Урок "Казки Івана Франка.Іван Франко.Лисичка-кума.Читання в особах"

Про матеріал
На уроці діти відправляються в подорож у світ казки.Дітям цікаво розгадувати загадки ,слухати аудіо-запис,працювати в групах.Урок розвиває творчість,інтерес до казок.А кінці урока перевірка сприймання тексту-аудіювання.
Перегляд файлу

Літературне читання                  Урок №55.                        4-А                                       25.01.19

Тема. Казки Івана Франка. І.Франко «Лисичка-кума». Читання в особах.

 Мета: формування предметних компетентностей: розширити знання учнів про творчість І. Франка ; продовжити ознайомлення учнів із літературними казками; навчати сприймати текст на слух, давати характеристику дійових осіб ,розвивати техніку читання, образне мислення, мовлення, творчість, фантазію, удосконалювати навички читання в особах, вміння працювати з текстом, швидко орієнтуватися в його структурі, визначати головну думку твору, відповідати на запитання за змістом твору; розширювати читацький кругозір; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати інтерес до літературних казок; виховувати любов до художнього слова, до навколишнього світу;виховувати почуття дружби, товариськість.

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;

комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі; громадянської: виховувати дбайливе ставлення до природи; інформаційної: розвивати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію; соціальної: продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та команді, використовувати різні ролі та функції в колективі, проявляти ініціативу; загальнокультурної: сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.

Очікувані результати. Повинні навчитися визначати головну думку твору,характеризувати головних героїв,читати в особах

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, природознавство.

Обладнання: портрет І.Франка; малюнок лисички,вовка, ілюстрації до казки ,аудіозапис, картки із завданням для груп, картки для розширення поля читання

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже урок,

Починаємо урок!

— Щоб наша праця була успішною слід дотримуватись таких правил, пригадаймо їх:

1. Правило піднятої руки.

2. Дружня співпраця у парах, групах.

3. Уважно слухати вчителя і учнів.

4. Активно і творчо працювати.

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Гра «Дощик» .Діти читають хором.

 Накрапає дощ (тихо).

 Дощ пускається сильніше (голосніше).

 Злива (голосно).

 Дощ слабшає (тихіше).

 Дощ припинився (читання припиняється). 

Живе у хатці лиска.

Під вікном колиска,

У колисці лисенята,

Пишнохвостенькі малята.

2. Гра «Доповни прислівя»

У дружбі велика … (сила).Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду… ( каже).

Друзі пізнаються в …(біді).

3.Бесіда.

— Діти, що таке казка? (Це один із видів усної народної творчості. Казка – це цікава вигадана історія про події, яких не буває насправді. Рослини і тварини в ній уміють розмовляти і робити те, що й люди.)

-Які типи казок ви знаєте?(народні,авторські).«Літературні казки» — підказує, що йдеться про казки, які, на відміну від народних, мають автора. Тому їх ще називають авторськими.Як і в народних казках, у цих творах дійовими особами є люди, тварини, рослини...

-Які людські якості схвалюються, а які засуджуються в казках?

 - Отже, казки допомагають людям зберегти віру в перемогу добра над злом. У казках висміюють хитрість,страх, лінощі, байдужість, нещирість, брехливість.

4. Метод «Кубування». Повторення біографії І. Франка


Завітав сьогодні в клас

На урок до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Всім доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.


1.)Хто зображений на портреті?2.)Хто такий І.Франко?3.)Що ви знаєте про життя і творчість письменника?4.)Коли ще звірі говорили5.)Пригадайте назви творів І. Франка.

6.)Чого навчають його твори?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Іван Франко любив дітей. «Життя,— говорив Франко,— мені мало всміхалося, але діти були тим весняним, сонячним промінням, яке зігрівало моє серце». Саме для дітей письменник написав багато казок.

-Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки.

А якої казки, то ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

1.Загадка


Прийшла вона із добрим віником

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід. (Лисиця)


2.Лиходій і забіяка

Дуже схожий на собаку

Він з’явився ліс -замовк

Це лихий і лютий…(вовк).


— Пригадайте, у яких творах ми зустрічалися з цими персонажами?(лисичка-журавель,Ясочка,Лисиця і рак,лисичка-сестричка та вовчик-панібрат...)

— Якою поставали у цих творах лисичка,вовк? Розкажіть.

Сьогодні ми прочитаємо казку,визначимо головну думку твору,дамо характеристику головним героям,іще будемо читати в особах.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Інтерактивна вправа «Очікування».

Робота із заголовком твору.

—Відкрийте книги на с. 92.і самостійно прочитайте  назву твору. Про кого, на вашу думку, буде йти мова в ньому?

— Як ви розумієте слово кума? (Кума — хрещена мати стосовно батьків похресника; звертання до приятельки.)

— Подивіться на ілюстрації на дошці до казки.

-Так які головні герої цієї казки? (Лисичка, Вовчик)

2.Наукова хвилинка.Цікаво знати!

-А що ви знаєте про життя вовка та лисиці в природі?Можливо ,ви ще не все знаєте?Наші науковці підготували невеличкі цікавинки(Виступ учнів).

  • Вовки мають сильний батьківський інстинкт, вихованню вовченят приділяють багато уваги. Вовчиця ніколи не залишає дітей самих. Батько, єдиний годувальник великої сім'ї (вовченят буває 6-8, іноді навіть 10 чи 13).    Вовчиця, відчувши небезпеку, двічі, а то й тричі переносить вовченят на нове місце. Проте, хоч як це не дивно, коли на лігво нападають собаки, вовки чомусь не захищають своїх дитинчат.Іще,вовк ніколи не буде сторожовим собакою:він боїться незнайомих людей і буде ховатися від них,замість того,щоб гавкати.
  • Хитрує лисиця не лише в казках, а й у повсякденному житті. Не раз, наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів: перекинеться на бік, відкине лапи - лежить не ворухнеться, ніби мертва. Підлетить поцікавитись сорока чи ворона - дивись і попаде хитрунці в лапи.

3. Словникова робота.

а) Читання слів «луною» за вчителем. Читання слів-пірамід

— Повторюючи за мною, прочитайте слова, правильно їх наголошуючи:

-Прочитайте дієслова,іменники,найкоротше слово,найдовше.

б) Робота в групах

— До слів лівого стовпчика доберіть тлумачення з правого стовпчика.

Полуденок з’їла         щось із хрускотом.

Похресники                пень, викорчуваний з корінням.

Згамкаю                      діти по відношенню до своїх хрещених батька та матері.

Злосливий                  їжа, яку приймають опівдні.

Схрупала                    з’їм, проковтну.

Корч                             зігнута палиця

Мотика                       сердитий, роздратований.

Клюка                         знаряддя для обробки грунту

в) Тлумачення значення деяких слів із тексту.

Не мати ніякої спілки  -  не робити нічого разом .   Ані пари з рота -   мовчати .

Мурашки за плечима-   лячно, страшно. Накивала пятами-   втекла.

-Зустрінеться в тексті слово Гук.Хто такий Гук? (Невеликий птах, що живе на болоті)

4. Первинне сприймання казки( с.92-96)

Комбіноване читання казки  способом «аудіозапис-вчитель -  учні».Читання стопом.Під час зупинок вчитель задає запитання.

— У яку пору року відбувалися події казки? (весною) Що задумали Вовчик- братик і Лисичка –сестричка? (працювати разом) Де вони заховали страву? ( в корчі)

— Як Лисичка вперше надумала обманути Вовка? Прочитайте про це.

— Скільки разів Лисиця бігала в корчі? ( три рази)

— Куди Лисичка заховалася від розгніваного Вовка? Як вона знову його перехитрила?

— Чи сподобалась вам казка? Кому ви співчували? Чиї вчинки вас обурили?

5. Фізкультхвилинка

6. Визначення головної думки казки

— Чому автор дав казці таку назву?Що у ній схвалюється, а що — засуджується?

— Яка головна думка казки? ( Головна думка казки : треба уміти дружити і вчитись обирати собі друзів. )Чому нас вчить ця казка?Брехня рано чи пізно викриється. Із тим хто хитрує, не додержує слова, обіцянки, ніхто  «не хоче мати ніякої спілки».

7. Читання казки в особах. (с.93-95,до слова ПІШОВ)

-З якою інтонацією ви будете читати слова Вовка? Лисиці?

8. Характеристика дійових осіб

— Якими ви уявляєте головних героїв?Які у них риси характеру?

Гра «Хто який?»

— Вам потрібно вибрати ті слова які б характеризували головних героїв, додайте закінчення і визначте хто це  Лисиця       Вовк

 (довірлив..., хитр..., підступн..., злодійкуват..., сором’язлив..., брехлив...,дурн…, жадібн..., працьовит...,  запальн...)                

9. Гра «Продовж речення»

— Я читатиму речення, а ви швидко шукаєте його в тексті та зачитує

V .УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Тестування.

 1.Що змовилися посадити на полі Вовк та Лисичка?

А)пшеницю           Б)картоплю         В)буряки

2.Що взяли на обід у глечику Вовк та Лисиця?

А) молоко        Б)мед        В)паляницю

3.Де вони заховали страву?

А) поклали між корчі    Б) поклали на нивці поля     В) поклали у ямку

4.Хто загукав у болоті поміж тростинами?

А)Гук    Б)Ґава      В)Сич

5.Лисичка назвала Гука

А)братом    Б)кумом      В)сватом

6. Скільки разів Лисичка бігала на « хрестини » ?

А) 5 разів     Б) 3 рази       В) 2 рази

7.Для чого Лисичка бугала в корчі?

А)щоб відпочити    Б)щоб поїсти     В)щоб похрестити новонародженого

8. Куди Лисиця заховалася від розлюченого Вовка?

А) втікала далеко до лісу     Б)сховалась у кущах     В) заховалась у нору

9.До кого із героїв казки відноситься прислів’я « Словом, як листом стеле, а ділом, як голками коле»

 А)до Вовка                Б)до Кота                В)до Лисички

10.Якої пори року відбувались події?

Взаємоперевірка.

2.Творча робота                                                                                                                               

- Пофантазуйте, як можна продовжити цю історію ?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що сподобалося на уроці найбільше? Що здалося складним?

Оцініть свою роботу на уроці.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати с. 92 -96. Скласти план і переказувати за ним. Творча робота – малюнок до казки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 січня 2019
Переглядів
3947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку