Урок "Добре роби, добре й тобі буде"

Про матеріал
Матеріал уроку. Михайло Слабошпицький «Хлопчик Валь». Мета: удосконалювати техніку читання прозових творів, насичених діалогами, виробляти навички чіткої й виразної вимови, учити голосом, інтонацією передавати настрій дійових осіб та давати їм характеристику; формувати у дітей почуття доброти, уміння висловлювати морально-етичні судження; виховувати бережливе та відповідальне ставлення до тварин. Обладнання. Малюнки гнома, собаки, хлопчика, мультимедійна презентація «Вірний друг людини», картки для розширення поля читання, картки для групової роботи. Тип уроку: інтегрований (читання, громадянська освіта).
Перегляд файлу

Урок 3. Добре роби, добре й тобі буде

 

Матеріал уроку. Михайло Слабошпицький «Хлопчик Валь».

 

Мета: удосконалювати техніку читання прозових творів, насичених діалогами, виробляти навички чіткої й виразної вимови, учити голосом, інтонацією передавати настрій дійових осіб та давати їм характеристику; формувати у дітей почуття доброти, уміння висловлювати морально-етичні судження; виховувати бережливе та відповідальне ставлення до тварин.

 

     Обладнання. Малюнки гнома, собаки, хлопчика, мультимедійна презентація «Вірний друг людини», картки для розширення поля читання, картки для групової роботи.

 

Тип уроку: інтегрований (читання, громадянська освіта).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня!

Діти, сядьте всі рівненько,

Не шуміть, сидіть тихенько.

Урок буде незвичайний,

Для всіх нас повчальний.

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Девізом нашого уроку буде прислів’я

Нема друга – шукай,

а найшов, так гляди.

  •    Діти мабуть кожен з вас мріє мати вірного друга. Але вірним другом може бути не тільки людина, а й тварина. Про одного такого друга ми сьогодні й будемо читати. Відгадайте, про кого піде сьогодні мова?

Як маленький – дзявкотить,

 Як великий – гавкотить.

 Може дім охороняти

 Та чужинців відганяти.

 Давня вовкова родина,

 Та найкращий друг людини. (Собака)

 

Перегляд презентації «Вірний друг людини»

  • Як треба ставитися до тварин?
  • Який найголовніший висновок зробили? (Ми несемо відповідальність за тих живих істот, життя яких залежать від уваги та догляду за ними з боку людини).
  • Чи хотіли б ви мати казкового собаку?

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку

  •    Сьогодні на уроці  будемо читати казку М.Слабошпицького про двох друзів-хлопчика Валя й собаку, а також  про добро, добре серце, добрі справи.

 

- Чи відомо вам ім’я цього письменника?

 

- З якими творами Михайла Слабошпицького ви знайомилися на попередніх уроках («Чудасія на балконі»).

 

Слабошпицький Михайло Федотович народився 28 липня 1946 р. в с. Мар'янівка Шполянського району Черкаської області. Закінчив факультет журналістики Київського державного університету ім. Т.Г. Шевченка. Працював у пресі. Нині - виконавчий директор Ліги українських меценатів. Автор багатьох романів; прозових книжок для дітей «Славко й Жако», «Хлопчик Валь», «Озеро Олдан», «Папуга з осінньої гілки», «З голосу нашої Кліо», «Норвезький кіт у намисті», «Чи далеко до Африки».

       

ІV. Мовна розминка

1. Гра «Знайди зайве слово»

  • Діти з дошки читають «ланцюжки» слів, вибирають «зайве» (його під­креслюють на дошці), пояснюють свій вибір.

Собака, кіт, мавпа, кінь, корова. (свійські тварини)

Вчитель, лікар, продавець, сестра, директор. (професії)

Добрий, байдужий, хороший, сердечний, щирий. (ознаки доброї людини)

Веселий, солодка, смачний, розумний, чарівний. (прикметники чоловічого роду)

  • Якими словами можна доповнити кожний «ланцюжок»?

 

2. Розчитування

Добро                                           Друг

добрий                                         друзі

доброта                                      дружній

добріший                                     дружити

добродушний                               дружелюбний

  • Які із слів ховають у собі два слова? (Добро + душа, дружити + любить).

 

V. Технологія «Асоціативний кущ». Робота в малих групах

  • Подумайте, що, на вашу думку,  добро? Із чим у вас асоціюється це слово?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • А чому ви так вважаєте? (Всі ці слова пов’язані з добротою)

Обговорення асоціацій дітей.

 

VІ. Опрацювання казки Михайла Слабошпицького «Хлопчик Валь»

 

  1. Словникова робота
  • Звернімося до нашого словничка.

Замшілий - порослий мохом.

Кривдник - той, хто ображає інших, завдає болю, несправедливо ставиться до інших.

Нерозлийвода - справжні вірні друзі.

Сіроокий - той, у кого сірі очі.

Віддані - вірні, незрадливі.

 

2. Читання казки учнями мовчки

Читаючи, учні відмічають незрозумілі слова, значення яких з'ясову­ється після читання.

 

3. Перевірка розуміння самостійно прочитаного тексту у вигляді тес­тування

1) Яке найзаповітніше бажання було у хлопчика?

а) Мати цікаву книжку;

б) мати розумного собаку;

в) мати багато друзів.

2) Кого зустрів хлопчик у лісі?

а) Собаку;

б) диких тварин;

в) Гнома-чарівника.

3) Яким був собака, котрий з'явився перед хлопчиком?

а) Великим і волохатим;

б) маленьким і волохатим;

в) великим, чорним.

4. Чому собака жив самотньо в лісі?

а) Він любив бути самотнім;

б) утік від жорстокого хлопчика;

в) заблудився й не міг повернутися до господаря.

5. Як склалися відносини між хлопчиком Валем і собакою?

а) Вони стали грати у футбол;

б) вони інколи зустрічалися у дворі;

в)вони стали друзі-нерозлийвода.

6. Що засуджується у казці?

а) Неслухняність;

б) байдужість;

в) жорстокість до тварин.

Відповіді: 1) б; 2) в; 3) а; 4) б; 5) в; 6) в.

 

Фізкультхвилинка (під мелодію пісні «Дружба віддана»)

 

4. Повторне читання казки вголос. Складання учнями запитань до змісту казки, відповіді на них

 

5. Вправи на розвиток швидкості читання.

а) Вибіркове читання.

-  Що хлопчик знав про собак?

-  Як Гном пояснив, для чого він живе?

-  Прочитайте розповідь Гнома про собаку, який самотньо жив у лісі.

-  Що Гном розповів собаці про хлопчика?

-  Прочитайте, як стали жити Валь і собака.

 

б) Гра «Закінчіть порівняння».

-  Знайдіть у тексті продовження порівнянь.

• Зелений вус, схожий ... (на лісову траву).

Яскравий, мов ... (райдуга).

Очі світилися, як ... (два маленькі ліхтарики).

Ніс схожий ... (на гриб).

  •  Кого стосуються ці порівняння?

 

6.  Характеристика дійових осіб

- Виберіть слова з тексту для характеристики героїв казки.

( на дошці прикріплено малюнки хлопчика, Гнома, собаки).

Діти разом добирають із казки слова, вирази, що характеризують чи описують героїв, записують дібрані слова у відповідні колонки.

 

Хлопчик Валь               Гном-чарівник                             Собака

маленький                    найстаріший                               самотній

сіроокий                       найдобріший                                великий

читає книжки             знає людську мову,                      волохатий

добрий                         мову рослин і тварин                  розумний

чемний                         живе, щоб виконувати                відданий друг

має добре серце            бажання.

 

  • Хто з дійових осіб казки вам сподобався найбільше? За що?
  • Розкажіть про кожного те, що нам уже відомо. А що ви хотіли б ще про них розказати?
  • Чи є у казці негативна дійова особа? (Тільки згадка про жорстокого хлопчика.)

 

7. Визначення головної думки казки

-  Що у цій казці автор схвалює, а що — засуджує? (Схвалює турботу і любов хлопчика до чотириногих друзів, а засуджує жорстокість до тварин).

-  Яка головна думка твору? ?(Раз добром налите серце – ввік не прохолоне).

-  Чи можна цю казку назвати чарівною? (Так. В ній є епізоди, де люди і тварини розуміють одне одного.)

 

8. Театральне читання діалогу

-  Пропоную вам на декілька хвилин стати акторами. Прочитати діалог гнома і хлопчика за ролями.

-  Як гном розуміє і пояснює значення свого існування?

-  Діти, а в кого з вас є вірний друг – собака? А як ви до нього ставитися?

 

 VII. Технологія «Дерево рішень»

- Чого навчає нас казка? (Бути добрим, мати добре серце. Добре відноситись до братів наших менших).

- З’ясувати, як слід жити, нам допоможе дерево рішень.

- Яку життєву позицію мають герої казки?(Хлопчик Валь  – робити добро, воно добром і вернеться. Гном-чарівник – допомагати, тим у кого добре серце. Собака  приносити людям задоволення і щастя.)

- На нашому дереві, які гілки проросли, як ви вважаєте? (Гілки доброти)

- Чи можуть гілки ожити і зазеленіти?(Так, можуть, від доброго серця, посмішки).

- Яку позицію для себе оберете ви? (Мати добре серце, робити добрі справи, бути уважним і щирим другом).

- Запишіть свої рішення і приклейте на дереві.

 

VІІІ. Гра «Наповни скарбничку»

1. Робота з прислів'ями (виконується в групах)

- Прочитати прислів'я, переставивши слова

   красиве, в, завжди, Добро, людині.

 (Добро в людині завжди красиве.)

 

- Прочитати прислів'я, переставивши склади

 диЛюна снакра не васломи, а бридоми миділа.

 (Людина красна не словами, а добрими ділами.)

 

- Чи відповідають ці прислів’я сьогоднішньому оповіданню?

 

    2. Назвати якомога більше прислів´їв, в яких йде мова про добро

 

ІХ. Підсумок уроку.

  •    Прочитайте ще раз девіз нашого уроку
  •    Як ви розумієте другу частину цього прислів’я?
  •    Підберіть до слова гляди синоніми (піклуйся, турбуйся, оберігай, поважай, не ображай, не зраджуй).

 

  •    Своїм твором Михайло Слабошпицький усім нам ще раз нагадав, що ми, люди, повинні турбуватися про своїх чотириногих друзів, любити їх. Це те, що ми можемо їм дати за їхню працю і відданість.

 

Рефлексія результатів уроку

Мені  дуже  цікаво  було  дізнатися  про  ……………..

Після  уроку  я  обов’язково  прочитаю  про …………

Знайомим  я  розповім  про ………

Я  хочу  навчитися  …………………….

Я  ніколи  не  буду…………………………

 

ІХ. Домашнє завдання

  • Поміркуйте, як по-іншому можна назвати цю казку; підготуйтесь її розповісти так, наче ця пригода трапилася з вами.

 

Діти, працювали ми охоче.

Не зівали і хвилини

А тепер хочеш не хочеш

До побачення.

Дякую вам за чудову роботу на уроці і за допомогу мені.

Бажаю вам,  щоб всі ваші найзаповітніші бажання здійснилися.

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ти не кидай в собаку камінь. Хай це лише бездомний пес, Він і так до болю зранений, Хоч і не знає гірких сліз…Вірний друг людини

Номер слайду 2

Собаки з давніх пір з гідністю несуть заслужене їм почесне звання – перший друг. І донині, серед інших друзів людини, собаки йдуть під номером один.

Номер слайду 3

Собаки бувають різними: службовими, мисливськими, декоративними і, на жаль, бродячими. До службових собак належить вівчарка. Вівчарки розумні, сильні. Вони служать на кордоні, охороняють заводи, склади, шукають злочинців і наркотики, допомагає пастухам випасати худобу.

Номер слайду 4

Собаки допомагають і рятівникам, і пожежникам. Глухий далматинець на кличку Софі врятував п’ятирічку дівчинку, що тонула у річці.

Номер слайду 5

Мисливські собаки - гончаки, лайки - допомагають людям на полюванні. Лайки є ще і їздовими собаками.

Номер слайду 6

Є ще декоративні породи собак: пудель, пекінес, мопс, чіхуахуа.

Номер слайду 7

Про собачу вірність і дружбу ходять легенди, їй присвячують вірші та оповідання.

Номер слайду 8

Ви дивились покинутому собаці в очі? Ви коли-небудь бачили стільки печалі? ... дві доріжки з очей «протоптала» сльоза…

Номер слайду 9

Хіба Вас не вчили:"Мы в ответе за тех...« А чи ,може ,Ви просто забули , Коли Вам набридло і після утіх, Ви за ним двері дому закрили?

Номер слайду 10

БЛАГАЄМ!... ХОЧ ШМАТОЧОК ДОБРОТИ….

Номер слайду 11

ВЗАЄМОВИГОДА – ТІЛЬКИ У ЛЮДЕЙ,А У НИХ – ВЗАЄМОДОПОМОГА….

Номер слайду 12

Вірний друг готовий на все заради свого господаря, здатний радувати і приносити йому багато щастя .

Номер слайду 13

Ми відповідаємо за тих, кого приручили

zip
Додано
27 січня 2019
Переглядів
2408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку