Урок "Казка - вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій!"

Про матеріал

Казки люблять всі. Для дітей - це чарівний світ, для дорослих - повернення в дитинство. Творчість братів Грімм та Шарля Перро кличе школярів у світ, де добро завжди перемагає зло. Урок "Казка - вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій!" дасть змогу учням ознайомитися з новими творами німецьких казкарів - братів Якоба та Вільгельма Грімм, самобутніми казками сина французького народу Шарля Перро. Прийоми "Діафільм", "Інсценізація", переказ уривків казок пробуджують пізнавальні інтереси школярів, спонукають до творчої самореалізації.

Перегляд файлу

 

 

План -  конспект

уроку позакласного читання в 4 класі,

проведений учителем

Шаповаловою Тетяною Григорівною

 

 

Картинки по запросу картинки казки братів гріммКартинки по запросу картинки казки шарля перро

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку позакласного читання в 4 класі

Тема уроку: «Казка – вигадка, та в ній щось повчальне  зрозумій!»  Сторінками казок   зарубіжних письменників.

Мета уроку:

  • розширити знання учнів про творчість зарубіжних письменників, зокрема, братів Грімм та Шарля Перро;
  • поглибити знання про різновиди казок, їх особливості, структуру;
  • розвивати мислення, звязне мовлення, пам’ять, фантазію;
  • збагачувати словниковий запас учнів як активний, так і пасивний;
  • сприяти формуванню життєтворчих компетентностей: інформаційних, комунікаційних, саморозвитку, самоосвіти, творчої продуктивної діяльності;
  • формувати вміння застосовувати набуті знання в практичній діяльності ( шкільній, позаурочній);
  • виховувати інтерес до читання;
  • сприяти формуванню позитивного ставлення до казкових героїв.
  • Обладнання:  виставка малюнків дітей до казок зарубіжних письменників; аркуші з зашифрованими  прислів’ями; виставка книжок; «казкові речі»; «чарівна торбинка»; алгоритми; мікрофон; малюнок казкового потягу; «квитки у казку»; малюнки до усного «діафільму»; маски для інсценування казок; назви станцій «Виставкова», «Інформаційна», «Чарівний світ Шарля Перро», «Брати-казкарі Грімм»; розрізані аркуші з назвами «Скороходи», «Кришталевий черевичок», «Чобітки», прислів’я на аркушах для гри «Дешифрувальники», диск з презентацією, персональний комп’ютер.

Методи, форми, прийоми організації роботи на уроці: «мозковий штурм», бесіда, робота в парі, робота в групі, «Інтерв’ю», інсценізація, прийом «Діафільм», робота за алгоритмом, вікторина,  гра «Дешифрувальники», рефлексія.

 

 

 

 

Перебіг  уроку

І. Організація класу.

1. Вступне слово вчителя.

Доброго дня, любі діти!

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

А урок наш не простий,

Він – казковий, чарівний.

Нас казка у гості

Усіх запросила.

Щоб бачити казку

І слухати разом.

Отож, вирушаймо

В країну Казкову

Чарівним оцим потягом.

ІІ. Актуалізація навчальних знань.

  1. Слово вчителя.

Ми знаходимося на першій станції «Інформаційній». Перед далекою дорогою звернемося до «Інформаційного бюро» - нашого компютера. (Демонстрація презентації до уроку в 4 класі «Казка – вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій!») Зараз  ми вирушимо в казкову подорож на цьому незвичайному потязі. Але для того, щоб  стати пасажиром потяга, треба купити квитки. А вони продаються не за гроші, а за знання. Готові? Перевіримо, наскільки уважними ви були при роботі з презентацією.

  1. «Мозковий штурм».
  • Який твір називаємо казкою?

(Казка – розповідний народнопоетичний або писемно-літературний твір про вигадані події та вигаданих осіб, іноді за участю фантастичних сил.

  • Які особливості казок вам відомі?

(Казка має специфічний зачин  (жили-були), в деяких казках є приказки.

Дійові особи ( тварини, посуд, рослини, тощо) можуть розмовляти.

Виконуються різні фантастичні дії.

Тричі повторюється якесь завдання, якась дія.

Сили добра завжди перемагають сили зла.

Кінцівка  казки – приказка.)

  • На які великі групи поділяють казки?

( Народні, авторські )

  • Які різновиди казок  ви знаєте?

( Соціально-побутові, про тварин, фантастичні ).

  • Яких письменників-казкарів знаєте?

(Л.Українка, І.Франко, О.Пушкін, Г.Х. Андерсен)

( За правильні відповіді вчитель вручає учням «квитки», на яких вказано номер «вагону» та номер місця. Учні вписують в «квиток» своє імя та прізвище, поміщають «квиток» у певний «вагон» « потяга».)

Вчитель: Вирушаємо у путь!!!

( Учні встають та імітують рух поїзда).

  1. Слово вчителя: Наближаємося  до другої станції –«Виставкової». Перед нами – збірки чарівних казок. На сторінках цих книг відбуваються різні пригоди, дива. Деякі книжки ви вже прочитали. Деякі чекають на вашу увагу з нетерпінням. Сподіваюся, що ви прочитаєте ці казки, проаналізуєте вчинки героїв, зробите правильні висновки. Адже недарма говорять: «Казка – вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій!» Ви станете дорослими, але уроки, винесені з маленьких казок, знадобляться вам у житті.
  2. Робота в парі.

Вчитель: На цій станції з книжок вийшли деякі речі. Вони заховалися в цій «чарівній торбинці».  Ваше завдання – обговорити в парі та пояснити, які незвичайні дії можуть виконати ці речі.

(Вчитель підходить до парт, представники пар витягають з «чарівної торбинки» речі: гребінець, рушник, люстерко, блюдечко з яблуком, мітлу).

Заслуховуються відповіді дітей.

 

  1. Робота в динамічній групі.

а) утворення груп:

Вчитель роздає учням три розрізані аркуші, на яких намальовано малюнки та написано назви груп. Учні складають малюнки, утворюючи таким чином три групи «Скороходи», «Кришталевий черевичок», «Чобітки».

б) Завдання групам:

  •      Учасники команди «Скороходи» складають колективне висловлювання про казку з опорою на такі слова та словосполучення: цікава розповідь, зло, добро, чари, краса, допомагає, перемагає, навчає, уявляємо, неповторна мова, яскрава фантазія.
  • Представники команди «Чобітки» складають біля дошки сенкени на теми:  «Добро», «Зло», «Чарівне люстерко», «Рушничок».
  • Учасники команди «Кришталевий черевичок» складають «гроно» до слова «Казка».

Заслуховуються відповіді учнів. Вчитель вербально оцінює діяльність кожної групи.

Вчитель: Молодці! Продовжуємо подорож. Вирушаємо до наступної станції.

  1. Фізкультхвилинка

В казку разом вирушаємо,

Може, на килимі політаємо,

Може, в шапці-невидимці

Звірям зберемо гостинці.

Може, як птахи, розімнемо крила,

Може, як вітер, надмемо вітрила.

Бурею здіймемось до небес.

Ну а потім зустрінемося разом десь.

    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя:
  • Вирушаючи  у дальню путь,

Кмітливість взяти не забудь.

Сторінки нових казок перегорнемо,

Нові знання на  в путі здобудемо.

 

  • А для чого треба взагалі читати?
  • Чому нас можуть навчити казки?

 

  • Зупиняємося на станції «Чарівний світ Шарля Перро».
  1. Повідомлення учнів.

Наші дівчатка готувалися до зупинки на цій станції, працювали в бібліотеці з енциклопедіями і пропонують вам послухати повідомлення.

        Шарль Перро – французький письменник. Народився він у Парижі – столиці Франції 12 січня 1628 року.

        Працював Шарль Перро адвокатом, але любив писати твори. Перро пропагував висвітлення в літературних творах не вигадок, повязаних з життям людини, а реальних подій того часу.

        Письменник написав багато казок на основі фольклору – народних казок, пісень, легенд.

        У 1697 році було надруковано збірку казок Шарля Перро, яка мала назву «Казки матінки моєї гусині»

       Помер письменник 16 травня 1703 року. А його твори радували та навчали не одне покоління людей. Захоплюємося ними і ми.

  • Які казки Шарля Перро вам відомі?
  1. Бесіда-«ланцюжок» за змістом казки «Попелюшка».

( Перший учень задає питання другому, той відповідає і задає питання третьому і т.д.)

  1. Гра «Інтерв’ю» .

Завдання : взяти інтервю у Ріке ( казка «Ріке-чубчик»),  у красуні ( казка «Спляча красуня»).

Вчитель вербально оцінює дітей.

  1. Робота в групі.

а) формування груп «Пізнайки», «Чомусики».

б) робота в групах.

Завдання : Користуючись алгоритмом, дати характеристику казковим героям.

Група «Пізнайки» обговорює та дає характеристику Вовкові з казки «Червона Шапочка».

Група «Чомусики» обговорює та дає характеристику Хлопчикові-мізинчикові з однойменної казки.

Алгоритм характеристики

  1. Я…. ( людина, тварина, рослина і т.д.).
  2. Я люблю….
  3. Я зміг ( допомогти, перехитрити, врятувати, з’їсти і т.д.)
  4. Оцініть мої вчинки (позитивні чи негативні)

Вчитель вербально оцінює діяльність груп.

Вчитель: Вирушаємо знову в путь. Наступна станція « Брати-казкарі Грімм».

  1. Повідомлення учня про братів Грімм, їх творчість.

     Брати Грімм  народилися в Німеччині – Якоб –   4 січня 1785 року, Вільгельм – 24 лютого 1786 року. Вони вивчали німецьку мову, були філологами, професорами Геттінського та Берлінського університетів, членами Берлінської Академії наук. Саме вони заклали основи німецької літературної мови.

    Якоб та Вільгельм записували народні перекази, легенди, пісні, які стали основою літературних казок.

   Свої твори вони писали для дітей. У 1812-1814 роках були видані «Дитячі та родинні казки» у 2-х томах, а у 1816-1818 – «Німецькі легенди» у 2-томах.

      Брати Грімм зробили великий внесок в дитячу літературу. За сюжетами їх казок знято мультиплікаційні та художні фільми.

Померли брати Грімм у 1859 та 1863 роках.

  1. Переказ казки братів Грімм «Горщик каші». Прийом «Діафільм».

( Діти попередньо намалювали 5  малюнків-«кадрів діафільму»  до змісту казки)

  1. Інсценізація казки братів Грімм «Лис  і кіт».
  2. Перехресне опитування команд «Пізнайки» та «Чомусики» за змістом казок «Горщик каші» та «Лис і кіт».
  3. Вікторина за казками братів Грімм.

( Учні самостійно записують відповіді – назви казок –  у зошитах .)

  • Нині пива наварю я

Завтра вранці хліб пектиму.

А позавтра в королеви

Заберу її дитину.

То талан великий мій,

Що я звуся … ( «Торохтій» )

 

  • Камбало-рибино!

Виринь на хвилину!

Свариться  стара моя,

Хоче не того, що я.

                  («Про рибалку та його жінку»)

 

  • Я найситніша з усіх кіз,

Листочок в мене вже б не вліз.

Ме-е-е, ме-е-е!  ( «Столику, накрийся!» )

 

  • Голубки біленькі, горлиці сивенькі,

Всі пташки на світі!

Будьте мої помічниці,

Позбирайте сочевицю!

                         ( «Попелюшка»)

 

  • Це ж якого ще начиння

Я в живіт собі напхав?

Торохтить, немов каміння,

А козляток я ж ковтав!

                          ( «Вовк та семеро козенят» )

  1.  Взаємоперевірка.
  2.  Гра «Дешифрувальники»

Завдання – розшифрувати прислів’я. Пояснити його значення.

І ряд – сьО і цізка нецькі, а тох лусахв – омоледьц!

( Ось і казці кінець, а хто слухав – молодець! )

ІІ ряд – рокоС кзкаа омивтьяс,  ат ен рокос ідол орибтьяс.

( Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться. )

ІІІ ряд – авм акзак, а ніем – ублибікв вяакз.

( Вам казка, а мені – бубликів вязка. )

  1. Робота за змістом синонімічних прислів’їв, записаних на ватмані.
  • Ск.зк. – л.жь, д. в н.й н.м.к –  д.бр.м м.л.дц.м ур.к.
  • К.зк. – в.г.дк., т. в н.й щ.сь п.вч.льн. зр.з.м.й.

( Сказка – ложь, да вней намёк – добрым молодцам урок. )

( Казка – вигадка, та ній щось повчальне зрозумій.)

ІУ. Підсумок уроку.

 Наближається до кінця наша подорож. Ось і повертаємося ми в наш затишний клас.

  • Чи сподобалася вам подорож?
  • На яких станціях ми побували?
  • Які завдання виконували?
  • Казки яких письменників згадали?
  • Які саме казки?
  • Яке завдання вам припало найбільше до душі? Чому?
  • Які прислівя про казку запамятали?

У. Рефлексія. Взаємооцінка.

УІ. Домашнє завдання ( за вибором учнів).

І група – скласти питання для інтервю з Торохтієм – героєм казки «Торохтій».

ІІ група – скласти біном фантазії на тему «Яблуко та верба»

Біном фантазії – прийом, вигаданий італійським письменником Джанні Родарі.  Його смисл полягає в тому, що беруться два абсолютно, на перший погляд, несумісні поняття, і про  них складається невелике оповідання.

 

1

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
1496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку