Казки люблять всі. Для дітей - це чарівний світ, для дорослих - повернення в дитинство. Творчість братів Грімм та Шарля Перро кличе школярів у світ, де добро завжди перемагає зло. Урок "Казка - вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій!" дасть змогу учням ознайомитися з новими творами німецьких казкарів - братів Якоба та Вільгельма Грімм, самобутніми казками сина французького народу Шарля Перро. Прийоми "Діафільм", "Інсценізація", переказ уривків казок пробуджують пізнавальні інтереси школярів, спонукають до творчої самореалізації.
План - конспект
уроку позакласного читання в 4 класі,
проведений учителем
Шаповаловою Тетяною Григорівною
План-конспект уроку позакласного читання в 4 класі
Тема уроку: «Казка – вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій!» Сторінками казок зарубіжних письменників.
Мета уроку:
Методи, форми, прийоми організації роботи на уроці: «мозковий штурм», бесіда, робота в парі, робота в групі, «Інтерв’ю», інсценізація, прийом «Діафільм», робота за алгоритмом, вікторина, гра «Дешифрувальники», рефлексія.
Перебіг уроку
І. Організація класу.
1. Вступне слово вчителя.
Доброго дня, любі діти!
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
А урок наш не простий,
Він – казковий, чарівний.
Нас казка у гості
Усіх запросила.
Щоб бачити казку
І слухати разом.
Отож, вирушаймо
В країну Казкову
Чарівним оцим потягом.
ІІ. Актуалізація навчальних знань.
Ми знаходимося на першій станції «Інформаційній». Перед далекою дорогою звернемося до «Інформаційного бюро» - нашого комп’ютера. (Демонстрація презентації до уроку в 4 класі «Казка – вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій!») Зараз ми вирушимо в казкову подорож на цьому незвичайному потязі. Але для того, щоб стати пасажиром потяга, треба купити квитки. А вони продаються не за гроші, а за знання. Готові? Перевіримо, наскільки уважними ви були при роботі з презентацією.
(Казка – розповідний народнопоетичний або писемно-літературний твір про вигадані події та вигаданих осіб, іноді за участю фантастичних сил.
(Казка має специфічний зачин (жили-були), в деяких казках є приказки.
Дійові особи ( тварини, посуд, рослини, тощо) можуть розмовляти.
Виконуються різні фантастичні дії.
Тричі повторюється якесь завдання, якась дія.
Сили добра завжди перемагають сили зла.
Кінцівка казки – приказка.)
( Народні, авторські )
( Соціально-побутові, про тварин, фантастичні ).
(Л.Українка, І.Франко, О.Пушкін, Г.Х. Андерсен)
( За правильні відповіді вчитель вручає учням «квитки», на яких вказано номер «вагону» та номер місця. Учні вписують в «квиток» своє ім’я та прізвище, поміщають «квиток» у певний «вагон» « потяга».)
Вчитель: Вирушаємо у путь!!!
( Учні встають та імітують рух поїзда).
Вчитель: На цій станції з книжок вийшли деякі речі. Вони заховалися в цій «чарівній торбинці». Ваше завдання – обговорити в парі та пояснити, які незвичайні дії можуть виконати ці речі.
(Вчитель підходить до парт, представники пар витягають з «чарівної торбинки» речі: гребінець, рушник, люстерко, блюдечко з яблуком, мітлу).
Заслуховуються відповіді дітей.
а) утворення груп:
Вчитель роздає учням три розрізані аркуші, на яких намальовано малюнки та написано назви груп. Учні складають малюнки, утворюючи таким чином три групи «Скороходи», «Кришталевий черевичок», «Чобітки».
б) Завдання групам:
Заслуховуються відповіді учнів. Вчитель вербально оцінює діяльність кожної групи.
Вчитель: Молодці! Продовжуємо подорож. Вирушаємо до наступної станції.
В казку разом вирушаємо,
Може, на килимі політаємо,
Може, в шапці-невидимці
Звірям зберемо гостинці.
Може, як птахи, розімнемо крила,
Може, як вітер, надмемо вітрила.
Бурею здіймемось до небес.
Ну а потім зустрінемося разом десь.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Кмітливість взяти не забудь.
Сторінки нових казок перегорнемо,
Нові знання на в путі здобудемо.
Наші дівчатка готувалися до зупинки на цій станції, працювали в бібліотеці з енциклопедіями і пропонують вам послухати повідомлення.
Шарль Перро – французький письменник. Народився він у Парижі – столиці Франції 12 січня 1628 року.
Працював Шарль Перро адвокатом, але любив писати твори. Перро пропагував висвітлення в літературних творах не вигадок, пов’язаних з життям людини, а реальних подій того часу.
Письменник написав багато казок на основі фольклору – народних казок, пісень, легенд.
У 1697 році було надруковано збірку казок Шарля Перро, яка мала назву «Казки матінки моєї гусині»
Помер письменник 16 травня 1703 року. А його твори радували та навчали не одне покоління людей. Захоплюємося ними і ми.
( Перший учень задає питання другому, той відповідає і задає питання третьому і т.д.)
Завдання : взяти інтерв’ю у Ріке ( казка «Ріке-чубчик»), у красуні ( казка «Спляча красуня»).
Вчитель вербально оцінює дітей.
а) формування груп «Пізнайки», «Чомусики».
б) робота в групах.
Завдання : Користуючись алгоритмом, дати характеристику казковим героям.
Група «Пізнайки» обговорює та дає характеристику Вовкові з казки «Червона Шапочка».
Група «Чомусики» обговорює та дає характеристику Хлопчикові-мізинчикові з однойменної казки.
Алгоритм характеристики
Вчитель вербально оцінює діяльність груп.
Вчитель: Вирушаємо знову в путь. Наступна станція « Брати-казкарі Грімм».
Брати Грімм народилися в Німеччині – Якоб – 4 січня 1785 року, Вільгельм – 24 лютого 1786 року. Вони вивчали німецьку мову, були філологами, професорами Геттінського та Берлінського університетів, членами Берлінської Академії наук. Саме вони заклали основи німецької літературної мови.
Якоб та Вільгельм записували народні перекази, легенди, пісні, які стали основою літературних казок.
Свої твори вони писали для дітей. У 1812-1814 роках були видані «Дитячі та родинні казки» у 2-х томах, а у 1816-1818 – «Німецькі легенди» у 2-томах.
Брати Грімм зробили великий внесок в дитячу літературу. За сюжетами їх казок знято мультиплікаційні та художні фільми.
Померли брати Грімм у 1859 та 1863 роках.
( Діти попередньо намалювали 5 малюнків-«кадрів діафільму» до змісту казки)
( Учні самостійно записують відповіді – назви казок – у зошитах .)
Завтра вранці хліб пектиму.
А позавтра в королеви
Заберу її дитину.
То талан великий мій,
Що я звуся … ( «Торохтій» )
Виринь на хвилину!
Свариться стара моя,
Хоче не того, що я.
(«Про рибалку та його жінку»)
Листочок в мене вже б не вліз.
Ме-е-е, ме-е-е! ( «Столику, накрийся!» )
Всі пташки на світі!
Будьте мої помічниці,
Позбирайте сочевицю!
( «Попелюшка»)
Я в живіт собі напхав?
Торохтить, немов каміння,
А козляток я ж ковтав!
( «Вовк та семеро козенят» )
Завдання – розшифрувати прислів’я. Пояснити його значення.
І ряд – сьО і цізка нецькі, а тох лусахв – омоледьц!
( Ось і казці кінець, а хто слухав – молодець! )
ІІ ряд – рокоС кзкаа омивтьяс, ат ен рокос ідол орибтьяс.
( Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться. )
ІІІ ряд – авм акзак, а ніем – ублибікв в’яакз.
( Вам казка, а мені – бубликів в’язка. )
( Сказка – ложь, да вней намёк – добрым молодцам урок. )
( Казка – вигадка, та ній щось повчальне зрозумій.)
ІУ. Підсумок уроку.
Наближається до кінця наша подорож. Ось і повертаємося ми в наш затишний клас.
У. Рефлексія. Взаємооцінка.
УІ. Домашнє завдання ( за вибором учнів).
І група – скласти питання для інтерв’ю з Торохтієм – героєм казки «Торохтій».
ІІ група – скласти біном фантазії на тему «Яблуко та верба»
Біном фантазії – прийом, вигаданий італійським письменником Джанні Родарі. Його смисл полягає в тому, що беруться два абсолютно, на перший погляд, несумісні поняття, і про них складається невелике оповідання.
1