Тип уроку. Урок-казка. МИКОЛАЙ ІДЕ, ЧЕМНИМ ДІТЯМ ПОДАРУНКИ НЕСЕ
Мета: розкрити образ великої людини - Святого Миколая, який увійшов у народну свідомість як заступник, чудотворець, помічник; ознайомити зі святом Святого Миколая; сприяти розвитку мотивації до добрих вчинків; формувати вміння використовувати знання в нестандартній ситуації, доброзичливе ставлення до членів команди та суперників; систематизувати та узагальнити знання з теми прикметник, вдосконалювати навички знаходити прикметники в тексті, розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати віру в силу добра, повагу до народних традицій.
Тип уроку. Урок-казка. Інтегрований урок Літературне читання, українська мова, трудове навчання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель - Завтра – день святого Миколая. Цей святий здавна вважається покровителем діток. З неба він бачить кожного з вас. Знає, хто цілий рік був старанним, слухняним, а хто бешкетував і лінувався.
Ви хочете спитати, як Святий Миколай встигає до всіх діток? Знайте, що у нього є багато помічників – це маленькі янголята. Ось про одного з таких янголят і буде наша сьогоднішня історія, що має назву «Святий Миколай і янголик-учень». Але з казкою ми будемо розповідати частинами, а між ними ми будемо вдосконалювати свої знання і вміння з мови.
Сподіваюсь, що сьогоднішній урок допоможе вам проявити свої вміння, старанність, уважність та наполегливість.
Після виконання кожного завдання ми будемо поступово ВІДКРИЄМО ВИСЛІВ МИКОЛАЄВОГО ВЧИТЕЛЯ, над змістом якого подумаємо в кінці уроку. Коли ти робиш добро, то нехай твоя правиця не відає, що робить лівиця..
Інтерактивний прийом «Очікування»
Вчитель. - Яким на вашу думку буде наш урок?
(Висловлювання дітей записуються на дошці на променях сніжинки)
Розгорніть зошити. Запишіть число. Хвилинка каліграфії.
19 грудня вшановують пам’ять Святого Миколая Чудотворця.
Що ви знаєте про Миколая? Який він був? Якими іншими словами його називають?
Розповідь І частини казки (музичний супровід)
Вчитель. - Зранку у небі в райському саду 18 грудня був великий рух. Одні янголики сиділи на деревах, зривали яблука й кидали їх на долину, де стояли другі, що ловили їх у фартушки.
Хтось трусив горіхові дерева, й горіхи, мов град, падали в траву, хтось носив кошики, повні солодких пахучих медяників і тістечок.
А старші янголики з поважними личками відламували з кущиків гілки й зв’язували їх золотими стрічечками в пучечки. Сьогодні ж день, коли Святий Миколай вночі спускається на землю, щоб обдарувати чемних діточок, а нечемних покарати. Це його обов’язок вже від давнього часу .
– Що буде далі, ми дізнаємось, якщо виконаємо наступні завдання.
Відредагуйте лист. (Додаток)
Миколині санки стояли вже перед дверима. А два великі олені нетерпляче потрясали головами, аж дзвіночки на їхніх шиях дзвеніли, мов срібний сміх. Янголики напакували мішки й з галасом та сміхом тягли їх до санок.
Один маленький янголик стояв збоку і сумно спостерігав за працею старших янголят. Він так хотів їм допомагати. Але вони відсували його вбік і говорили:
- Ти ще не можеш цього робити! У тебе немає ще крил!
- Це правда, я ще тут недавно. Спочатку мушу, як і кожне янголя, навчитися. Тому у мене ще навіть крилець нема. Але зараз я би міг так добре допомагати, - думав янголик.
А Святий Миколай, щось бурмочучи собі під ніс, натягав свої великі чоботи, вдягав грубий кожух та хутряну шапку на вуха. Він виглядав трохи страшно, але його любе старе обличчя було добре і лагідне. Це відчував також янголик-учень, який притулився до дідусевих колін.
Нарешті ввечері все було готове. Святий Миколай перевірив ще раз мішки, погладив янголика по голівці, помахав усім на прощання і сказав:
- Будьте чемні, янголята, поки я не повернуся.
І нирнув на санках у саму середину густої сніговії.
Усі янголята пішли знов на сонячну, теплу небесну поляну, тільки янголик-учень дивився в далечінь, де зникли санки Миколая.
«Бідний Святий Миколай, - думав він, - ось їде в холод і темряву, Він усіх обдаровує, але хто йому щось подарує?»…
Що ж буде далі, чи отримає Миколай подарунок, ми дізнаємось після того, як відновимо вірш.
Розповідь ІІІ частини казки
Маленький янголик-учень зовсім засумував. А раптом весело засміявся, бо йому до голівки прийшла гарна думка. Він хотів щось подарувати Святому Миколаю, щось, чому святий дідусь буде дуже радий, коли вернеться додому.
Янголик оглянувся сторожко, чи не бачить його хтось і побіг швиденько до комори, в якій взимку Святий Миколай ховав веселку. Вона була гарно скручена, але на кінцях можна було витягти кілька ниток з кожної барви: червоної, оранжевої, жовтої, зеленої, блакитної, синьої, фіолетової. Потім відломив від куща 2 гілочки, сів у куточку і став щось плести…
Розповідь ІV частин казки
- Наступив ранок 19 грудня, коли Святий Миколай закінчив свою роботу. Мішки дідуся були порожні. Він був утомлений і перемерзлий, і коли олені спинилися перед небесними воротами, він тихо пішов у свою кімнату, щоб зігрітися і відпочити.
- Ого?! А це що тут лежить? Пара гарненьких капців? Всіма барвами веселки мерехтять вони! Ай, чудово!
Святий Миколай скинув важкі чоботи і радо взув нові капці. Які вони були м’якенькі, які теплі і якраз по нозі! І тут лежала картка: «Любому Святому Миколаю на радість»
Святий Миколай вийшов з кімнати і задзвонив дзвіночком, скликаючи всіх янголят.
Усі вони швидко злетілися, усі хотіли привітати його зі святом. Але він сказав:
- Гляньте, які гарні капці. Хто це міг мені подарувати!
Янголики дивувалися: ні, щось такого жодному з них не прийшло на думку. В останньому ряду стояв янголик-учень і зовсім почервонів.
- Отже, це був ти, - сказав Святий Миколай і випровадив його на перед. – А звідки ти мав такі гарні нитки?
Тут янголик почав плакати:
- Я хотів тобі так дуже щось подарувати й узяв кілька ниток із веселки, але я цього напевне більше ніколи не зроблю!
- Ходи до середини, - сказав Святий Миколай.
Бумс! – зачинилися двері кімнати Миколая і янголики зашепотіли:
- Тепер він буде покараний…
-Час завершувати нам урок і казка теж добігає кінця.
Через деякий час двері відчинилися, на порозі стояв янголик.
І це був уже не янголик-учень, бо за спиною у нього блищала пара сніжно-білих крилець.
- Лети, маленький, янголику, - сказав Святий Миколай, - і нехай твоє добре серденько сіє любов на землі.
Виготовлення ангелочка.
– Чи сподівалися ви на таку кінцівку казки?
А чи очікуєте ви особисто подібної несподіванки в кінці сьогоднішнього дня?
Читають вислів, який складали протягом уроку: «
- Що особливого у вислові?
Ось ми і виконали всі завдання Миколая. Але є ще одне прохання від янгеликів. Ви знаєте, що Миколай розвозить подарунки дітям і дорослим. А в цей час янголи опускаються на землю і готують подарунок Миколаю.
Одного року вони подарували надсучасні сани, в яких є буквально все: і кондиціонер, і кавоварка, вайфай… Словом, дуже-дуже чудові сани!
А в позаминулому році, вони подарували нових надшвидкісних коней, ультра білого кольору, в срібних сніжинках! Яка краса!
Що ж подарувати Миколаю цього року?
Сьогодні ми подаруємо Святому Миколаю нові гарні мішечки-чобітки для подарунків. Адже, вони швидко стають непридатні - стільки рознести подарунків!
Прийом «Рефлексія»
Продовж речення:
Я дізнався на уроці…
Я сьогодні зрозумів…
Найлегшим для мене було…
Домашнє завдання. Скласти план до казки. Написати лист-подяку Святому Миколаю за подарунки.
ДОДАТОК
Здрастуй, дорогий Святий Миколаю!
Я дуже рад…, що ти читаєш мого листа. Протягом усього року я бу… гарною… дитиною, допомага… мамі прибирати вдома, завжди склада… свої підручники й іграшки, старанно вчи… у школі. Я знаю, що ти добр… чарівник, тому не відмовиш мені в проханні та виконаєш моє заповітн… бажання. Я мрію отримати на свято конструктор Lego, а я, в свою чергу, зобов’язуюсь бути слухнян… хлопчиком.
Святий Миколаю! Виконай, будь ласка, моє найбільш…. бажання, а я тебе не розчарую впродовж цілого року.
До зустрічі 19 грудня.
2. Гра «До скажи словечко».
А надворі сипле ______________
Замітає сто __________________ .
Але ту не замете
Де Святий Микола _______________!
Для слухняних ____________________
Принесе він див ____________________.