Конспект уроку з використанням уривків із однойменного фільму та презентації про людей з особливими потребами. На уроці порушується проблема вибору життєвого шляху та подолання проблем, перешкод, труднощів, а також проблема інклюзії.
Урок зарубіжної літератури у 6 класі
Володимир Галактіонович Короленко « Сліпий музикант». Пошук голов-ним героєм Петром Попельським свого місця у світі
Мета: Навчальна: допомогти усвідомити головні думки повісті; викликати захоплення художньою майстерністю автора;
Розвивальна: розвивати творчі здібності, уміння висловлювати свої думки, розповідати про свої враження ;
Виховна: прищеплювати любов до книги, прагнення до пізнання та самоосвіти, до правильного вибору своєї життєвої позиції.
Теорія літератури: повість, герої художнього твору, художні засоби.
Тип уроку: урок – дослідження з елементами аналізу художнього тексту
Епіграф: «Людина створена для щастя, як птах для польоту»
В.Г.Короленко
Перебіг уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
1.Вступне слово
На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо роботу над повістю Короленка «Сліпий музикант». (Тема уроку та епіграф заздалегідь написані на дошці).
Учні записують її у своїх зошитах.
2.Робота з епіграфом
Епіграфом до нашого уроку будуть слова В.Г.Короленка «Людина створена для щастя, як птах для польоту»
Як ви розумієте епіграф до уроку? (до круга з написом «Щастя» прикріплено ,,промені’’: здоров’я, кохання, хороша сім’я, справжня дружба, улюблена робота, достаток та ін).
ІІІ .МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогодні, коли в країні триває війна, коли кожної хвилини гинуть люди, ми з вами продовжуємо боротьбу за найкращі людські якості: доброту, співчуття, милосердя, які оселяються у наших душах завдяки добрим, мудрим книгам.
У новелі «Парадокс» В. Короленко писав: «Людина створена для щастя, як птах для польоту». (Епіграф уроку). Ця фраза відома багатьом, але не всі знають другу її частину: «Тільки щастя не завжди створене для неї». Проблему щастя вирішує письменник і у своїй книзі «Сліпий музикант», яка побачила світ у 1886 р.
Для чого ж створена людина? Чи здатна особистість чинити супротив обставинам? Що становить щастя людини? Як їй стати щасливою? Своє розуміння цих питань В. Короленко розкрив на прикладі образу Петра Попельського, головного героя повісті «Сліпий музикант».
Проведемо роздуми над назвою твору.
Створення асоціативного куща до слів «сліпий» та «музикант».
- Сліпий – каліка, неповноцінна людина, людина, що потребує догляду тощо.
- Музикант – творча людина, талановита людина, людина, яка знайшла своє місце у житті тощо.
- Про що цей твір? ( Про переборювання перешкод, які стоять перед людиною на її життєвому шляху, розуміння змісту життя).
- Ці проблеми виникають лише у людей з фізичними недоліками? (Звісно, що ні. Ці проблеми вирішує кожна людина).
- Чому тоді Короленко звернувся до долі сліпого? (Мабуть, щоб показати, що, якщо сліпий зміг досягнути в житті всього, то людина повноцінна тим більше не повинна боятися труднощів).
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
( На фоні «Місячної сонати» Бетховена)
Презентація « Видатні люди з вадами» (інклюзія)……..
( Людвіг ван Бетховен, Стівен Вільям Хокінг , Франклін Делано Рузвельт, Рей Чарльз, Параолмпійці ..)
Літературна гра «У лабіринті запитань».
1. Яке нещастя сталося в родині Попельських?(Їх син народився сліпим.)
2.Розкажіть про дитячі роки Петруся. Хто і як його виховував?(Його мати та дядько Максим.)
3. В якій атмосфері зростав хлопчик? (З одного боку його оточувала ніжність матері, поетичність її творчої натури, з іншого -мужність старого воїна, дядька Максима. Хлопчик зростав в атмосфері любові, тепла, турботливого ставлення.)
4. Що відомо про дядька Максима? (Дядько Максим був рідним братом мами Петруся. Він займався навчанням і вихованням хлопця)
5. Що єднало дядька і племінника?(Вони обоє мали вади: племінник був сліпий, а дядько не мав ноги.)
6. Як ви думаєте, яку роль відіграв дядько Максим у вихованні Петра?(Він вносив «чоловіче» начало, без якого Петро виріс би, наче «теплична рослина», і замкнувся б у собі.)
4. Як Петрусь потоваришував з Евеліною? (Якось дівчинка зненацька натрапила на Петруся, коли той відпочивав на горбку біля річки. Її привабили чарівні звуки сопілки, але звиклий до самотності хлопчик прогнав непрохану гостю)
Відео
(Асоціації)
- Які почуття охопили дівчинку…….
Учитель: Діти, я пропоную нам усім зав’язати очі і на декілька хвилин побути з нашим героєм, щоб я зрозуміла, хто хоче відповісти, один ряд буде плескати в долоньки, а інший- стукати олівчиками)
Бесіда:
-Давайте згадаємо епізод, коли Петрик вперше потрапив сам на річку.
- Чого він злякався?
(Запис гри на сопілці)
-Ви злякалися? Що незвичне?
( Запис гри на піаніно)
Давайте і ми прозріємо:
Відео ( Концерт)
Творчий аналіз: Складіть логічний ланцюжок подій, які показують дорослішання Петруся під впливом Максима і вже власного погляду на життя.
(Музика Іохима - піаніно - Евеліна - дзвонар - шлях в монастир - весілля - народження дитини)
Робота з текстом( Народженя зрячого сина…..)
( Учні пишуть на листочках і приклеюють)
Евеліна сказала мудру фразу: «У кожного своя дорога в житті».
Проблемні запитання
1. Як би ви відповіли на питання, які були поставлені на початку уроку: «Для чого ж створена людина? Чи здатна особистість чинити супротив обставинам? Як їй стати щасливою?»
2. Як ви думаєте, чи став Петро щасливим? У чому його щастя?
Слово вчителя
Щастя кожен з нас розуміє по-своєму. Складовими щастя люди називають роботу, гроші, родину, кохання, кар'єру та багато інших речей.
Для головного героя повісті В. Короленка «Сліпий музикант» Петра Попельського щастя полягає в тому, що він знайшов себе:
Він став музикантом. До свого першого концерту він пройшов тяжкий шлях, на якому були розчарування у собі, горе, сльози, душевна криза. Завдяки дядькові Максиму, Петро знайшов у собі сили перебороти себе, здолати обставини, пов'язані зі сліпотою.
Герой дійсно прозрів, тому що побачив реальне життя, пізнав його і зміг подарувати своє мистецтво людям. Окрім того, Петрові пощастило, що він зустрів Евеліну. Дівчина покохала його і вийшла за нього заміж.. Вона стала для нього не лише подругою, дружиною, а й справжніми ОЧИМА. Отже, він щасливий ще й тим, що пізнав кохання, має сім'ю, маленького сина, який народився зрячим. У нього попереду щасливе майбутнє.
Компаративістика ( Елеонор Портер « Полліанна» )
В яку гру грала дівчинка?
Прийом «Дружня порада»
Як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом
«Дружня порада». Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся.
Можливі варіанти
1.Нічого не боятися.
2.Іти до поставленої мети.
3.Вірити в себе.
4. Ніколи не здаватися.
5. Допомагати тим, хто потребує допомоги.
Учитель: Я сподіваюся, що ви житимете, наслідуючи свої принципи.
Я бажаю вам, щоб ви завжди бачили прекрасний світ. Зрозумійте, що істинне щастя поміщене у вас самих. Не витрачайте часу і зусиль у пошуках достатку, радості і душевного спокою у навколишньому світі. Пам'ятайте, щасливий не той, хто отримує, але лише, той, хто дає. Простягайте руку допомоги. Діліться. Посміхайтеся.
Домашнє завдання: Написати твір « Що б я розповів хлопцям про світ, якби був з ними на дзвіниці»
1