Заняття № _________
Тема. Маленьким дітям про великого Тараса.
Група, в якій проводиться заняття: __________________ Дата:___________
Програмовий зміст: дати дітям початкові знання про Т. Г. Шевченка – українського поета, вчити малят упізнавати його на портретах; сприяти розвитку різних видів уваги та мислення; виховувати шанобливе й зацікавлене ставлення до особистості Шевченка та його віршів.
Матеріали та обладнання:
демонстраційні – портрет Т. Г. Шевченка; фотографія пам’ятника Тарасу Шевченку; ілюстрації до віршів Шевченка;
роздавальний – листівки з портретами; штучні квіти;
інші матеріали – ваза, аудіозаписи та обладнання для їх відтворення; іграшкова українська хата, подвір’я.
Ключові слова: Тарас Шевченко, поет, український, вірші, жив, писав, пам’ятники, читати, пам’ятати, шанувати.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
Педагог встановлює на столі великий портрет Т. Шевченка і звертається до дітей.
Вихователь. Малята! Хто із вас пам’ятає, як називається наш рідний край? (Це Україна.) Правильно. Україна – це мальовнича природа, великі міста, затишні села. Це наш синьо-жовтий прапор. А ще це – дуже гарні, талановиті люди. Тому серед нас, українців, є багато людей, які відомі в усьому світі. Одного з таких видатних, великих українців ви, дітки, бачите на цьому портреті.
ІІ. Виклад нового матеріалу
Вихователь. Дуже давно в українській бідній родині в маленькій, старенькій селянській хаті, жив маленький хлопчик, якого звали Тарасиком. Батька його звали Григорій Іванович, а маму — Катерина Якимівна. Жили вони дуже бідно, щоб прогодувати родину, багато працювали, а сім’я була чималенька — п’ять сестричок Тарасових, і два братики. А звали їх Катерина, Ярина, три Марії, Микита і йосип. Старша сестра Катерина була Тарасові за няньку. Вона доглядала меншеньких дітей, годувала їх, коли батьки працювали на панському полі. Тарасик дуже любив свою сестру, слухався її. Він був допитливим, вразливим, усім цікавився. Дуже любив природу, раненько прокидався і біг до річки зустрічати схід сонечка. Дасть Катерина йому маленький олівець і клаптик паперу, і малює Тарасик річку, дерева, квіти, а як немає олівця та паперу — то й паличкою на піску малює. Ще коли Тарасик був маленьким, підійде, бува, до Катерини, коли вона читає, і просить: «Навчи і мене». Катруся показує Тарасикові букви, а він їх викладає з паличок на землі, або пише паличкою на піску
Дидактична гра «Виклади фігуру»
Вихователь показує фігуру, а діти викладають її з лічильних паличок на килимку.
Вихователь. Любив малий Тарасик бавитися з дітлахами.
Українська народна гра «Гуси»
Діти обирають з-поміж себе двох — матку і вовка. Матка жене всіх останніх учасників, своїх дітей, у поле, а потім, усівшись на певній відстані, за лінією, яка називається городом, кличе своїх дітей:
— Гуси, додому!
— Задля чого?
— Вовк за горою.
— Що він робить?
— Гуси скубе.
— Які?
— Сірі! Сірі! Гуси волохаті,
Тікайте прямо до моєї хати!
Гуси біжать в город, а вовк перебігає їм дорогу і намагається кого-небудь зловити.
Коли вовк зловить когось за лінією, то його гуси б’ють крилами, і піймане за лінією гусеня він не бере до себе. Пійманих же на шляху до городу він забирає і садовить їх усіх разом.
А ще Тарасик дуже любив слухати казки й пісні. Прийде, бувало мати з роботи, а він до неї горнеться, просить казку розповісти, пісню заспівати.
А ще більше любив Тарас розповіді старого діда Івана Шевченка. Слухати його збиралися не тільки сім’я, а й багато сусідів.
Ріс Тарас і все від матері та діда в голову клав. А потім сам почав складати вірші, які народ співав, як свої пісні. Із маленького хлопчика Тараса виріс український народний поет, і почали його звати Тарасом Григоровичем Шевченко.
Педагог розташовує перед малятами ілюстрації і пропонує дітям послухати деякі вірші Тараса Шевченка.
Тече вода із-за гаю
Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпочуться качаточка
Поміж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
Зацвіла в долині червона калина
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.
Запитання до дітей
Вихователь пояснює, що багато шевченківських віршів стали піснями, до них написали музику – мелодійну, лагідну, таку, як і самі вірші.
Педагог умикає аудіо запис пісні на слова Шевченка «Тече вода з-під явора». Діти стають у коло і в ритмі музики ведуть хоровод, уявляючи себе очевидцями подій, про які розповідає пісенька.
Дорослий дає дітям кілька листівок із різними портретами. Педагог просить малюків уважно розглянути їх і відшукати серед портретів той, що зображує Тараса Шевченка.
Діти розглядають зображення, знаходять заданий портрет, показують його і називають, кого він зображує.
Далі вихователь може запитати у малюків, за якими прикметами вони знайшли портрет Шевченка, і допомогти їм відповісти на це питання.
Вихователь. І хоча Шевченко жив давно, але наш народ пам’ятає, шанує і любить Тараса і донині. Тому майже в кожному українському місті споруджені Тарасу Шевченку пам’ятники. (Демонстрація фото). До таких пам’ятників, на яких височіє постать Тараса, приходять люди, щоб ушанувати його, покласти до підніжжя квіти, щоб просто згадати добрим словом цю талановиту людину.
Педагог пропонує дітям вшанувати Шевченка, поставивши біля його портрета букет квітів. Діти спільно складають букет зі штучних квітів і ставлять його у вазу біля портрета.
ІІІ. Підсумки заняття
Малята завершують фрази педагога.
Вихователь. Я бажаю вам усім, діточки, вирости такими ж талановитими, як Шевченко. І так любити наш рідний край, як любив його Тарас.