Урок-казка "Розв"язування рівнянь"

Про матеріал
Подорожуючи Країною Математики до казки, учні закріплюють вміння і навички при розв"язуванні рівнянь, виховують почуття колективізму та взаємодопомоги.
Перегляд файлу

                                       

 

 

 

 

                     Урок-гра

         «Подорож до казки»

            з математики у 5-му класі

     за темою : «Розв’язування рівнянь»

 

 

 

 

 

 

                                                                Вчитель математики

                                                           Чернівецького навчально-виховного

                                                                    комплексу «Любисток»

                                                               Довгань Ірина Валентинівна

 

 

 

 

 

 

 

                                  

                               

                                                             м. Чернівці

                                                                2019 рік

Дидактична мета. Закріпити вміння і навички учнів при розв’язуванні

                                       рівнянь. Виробляти в учнів математичне мовлення.

Виховна мета. Виховання почуття колективізму та взаємодопомоги.

Тип уроку: застосування знань, відпрацювання вмінь.  

Обладнання: мультимедія; презентація; стріли з написаним усним рахунком; 

                          квітка на пелюстках, якої написані числа, а на середині – рівняння;

                          голка з картону (в ній захована смерть Кощієва).                                            

                                    

                                                         Хід уроку

  1. Організаційний етап.

Пролунав дзвінок,

Починається урок.

Працюємо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім п’ятім класі

Діти – просто молодці!

  1. Перевірка домашнього завдання. 

Зібрати зошити учнів із виконаним домашнім завданням на перевірку.

  1. Формулювання теми й завдань уроку. Мотивація навчальної

діяльності.    

                Урок у нас сьогодні незвичайний. Ми будемо подорожувати до казки Країною Математики. По дорозі нас чекає  багато випробувань. А пов’язані вони будуть з рівняннями, вміння розв’язувати які ми маємо повторити і закріпити. 

  1. Актуалізація опорних знань.

           Тож давайте підготуємось до цієї подорожі і повторимо правила, які нам знадобляться у дорозі:

  1. Що означає розв’язати рівняння?
  2. Яке число називають коренем рівняння?
  3. Як називаються числа при додаванні?
  4. Як знайти невідомий доданок?
  5. Як називаються числа при відніманні?
  6. Як знайти невідоме зменшуване?
  7. Як знайти невідомий від’ємник?
  8. Як називаються числа при множенні?

9)  Як знайти невідомий множник?

     10) Як називають числа при діленні?

11) Як знайти невідоме ділене?

12) Як знайти невідомий дільник?

Ось тепер ми готові до подорожі.

(Клас ділиться на три команди (3 ряди). В кожній команді обирається свій Іван-царевич, а весь ряд – це його вірні воїни.)

  1. Застосування знань і вмінь.

       Вчитель починає розповідь: «У деякому царстві, у деякому государстві жив-був Іван - царевич. І було у нього три сестри: Марія, Ольга і Анна. Батько й матір у них померли. Віддав Іван - царевич сестер своїх заміж за царів мідного, срібного і золотого царства. Цілий рік жив Іван без сестер і засумував. Вирішив він провідати сестриць. Взяв своїх вірних воїнів і відправився до сестер у гості. Довго чи коротко вони їхали, стомились. Сонце вже почало сідати, вечоріло. Бачать, а дорогу їм перегородив густий ліс. Куди їхати далі? Вирішив Іван - царевич пустити чарівну стрілу, щоб вона вказала їм дорогу. Але Іван - царевич живе у Математичній країні, тому і стріла в нього математична. Хто швидше подолає всі математичні обчислення, тому стріла і вкаже дорогу.

 

 

 

    О чудо, там де пролетіла стріла, ліс розступився і з’явилась дорога. Поскакав Іван - царевич із своїми вірними воїнами по цій дорозі і побачили попереду прекрасний замок. Вирішив Іван - царевич завітати до того замку і попроситись на відпочинок. Господарі замку виявились привітними і добрими людьми. Вони з радістю запропонували Івану - царевичу та його воїнам кімнати для відпочинку і запросили їх з ними повечеряти. У господарів була дочка Олена Прекрасна. Як побачив її Іван - царевич, в ту ж мить і закохався. І Олені Прекрасній сподобався Іван - царевич. Вони покохали один одного. Тому, коли наступного дня Іван - царевич попросив у її батька руки дочки, Олена Прекрасна з радістю погодилась. Призначили день весілля.

   Але несподівано небо потемніло, чорна туча сонце закрила , налетів злий Кощій Безсмертний і вкрав Олену Прекрасну. Іван - царевич з вірними воїнами поїхав визволяти свою наречену. Вийшли вони до річки, а там великий камінь закрив дорогу на міст. На камені тому написані 3 рівняння (з вказаними номерами команд) : ( 127 + m ) – 98 = 32      ( I )

               ( y – 371 ) + 547 = 877      ( II )

               ( x + 379 ) – 197 = 183      ( III )

     Якщо їх правильно розв’язати, то камінь повернеться і звільнить дорогу».

( До дошки виходять по одному учню від кожної команди, які розв’язують рівняння. Кожний ряд також розв’язує ті самі рівняння, щоб у разі потреби допомогти своєму представнику. Учні, які відповідали, одержують оцінки.)

     Вчитель продовжує: «Довго їхали вони лісом, поки дорога не привела їх до хатинки Баби Яги. Вона вже давно ворогувала з Кощієм Безсмертним і тому погодилась допомогти Івану - царевичу, але тільки у тому випадку, якщо його воїни розв’яжуть рівняння, які написані на стінах її хатинки».

( По одному учню від кожного ряду ідуть до дошки.)

       65 + 2x = 69  ( I )       24 – 3x = 21   ( II )        60 – 5x = 30   ( III )

( Підводяться підсумки. Учні, які відповідали, одержують оцінки.)

      Вчитель продовжує казку: «На прощання Баба Яга розповіла Івану - царевичу про силу коренів рівнянь. Якщо треба тобі буде який-небудь замок відчинити або зачинити міцно-міцно, промов вголос корені рівняння. В ту ж мить здійсниться задумане.

       «І ще одне запам’ятай , Іван - царевич, - продовжила Баба Яга, - Кощія Безсмертного ніхто не може подолати. Його смерть захована дуже далеко і Кощій це місце більше ока свого стереже. Він дуже хитрий. Ні для кого вже не секрет, що його смерть зберігається у яйці, яйце – в качці, качка – в зайці, заєць – у сундуку, а сундук – на високому дубі. Тому Кощій її переховав. Але якось гостив він у мене і проговорився про свою схованку. Смерть свою він заховав серед ромашок на галявині у дуже глухому, темному і непролазному лісі».

       Чорний ворон підслухав цю розмову і розповів про все Кощію. Той схопив Івана - царевича та його воїнів, кинув їх до глибокого підземелля і замкнув на шість замків».

Фізхвилинка.  «Щоб не змерзнути Іван - царевич і його воїни вирішили розім’ятись. Тож давайте і ми відволічемося на фізхвилинку. А допоможе нам в цьому весела кукурудза.

         Вчитель продовжує: «А тепер візьмемось до роботи. Треба визволятись з підземелля, а для цього треба розв’язати шість рівнянь, які написані на замках:

( I )      35 : x – 20 = 15 ;     4x  +  3x – 6 = 15.

( II )     y : 2 + 35 = 36 ;       5y – 3y + 15 = 57.

( III )   m : 12 + 2 = 72 ;       5m + m – 35 = 7.

( Підводяться підсумки. Учні, які відповідали, одержують оцінки.)

         Вчитель продовжує розповідь: «Іван – царевич промовив «чарівні слова» - корені всіх рівнянь, всі замки і розчинились. Вийшов Іван – царевич із своїми воїнами на свободу і рушили далі шукати смерть Кощієву. Довго їхали вони і, нарешті, дібрались до дрімучого-дрімучого лісу. Але увійти у той ліс неможливо. Перегородив дорогу до лісу великий і широкий яр. Неможливо його ні об’їхати ні перейти. Це Кощій таким чином охороняє дорогу до заповідної галявини, на якій смерть його захована.

         Спинився Іван - царевич зі своїми воїнами і замислився, як йому подолати цю перепону. Бачить, а по краю яру якісь номери написані. «Може це номери з підручника Математики 5 автора Мерзляк» - подумав Іван - царевич. Відкрили вірні воїни підручники і побачили рівняння. Пригадались Івану – царевичу  слова Баби Яги про силу коренів рівняння, що вони не тільки можуть  любий замок відчинити, але й зачинити міцно-міцно. Взялися воїни Івана - царевича до роботи.                  ( I )   № 501 ( 1 );   ( II )   № 501 ( 5 );   ( III )    № 498 ( 1 ).

( Підводяться підсумки. Учні, які відповідали, одержують оцінки.)

        Вчитель продовжує: «Промовив Іван - царевич вголос всі три корені і у той же час все навкруги загуркотіло, загриміло і зійшовся яр. Увійшли воїни до лісу. Дерева у ньому стояли суцільною стіною. Дуже тяжко було Івану - царевичу та його воїнам пробиратись крізь зарості колючого чагарнику, вітки дерев били їм по обличчю, рвали на них одяг. Але вони рубали вітки мечами і просувались все далі і далі. Вдруг дерева розступились і вони вийшли на галявину, яка була вкрита великими білими ромашками. «Під якою ж з них заховав Кощій свою смерть?» - подумав Іван - царевич. Він зліз з коня і почав роздивлятись навкруги. І тут йому на очі потрапила ромашка, у якої на пелюстках були написані якісь цифри, а на її жовтій середині – рівняння:  y + 12705 : 121 = 105.   Усно розв’язав його Іван - царевич. Знайшов пелюстку, на якій був написаний корінь рівняння, зірвав її, а під нею знайшов голку – смерть Кощієву. Зламав Іван - царевич голку і в ту ж мить страшний гуркіт потряс ліс. Це помер Кощій.                                       Поскакали Іван - царевич та його воїни до замку Кощія і вийшла їм на зустріч Олена Прекрасна. В той же день провідали вони сестер Івана - царевича, запросили їх з чоловіками на весілля. Потім повернулись до королівства Івана - царевича, зіграли весілля і  стали жити-поживати і добра наживати.

          Ось і казочці кінець. А хто слухав, розв’язував рівняння і переміг – молодець!»

  1. Підсумки уроку.

Встановлюється і нагороджується команда-переможець.

Учні обмінюють свої геометричні фігурки на оцінки після уроку на перерві ( червоний п’ятикутник – 10-11 балів; синій чотирикутник – 8-9 балів; зелений трикутник – 7 балів).

  1. Домашнє завдання.

Скласти казку, в якій герої також для подолання перепон, розв’язують рівняння, задачі, приклади.

 

1

 

docx
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку