Дата:
ТЕМА: Карбон. Властивості вуглецю. Алотропні модифікації карбону.
МЕТА:
Дидактична: продовжувати формувати уявлення учнів про неметалічні елементи, акцентувати увагу на явищі алотропії і алотропних модифікаціях Карбону.
Розвивальна: розвивати вміння встановлювати зв’язки між будовою та властивостями речовин; удосконалювати вміння отримувати необхідну інформацію; учити висловлювати свою думку; розвивати мислення, увагу та пам’ять школярів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці.
Виховна: виховувати в учнів особистісні риси, життєві та соціальні компетентності, усвідомлення необхідності хімічних знань у повсякденному житті на прикладах застосування та біологічної ролі сполук, формувати навички грамотного і безпечного поводження з речовинами у природі, житті, побуті.
Очікувані результати: учні називають алотропні модифікації Карбону, вміють встановлювати звязки між будовою та властивостями речовин, навчаться формулювати запитання, зрозуміють особливості командної роботи та взаємодопомоги, розвиватимуть вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з різними джерелами інформації, виділяти суттєве в матеріалі, що вивчається.
Формування компетентностей учнів:
Формування предметних компетентностей:
БАЗОВІ ПОНЯТТЯ ТА ТЕРМІНИ: алотропія, алотропні модифікації, карбон, алмаз, графіт, фулерени
Методи, прийоми роботи: методичні прийоми «Асоціації», «Рекламна пауза», «Кубик»; індивідуальні та групові форми роботи, хімічний дослід, захист групових робіт.
Форми роботи: бесіда, самостійна робота з роздатковим матеріалом, індивідуальна робота з розв’язання задач, групова робота, лабораторний дослід.
Міжпредметні та внутрішньо предметні зв’язки: фізика (нанотехнології, нанотрубки); історія (пластунські звичаї); рідна мова (загальновживані слова української мови та слова-терміни різних галузей науки, культури, що вживаються найчастіше); зв'язок з раніше вивченим матеріалом (елементи неметали).
Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, планшети, мобільні телефони, інструкції до виконання лабораторного досліду, штатив з пробірками, хімічні склянки, скляні палички, паперові серветки, правила безпеки життєдіяльності при роботі в кабінеті хімії, білі аркуші формату А-3, фломастери, клей, ножиці, малюнки.
Реактиви: вугілля активоване, розчини: йодної настоянки, перманганату калію, метилового оранжевого.
ТИП УРОКУ: урок вивчення й первинного закріплення нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
-привітання
-фіксація відсутніх
-налаштування на роботу
Девіз «Просто знати ще не все, знання потрібно використовувати». Гете (слайд 1)
Я бажаю вам упевненості, віри в те, що ви зумієте бути успішними людьми.
ІІ. Формування мотивації
на дошці, вертикально, записане основне поняття, яке мають опрацювати учні. Потрібно назвати ознаки цього поняття або асоціації, яке воно у них викликає. Обов’язковою умовою є те, щоб слова мали спільні з основним поняттям літери.
ІІІ. Визначення теми, мети, очікуваних результатів разом з учнями. (слайд 2)
ІV. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Робота з класом
V. Вивчення нового матеріалу.
- Слово учителя: (слайд 4)Карбон – елемент 2 періоду ІV групи. Максимальна валентність Карбону в основному стані дорівнює трьом. У збудженому стані на зовнішньому енергетичному рівні чотири неспарені електрони, і Карбон виявляє валентність ІV. Унікальною властивістю Карбону є утворення дуже довгих гомоланцюгів (з одного елемента), він може утворювати ланцюги, довжина яких необмежена. Карбон можна назвати рекордсменом за числом утворених ним алотропних модифікацій.
- Робота в групах (об’єднання за кольором бейджика)
І. Алмаз
ІІ. Графіт
ІІІ. Фулерени
Виступ груп, конспектування.
-Слово учителя: (слайд 5)
«Пластунське лікування» - дорогоцінний спадок наших предків. Пластуни на Січі мали свій
окремий курінь. Допомагали пластунам їхні тайни-секрети. Насамперед – медичні.
Коли ж доводилося пити воду застояну, болотяну, бо іншої не було, то перед тим ковтали
жменьку вугілля, узятого з багаття (невеликий запас його завжди мав із собою пластун).
За Анатолієм Пастернаком
(слайд 6)
(слайд 7)
(слайд 8)
Адсорбцію бойових отруйних речовин з повітря використав М.Д. Зелінський, створивши під час Першої світової війни вугільний протигаз).
(слайд 9)
Адсорбція - основа численних промислових операцій і наукових досліджень.
(слайд 10)
Лабораторний дослід.
Дослідження адсорбційної здатності активованого вугілля й аналогічних лікарських препаратів
Повторіть правила безпеки під час роботи з реактивами й обладнанням і суворо дотримуйтеся їх.
Завдання. Дослідіть адсорбційну здатність активованого вугілля та аналогічних лікарських препаратів.
Обладнання та реактиви: пробірки, активоване вугілля, порошки «Смекта» й «Ентеросгель», розчини перманганату калію (марганцівка), метилового оранжевого та настоянки йоду.
Дослід 1. Налийте по черзі в три пробірки розчини лакмусу, метилового оранжевого й настоянки йоду. Опустіть у кожну пробірку по дві таблетки активованого вугілля. Опишіть свої спостереження, зробіть висновок.
Дослід 2. Налийте по черзі в три пробірки розчини лакмусу, метилового оранжевого й настоянки йоду. Насипте в кожну пробірку порошок «Смекти». Опишіть свої спостереження, зробіть висновок.
Запишіть результати досліджень у таблицю в зошиті. Зробіть загальний висновок.
Реагент |
Спостереження змін |
Висновок |
||
Розчин лакмусу |
Розчин метилового оранжевого |
Розчин настоянки йоду |
||
Дослід 1. Активоване вугілля |
|
|
|
|
Дослід 2. Порошок «Смекти» |
|
|
|
|
Загальний висновок. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VІ. Фізкультхвилинка (слайд 11)
VІІ. Закріплення знань
-робота з мобільним додатком (слайд 12)
-тестування
VІІІ. Домашнє завдання (слайд 13)
& 28 «Кубик»
|
|
|
|
до & 29. |
|
ІХ. Підведення підсумків уроку
Оцінювання
Очікувані результати
Рефлексія «Кольорова феєрія»
На столах в учнів лежать стіки червоного і зеленого кольорів, що відповідно означають: «Я не зрозумів», «Мені все зрозуміло».
Додатки
Лабораторний дослід.
Дослідження адсорбційної здатності активованого вугілля й аналогічних лікарських препаратів
Повторіть правила безпеки під час роботи з реактивами й обладнанням і суворо дотримуйтеся їх.
Завдання. Дослідіть адсорбційну здатність активованого вугілля та аналогічних лікарських препаратів.
Обладнання та реактиви: пробірки, активоване вугілля, порошки «Смекта» й «Ентеросгель», розчини перманганату калію (марганцівка), метилового оранжевого та настоянки йоду.
Дослід 1. Налийте по черзі в три пробірки розчини лакмусу, метилового оранжевого й настоянки йоду. Опустіть у кожну пробірку по дві таблетки активованого вугілля. Опишіть свої спостереження, зробіть висновок.
Дослід 2. Налийте по черзі в три пробірки розчини лакмусу, метилового оранжевого й настоянки йоду. Насипте в кожну пробірку порошок «Смекти». Опишіть свої спостереження, зробіть висновок.
Запишіть результати досліджень у таблицю в зошиті. Зробіть загальний висновок.
Реагент |
Спостереження змін |
Висновок |
||
Розчин лакмусу |
Розчин метилового оранжевого |
Розчин настоянки йоду |
||
Дослід 1. Активоване вугілля |
|
|
|
|
Дослід 2. Порошок «Смекти» |
|
|
|
|
Загальний висновок. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Активоване вугілля як адсорбент використовують у цукровому виробництв
Алотропія (відео)
Неметалічні елементи
Неметалічні елементи
Алотропія (тести)
Алотропія (тести)