Урок "Карбон. Властивості вуглецю. Алотропні модифікації карбону."

Про матеріал
Урок хімії у 10 класі. Учні називають алотропні модифікації Карбону, вміють встановлювати зв’язки між будовою та властивостями речовин, навчаться формулювати запитання, зрозуміють особливості командної роботи та взаємодопомоги, розвиватимуть вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з різними джерелами інформації, виділяти суттєве в матеріалі, що вивчається.
Перегляд файлу

Дата:

ТЕМА: Карбон. Властивості вуглецю. Алотропні модифікації карбону.

МЕТА:

Дидактична: продовжувати формувати уявлення учнів про неметалічні елементи, акцентувати увагу на явищі алотропії і алотропних модифікаціях Карбону.

Розвивальна: розвивати вміння встановлювати зв’язки між будовою та властивостями речовин; удосконалювати вміння отримувати необхідну інформацію; учити висловлювати свою думку; розвивати мислення, увагу та пам’ять школярів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці.

Виховна: виховувати в учнів особистісні риси, життєві та соціальні компетентності,  усвідомлення необхідності хімічних знань у повсякденному житті на прикладах застосування та біологічної ролі сполук, формувати навички грамотного і безпечного поводження з речовинами у природі, житті, побуті.

 

Очікувані результати: учні називають алотропні модифікації Карбону, вміють встановлювати звязки між будовою та властивостями речовин, навчаться формулювати запитання, зрозуміють особливості командної роботи та взаємодопомоги, розвиватимуть вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з різними джерелами інформації, виділяти суттєве в матеріалі, що вивчається.

Формування компетентностей учнів:

  • Соціальна (забезпечення власної активності учнів, стимулювання пізнавальної діяльності)
  • Полікультурна (забезпечення розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів)
  • Комунікативна (формування власної точки зору)
  • Інформаційно-цифрова(використання різних джерел інформації, уміння класифікувати, порівнювати, працювати з цифровою технікою)
  • Саморозвитку і самоосвіти ( узагальнення власних знань, залучення та збагачення власного досвіду)
  • Спілкування державною мовою
  • Дослідницька ( проведення хімічного досліду)

Формування предметних компетентностей:

  • формувати розуміння практичної важливості алотропних модифікацій Карбону
  • розвивати хімічну мову, виховувати інтерес до хімії

 

БАЗОВІ ПОНЯТТЯ ТА ТЕРМІНИ: алотропія, алотропні модифікації, карбон, алмаз, графіт, фулерени

Методи, прийоми роботи: методичні прийоми «Асоціації», «Рекламна пауза», «Кубик»; індивідуальні та групові форми роботи, хімічний дослід, захист групових робіт.

Форми роботи: бесіда, самостійна робота з роздатковим матеріалом, індивідуальна робота з розв’язання задач, групова робота, лабораторний дослід.

Міжпредметні та внутрішньо предметні зв’язки: фізика (нанотехнології, нанотрубки); історія (пластунські звичаї); рідна мова (загальновживані слова української мови та слова-терміни різних галузей науки, культури, що вживаються найчастіше); зв'язок з раніше вивченим матеріалом (елементи неметали).

Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, планшети, мобільні телефони, інструкції до виконання лабораторного  досліду, штатив з пробірками,  хімічні склянки, скляні палички, паперові серветки, правила безпеки життєдіяльності при роботі в кабінеті хімії, білі аркуші формату А-3,  фломастери, клей, ножиці, малюнки.

Реактиви: вугілля активоване, розчини: йодної настоянки, перманганату калію, метилового оранжевого.

ТИП УРОКУ: урок вивчення й первинного  закріплення нових знань.

 

 

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний етап

-привітання

-фіксація відсутніх

-налаштування на роботу

Девіз «Просто знати ще не все, знання потрібно використовувати». Гете (слайд 1)

Я бажаю вам упевненості, віри в те, що ви зумієте бути успішними людьми.

ІІ. Формування мотивації

  • прийом «Асоціації»

на дошці, вертикально, записане основне поняття, яке мають опрацювати учні. Потрібно назвати ознаки цього поняття або асоціації, яке воно у них викликає. Обов’язковою умовою є те, щоб слова мали спільні з основним поняттям літери.

 

ІІІ. Визначення теми, мети, очікуваних результатів разом з учнями. (слайд 2)

ІV. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

  • 1 учень біля дошки

Робота з класом

  • Скажіть, будь ласка, чи може існувати один хімічний елемент у кількох різних станах?
  • Давайте повторимо, з допомогою ваших гаджетів, що ж таке алотропія. (слайд 3)
  • Перевірка виконання домашнього завдання

V. Вивчення нового матеріалу.

- Слово учителя: (слайд 4)Карбон – елемент 2 періоду ІV групи. Максимальна валентність Карбону в основному стані дорівнює трьом. У збудженому стані на зовнішньому енергетичному рівні чотири неспарені електрони, і Карбон виявляє валентність ІV. Унікальною властивістю Карбону є утворення дуже довгих гомоланцюгів (з одного елемента), він може утворювати ланцюги, довжина яких необмежена. Карбон можна назвати рекордсменом за числом утворених ним алотропних модифікацій.

- Робота в групах (об’єднання за кольором бейджика)

І. Алмаз

ІІ. Графіт

ІІІ. Фулерени

Виступ груп, конспектування.

-Слово учителя: (слайд 5)

«Пластунське лікування» - дорогоцінний спадок наших предків. Пластуни на Січі мали свій
окремий курінь. Допомагали пластунам їхні тайни-секрети. Насамперед – медичні.
Коли ж доводилося пити воду застояну, болотяну, бо іншої не було, то перед тим ковтали
жменьку вугілля, узятого з багаття (невеликий запас його завжди мав із собою пластун).
             За Анатолієм Пастернаком

(слайд 6)

  • (Водні й газові розчини органічних і неорганічних речовин проходять крізь товщі гірських порід і ґрунти - величезні природні адсорбційні колони.
  • Легенева тканина адсорбує кисень, який транспортується в організмі за участю гемоглобіну крові.
  • Обмін речовин і енергії також відбувається внаслідок здатності поверхні біологічних мембран адсорбувати (поглинати) і десорбувати (вивільняти) речовини.
  • Відчуття запаху та смаку теж пов’язані з адсорбцією

(слайд 7)

 

  • Деревне вугілля добувають нагріванням деревини без доступу повітря.
  • Завдяки пористій поверхні (площа поверхні вугілля масою 1г становить 400-800 м2) воно добре поглинає гази та розчинені речовини.
  • Задля збільшення поглинальної здатності деревне вугілля обробляють гарячою водяною парою. Таке вугілля називають активованим.

(слайд 8)

 

Адсорбцію бойових отруйних речовин з повітря використав М.Д. Зелінський, створивши під час Першої світової війни вугільний протигаз).

(слайд 9)

Адсорбція - основа численних промислових операцій і наукових досліджень.

(слайд 10)

Лабораторний дослід.

Дослідження адсорбційної здатності активованого вугілля й аналогічних лікарських препаратів

Повторіть правила безпеки під час роботи з реактивами й обладнанням і суворо дотримуйтеся їх.

 

 

Завдання. Дослідіть адсорбційну здатність активованого вугілля та аналогічних лікарських препаратів.

Обладнання та реактиви: пробірки, активоване вугілля, порошки «Смекта» й «Ентеросгель», розчини перманганату калію (марганцівка), метилового оранжевого та настоянки йоду.

Дослід 1. Налийте по черзі в три пробірки розчини лакмусу, метилового оранжевого й настоянки йоду. Опустіть у кожну пробірку по дві таблетки активованого вугілля. Опишіть свої спостереження, зробіть висновок.

Дослід 2. Налийте по черзі в три пробірки розчини лакмусу, метилового оранжевого й настоянки йоду. Насипте в кожну пробірку порошок «Смекти». Опишіть свої спостереження, зробіть висновок.

Запишіть результати досліджень у таблицю в зошиті. Зробіть загальний висновок.

 

 

Реагент

Спостереження змін

Висновок

Розчин лакмусу

Розчин метилового оранжевого

Розчин настоянки йоду

Дослід 1. Активоване вугілля

 

 

 

 

Дослід 2. Порошок «Смекти»

 

 

 

 

 

Загальний висновок. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

VІ.  Фізкультхвилинка (слайд 11)

VІІ. Закріплення знань

-робота з мобільним додатком (слайд 12)

-тестування

VІІІ. Домашнє завдання (слайд 13)

 

& 28 «Кубик»

  1. № 414 с.146
  1. № 415 с.146
  1. № 417 с.146
  1. Підготувати міні-проект «Фулерени»
  1. Розробити 5 питань

 до & 29.

  1.  

ІХ. Підведення підсумків уроку

Оцінювання

Очікувані результати

Рефлексія «Кольорова феєрія»

На столах в учнів лежать стіки червоного і зеленого кольорів, що відповідно означають: «Я не зрозумів», «Мені все зрозуміло».

 

 

Додатки

Лабораторний дослід.

Дослідження адсорбційної здатності активованого вугілля й аналогічних лікарських препаратів

Повторіть правила безпеки під час роботи з реактивами й обладнанням і суворо дотримуйтеся їх.

 

 

Завдання. Дослідіть адсорбційну здатність активованого вугілля та аналогічних лікарських препаратів.

Обладнання та реактиви: пробірки, активоване вугілля, порошки «Смекта» й «Ентеросгель», розчини перманганату калію (марганцівка), метилового оранжевого та настоянки йоду.

Дослід 1. Налийте по черзі в три пробірки розчини лакмусу, метилового оранжевого й настоянки йоду. Опустіть у кожну пробірку по дві таблетки активованого вугілля. Опишіть свої спостереження, зробіть висновок.

Дослід 2. Налийте по черзі в три пробірки розчини лакмусу, метилового оранжевого й настоянки йоду. Насипте в кожну пробірку порошок «Смекти». Опишіть свої спостереження, зробіть висновок.

Запишіть результати досліджень у таблицю в зошиті. Зробіть загальний висновок.

Реагент

Спостереження змін

Висновок

Розчин лакмусу

Розчин метилового оранжевого

Розчин настоянки йоду

Дослід 1. Активоване вугілля

 

 

 

 

Дослід 2. Порошок «Смекти»

 

 

 

 

Загальний висновок. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Активоване вугілля як адсорбент використовують у цукровому виробництв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Алотропія (відео)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Неметалічні   елементи

Неметалічні елементи

 

 

 

 

 

 Алотропія (тести)

 

 

Алотропія (тести)

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
20 вересня 2020
Переглядів
1309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку