уривок з книги Буття 35: 25-35 на стор. 4,  3 група, будь ласка. Чому євреїв почали називати ізраїльтянами? А тепер, будь ласка, другий уривок, 4 група….Отже саме Яків став родоначальником 12 колін Ізраїлю, за кількістю його синів.

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:   Ще одна подія сталася за часів Якова та його сина Йосифа – це переселення ізраїльтян до Єгипту. Вчені-історики пов’язують цю подію з періодом нападів  на Єгипет гіксосів (1786-1540рр. до Р.Х.).  Хто такі гіксоси? Єгипетський період життя ізраїльського народу тривав близько 430 років. Завершення цього періоду припадає на період правління фараона…Якого саме? Подивіться у синхронологічну табличку на стор.7  Що ви знаєте про нього? (Аменхотеп IV)

 ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ:    Так, саме у такий час народився Мойсей, найбільший з пророків,  котрому судилося вивести ізраїльтян із Єгипетського рабства. До сьогоднішнього уроку ви перечитували Біблійну розповідь про життя та діяльність Мойсея. Зараз ми переглянемо відеосюжет про цю велику людину і спробуємо відповісти на запитання. (Показ першого уривку про народження й виховання Мойсея) – Які епізоди Мойсеєвого життя нагадав вам переглянутий відеосюжет?– Ви знаєте, що Мойсей зайняв високе положення при дворі єгипетського фараона, а от чому Мойсей став вигнанцем і чому він через 40 років повернувся в Єгипет давайте довідаємось із відеофрагменту, який розповідає саме про це. (Другий відеосюжет про єгипетське рабство, про вбивство єгиптянина, втечу з Єгипту.) Отже ізраїльтяни вирушають з Єгипту у Землю Обіцяну. (Третій фрагмент про те, як євреї ідуть з Єгипту. В середині на зображенні фараона зупинка і питання: Який це фараон? Що ви про нього знаєте?) Які труднощі довелось пережити євреям під час їхньої сорокарічної мандрівки пустелею? (Четвертий фрагмент про ходіння пустелею. На другому зображенні Мойсея зі скрижалями- стоп) Ви бачили, що Мойсей двічі приносив своєму народу скрижалі зі заповідями Божими. Чому? В перший раз, коли ізраїльтяни повернулися до язичництва, Мойсей розбив скрижалі, а Бог покарав їх, і багато хто з них загинув. А коли люди покаялись, попросили Мойсея звернутися знову до Бога, їм було подаровано нові скрижалі, які стали святинею цього народу. – Які ж Божі заповіді були написані на них) (наприкінці сюжету) Навіщо було потрібно так довго мандрувати? Як ви розумієте прихований зміст цієї оповіді-притчі? Який її загальнолюдський зміст?

II частина уроку

ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ: Загальнолюдське значення оповіді про Мойсея сказалося і в тому, що з неї вийшли у світ крилаті вислови, які несуть мудрість і повчання. Знайдіть у робочому зошиті на 4 стор. крилатий вислів для кожної групи і поясніть, яке значення він має сьогодні.

– Мойсей викликає повагу й захоплення: він не тільки очолив свій народ на довгі 40 років блукання пустелею, а ще й є автором п`яти перших книг Старого Завіту, так званого П`ятикнижжя Мойсеєвого, яке дуже шанується іудеями. (Тора) Пасха – центральне свято іудейського календаря, так само, як і християнського, але зміст у цих свят різний.– Отож, «песах-пасха» з давньоєврейської означає дослівно «вихід», і завершився він тим, що лише через 40 років Мойсей зі своїм народом підійшов до Землі Обіцяної, тобто Палестини.

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:  В давні часи Палестиною називали лише вузеньку смужку берега, що її населяли філістимляни (Філістіна – Палестина), на противагу іншій країні, що її займали хананеї (Ханаан). Згодом вся ханаанська земля отримує назву Палестина. Отож, євреї переселяються до Палестини на межі XIIXIст. до н.е. До кінця XI ст. ізраїльтяни жили ще родоплемінним ладом. Проте поступовий розвиток с/г, ремесла, торгівлі, а також необхідність захищатись від частих нападів сусідніх племен змушує об’єднатись всі племена – «коліна» Якова. Так поступово закладаються підвалини нової держави Ізраїль, а її жителі обирають собі першого царя Саула. (Читаємо текст підручника, стор 96, «Утворення Ізр.-Іуд. ц-ва») Вам необхідно буде дати відповідь на питання: В якому столітті це сталося?

Але найбільшого розквіту ця держава досягла за часів царів Давида  та його сина Соломона. Прочитайте, будь ласка, що говорить Біблія про помазання Давида на царство.  Стор.5 – зошит

 (відеоролик про Давида до псалмів… коментує вчитель історії)

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:   Давид був сином Єссея, з коліна Юди. Як і його батько та брати, Давид займався скотарством. Пророк Самуїл, за наказом Господа, помазав Давида на царство. Та не зразу Давид став царем. Спершу він прославився як звитяжець і переможець могутнього філістимлянина Голіафа. Вся армія славила Давида, – хороброго юнака, що запобіг кровопролиттю багатьох людей.

ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ:    Давид був талановитим митцем. Він гарно володів музичними інструментами, чудово співав, а ще він був поетом. Давид складав пісні – гімни на честь бога Яхве і виконував їх. Вони відомі під назвою Псалми Давидові. Фактично образ Давида в Біблії – це перше зображення в історії людства митця. У відеофрагменті, який ми зараз переглянемо, Давид співає 22 псалом цареві Саулу, а чому, давайте прочитаємо про це у Біблійному тексті (зошит, стор.5) (Перегляд відеоролика зі співом Давида) – Псалми Давидові виконуються під час релігійних відправ і в наш час. Краса його віршів надихала багатьох митців у різні часи. Цікавився ними і наш український геній Т.Г.Шевченко: у його «Кобзарі» знаходимо переспіви Давидових псалмів. Послухаймо один з таких переспівів –149 псалом. Стор.5-зошит

– Як ви думаєте, чому саме на цей псалом звернув увагу Т.Г.Шевченко?

Захист проектів по групам: «Псалми у переспіві Шевченка» (кожна група представляє домашнє завдання: необхідно представити псалми у переспіві Шевченка)

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:   (відеоролик триває) Після смерті Саула, саме Давид об’єднав Ізраїльське та Іудейське царство. Трапилось це у 1004р. до Р.Х.

За часів Давида (1004–965рр. до н.е.) до Ізраїлю, окрім Іудеї разом з Єрусалимом, приєднали шляхом завоювань та підкорень землі  моавітян, аммонітян,  арамеїв, ідумеїв, амолікітян. Давайте поглянемо на карту часів царства Давида (презентація) простяглось від Еціон-Гавера на Акабській затоці на півдні до кордону Емафа на півночі, а також від узбережжя Середземного моря до Аравійської пустелі. Цар Давид був досить жорстоким володарем, суворою людиною, але, безумовно, видатним державним діячем.

Після смерті Давида у 965р., на чолі держави стає його син Соломон (965-930рр.до н.е.) Відзначився Соломон в першу чергу тим, що збудував величний храм на честь Бога в Єрусалимі. Що говорить про цю подію Біблія? Стор.6 Поглянемо синхронологічну табличку. Коли відбулася ця подія? До якого року будували храм?

ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ:    Отже, найгарніший і найвеличніший храм Ближнього Сходу було побудовано. Соломон прославився не тільки тим, що побудував його, а й своєю мудрістю та справедливістю. Саме на сходах до цього храму він правив свій суд. – Яка притча про Соломонів суд вам відома? Який прихований зміст цієї притчі? Соломон був талановитим письменником, його вважають автором декількох літературних творів, які вміщені в Старий Заповіт. Це лірична повість про кохання «Пісня над піснями», філософський монолог Екклезіаста і особливий твір – збірка приповістей Соломонових. Книга ця була створена для того, «щоб пізнати премудрість і карність, щоб зрозуміти розсудні слова, щоб прийняти напоумлення мудрості, праведності, і права, й простоти, щоб мудрості мати простодушним, юнакові – пізнання й розважність». Приповісті Соломонові вчать добра, порядності, як правильно поводитися. У робочому зошиті на стор. 6 вміщені зразки приповістей. Спробуйте роз`яснити, як ви розумієте їхній зміст. (Робота в групах над повчальним змістом приповістей) У вашому підручнику з історії вміщено приклади приповістей Соломонових (стор. 97). Вдома ви оберете одну із них і напишете невеличкий твір-роздум за цією приповістю. Це і буде ваше завдання з літератури. 

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:  Пишне царювання обходилось Соломону недешево. Спочатку йому вдавалося жити в розкошах і утримувати величезне військо за рахунок військових трофеїв та данини, котру сплачували підкорені народи. Окрім того, він сприяв створенню розгалуженої та процвітаючої торгівельної мережі: торгівля йшла усім східним узбережжям, а торгові кораблі заходили у всі порти Середземного моря.

Проте ці доходи не могли безкінечно забезпечувати Соломону подібне існування, і з часом він примусив свій народ сплачувати величезні податки. З приводу цих податків особливо були незадоволені північні коліна Ізраїлю, оскільки вони бачили, що їхні гроші пливуть на південь, збагачуючи Іудею та, особливо, Єрусалим. Коли на царський трон зійшов Соломонів син Ровоам (бл. 930р.), до нього прийшли  старійшини цих колін з проханням полегшити тягар податків. Через глупоту Ровоам поставився до них з презирством, і податковий тягар збільшився ще більше. (відеоролик  коментує вчитель історії)

Читаємо (стор.97, підручник «Розпад…»).

– Отже, чому відбувся розпад Ізраїльсько-Іудейського Царства? Які наслідки мала ця подія для єврейського народу? (роздробленість країни, роз’єднаність племен-колін Ізраїлю – послаблення держави – зовнішні чинники)

– Порівняйте причини занепаду Із.-Іуд. ц. та Перської і Ассирійської держав.

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:   А тепер давайте повернемось до плану нашого уроку, що на стор.1.

Чи всі питання ми розглянули? Чи виникли у вас запитання? Чи все ви зрозуміли? Чи досягли ми мети, що її поставили на початку уроку?  Чи отримали отой очікуваний результат? Давайте перевіримо. (Групи задають одна одній запитання)

Варіанти:

  Хто вивів євреїв з Єгипту та привів до Землі Обіцяної?

– Від чого походить назва Ізраїль?

– Кого називають юдеї «батьком віри»?

– За часів яких царів царство досягло свого розквіту?

ВЧИТЕЛЬ ІСТОРІЇ:   З історії д/з буде таким: параграф 23, як завжди, в табличку випишете всі дати, позначені жирним шрифтом, зверніть увагу на запитання після параграфу.

ВЧИТЕЛЬ ЛІТЕРАТУРИ:

 – Біблія – Книга книг, унікальна пам`ятка в історії світової культури. Ми сподіваємось, що на нашому уроці сьогодні ви ще раз у цьому переконались. Вона не тільки розповідає нам про минуле Східних країн, а й несе могутній заряд духовності. За це ми повинні бути вдячними кращим синам ізраїльського народу, які донесли до нас мудрість віків.

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
24 лютого
Переглядів
468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку