Урок літературного читання з інтерактивними методами навчання в 4 класі " Стан природи і настрій людини у творах Лесі Українки" на тему:"Леся Українка " Давня весна".

Про матеріал

Конспект уроку допоможе вчителю початкових класів продовжити ознайомлення з біографічними відомостями Лесі Українки; актуалізувати знання про життєвий та творчий шлях поетеси;виховувати почуття до рідного слова;учити виразно читати поетичні твори.

;

Перегляд файлу

Мордовцева Тетяна Володимирівна-вчитель-методист Пісківської ЗОШ І-ІІІ ст.

УРОК ЧИТАННЯ З ІНТЕРАКТИВНИМИ МЕТОДАМИ НАВЧАННЯ В 4 КЛАСІ « СТАН ПРИРОДИ І НАСТРІЙ ЛЮДИНИ У ТВОРАХ ЛЕСІ УКРАЇНКИ» НА ТЕМУ :» ЛЕСЯ УКРАЇНКА.»ДАВНЯ ВЕСНА»

МЕТА :Продовжити ознайомлення  учнів з біографічними відомостями Лесі Українки;актуалізувати знання про життєвий та творчий шлях видатної поетеси;  удосконалювати читацькі навички і збагачувати словниковий запас учнів синонімами;виховувати почуття любові до рідного слова;учити виразно читати поетичні твори;формувати емоційно-оцінне ставлення до змісту прочитаних віршів; навчити бачити красу рідної країни;розвивати образне мислення, зв’язне мовлення школярів.

ОБЛАДНАННЯ : «Дерево життя» поетеси Лесі Українки,портрет Лесі Українки,квіти з завданнями,складові таблиці.

                                                ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Проспівав дзвінок- починається урок.

Встаньте,діти,всі рівненько,посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,поверніться до гостей,

Привітайтесь :» Добрий день!»

Всім присутнім здоровя ми зичимо й добра.

А тепер до роботи нам братись пора.

За парти тихо сіли, випрямили спини.

Ноги разом стоять,руки спокійно лежать.

Ви уважні, ви активні – хочете читати.

Готові відповідати?

ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА « КРИГОЛАМИ» « ЯКИМ Я БУДУ НА УРОЦІ?»

Щоб урок був гарним,змістовним, цікавим,якими ви бажаєте бути на уроці?

У- УВАЖНИМИ Р-РОЗУМНИМИ О- ОРИГІНАЛЬНИМИ К- КМІТЛИВИМИ

ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА « ЦЕЙ УРОК НАВЧИТЬ МЕНЕ»

  • Чому ж навчить вас урок?

« АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ»

Збагачувати словниковий запас слів                 Розвивати вміння працювати з                        

                                                                                     підручником

                                           ЦЕЙ УРОК НАВЧИТЬ МЕНЕ

Розвивати вміння аналізувати                                  Розкривати зміст твору

І робити висновки

                                              Прогнозувати розвиток подій у творі

Висловлювати власну думку                            Мати бажання більше знати

                                            Працювати в групах і парах

Я ЗГОДНА З ВАМИ.МЕНІ ПРИЄМНО ВЧИТИ ТОГО,ХТО ХОЧЕ ВЧИТИСЯ.

ДЕВІЗ УРОКУ : Те,що вчили, пригадаєм. Поміркуєм,прочитаєм!

Діти, покажіть, з яким настроєм ви починаєте урок?/синій- робочий,червоний- веселий,зелений- сумний,жовтий – бадьорий/

ІІ. ПСИХОЛОГІЧНИЙ НАСТРІЙ НА УРОК

ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА « СТВОРЮЄМО ГАРНИЙ НАСТРІЙ»

За вікном – осінь. Природа дарує нам приємні сюрпризи- сонце,останнє тепло,запахи  осінніх  квітів. А що ми можемо подарувати одне

одному ?/Посмішку./

ГРА « УСМІШКА ОЧИМА»

Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного. Посміхніться. Для того, щоб виконати всі завдання на уроці, будемо працювати,слухати, мислити, висловлювати свої думки.

ВПРАВА « ОБЛИЧЧЯ ДО ОБЛИЧЧЯ»

Тримаючись відкритими долонями, скажіть щось приємне своєму другові і побажайте успіху на уроці.

ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА « ОЧІКУВАННЯ».МЕТОД « НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ»

-Як ви думаєте, чого навчить вас цей урок ?

- Якими ви повинні бути на уроці?

- Продовжіть речення: « Я буду на цьому уроці…»

/активним, уважним, сміливим, працьовитим, веселим, дружнім/.

-Урок цей буде ……яким?

/ Цікавим, веселим, яскравим,приємним, пізнавальним…/

-Отже, ви будете:активними,уважними,сміливими,працьовитими,веселими,дружніми.

- А урок буде: цікавим, яскравим,приємним,пізнавальним.

  • Я бажаю вам успіху в оволодіванні нових знань.

ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Діти, що робить вчитель ?/Вчить/
  • А лікар?/Лікує/
  • А художник?/Малює/
  • А що робить письменник?/Пише оповідання,казки/
  • Що робить поет?/Пише вірші/
  • З творчістю  якої поетеси ми з вами продовжували знайомитись?/Лесі Українки/.
  • З яким віршем познайомились? / «Конвалія»/
  • Хто написав цей вірш?/Леся Українка/

ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА « ВУЗЛИКИ»

Для того,щоб прочитати слова,потрібно в кожному рядку закреслити одинакові букви.

Д Ю Ю А Ю Ю В Ю Ю Н Ю Ю Я Ю Ю/ДАВНЯ/

В И И Е И И С И И Н И И А И И/ВЕСНА/

Гра»ПРОЙДІТЬ ЛАБІРИНТ- ПРОЧИТАЙТЕ СЛОВА

Пройшовши лабіринт,прочитайте імя письменниці,яка написала цей вірш.

Е   С                                    К    Р     Ї         Н

Л   Я                                    У     А      К      А  

ІУ. ОГОЛОШЕННЯ. ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ НАВЧАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

Ми сьогодні з вами поведемо розмову

Про чудову жінку, всім людям відому.

Оце перед вами у квітах барвінку

Наша поетеса- Леся Українка.

Сьогодні ми продовжимо вивчати твори поетеси Лесі Українки. Для цього ми з вами побуваємо у музеї. Всім нам відомо, що у музеях є експонати. Так і у нашому музеї ви бачите експонати. Але вони не прості,бо відображають моменти дитинства Лесі.

1 експонат- ілюстрація-зображення українського пейзажу;

2 експонат-ілюстрація – зображення фортепіано;

3 експонат- ілюстрація – цифра 8;

4 експонат – ілюстрація – зображення весняного пейзажу.

  • Подумайте і поділіться своїми думками, яким чином ці експонати пов’язані з життям Леся Українки?/Діти висловлюють свої передбачення./
  • Леся Українка дуже любила природу,доглядала квіти у своєму маленькому квітничку.
  • 1 експонат- Леся дуже любила красу рідної природи.
  • Коли їй було 5 років, батьки подарували дівчинці фортепіано. Вона швидко тнавчилася грати і навіть самостійно писала музичні твори.
  • 2 експонат- талановита дівчинка вже в 5 років грала на фортепіано.
  • Леся була дуже талановитою. Свій перший вірш вона написала у 8 років.
  • 3 експонат- стільки років було Лесі,коли вона написала свій перший вірш.
  • 4 експонат повязаний з уроком. Ми будемо читати вірш «Давня весна».

ПЛАН УРОКУ

  1. Розминка « Рахую до п ‘яти».
  2. Завдання «Вищий пілотаж».
  3. Перевірка домашнього завдання.
  4. Бліцопитування.
  5. Практикум.Робота по «Дереву життя» Лесі Українки. Робота в групах по інтерактивним вправам над віршем Лесі Українки « Давня весна».

У. НАДАННЯ НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦІЇ

 РОЗМИНКА «Рахую до пяти»

ДИХАЛЬНА ГІМНАСТИКА

«ПОВІТРЯНА КУЛЬКА». Надуваємо повітряну кульку на рахунок до 5-ти і очима стежимо за тим, як кулька збільшується і на ній ростуть візерунки.

ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ

Оченята роблять вправи:вліво- вправо, вліво- вправо.

Потім – вгору, потім-вниз оченятами дивись.

ВПРАВА МОЗКОВОЇ ГІМНАСТИКИ

-Намалюйте в повітрі « вісімку».

ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ЧИТАЦЬКИХ НАВИЧОК

  1. ВПРАВА « ЗАЧАРОВАНЕ СЛОВО»

Кожна літера прізвища поетеси УКРАЇНКА- має свій номер-цифру. За допомогою цього ключового слова необхідно скласти нові слова,згідно з комбінаціями цифр.

У К Р А Ї Н К А

1 2 3 4 5 6 7 8

21378

134

3468

1234568

234568

 

 

 

4328

342

2346

2345

2312

 

 

 

/Курка,ура,рана,Україна,країна,арка,рак,кран,краї,крук./

  1. ВПРАВА З РОЗВИТКУ І КОНТРОЛЮ ДИХАННЯ. ДИКЦІЇ ТА ГОЛОСУ

Прочитайте прислівя на одному мовному видиху:

  • Коли даруєш радість іншому- радієш сам.
  • Добро творити- себе веселити.
  • Поясніть прислівя.
  • ЗАВДАННЯ « ВИЩИЙ ПІЛОТАЖ!»

3.РОБОТА ЗІ СКОРОМОВКОЮ

Зоя і Зіна знайшли лозини.

Лозина до лозини-і зроблені корзини.

4.РОБОТА НАД ЧИСТОМОВКОЮ

Ож-ож-ож- вирушаєм в подорож.

Еж-еж-еж- бережіть ліс від пожеж.

5.Гра « Доберіть антоніми».

Темний-/світлий/.

Зустрічає-/проводжає/.

Тихо-/голосно/.

Чорний-/білий/.

Ранок- / вечір/.

Угору-/униз/.

Говорить-/мовчить/.

Сміється-/плаче/.

УІ .ВПРАВА НА ШВИДКІСТЬ ЧИТАННЯ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

Завдання ви приготували, що додому задавали?

Почнемо перевіряти, його голосно читати.

  1. ЧИТАННЯ В « ПОСМІШЦІ»-ПЕРЕКАЗАТИ,ЩО ПРОЧИТАЛИ.
  2. ВПРАВА НА РОЗВИТОК ШВИДКОСТІ ЧИТАННЯ.Читання вірша

 « Конвалія»30 сек.Замір.Знову читати 30 сек

  1. Читання вірша Л.Українки « Конвалія» виразно учнями.
  2. Вправа « Читання з маркуванням тексту»

-Прочитайте четверте запитання до  твору.Знайдіть у тексті слова,за допомогою яких поетеса передає своє ставлення до квіточки.

- Які почуття передає нам авторка?

- Чи співзвучні її почуття вашим? Яким саме?

- Якими словами називає поетеса панночку?Як ставиться до її вчинку?

- Які риси її характеру підкреслює?

5. ГРА « ПЕРЕВТІЛЕННЯ»

-Уявіть себе конвалією. Як би ви розповіли цю історію? Які думки, почуття хотіли би передати людям?

6. ІНТЕРАКТИВНИЙ ПРИЙОМ « ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ»

- Виберіть твердження, з яким ви погоджуєтесь. Доберіть аргументи на підтримку своєї позиції.

а/ Я схвалюю вчинок панночки,і конвалію не шкода,бо в лісі їх багато.

б/ Я засуджую вчинок людей,і мені дуже жаль конвалію.

7.ПРИЙОМ « ТОК-ШОУ»

- Подумайте, чи екологічно мислила панночка. Які наслідки можуть мати її вчинки? Чи варто змінити  їй своє ставлення до природи?

УІІ ОСНОВНА ЧАСТИНА

  1. ЕТАП ДОТЕКСТОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ПІДГОТОВКИ УЧНІВ ДО СПРИЙМАННЯ ЗМІСТУ ТЕКСТУ

1/Актуалізація опорних знань

 Розглядання портрету Лесі Українки.

Поетичною спадщиною Лесі Українки можна сміливо назвати книгою життя, а її саму- донькою народу.

  • Які почуття у вас викликали вірші Лесі Українки?
  • Чого вона хотіла навчити нас?
  • Що вона залишила у ваших душах?
  • /Діти підходять до портрета і знаходять у стрічках слова, читають їх./
  • Благородство                 працьовитість                               мужність

Щедрість                          мудрість                                        любов

Лагідність                         ніжність                                         доброта

Щирість                            чесність                                          товариськість        

2/БЛІЦ- ОПИТУВАННЯ/ПИТАННЯ БЕРУТЬСЯ З «Дерева життя Лесі Українки»

Перевіримо свої знання. «БЛІЦ_ОПРОС»

1.У Лесі було: а/ 5 братів і сестер  б/2 сестри і 1 брат в/3 братів та сестер

2.Леся Українка народилась в  а/місці Звягелі б/Луцьку в/Києві

3. Як називається перший Лесин вірш? а/»Вишеньки» б/ «Конвалія»

в/ « На зеленому горбочку».

  1. Скільки знала іноземних мов Леся? а/ 10 б/ 13 в/17
  2. Скільки років прожила Леся Українка? а/56  б/ 42  в/48
  3. Яке справжнє ім’я Лесі Українки? / Лариса Петрівна Косач/
  4. В якому місці похована Леся Українка? а/Луцьку б/Звягелі в/Києві
  1. ВІРТУАЛЬНА ЕКСКУРСІЯ ДО ВЕСНИ

Загадка

Я пробуджую поля і заквітчую гаї.

Прокидається земля і співають соловї.

Всяк на світі мене зна. Я-…./весна/.

-Заплющте оченята,слухайте та уявляйте.

/Учитель умикає аудіозапис весняної мелодії./

  1. СЛОВЕСНЕ МАЛЮВАННЯ

-Уявіть себе художником і намалюйте картину весняної природи.

- Які почуття ви передасте у своїй картині?

5 РОБОТА ЗА КАРТИНОЮ В. ЯЦЕНКА «РАННЯ ВЕСНА»

-Розгляньте картину художника Володимира Яценка «Рання весна».

- Доведіть, що змальовано саме ранню весну.

-Яка погода була цього дня?

- Що зображено на передньому плані?

- А вдалині?

-Що зображено світлим тоном, а що- темним?

- Які почуття передав художник?

- Чим особливо приваблює ця картина?

2. ЕТАП ПЕРВИННОГО СПРИЙМАННЯ ЗМІСТУ ТЕКСТУ УЧНЯМИ

1.Слухання поезії Лесі Українки « Давня весна».

-Чи сподобався вам вірш? 

-Який настрій він у вас викликав?

- Які картини ви уявляли,слухаючи вірш?

2.Словникова робота

Читання колонок згори вниз та знизу вгору.

ХУТКО                         ВІДГУК

ВСЛІД                          БРИНІЛО

СПІВУЧІ                        ЛИСТЯЧКО

СМІЯЛОСЯ                   ЗАМИГОТІЛО

-Доберіть синоніми до слів ХУТКО/швидко,миттєво/, ВІДГУК/луна,відгомін/, БРИНІЛО/дзвеніло/.

3.Гра « Губи на замку»

Мовчазне читання учнями вірша,кожен- у своєму темпі,при цьому ворушити губами заборонено.

  1. Фізкультхвилинка
  2. Аналіз змісту  вірша з елементами вибіркового читання

-Від чийого імені йдеться розповідь у вірші?

- Який дарунок принесла весна поетесі?

- Як у вірші підкреслюється пробудження природи?

- У яких рядках вірша говориться про весну, як про живу істоту?

-Що поетеса говорить про свій настрій?

-Якою поетеса називає весну?/Веселою,щедрою,милою./

-Як ви розумієте вислів промінням грала,сипала квітками?/Світило ясне весняне сонечко.Земля вкрилася квітами./

- Що означає вислів:»Співало все, сміялося,бриніло?»/Усе цвіло довкола,співали пташки,раділи люди весні./

7. Вправи для розвитку швидкості читання

Гра» Хто швидше читає»

  • Прочитайте рядки про пробудження природи / вітру, дерев, пташок/.

Гра « Знайди риму»

  • Мила-../стокрила/,квітки-…/пташки/,загомоніло-../бриніло/,луна-../самотна/,настала-../придбала/,ясна-../весна/,гілки-../квітки/,хатині-../пташині/,заслав-../прислав/,дала-../цвіла/.
  • Гра « Квіточка»/Читає вірш той учень, на парту якого впала квіточка./

СКЛАДАННЯ СЕНКАНТУ/мініатюри з 5-ти рядків/

1/іменник,що виділяє тему /весна/

2/прикметники /давня/

3/дієслова/настала/

4/фраза,що виражає особисте ставлення до теми /Раділи люди весні./

5/одне слово- синонім до назви теми               /тепло/

ПОЕТИЧНА ХВИЛИНКА.РОБОТА ПО ГРУПАМ

1/-------------чарівниця                           2/Сонечко пригріло і скрізь------------------

----------------цариця                                    У віконце-------------- уміхнулось----------,

------------------------ травка                          Діти стали всі радіти і за сонечком----

-----------------муравка                                    І кричати :»Сонечко!Знов заглянь в----!»

---------------у віконце

---------------сонце.

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ « Весна дарує кожному,що треба і що хочеться».

-Користуючись текстом,доповніть речення за змістом.

Землі-                           ,ліску-                          ,полю-                           ,людям-                              ,птахам,що повертаються-                    ,маленькій Лесі-                            .

РЕФЛЕКСІЯ.САМООЦІНКА

Працював хто погано, хто примірно

Оцініть себе,діточки,вірно.

-Що нового ви вивчили сьогодні?

- Чи справдились ваші очікування від уроку?

-Чого можна навчитися у Лесі Українки?

Твого слова співучого сила

Кличе нас до щасливих висот.

У віршах свій народ ти любила

І тебе не забуде народ!

МЕТОД НЕЗАВЕРШЕНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ

На уроці я навчився...     я хотів би більше.... виявляється,що..

 

ПОРАДА  ВІД УЧИТЕЛЯ

-Весела стежина веде дитину

У світ природи,дивний світ,

Де є метелик,є калина,

Стежинка біла й маків цвіт.

Де бджоли пісню літа співають,

Палає квітка в краплях роси.

Цвіркун на скрипочці грає,-

Зумій відчути оце все.

За всю турботу і щиру ласку

Природа віддячить тобі не раз.

Тож не поруш чарівну казку-

Нехай вона радує нас!

 

 

 

 

docx
Додано
12 липня 2018
Переглядів
1738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку