Урок-казка літературного читання в 4 класі з інтерактивними методами навчання " Мудрість- найкраще багатство" на тему: "Українська народна казка " Мудра дівчина".

Про матеріал

Конспект уроку допоможе вчителю початкових класів формувати вміння в учнів читати казку в особах, правильно інтонуючи мову дійових осіб; удосконалювати техніку читання, використовуючи різні види роботи над текстом

Перегляд файлу

 

Мордовцева Тетяна Володимирівна, вчитель-методист початкових класів Пісківської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Урок-казка літературного читання в 4 класі з інтерактивними методами навчання та театральної педагогіки «Мудрість- найкраще багатство» на тему : « Українська народна казка «Мудра дівчина»

Мета: ознайомити із побутовими казками,їх особливостями; українською народною казкою «Мудра дівчина»;

           навчити  усвідомлено сприймати і аналізувати текст;розвивати вміння ставити питання,висловлювати свої думки;

                      розвивати зв'язне мовлення та навички читання, вміння відтворювати зміст прочитаного;

формувати вміння читати в особах,правильно інтонуючи мову дійових осіб;

виховувати такі якості,як кмітливість,співчуття,уважність.

Міжпредметні звязки: українська мова.

Обладнання: таблиці,картки із завданнями.

ТИП УРОКУ :комбінований

Хід уроку

І.Самовизначення до діяльності

 Організаційний момент

      Продзвенів уже дзвінок,

      Починається урок.

      Він казковий і цікавий,

      Тож гостей зібрав чимало.

      Поверніться до гостей

       Привітайтесь-/учні/ «Добрий день!»

Доброго ранку, доброго дня, ми вам бажаєм здоров я й добра!

За парти тихо сіли, випрямили спини.

Ноги разом стоять,руки спокійно лежать.

ВПРАВА « СИГНАЛІЗАЦІЯ» /ДІТИ СИГНАЛІЗУЮТЬ СВІТЛОФОРАМИ/ТАК-ЗЕЛЕНИЙ КОЛІР,НІ-ЧЕРВОНИЙ.

  • Ви уважні?/Так/
  • Ви активні?/Так/
  • Хочете читати?/Так/
  • Готові відповідати?/Так/

ІІ ПСИХОЛОГІЙЧНИЙ НАСТРІЙ НА УРОК

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вправа «Закінчи речення»

Очі дивляться та все / бачать/.

Вуха слухають  та все /чують/.

Голова /думає/.

  • Який у вас настрій перед початком уроку?/Учні сигналізують картками./
  • Я бажаю вам, щоб такий настрій був у всіх до кінця уроку.

ГРА « УСМІШКА ОЧИМА»

Очі- наше дзеркало душі. Що можна передати очима?/Радість, добро, любов, тепло/.

Сусіду по парті передайте усмішку очима. Ви усміхнулися. Ви засвітилися. Чим засвітилися?/Серцем, душею, усмішками/.

-Сіли рівненько, підняли оченята, прочитайте тему уроку,малята.

Побутові казки.Українська народна казка «Мудра дівчина».

  • Що ви очікуєте від уроку?
  • ВПРАВА «ОЧІКУВАННЯ»/Дізнатися нове, гарно читати, відповідати на питання, цікавих ігор, вправ,висловлювати думки…/
  • Діти, мені було дуже цікаво дізнатися про ваші очікування. Щоб цікавіше було працювати, сонечко пропонує переглянути казкові етапи уроку
  • І етап – «Читацький вінегрет»
  • ІІ етап – «Секрет нашого меню»
  • ІІІ етап – «Словникова закуска»
  • ІV етап – «Рецепти страв»
  • V етап – «Корисні поради»
  • УІ етап-«По роботі й нагорода»
  • Якщо ми вдало будемо працювати, то неодмінно отримаємо винагороду.
  • Вправа «Цей урок навчить мене…» ВПРАВА « СИГНАЛІЗАЦІЯ»

Виразно читати                    Визначати головну думку твору

Бути уважним  ЦЕЙ УРОК НАВЧИТЬ МЕНЕ

 Давати характеристику героям казки                                бути творчим

ВПРАВА «УРОК»

А якими ви будете на уроці?

У- уважними Р-розумними О-оригінальними К- кмітливими

Сьогодні ми будемо у світ знань мандрувати,

Будемо казку вправно читати.

Перед нами нелегкі завдання.

Тож побажаємо собі удачі, терплячості для нас.

За роботу, в добрий час!

РОЗМИНКА ДЛЯ ОЧЕЙ /ВІДЕОРОЛИК/

 Мовна розминка

  • І етап- «Читацький вінегрет»

 

  1. Робота з чистомовкою

(Щоб наше мовлення було правильним )

За-за-за- в ліс пішла коза,

Оз-оз-оз- їде паровоз,

Зе-зе-зе- зебра віз везе,

Уз-уз-уз- у болоті загруз.

  1. Робота з скоромовкою

На печі, на печі, смачні гарячі калачі.

Хочеш їсти калачі- не лежи на печі.

-читання П-повільно Н-нормально Ш –швидко Г-голосно Т-тихо ШГВ-швидко-голосно і весело.

3. РОБОТА НАД  РЕЧЕННЯМИ

/Прочитати РЕЧЕННЯ  на одному видиху./

-В казці перемагає зло.

- Казка-мудрість покоління.

4.ГРА « СЛОВА РОЗСИПАЛИСЬ»

КЗКАИ   ЧРАІВНІ   ОРП  ВТНАИР / казки  чарівні  про тварин/

5.ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА «МОЗКОВИЙ ШТУРМ»

  • А чи любите ви читати казки? Чому?
  • Чим вони вас приваблюють?
  •  А як казки приходять до нас?
  • Чим відрізняються літературні казки від народних?
  • Назвіть добрих героїв казок?
  • Чого нас вчать казки?

6. ПОБУДОВА АСОЦІАТИВНОГО КУЩА

 

РОЗУМ                                                                 КМІТЛИВІСТЬ

НАРОД                     КАЗКА                               СПРАВЕДЛИВІСТЬ

МУДРІСТЬ                                                            ЛЮБОВ 

  • 7.КОНКУРС-ЗМАГАННЯ «ТОЧНО У ЦІЛЬ»
  • На дошці намальовано три мішені. На картках записані назви казок. Дітям необхідно розподілити їх відповідно до типу казок /останній тип не підписаний/картка перевернута/.
  • 1/Казки про тварин    2/Чарівні казки   3/…..

Відповіді : «Цар-лев»/1/,»Царівна-жаба»/2/,»Кривенька качечка»/2/,»Два брати»/?/,»Калиточка»/?/,»Лисичка-кума»/1/,»Язиката Хвеська»/?/,»Дідова дочка і бабина дочка»/?/,»Яйце-райце»/?/

  • Ви влучили в ціль з двома типами казок. А до яких казок належать ті назви, що залишилися?/Побутових казок/

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

/Відео-заставка « В гостях у казки»/

  • На нашій планеті немає такої дитини, яка б не любила казки. Та і дорослі їх теж люблять. Своїм дітям вони читають і про тварин, і про чарівників , і про фей.Казка- давній  і мудрий порадник.Це вона дає перше уявлення про добро і зло,правду і неправду,чесність,справедливість. Казка народилась в сиву давнину.Дитинство невіддільне від неї. Пригадайте, як ви, затамувавши подих, слухали казку про Курочку Рябу,Котика і Півника,Колобка,хитру Лисичку. Казки бувають авторськими і народними.
  • Народні  казки виникли раніше,ніж люди навчилися писати. Тому їх не записували, а переказували одне одному. При переказуванні ці казки змінювались. Казка стала народною.
  • Ви вже знайомились з чарівними казками, казками про тварин. Сьогодні ми з вами ознайомимось із новим видом казок- побутовими.Це казки, у яких герої стають переможцями завдяки своєму розуму, кмітливості, сміливості, хитрості.
  • Ми переходимо до наступного етапу уроку «Секрет нашого меню»
  • ІУАКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Секрет нашого меню- це наш гість-бібліотекар Наталія Володимирівна, яка проведе з вами  вікторину по казкам , які ви вже прочитали з «Бібліопарасольки»

Вікторина « З якої казки?»

  1. Що за хатка, що в ній тісно мишці, зайчику, вовку?

Ну-мо,дітки,казку швидко відгадайте ви таку!/»Рукавичка»/

  1. Скільки було звірів в рукавичці?/7-/Мишка,жабка,зайчик,лисичка,вовчик,кабан,ведмідь/.
  2. Хто першим вліз в рукавичку?/Мишка/А останнім?/Ведмідь/
  3. З якої казки слова» І давно ми не бачилися, голубчику,. Давай на радощах поцілуємося.»/»Лисиця та їжак»/
  4. Їжак сказав лисиці про виводок гусенят, каченят чи тетеревенят?//Тетеревенят/
  5. З якої казки слова:» Узяли вдвох і вкинули в торбу. Ідуть та ідуть, коли бачать: вогонь горить»./Цап та баран/
  6. З якої казки слова:» А дівчина їм відказує:» Не полечу я з вами:як була я в лужку, виломила ніжку, а ви полинули, мене покинули!»/»Криченька качечка»/
  • Молодці! Ви гарно знаєте казки.
  • ВПРАВА « ДОЛОНЬКИ»
  • Перекажіть усмішку Б. Грінченка сусіду.
  • ГРА «ХТО КРАЩЕ»
  • Виразне читання усмішок Б.Грінченка учнями.
  • ІНСЦЕНІЗАЦІЯ УСМІШОК
  •  Учні розігрують усмішки,передаючи інтонаційне почуття кожного персонажа.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання казки « Мудра дівчина».

  1. Робота над заголовком. Вправа « Передбачення».
  • Поміркуйте,про що може йти мова у казці з такою назвою.
  • Що таке мудрість? Яку людину можна вважати мудрою?

Від чого, на вашу думку, може залежати мудрість?

  1. Вступне слово вчителя

Мудрість- це володіння розумінням та розсудливе і грамотне застосування не лише здобутих знань, але й досвіду, інтуїції. Це властивість людини знаходити рішення різних проблем, у тому числі життєвих, опираючись на свій та чужий досвід. Сьогодні завдяки казці « Мудра дівчина» ми дізнаємось, якою є мудра людина і як вона може користуватися своєю мудрістю.

  1. Слідуючий етап уроку- « Словникова закуска».У « Словниковій закусці» ми повинні попрацювати  з новими словами,які зустрінуться в казці.

Словникова робота

а/Читання « пірамідок-слів .

хорт                                                            пан

убогий                                                        пшоно

світлиця                                                      прудкіш

зажурилася                                                 дожидатиму

повипрягайте                                              поздоровкалась   

б/Пояснення значень слів

Ізласкавився- виявив співчуття.

Позиватися- судитися.

Лікоть- міра довжини, приблизно півметра.

Гринджоли-сани.

Рундук- ганок.

Прицькувати- натравити собаками.

Хорти- мисливські собаки.

Привела / лоша/ - народила.

  1. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Переходимо до наступної сторінки «Рецепти страв»

 

-А зараз ми з вами потрапимо до театру. Артисти, на сцену!

/Під час виступу всі діти виконують « Казковий гопак»/

  1. ЧИТАННЯ КАЗКИ  /різними способами/.

-вчителем;

-ланцюжком;

- самостійно вголос;

-самостійно мовчки;

-читання- гудіння;

-читання на одній ноті;

- читання «луною»;

- читання « за диктором».

6. ЕТАП ПЕРЕВІРКИ ПЕРВИННОГО СПРИЙМАННЯ ЗМІСТУ ТВОРУ

  • Чи сподобалась вам казка?
  •  Які почуття вона у вас викликала?
  • Назвіть дійових осіб казки. Хто головний герой казки?
  • Де відбуваються події?
  • Хто із героїв викликав захоплення?

7.ЕТАП ПОГЛИБЛЕНОГО СМИСЛОВОГО Й СТРУКТУРНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТУ

1/ ВИБІРКОВЕ ЧИТАННЯ « ПОШУКОВЦІ»

  • Прочитайте зачин казки.
  • Знайдіть і прочитайте,яку загадку загадав пан братам.
  • Як відгадав загадку багатий брат?
  • А бідний?
  • Що підказала татові донька?
  • Чому розсердився пан?
  • Скільки ще загадок відгадала дівчина?
  • Знайдіть у тексті продовження речень:

« Ну,бідний брат відробляв потроху…»

«Багач іде додому та й розмірковує…»

« Я такий розумний…»

« Маруся взяла ніж,пішла…»

« Та от чого,пане…»

2.РОБОТА В ПАРАХ.ОПРАЦЮВАННЯ ПИТАНЬ ДО ТЕКСТУ./С.12/

- Знайдіть питання,наведені після тексту.

- Прочитайте пяте питання.

- Працюючи в парах,доберіть до кожної ілюстрації уривок з тексту.

3. ТВОРЧА РОБОТА У ГРУПАХ

1 група .Перекажіть зачин тексту від імені багатого брата.

2 група.Стисло перекажіть основну частину від імені батька.

3 група. А як розповів би кінцівку казки пан?

4.ХАРАКТЕРИСТИКА ДІЙОВИХ ОСІБ

На дошці записані слова : пан,дівчина. Учні називають їхні риси характеру, записують слова у відповідні колонки.

  • Хто з цих дійових осіб вам сподобався? Чим саме? Чиї дії ви не схвалюєте?
  • Гра» Упізнай героя за його характеристикою»
  • Розумна,мудра.справедлива,розсудлива,поміркована,добра./Маруся/
  • Розумний, впертий,рішучий,жорстокий,вольовий./Пан/
  • Добрий, безвольний, працьовитий./Бідний брат/
  • Жадібний,злий,скупий./Багатий брат/
  • 5. ТЕСТУВАННЯ
  • 1. Що дав багатий брат убогому?

а/корову б/козу в/молока

  1. Чому багатий брат вирішив забрати подароване?

а/ Стало шкода;

б/ захотів подарувати своєму сусідові;

в/ бідний брат не відробив за подароване.

  1. До кого пішли позивати брати?

а/до священника б/до пана в/ до сусіда

  1. Що ситніше понад усе?

а/ барани б/земля-мати в/хліб

  1. Що прудкіше понад усе?

а/хорти  б/птахи  в/думка

6 . Що миліше над усе?

а/ сон  б/гроші  в/ багатство

7Скільки варених яєць передав пан Марусі?

а/ пять  б/сім  в/ десяток

  1. Що дала Маруся панові в обмін на стеблинку льону?

а/ найтоншу гілочку  б/ полотно  в/ курча

  1. Кого запрягла Маруся в гринджоли,збираючись до пана в гості?

а/коня  б/кобилу  в/цапа

  1. Що наказав пан своїм слугам,коли побачив Марусю?

а/ прицькувати її собаками  б/ впустити в хату  в/вигнати з двору

11/ Що подарувала дівчина панові?

а/горобця  б/ зайця  в/ хлібину

  1. Хто розсудив чоловіків?

а/дівчина б/пан в/суддя

6.ЧИТАННЯ ФРАГМЕНТІВ КАЗКИ ЗА ОСОБАМИ

Підготовка до читання казки за особами

  • Відшукайте слова,які є підказкою до того, з якою інтонацією слід читати слова батька / зажурливо/,Марусі/весело,розсудливо,помірковано/,пана

 / самовпевнено,рішуче/.

РОБОТА В ГРУПАХ Читання за особами фрагментів казки

  • Розмова дочки з батьком;
  • Зустріч убогого брата з паном;
  • Зустріч Марусі з паном.

      Наступна сторінка «Корисні поради»

  • Діти, які б ви поради дали своїм друзям, щоб вони не потрапили в такі ситуації, як герої казки?

VІ.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

 « ХВИЛИНКА-ЦІКАВИНКА»ДОБЕРИ ПРИКАЗКУ»

-Подумайте, про кого можна так сказати.

-Живіт товстий, а лоб пустий.

- Багатий на лати та на дрібні сльози.

-Ухопив шилом патоки.

- Потрібно розумом надточити де сила не візьме.

РЕФЛЕКСІЯ

  • Яку казку вивчали?
  • Хто з героїв сподобався? Чому?
  • Що, на вашу думку, схвалюється в казці?
  • Що ж було найціннішим для пана?
  • Які ви знаєте прислівя про мудрість і розум?

/Перед розумом і сила поступається. Розум за гроші не купиш. Розуму не позичиш. Око бачить далеко, а розум ще далі./

Вчитель : Казка « Мудра дівчина» демонструє нам, що кмітливість дуже часто в житті стає в пригоді і що їй не може протистояти ані груба сила,ані жадібність.

  • МЕТОД СЕНКАН

ЩО ? КАЗКА

ЩО РОБИТЬ ? ПОВЧАЄ

ЯКА? ЦІКАВА

КАЗКУ ЧИТАЮТЬ ДІТИ.

КАЗКА-ДЖЕРЕЛО НАРОДНОЇ МУДРОСТІ.

А тепер дайте оцінку уроку:

  • Цей урок мене навчив…
  • Мені сподобалось на уроці…

САМООЦІНКА

  • /Біля «Дерева мудрості»надписи»Молодець»,»Старайся»»Вже краще»

Учні прикріплюють листочки біля відповідних надписів.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Поміркувати про місце мудрості в житті людини. Знати зміст казки, скласти план твору, вміти відповідати за питаннями до тексту казки.

УІ етап «По роботі й нагорода» /Звучить музика/

«Забута казка-це золоте намисто, яке впало на морське дно»-так кажуть старі люди.І щоб не втратили наступне покоління такого намиста, ми повинні зберігати у своїй памяті ці перлини народної мудрості.

Пахне пиріг колосками пшеничними,

Росами ранніми і опівнічними.

Піснею трактора,дощиком лагідним.

Сонцем ранковим, обіднім і західним.

Цим святковим короваєм пригощайтесь,діти, гості,

Набирайтесь доброти, сили, щастя вдосталь!

Казка до вас іще прийде не раз!

Ви в неї повірте і все буде гаразд!

/Учні пригощаються пирогом./

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 липня 2018
Переглядів
4702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку