розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності прісноводних одноклітинних (амеби протея, евглени зеленої, інфузорії-туфельки); продовжити формувати поняття про клітинну будову; розвивати вміння порівнювати, виявляти риси складності організмів; сприяти екологічному вихованню учнів; формувати бережливе ставлення до всього живого на Землі.
Амеба, евглена зелена інфузорія - одноклітинні тварини.
Лабораторне дослідження №3 «Спостереження інфузорій».
( урок – казка для учнів 6 класу)
Мета і завдання уроку: розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності прісноводних одноклітинних (амеби протея, евглени зеленої, інфузорії-туфельки); продовжити формувати поняття про клітинну будову; розвивати вміння порівнювати, виявляти риси складності організмів; сприяти екологічному вихованню учнів; формувати бережливе ставлення до всього живого на Землі.
Основні поняття: амеба, евглена зелена, інфузорія- туфелька, планктон.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель.
Були у Матері-Природи
Дві донечки такої вроди:
Хто їх побачить хоч на мить,
Не зміг забудь і розлюбить.
Голубооку звали Флора,
У неї очі, наче зорі,
Завжди замріяна, тендітна,
Ласкава, ніжна і привітна.
А Фауна — швидка, як вітер,
Могла за птахами летіти,
І за олешши стрибати,
Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили,
Відтак його боготворили.
Тож вирішила мудра мати
На посаг їм дарунки дати:
Мрійливій Флорі — світ рослинний,
А жвавій Фауні — тваринний,
Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали...
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві Богині.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра « Цікаві кільця»
Прочитати закодовані терміни.
( відповідь: клітина, одноклітинні, найпростіші)
ІІ Оголошення теми й мети уроку
(відповідно до теми та мети уроку)
Учитель
Вам, друзі, за урок запам’ятати треба
Поняття: вольвокс, інфузорія, амеба.
Як найпростіших визначають вчені,
До них належать ще й евглени ці зелені.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Любі діти, ви вже знаєте, що тваринний світ є надзвичайно багатим і різноманітним.
Він представлений як мікроскопічними — найпростішими, так і гігантськими — синіми китами.
Сьогодні ми поговоримо про найдрібніших представників тваринного світу — прісноводних одноклітинних.
Як існує життя на одноклітинному рівні – головне завдання цього уроку і майже 10 наступних уроків.
Проблемні запитання:
ІV . Вивчення нового матеріалу
Давним-давно жив-був у славному стольному граді хоробрий дружинник. І був у того дружинника син, якого назвали Іваном. І зростав той Іван разом із самим княжичем. Подобалось отрокам скакати на баских конях, мірятися силою та спритністю на полюванні.
Але найбільше любили вони читати книжки, мріяли мандрувати світом, побачити чужі землі, навчитися всього, що знає людство. Та негоже княжичу ставати мандрівником, залишати рідне князівство. І от, лише коли вони виросли, відіслав княжич свого вірного друга Івана в далекі мандри.
Сім років, сім місяців та сім днів мандрував світом Іван. А як повернувся додому, привітно зустрів його вже Великий князь і велів щовечора приходити до княжих покоїв і розповідати про дива небачені.
І ось увечері відбулася перша зустріч, під час якої Іван розповів про дивну тварину під назвою Амеба.
Повідомлення учнів про амебу.
(Демонстрація електроної презентації « Одноклітинні – мешканці водойм»)
У робочому зошиті заповнити інформацією таблицю про амебу.
Учитель. Настав другий вечір, і знову Іван прийшов у княжі покої. На цей раз він розповів про тварину під назвою Евглена зелена.
Ось якою була його розповідь...
Повідомлення учнів про евглену
(Демонстрація електронної презентації « Одноклітинні – мешканці водойм»)
Робота із зошитом: заповнення таблиці інформацією про евглену, що поєднує в собі властивості рослин і тварин.
Учитель. Ось уже втретє прийшов Іван до князя й розповів про цікаву тварину, форма якої нагадує черевичок,— Інфузорію-туфельку.
Повідомлення учнів про інфузорію
(Демонстрація електронної презентації « Одноклітинні – мешканці водойм»)
Робота із зошитом: заповнення таблиці інформацією про інфузорію.
1.Виконання лабораторного дослідження «Спостереження інфузорій».
Значення амеб, евглени зеленої та інфузорій:
(Демонстрація електронної презентації « Одноклітинні – мешканці водойм
Учитель. Захопився Великий князь розповідями про небачених тварин так, що вирішив ще раз відправити свого вірного товариша Івана пізнавати світ тварин, щоб і надалі щовечора той міг розповідати цікаві захоплюючі історії.
V . Узагальнення знань
Учитель. У той час, поки Іван мандрує світом, ми перевіримо, як ви засвоїли розповідь про небачених тварин.
Гра «Хто більше?»
Учитель. Я буду ставити питання, а ви — давати короткі, чіткі відповіді.
Для гри ми поділимося на дві команди. Одну назвемо «Амеба», а другу — «Інфузорія». Яка команда дасть більше правильних відповідей, та й виграє.
Питання для команди «Амеба»
Питання для команди «Інфузорія»
V. П ідбиття підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів, рефлексія
Висновки (формулюють учні).
Найпростіші – еукаріотичні організми, що знаходяться на клітинному рівні організації.
Морфологічно вони становлять собою одну клітину, а функціонально – цілісний організм. Тому клітина найпростіших організована складніше. Ніж будь-яка окремо взята клітина багатоклітинних тварин.
Прийом « Незакінчене речення»
Учні по черзі висловлюються за такою схемою:
Опрацювати параграф підручника.
За рівнями:
Учитель.
А закінчити наш урок я хочу такими словами:
Прощатись, друзі, підійшов нам час.
Протей - амеба і евглена
Вже відпочити хочуть у водоймах в нас.
І, перетворившись на цисту,
Ідуть спочити -
Бо зима вже близько.