Конспект розроблено з метою продовжити ознайомлення учнів із життєвим і творчим шляхом Андрія Усачова та Галини Малик; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; формувати вміння аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження; розвивати зв'язне мовлення школярів, пізнавальні інтереси; виховувати почуття відповідальності за свої слова і вчинки.
_______________
Тема. Гумористичні твори для дітей, їх вплив на людину. Спостереження за авторським вибором слова для характеристики героя, створення комічних ситуацій. Андрій Усачов «Телехлопчик».
Мета: продовжити ознайомлення учнів із життєвим і творчим шляхом Андрія Усачова та Галини Малик; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; формувати вміння аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження; розвивати зв'язне мовлення школярів, пізнавальні інтереси; виховувати почуття відповідальності за свої слова і вчинки.
Обладнання: портрети Андрія Усачова, Галини Малик, додаток «Я люблю читати».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра «Дуель»
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом твору М. Слабошпицького «Брат знаменитого воротаря».
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ «Гумористичні твори для дітей».
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у творах цього розділу?
— Які за жанром твори ми будемо вивчати?
Сьогодні ми читатимемо поетичий твір Андрія Усачова у перекладі Галини Малик «Телехлопчик».
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Зроби веселинку»
ХУДОЖНИЦЯ
Малювала тигра внучка:
Замість тигра вийшла... (Жучка).
От Кіндрат, так Кіндрат!
Зуб зламав об... (мармелад).
Кіт-рибалка у човні
Мріє на світанні:
— От якби зловить мені
Карася в... (сметані).
2. Біографічна довідка
Андрій Олексійович Усачов народився 5 липня 1958 року в Москві.
Спочатку вступив у Московський інститут електронної техніки, провчився там 4 роки і перейшов на філологічний факультет Тверського державного університету.
Член Спілки Письменників з 1991 року.
У Росії вийшло понад 100 книг Андрія Усачова для дітей. Дві книги вийшли в Ізраїлі (на івриті). Дві - на Україні, два - в Республіці Молдова. Є публікації в Польщі, Сербії, Японії. П'ять книг Андрія Усачова рекомендовано Міністерством Освіти Росії для вивчення в школах в якості навчальних посібників: «Основи Безпеки Життєдіяльності» 1, 2, 3-4 клас, «Декларація Прав Людини», «Мої географічні відкриття».
Крім віршів і прози, пише для лялькового театру. Одноосібно і у співавторстві створено понад 10 п'єс. П'єси йдуть в 20 театрах Росії.
Галина Миколаївна Малик народилася 12 серпня 1951 року у м. Бердянську Запорізької області. 1964 року сім’я переїхала в селище Середнє на Ужгородщині. Дитинство і юність майбутньої письменниці були радісними і спокійними. Вона гарно вчилася в школі, мала веселий характер, почуття гумору і… не збиралась бути письменницею. Своє перше знайомство з книжкою Галина Миколаївна запам’ятала на все життя. Це сталося у день її народження, коли мама зробила малій Галинці диво-подарунок — збірку «Українські народні казки», яка стала для неї «… і букварем, і розвагою, і цілим новим світом».
Малик Галина Миколаївна — українська письменниця, перекладач. Видала 52 книжки для дітей — поезію, прозу, переклади.
3. Фізкультхвилинка
Кіт збирався до роботи
Та завадили турботи:
Треба висушить хвоста,
Накрутити вуса,
Почесати живота.
І помити писок.
Цілий день такі турботи,
Що не встигнеш до роботи!
4. Опрацювання вірша Андрія Усачова у перекладі Галини Малик «Телехлопчик» (с. 51-52).
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
— Який настрій він викликав?
2) Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша.
— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?
— З якою інтонацією прочитаєте слова мами?
— З якою — слова автора?
3) Виразне читання вірша учнями.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Як ви розумієте назву вірша?
— Чому вірш має однаковий початок і кінець? Зачитайте.
— Коли захоплення телевізором ста небезпечним?
5) Гра «Диктор телебачення».
Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
6) Гра «Добери риму».
Кнопки — ... (коробки).
екран — ... (кран).
підступає — ... (зважає).
З дороги — ... (під ноги).
рука — ... (дивака).
телепрограми — ... (мами).
гра — ... (Діра).
7) Робота за ілюстрацією.
— Розгляньте ілюстрацію до цього вірша.
— Кого художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?
— Який настрій вони створюють? Як передають характер персонажів вірша?
— Яким рядкам вірша відповідає ілюстрація?
— Які малюнки створили б ви за сюжетом вірша?
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
— Який характер цього твору?
— Який настрій панував сьогодні на уроці?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати виразно вірш (с. 51-52). Створити сенкан до слова «Телевізор».