Урок."Капітан долі" (за твором Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан»)

Про матеріал

Ø Книги це кораблі, які проходять крізь величезне море часу і дбайливо доставляють свій цінний вантаж від покоління до покоління. (Френсіс Бекон)

Мета:

  • ü Розвивати пізнавальний інтерес учнів
  • ü Удосконалювати навички роботи з книгою та іншими інформаційними джерелами
  • ü Розвивати творчі здібності та естетичний смак учнів
  • ü Розвивати комунікативні здібності учнів
  • ü Спонукати до дослідницької, пошукової діяльності
  • ü Розвивати логічне мислення,уміння аналізувати текст, систематизувати інформацію, висловлювати свої думки, робити узагальнення та висновки
  • ü Виховувати повагу до людей, до своєї особистості
  • ü Сприяти вихованню сміливості, шляхетності, чесності, відповідальності
  • ü Стимулювати бажання пізнавати нове, подорожувати

(Клас поділений на 3 групи. Працюємо у групах, індивідуально, у парах)

Кожна група підготувала буктрейлер.

Перегляд файлу

Тема: «Капітан долі» ( за твором Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан»)

 

Мета:

  • Розвивати пізнавальний інтерес  учнів
  • Удосконалювати навички роботи з книгою та іншими інформаційними джерелами
  • Розвивати творчі здібності та естетичний смак учнів
  • Розвивати комунікативні здібності учнів
  • Спонукати до дослідницької, пошукової діяльності
  • Розвивати логічне мислення,уміння  аналізувати текст, систематизувати інформацію, висловлювати свої думки, робити узагальнення та висновки
  • Виховувати повагу до людей, до своєї особистості
  •  Сприяти вихованню сміливості, шляхетності, чесності, відповідальності
  • Стимулювати бажання пізнавати нове, подорожувати

 

(Клас поділений на 3 групи. Працюємо у групах, індивідуально, у парах)

Кожна група підготувала буктрейлер.

 

ХІД УРОК

 

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності                                     Слайд№1,2

Реклама (буктрейлер №1)

                                                                                                        Слайд № 3

 

  • Книги це кораблі, які проходять крізь величезне море часу і дбайливо доставляють свій цінний вантаж від покоління до покоління. (Френсіс Бекон)
  • Слово вчителя.

Який цінний вантаж ми отримали, прочитавши твір Жуль Верна «П’ятнадцятирічний капітан»?

  (Приблизні відповіді учнів: отримали знання з географії, біології,  мореплавства, дізналися про рабство, пройшли шляхом пригод разом з героями твору…)

  • Слово вчителя. Але минуло більше століття від того часу, як були написані твори Жуль Верна. Рабство скасовано, хоч в деяких країнах воно залишилось, змінивши форму, але навряд чи ми зможемо щось змінити сьогодні; ми маємо сучасні карти, отримуємо інформацію, не виходячи з квартири, мабуть, такого великий мрійник і уявити не міг. У 15 років ніхто не буде  стояти у штурвала, блукати по Африці, ховатися у термітнику; вам не загрожує рабство, дикі звірі, холод та голод… То що ж ви отримали?

(Читаємо другий епіграф) 

  • Книги – морська глибина:

     Хто в них пірне аж до дна,

     Той, хоч і труду мав досить,

     Давні перлини виносить. (І.Франко)

  • Слово вчителя. Отже, давайте поринемо у глибину твору  Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан», спробуємо знайти та дістати  свою перлину.

ІІІ. Актуалізація знань Слайд№ 4,5

  1. Вікторина. (Це завдання дозволить визначити, наскільки учні добре ознайомилися з твором)
  • Яку назву мала шхуна, що належала судновласнику Джемсу Уелдону?
  • Як звали няньку Джека?
  • Кого першого побачили на «Вальдеку»?
  • На якого кита вийшла полювати команда  на чолі з капітаном Халлом?
  • Як називалась країна, куди потрапив Дік Сенд та його друзі?
  • Почувши це ім'я, собака напружився, ніби робляче стійку. Шерсть на ньому настовбурчилась, і він загарчав, вищиривши зуби. Яке ім’я почув собака? (Негоро)
  • Де водяться такі собаки, як Дінго? ( Зустрічаються в Новій Голландії, Австралії)
  • Продовжить речення «На борту свого корабля він був першим після Бога, а за бортом - …( один лише Бог керував вітрами та хвилями)
  • Де переховувався Дік та його друзі під час дощу? (Термітник)
  • Що ви знаєте про ебенове дерево? (Деревина чорна, міцніша та краща за інші дерева)
  • Чому туземці не розводили мангові дерева? ( Той, хто посадить, помре)
  • Під цим деревом могло розміститися 500 чоловік. Як називається дерево?                          ( Смоківниця)
  • “ Ти , Діку, помиляєшся.  … в Південній Америці не водяться”.                (Жирафи)
  • Мрія маленького Джека  - побачити  “пташок – мух”.  Це… (Колібрі)
  • Чорний товар – це… (Торгівля людьми )
  • Своїми кулінарними досягненнями цей письменник пишався не менше, ніж “Трьома мушкетерами”.  (Олександр Дюма )

 

  • Він зробив першу у світі аерофотозйомку. А Верн, натхненний бесідами з ним, вирішує – його перший роман буде про повітряну кулю.                                 (Надар -  Гаспар-Фелікс Турнашон)
  • Заснував журнал “ Журнал виховання та розваги”, запропонував Жулю Верну постійне співробитництво, підписавши договір на 20 років.                                                 (Пєр-Жуль Етцель  )

 

Рекламна пауза (буктрейлер №2)

 

  • Слово вчителя. Жуль Верн – письменник – енциклопедист, поет, романтик, мандрівник, людина-оптиміст, який мав добрий гумор, та вірив у невичерпні можливості людини.

 Всеволод Рождественський  писав: Жуль Верн - це

Опьянённый мечтою учёный,                                    

Зоркий штурман, поэт и чудак.

  1. ( Наступне завдання команди отримують морською поштою. ) Герої творів   Жуля Верна відправили вам деякі свої міркування, але час знищив останні слова. Спробуйте закінчити фрази, пам’ятаючи, що саме добра вдача та оптимізм допомагали героям у складних ситуаціях.                                                                      Слайд №6
     
  • «Спека – це чудово, особливо взимку, але на що вона здалася  нам…»  (влітку) («Пять тижнів на повітряній кулі»)
  • «Я не жалкую, що мені довелося вчинити підводну подорож. Я згадуватиму про неї із задоволенням, але для цього потрібно , щоб вона…» (скінчилась) («20000 льє під водою»)
  • «Як класифікують риб? На…» (їстівних і неїстівних) («20000 льє під водою)

Рекламна пауза (буктрейлер №3)

       ІV. Вивчення нового матеріалу

  • Бесіда
  • Чому саме Дік Сенд стає капітаном «Пілігрима»?
  • Чому залишається капітаном і на суходолі?
  • Завдання групам                                                    Слайд №7
  1. Охарактеризуйте юного капітана, використовуючи лише прикметники.

( Сміливий, мужній, рішучий, розумний, відповідальний, цілеспрямований, працьовитий, поміркований, сором’язливий, чесний, витривалий, спостережливий, гордий, непохитний, вихований, наполегливий, енергійний, винахідливий, благородний, принциповий, ввічливий, допитливий, витриманий, самостійний, суворий, категоричний, вірний, талановитий, зосереджений…)

  • Слово вчителя. Яке тлумачення має слово «капітан»?

Яке із значень підходить для нашого юного героя?  Слайд № 8

КАПІТАН, а, чол.

1. Офіцерське звання або чин в армії, що надається після звання старшого лейтенанта (у дореволюційній армії — після штабс-капітана), а також особа, яка має це звання. — На маневрах мій чоловік, капітан, ..впав з коня(Нечуй-Левицький, IV, 1956, 277); За хвилю прибув на місце капітан у товаристві кількох офіцерів (Іван Франко, IV, 1950, 48); — Дозвольте вас поздоровити, товаришу Нерчин, з присвоєнням звання капітана Радянської Армії (Натан Рибак, Час, 1960, 16). 
 Капітан-лейтенант — офіцерське звання у флоті, що надається після звання старшого лейтенанта, а також особа, яка має це звання. Олексій Іванович Бутаков належав до передових людей свого часу. Вже тоді капітан-лейтенант був відомим мандрівником і дослідником (Життя і творчість Т. Г. Шевченка, 1959, 268); Капітан 3-го рангу — офіцерське звання у флоті, що надається після звання капітан-лейтенанта, а також особа, яка має це звання; Капітан 2-го рангу — офіцерське звання у флоті, що надається після звання капітана 3-го рангу, а також особа, яка має це звання; Капітан 1-го рангу — офіцерське звання у флоті, що надається після звання капітана 2-го рангу, а також особа, яка має це звання.

2. Командир корабля. Матрос, ..На вахті стоя, Журився сам собі чогось, Та й заспівав, — звичайне, тихо. Щоб капітан не чув (Тарас Шевченко, II, 1953, 85); Всі були слабі, на пароході [пароплаві] стояв стогін, ніхто нічого не їв, тільки я та один грек, та ще капітани.. почували себе чудесно (Михайло Коцюбинський, III, 1956, 355).

3. Керівник спортивної команди. Капітани футбольних команд «супротивників» потиснули один одному руки(Остап Вишня, I, 1956, 404).

Словник української мови: в 11 томах. — Том 4, 1973. — Стор. 94.

 

  • Бесіда.
  • Що постійно хвилює Діка  Сенда?
  • А хто відповідає, впорядковує  життя юнака ?
  • Про що мріє  Дік? 
  • Що він робить, щоб дістатися  мети?
  • Чи має він план дій?

Висновок. Тоді виходить, що Дік Сенд – капітан власної долі.

  • Якого значення набуває слово «капітан»?
  • Що необхідно, окрім того, що ви записали, капітану власної долі? (Знання, постійна робота над собою)
  • Що з цього приводу каже Дік? («Якби на борту «Пілігрима» я знав усе, що належить знати справжньому морякові, скількох нещасть можна було б уникнути)
  • А чи можна вважати капітаном долі Геркулеса?
  • Чому? (приймає рішення, здатний до самопожертви, сміливий…)
  • Індивідуальна робота.  Робота в групах
  1. Учні  працюють на комп’ютерах, виконують тести і отримують інформацію, яка надається після проходження тесту, але частково.
  2. Робота в групах. Група має упорядкувати інформацію.
  • Читання тексту

 

«Сміливі завжди мають щастя»,- стверджує відомий український письменник І.Багряний у своєму романі «Тигролови». А чи не те ж саме переконливо каже Жуль Верн у своїх творах. Незважаючи на свій юний вік, Дік Сенд самостійно приймає рішення та виконує все, на що наважився. Письменник вказує на різницю між поняттями «сміливий» і «той, хто наважився». Той, хто наважився, завжди все добре обмірковує, а потім вже діє. Дік Сенд –це юнак, який гідно протистоїть викликам долі.

Викликам долі вмів протистояти і сам письменник. Жуль Верн ставив ціль і йшов до неї. Навіть на  схилі літ, коли письменник почав сліпнути, все одно продовжував працювати кожного дня.

       Історія людства знає безліч прикладів людської мужності, проте кожен раз ми захоплюємося їх вчинками, приміряючи на себе їх сорочку, задаючись питанням: «А я зміг би?»

У 2009 році під час страшної повені ціною власного життя 18-річний Муельмар Магалланс врятував 20 чоловік.

Альфред Вандербільт  у 1915 році знаходився на борту лайнера. Коли судно почало тонути, він швидко зорієнтувався та розпочав рятувальні дії: допомагав пасажирам зайняти місця у шлюпках, одягнути рятувальні жилети. Свій жилет віддав жінці, від місця у шлюпці відмовився, а плавати не вмів.

    «Сміливі завжди мають щастя»,- ці слова несуть у собі мудрість багатьох століть. Сміливі мають силу приймати рішення, вони вміють відчувати біль інших, вони незламні, нескорені, вони відчувають життя, дихають на повні груди, розуміючи, що, якщо хочеш побачити веселку, треба постояти під дощем.                                                                                Слайд № 9

Из-под покрова тьмы ночной,
Из чёрной ямы страшных мук
Благодарю я всех богов
За мой непокорённый дух.

И я, попав в тиски беды,
Не дрогнул и не застонал,
И под ударами судьбы
Я ранен был, но не упал.

Тропа лежит средь зла и слёз,
Дальнейший путь не ясен, пусть,
Но всё же трудностей и бед
Я, как и прежде, не боюсь.

Не важно, что врата узки,
Меня опасность не страшит.
Я — властелин своей судьбы,
Я — капитан своей души.  («Непокоренным». Англійський поет ХІХ ст.  Уільям Хенлі)

  • Бесіда
  • А чи можна сказати за Негоро, що він капітан долі, власної душі?

(Моя власна думка – так. Ми обираємо собі за якими цінностями жити, яким богам молитися, є капітанами долі, малюючи на ній картину чорними або різнокольоровими фарбами )

  • Перегляд відео.
  • ЯКЩО

/Дмитро Павличко/


Як зможеш між покірними стояти,
Не підкорившись в чесній боротьбі,
Як віриш ти собі та прагнеш знати,
Чом інші сумніваються в тобі;
Якщо за правду ти підеш до бою,
Зневажений нікчемами всіма,
Як не займешся з їх злоби злобою,
Як не схитнешся з надміру ума;

Як мрієш, та не служиш власній мрії,
Якщо думки твої не знають меж:,
Якщо збагнеш, що радісні події
І крах в житті твоїм — одне і те ж;
Якщо змовчиш, коли з твойого слова
Для дурня пастку виробить брехлій,
Якщо надій твоїх впаде основа,
А ти відродиш дух своїх надій;

Якщо ти все своє добро програти
Зумієш в грі непевній за момент,
Якщо не пожалієш тої втрати,
І не поскаржишся розбитий вщент;
Якщо ти змусиш Серце, Нерви, Тіло,
Тобі служити довше, ніж вони
На це придатні, якщо все згоріло,
А твоя Воля каже: «Будь! Дзвони!»,

Як будеш з королями чи з юрбою
Однаково поводитись, як муж,
Як друзі й вороги тебе хвальбою
Вшанують, та помірно, не чимдуж:,
Якщо ти, не знеможений борнею,
Палатимеш в гарячці трудовій,
Тоді цей світ є власністю твоєю,
Що більше: ти — Людина, сину мій!

 

 

 

  • Бесіда

- Який вантаж доставляє книга? ( знання, досвід, мудрість століть)

- Яку ж перлину ви підняли з глибин роману Ж.Верна? (Роздаю перлини, учні записують свої думки. Вибірково читаємо)

V. Підводимо підсумки.  Перегляд відео вірша Кіплінга «Заповіт».

 

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
2211
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку