Урок "Калино весела, калино червона..."

Про матеріал

Калина - споконвічна супутниця людини. Вона оспівана українськими митцями, вона є невід'ємною складовою народних обрядів, звичаїв, свят. Цінують її українці й за цілющі властивості. Представлені матеріали уроку допоможуть систематизувати знання учнів про калину. А запропоновані види організації навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці акцентують увагу вчителя на вдосконаленні вмінь молодших школярів чітко, логічно послідовно, аргументовано висловлювати власну думку, на формуванні вмінь здійснювати самоцінювання та взаємооцінювання діяльності на уроці, вмінь користуватися алгоритмом відповіді. Використання поезій, перлинок усної народної творчості сприятимуть вихованню любові до рідної мови; поваги до традицій, звичаїв, символів народу та калини як символу добробуту, отчого краю, любові.

Перегляд файлу

 

 

 

План – конспект

уроку  позакласного читання,

проведеного 

 в 4 класі

вчителем Шаповаловою Тетяною Григорівною

 

 

 

Описание: Картинки по запросу калина рисунки

 

 

    План-конспект уроку позакласного читання  в 4 класі

Тема уроку:  «Калино весела, калино червона…»

Мета уроку:

  • актуалізувати знання про калину як символ України, поповнити знання учнів про цю рослину;
  • вдосконалювати вміння чітко, логічно послідовно, аргументовано  висловлювати власну  думку;
  • сприяти формуванню соціальних (громадських) якостей особистості;
  • формувати полікультурні, інформаційні, комунікативні компетентності та компетентності саморозвитку, самоосвіти, творчої продуктивної діяльності; вміння застосовувати набуті знання, вміння, навички в життєвій практиці.
  • збагачувати активний словниковий запас учнів, спонукати до вживання в мовленні засобів виразності ( синонімів, епітетів, порівнянь);
  • продовжувати роботу щодо  формування вмінь  самоцінювання та  взаємооцінювання діяльності учнів на уроці, вмінь користуватися алгоритмом відповіді;
  • виховувати любов до рідної мови; повагу до традицій, звичаїв, символів народу;
  • виховувати дбайливе ставлення до природи та калини як символу добробуту, отчого краю, любові.

Обладнання: «Калинчина книжка» ( зшиток форматних аркушів з назвами сторінок), алгоритми відповідей, тексти до гри «Інтерв’ю», мікрофон, намисто, паперові листочки для  оцінювання діяльності на уроці червоного, жовтого, зеленого кольорів, «Тематичний словник школяра», Київ, «Форум», 2001 рік видання, виставка книжок Т.Г.Шевченка, І.Я.Франка, Л.Українки; шапочки-маски калини та дуба.

Форми, прийоми, методи організації роботи на уроці: фронтальне опитування, бесіда-«ланцюжок», розповідь, робота в групі, «Інтерв’ю», робота зі словником, робота за алгоритмом, «Рефлексія», декламування віршів, інсценізація, «ґронування», гра-змагання «Що я знаю про калину?», взаємооцінка.

 

 

Перебіг уроку

І. Організація класу. Створення позитивного емоційного настрою.

Вчитель:  Вітаю, вас, любі діти, на сьогоднішньому уроці. Ми всі, як намистинки у цьому разочку ( демонструє разок намиста з ягідок калини), тож повинні жити в злагоді, допомагати один одному, шанувати минуле, любити й добре знати рідну мову, традиції нашого українського народу. Давайте ж висловимо на початку уроку один одному найкращі побажання, передаючи один одному це намисто.

( Учні, висловивши побажання, передають намисто сусідові)

1 учень : Бажаю добре вчитися, бути завжди ввічливим, охайним.

2 учень: Бажаю, щоб ви дбали про батьків, берегли мир і взаємоповагу у сімї, у класі.

3 учень: Бажаю красиво писати, гарно читати, активно працювати на уроках.

4 учень: Бажаю бути уважним, зацікавленим.

5 учень: Бажаю дізнаватися про щось нове, вміти застосовувати набуті знання та вміння в житті.

6 учень: Бажаю бути здоровим, сильним, розумним.

7 учень: Більше читати, щоб більше знати.

8 учень: Бути привітним, чемним, уважним до людей.

9 учень: Стати натхненною творчою особистістю.

10 учень (побажання вчителю) : Бажаю проводити цікаві уроки, знайомити нас з новим навчальним матеріалом.

Разом : Дружно, плідно працювати,

             Знань побільше здобувати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Сюрпризний момент.

( Листоноша вносить лист).

      Вчитель зачитує листа.

«Любі друзі, Я дізналася, що у вас урок, присвячений споконвічній супутниці українців – прекрасній та цілющій рослині. Надсилаю вам свою книжку. Сподіваюсь, що вона вам стане в нагоді. Бажаю цікавої подорожі та плідної роботи.

                                                     Ваша Калинка.»

  1.  Повідомлення теми та завдань уроку. Слово вчителя :

Діти, як ви думаєте, якій рослині буде присвячено наш урок?

Правильно, калині. Сьогодні ми поговоримо про калину, її красу, цілющі властивості. Дізнаємося, чому ж українці так шанують цю рослину.

Ваше завдання на уроці – бути уважними, працьовитими, правильно та аргументовано висловлювати власні думки, активно, творчо, натхненно працювати. Адже отримані знання, вміння так необхідні будуть вам в подальшому житті!

Отже, помандруємо сторінками цієї яскравої Калинчиної книжки!

ІІІ. Опрацювання теми уроку.

  1. Заглиблення в тему.

Учитель: Щоб відкрити чарівну книгу, потрібно  по черзі рядам хором продекламувати вірш.

                    І ряд                                                               ІІ ряд                  

Калино весела,                                                     Любая калино,

Калино червона,                                                   Ти росою вмита.

Люблю твоє листя                                                Блищать, мов перлини,

 І сонячні ґрона.                                                    Краплі на калині.

Сонцем налита                                                      До нашої стежки

І сама від сонця.                                                   Нахилилась віттям.

Звисли, мов намисто,                                          Зоряно з тобою

Калинові гронця.                                                   Матері і дітям.       

         ( С. Жупанин)                                                       ( С.Жупанин)

Вчитель: Молодці! Відкриваємо першу сторінку.

  1. Сторінка «Поведем розмовоньку»

Бесіда-«ланцюжок». ( Учень задає своєму сусідові питання, яке стосується калини. Той відповідає на нього, потім задає питання наступному учневі і т. д. )

 

Приклади питань

  • Яка рослина є однією з найулюбленіших в українців?
  • Де її висаджували?
  • Чому українці обрали своїм символом саме калину?
  • Як увіковічнена назва «калина» в Україні?
  • За які якості український народ любить цей кущ?
  • Як називають ягідки калини, зібрані в грона? (Кетяги)
  • Які на смак ягоди калини?
  • Коли вони стають солодкими?
  • У творах яких поетів, письменників йдеться про калину?
  • Які прислівя, приказки ви знаєте про калину?

Вчитель : 26 листопада 2005 року в день памяті про загиблих під час голодомору Президент України В.А.Ющенко заклав калиновий гай як символ памяті, скорботи, любові.

  1. Сторінка  «Минуле і сучасне»

Вчитель: Так, є в історії України чорні, печальні сторінки. З тих давніх часів до нас дійши перекази, легенди про дивовижну рослину – калину – символ невмирущості, любові до рідної землі.

      а) Робота зі словником ( «Тематичний словник школяра» ).

      Завдання – знайти тлумачення слова «легенда». ( С. 63 )

   Легенда – народне сказання або оповідання про якісь події чи життя людей, оповите казковістю, фантастикою.

         б) Два учні переказують легенди про калину.  Перший ряд задає другому питання за змістом першої легенди. Другий – за змістом другої.

Вчитель : Як бачимо, калина – це память, любов, а ще цей кущ символізує життя, кохання, радість. Ми поговорили про минуле, а тепер повернімося до  сучасності. Пограємо в гру «Інтервю».

  1. Робота в групі.

а)  Поділ учнів на команди.

Учитель пропонує розрізані на частинки  за кількістю учнів малюнки з назвами команд. Учні розбирають частини, складають малюнок, утворюється дві команди «Гронце», «Ягідка».

б)  Робота з деформованим текстом.

Учитель пропонує кожній команді розрізаний на частини по абзацах текст. Завдання учнів – упорядкувати текст, дібрати назву, визначити, до якого стилю мовлення відноситься цей текст, обрати «спікера», який впівголоса прочитає команді текст.

в)  «Інтервю».

«Спікер» команди «Гронце» вголос зачитує текст. Члени цієї команди задають питання команді «Ягідка», передаючи мікрофон для відповіді. Члени команди «Ягідка» відповідають. Аналогічно проводиться робота іншою командою.

Текст № 1

    А народ України шанує її за пишну вроду та цілющі властивості. Незамінними були висушений цвіт калини, її кора, ягоди в давнину, коли не було пігулок та мікстур. Саме калина була однією з тих лікарських рослини, яка знімала нестерпний біль, понижувала жар, сприяла швидкому одужанню.

   Всього на планеті Земля росте понад 200 видів калини. В Україні найпоширеніші два види : калина звичайна і калина цілолиста.

    Калина – це багаторічний кущ, що має кілька деревянистих стебел. Листки у цієї рослини серцевидні, різьблені. Плід калини – кістянка, ягоди зібрані в грона, які ще називають кетягами. Дозрівають ягоди пізньої осені, після заморозків.

   Калина – споконвічна супутниця нашого життя й побуту. Вона полюбила українську землю, де має найбільш сприятливі умови для свого росту та розвитку.

Текст № 2

     Ось така вона – улюблениця українського народу.

    А восени загоряються ягоди калини. Здалеку дивишся – мов маленькі жаринки засвітилися на яскраво-жовтих гілках. Горять-зоріють вони, нагадуючи про тепле літечко, золоту осінь.

    Гордо пломеніє калина взимку своїми червоними кетягами. За першими приморозками білого снігу очікує…

     Навесні радує калинонька око буйним пишним цвітінням, наче наречена в білопінному вбранні, схиляється над річкою.

    Калина – одна з найбільш шанованих рослин українцями. Не можна уявити такого села, де б за тином чи біля колодязя, у лузі чи на березі водойм не росла б ця рослина.

г) Декламація вірша одним з учнів.

Калинонько, ти з маминої пісні,

Із цвіту у колисці та вінку,

З легенд, казок, сопілок благовісних,

Із болі на могильному горбку.

Червоні грона святим, як і воду.

На зиму їх кладем за образи.

Люблю плекати її чисту вроду,

Ти - Боже дерево, з роси й сльози.

                     ( К.Перелісна)

ІУ. Фізкультхвилинка – хоровод «Калина» (Сл. М. Познанської, муз.        М. Ведмедері)

          Ой, підемо в садок на долину,

Пострічаєм червону калину.

Станем, станем гарненько в рядочок

Та й завємо круг неї віночок.

Круг калини віночок звиваєм,

Щастя й долі калині бажаєм.

Ой, приходьте, малята, на свято,

У калини намиста багато.

Нахили нам, калинонько, віти,

Просять в тебе намистечка діти.

Дай намиста червоний разочок.

Ми з намистом підемо в таночок.

 

  1. сторінка «Словничок-сундучок»

а) Робота з «Тематичним словником школяра» (С.62)

 Знайти тлумачення слова «вірш».

Вірш – невеликий поетичний твір найчастіше з римуванням рядків.

Вчитель: Вірші ще називають поезіями. Багато українських видатних літераторів, письменників, поетів оспівували калину. Серед сузір’я талановитих синів України – Іван Якович Франко.

       Саме їй – цілющій красуні – присвятив він свій вірш «Червона калино», який пізніше було покладено на музику.

б)  Інсценізація вірша І.Я.Франка «Червона калино».

  • Червона калино, чого в лузі гнешся,

                               чого в лузі гнешся?

Чи світла не любиш, до сонця не пнешся,

                               до сонця не пнешся?

Чи жаль тобі цвіту на радощі світу,

                                 на радощі світу?

 Чи бурі боїшся, чи грому з блакиту,

                                чи грому з блакиту?

  • Не жаль мені цвіту, не страшно і грому,

                                 не страшно і грому!

І світло люблю я, купаюся в ньому,

                                 купаюся в ньому!

Я вгору не пнуся, я сили не маю,

                              я сили не маю!

Червоні ягідки додолу схиляю,

                               додолу схиляю!

Я вгору не пнуся, я дубам не пера,

                              я дубам не пара!

Та ти ж мене, дубе, отінив, мов хмара,

                              отінив, мов хмара!

 

в) Робота за виставкою книжок.

Вчитель: Чи звернули ви увагу, шановні школярики, на нашу виставку книжок,  збірки творів видатних поетів? Сподіваюсь, після уроку ви захочете  глибше познайомитися з творчістю цих поетів, прочитати вірші та знайти в збірках поезії про калину.

  1. Сторінка  «Творча»

а) «Гронування». На  дошці один учень складає «гроно» до слова «калина».

б)  Учні в зошитах складають сенкан «Калинонька».

в) Перевірка. Коментар учнів.

Зразок сенкану

Калинонька.

Весела, гарна, пломениста.

Милується, любується, шелестить.

Калина – пісенний символ України.

Цілителька.

 

  1. Сторінка « Традиції і символи».

Вчитель: З калиною повязано багато традицій, вона є символом деяких обрядів.

Проведемо гру-змагання «Що я знаю про калину?» На  дошці записано опорні слова, які допоможуть вам сформулювати правильну відповідь.

І ряд розповідає про традиції, використовуючи опорні слова.

  • Для добробуту

( На щастя, для добробуту висаджували калину біля хати.)

  • Калиновий чай

( Проводжаючи сина на чужину, мати напувала його калиновим чаєм та давала в дорогу хліб з калиною.)

  • Коровай для молодих

( На випечений весільний коровай клали гроно калини як символ любові.)

  • Оберіг

( Як оберіг вишивали  ягоди, грона, листки калини на рушниках, сорочках.)

ІІ ряд розповідає про символічне значення калини, використовуючи опорні слова.

  • Достаток

( Калина символізує родинний добробут, достаток.)

  • Мужність

( Калина є символом мужності людей, які проливали свою кров за Батьківщину.)

  • Батьківська оселя

( З давніх-давен калина є символом землі, рідного краю, батьківської оселі.)

  • Відродження, невмирущий рід

( В усі часи калина була символом крапельки крові, відродження України, невмирущого роду.)

  • Дівчина

( Калина – це образ вродливої ніжної дівчини-українки, яка має вірне серце.)

  1. Сторінка «Шевченкова калина»

Вчитель: Калина – рослина, яку оспівував Т.Г.Шевченко. В його збірці творів «Кобзар» слово «калина» вживається 385 разів. Давайте згадаємо деякі уривки з творів видатного сина України.

а) Декламація  уривків віршів.

Сонце гріє, вітер віє

З поля на долину.

Над водою гне з вербою

Червону калину.

 

Тече вода з-під явора,

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

 

Защебетав соловейко

В лузі на калині.

Заспівав козаченько,

Ходя по долині.

 

Три явори посадила

Сестра при долині.

А дівчина заручена –

Червону калину.

 

Над Дніпровою сагою

Стоїть явір над водою.

Між лозою з ялиною,

З червоною калиною.

б) Виконання пісні на слова Т.Г.Шевченка «Зацвіла в долині» ( Діти йдуть по колу, виконуючи довільні рухи).

Зацвіла в долині

Червона калина.

Ніби засміялась

Дівчина-дитина.

Любо-любо стало

Пташечка зраділа.

Пташечка зраділа

І защебетала.

 

  1. Сторінка «Підсумкова»

Добігає до кінця наша мандрівка «Калинчиною книжкою». Зараз ми перегорнемо її останню сторінку. Узагальнимо наші знання, підсумуємо роботу на уроці.

  • Чи сподобався вам урок?
  • Які види робіт ми виконували?
  • Який вид роботи найбільше сподобався?
  • Що найбільше запамяталося?
  • Що нового ви дізналися?
  • За що наш народ любить та цінує калину?
  • Чим радує нас калина навесні, восени?
  • Що треба робити, щоб ця прекрасна цілюща рослина завжди була нашою супутницею?
  1. Взаємооцінювання.

Оцініть діяльність товаришів, користуючись алгоритмом;

На мій погляд….

Тому що….

Я пропоную…

Я оцінюю роботу….

  1. Рефлексія.

За допомогою різнокольорових листочків, які лежать у кожного на парті, оцініть власну діяльність на уроці.

Червоний листочок – «відмінно».

Жовимй листочок – «добре».

Зелений листочок – «треба підтягнутися».

( Заслуховується коментар кількох учнів )

У. Домашнє завдання.

І група – скласти вірш «Калинонько мила…»

ІІ група – самостійно скласти «гроно» до слова «Калиновий кущ» і сенкан, спираючись на «гроно».                  

1

 

doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
1247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку