урок "Мудрим ніхто не вродився, а навчився"

Про матеріал
Матеріал до уроку. Леся Українка «Біда навчить». Мета: викликати в дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити й поглибити їхні знання про поетесу; розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, розвивати навички читання, пам'ять, увагу, уміння орієнтуватися в тексті, логічне мислення; виховувати інтерес до народної мудрості й бажання вчитися. Обладнання: портрет Л.Українки, картки для групової роботи, зображення птахів – героїв казки, маски Лисички та Вовчика для акторської майстерності, мультфільм «Біда навчить» . Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Урок 2. Мудрим ніхто не вродився, а навчився

 

Матеріал до уроку. Леся Українка «Біда навчить».

 

Мета: викликати в дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити й поглибити їхні знання про поетесу; розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, розвивати навички читання, пам'ять, увагу, уміння орієнтуватися в тексті, логічне мислення; виховувати інтерес до народної мудрості й бажання вчитися.

 

Обладнання: портрет Л.Українки, картки для групової роботи, зображення птахів – героїв казки, маски Лисички та Вовчика для акторської майстерності, мультфільм «Біда навчить» .

 

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

  • Прочитайте зашифроване прислів’я, яке стане девізом нашого уроку.

 

 

 

 

 

(Для всякого діла потрібні знання)

 

  • Так, справді для всякого діла потрібні знання. І сьогодні на уроці ми будемо їх здобувати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Гімнастика для розуму
  •      Продемонструємо знання, здобуті на попередньому уроці. Доповніть речення.
  • Казки, які мають автора, називаються… літературними.
  • Казку «Лисичка - кума» написав … І.Франко.
  • Лисичка – кума разом з Вовчиком – братиком садили на нивці … картоплю.
  • Лисичка сховалася від Вовчикового гніву у … норі.
  • Вовчик зарікся … не мати ніякої спілки з Лисичкою.

 

  1. Перевірка домашнього завдання. Технологія «Акторська майстерність»
  •    Проявіть свою акторську майстерність. Прочитайте діалоги між Лисичкою та Вовчиком. Нагадую, що читати треба без слів автора, передаючи голосом інтонацію кожної дійової особи. (Читання дітей)

 

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

  1. Гра «Знайди слова».

 На дошці записаний буквений ряд

 

 

 

(Горобчик, крук, сова, сорока, курка).

 

  • Знайдіть у буквеному ряді слова. Як одним словом назвати ці слова?

(Птахи).

- Це герої казки, над якою ми сьогодні будемо працювати. Автором казки є видатна українська письменниця та поетеса Леся Українка. А називається казка «Біда навчить».

 

ІV. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку

  1. Проблемна ситуація
  • Як ви розумієте заголовок  казки?

( Людина вчиться на особистих помилках. Мудрість здобувається в роботі.)

 

  1. Словникова робота. Робота  в парах

  Попрацюйте в парах. Поясніть слова з тлумачного словника.

 

клопіт   мешкає  зоглядівся

рілля  скубуться  доволі

клуня  навернеться дбає

 

  • Доберіть синоніми до слів мешкає, скубуться.

 

  1. Робота над логічно завершеними частинами казки

Читання учнями І частини мовчки

  • Назвіть дійових осіб І частини.
  • Яким був горобчик?
  • Скільки зерняток знайшли горобчики?
  • Чому вони почали битися?
  • Хто скористався з бійки?

 

Перегляд уривку з мультфільму «Біда навчить» (ІІ частина)

  • Чому зозуля теж відмовила горобчикові;
  • Кого зустрів горобчик потім?
  • Яку пораду він отримав від гави?
  • Хто був останнім, до кого горобчик звернувся за порадою?
  • Чия порада вам сподобалась? Чому?

 

Читання учнями ІІІ частини вголос «ланцюжком»

  • Чи стала в пригоді горобчикові чиясь порада?
  • Яким стало його життя взимку?
  • Що змусило його порозумнішати?
  • Коли почали горобчика поважати?

 

Фізкультхвилинка

Крильця пташки розправляють,

Їх до сонця підіймають.

Потім можна політати

І комашок поганяти.

На галявину злетілись,

Там зернят вони наїлись.

Потім знову полетіли,

У гніздечка хутко сіли.

 

  1. Гра «Закінчи вислів»

Продовжіть прислів’я, які зустрічаються в тексті.

  • Дурні бились, а …   розумні поживились.
  • Не на те я мудра,…   щоб дурнів розуму вчити.
  • Поки біди не знатимеш…  той розуму не матимеш.
  • Хто дурнем вродився…  той дурнем і згине.
  • Розум на дорозі…   не валяється.

 

  1. Робота в групах

І група: на картці вибрати ті риси характеру горобчика, які відповідають змісту казки, непотрібне – закреслити. Розташувати вибрані риси в тій послідовності, як змінювався горобчик. Доведіть це у своїй розповіді. 

Група № 1

 

неохайний                      спостережливий                     завзятий

допитливий                                                              хазяйновитий                                                                       

мудрий                                                                      турботливий

обережний                                                                    кмітливий

дурненький                     примхливий                          розсіяний

 

 

(Спочатку горобець був дурненький, задерикуватий, примхливий, розсіяний, завзятий у бійці. Потім він стає спостережливим, придивляється до життя і в кінці казки  стає хазяйновитим та мудрим).

 

– Як ви думаєте, горобчик є позитивним чи негативним героєм? Чому?

– Чому горобець так змінився?

 

ІІ група: скласти цитатний план казки, доповнюючи  речення на картці.

Група № 2

План

1. Був собі ________________________________________.

2. Бились, бились,   __________________________________._ 

3. Прилетів у гай, коли бачить – сидить ________________.

4. Полетів він на болото, в там _________________________.

5. Сидить на ріллі ______________________________________.

6. Вилізла ____________________________________________       

7. Сидить на сучку ____________________________________.

8. А по полю _________________________________________.

9. А на весну вже став __________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ група: прочитати кінцівку казки ще раз. Підготувати стислий переказ кінцівки.

 

  1. Робота над головною думкою казки
  • Яка головна думка цієї казки? (Треба самому навчатися, здобувати розум.)
  • Розшифруйте прислів’я, чи відповідає, воно головній думці казки? Поясніть, як розумієте його?

М_др_м    н_хт_   не   вр_д_вс_,   а   н_вч_вс_.

 

 

(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)

 

  • Яка з приказок, вжитих у казці, співзвучна з головною думкою?

 (Поки біди не знатимеш – розуму не матимеш.)

  • Як розумієте цю приказку?

( Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчитись нового, жити по іншому, краще думати.)

 

  1.  У гостях у автора
  • Наш урок не був би закінченим, цікавим і корисним, якби ми не завітали в гості до автора прочитаної вами казки. Хто її написав?

Ім’я цієї видатної дочки українського народу вам уже відомо. Які твори Лесі Українки ви читали?

Сьогодні ви дізнаєтесь про життєвий шлях цієї талановитої людини.

Де народилася, у якій сім’ї зростала ця людина, про перші літературні проби поетеси нам розповість «Група пошук».

 

Виступ інформаторів із групи Пошук”

 «Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім'я їй — Леся Українка. З не такої вже й далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарнос­ті, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий».

Ці чудові слова про Лесю Українку, Ларису Петрівну Косач, напи­сав Олесь Гончар. Ця тендітна жінка хоч прожила лише сорок два роки, та тридцять три з них плідно працювала на літературній ниві.

А народилася Леся

в Новгороді-Волинському.

І над усе вона любила

землю українську.

 

Леся Українка жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відпо­відала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Учите­лями її були мати — письменниця Олена Пчілка, батько — юрист Петро Антонович, книги й життя.

Читати Леся почала в чотири роки, у шість — училася писати. Най­улюбленішими книгами Лесі були «Кобзар» Тараса Шевченка, опові­дання Марка Вовчка, байки Леоніда Глібова, казки Андерсена. Цікави­лася творчістю українського народу — піснями, казками, легендами.

 

Літературну діяльність Леся почала рано. У дев'ять років написала перший вірш «Надія», присвячений тітці Елі. Коли дівчинці було тринад­цять років, з'явився перший друкований вірш «Конвалія». Передбачлива мати, відсилаючи вірші до друку, підписала їх псевдонімом «Леся Укра­їнка»: «Леся», бо дівчинка ще була малою, а «Українка» писала тому, щоб знали — вона з України.

Леся ще з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад десять іноземних мов, любила музику й грала на фортепіано, про­являла інтерес до малювання, з захопленням вишивала.

Доля розпорядилася так, що наділила Лесю дивовижними здібностя­ми, у той же час заставила виборювати життя в щоденних муках і стра­жданнях. Узимку 1881 р. під час свята Водохреща дівчинка так захопила­ся, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім рука. Діагноз — туберкульоз кісток, а потім легень, нирок. Ця тяжка хвороба переслідувала її все життя. Іноді цілий місяць дово­дилося лежати в гіпсі, страшний біль пронизував усе тіло, але Леся терпі­ла й змушувала себе писати вірші, грати, «крізь сльози сміятися».

Померла Леся Українка 1 серпня 1913 р. на Кавказі в м.Сурамі, де перебувала на лікуванні. Похована вКиєві.

 

 

V. Підсумок уроку

  • Скажіть, говорячи про птахів, кого насправді мала на увазі письменниця?

(Так, людей: заклопотаних, байдужих, злих, легковажних, недоброзичливих)

  1. Гра «Незакінчені речення…»
  • Продовжіть думку: «Казка навчає цінувати розсудливість, …

( розум, бажання вчитись,  доброту, працьовитість, толерантність.)

  • Що в ній засуджує автор? 

( Легковажність, нерозумність, байдужість, лінь).

 

  1. Творча лабораторія
  • Станьте авторами вірша-поради.

У житті не байдикуй,

а багато ти ______________(працюй).

Розумом ти не хвались,

А знаннями ___________(поділись).

Вкрасти – значить нагрішити,

Люди! Так не можна __________(жити).

Хліб й до хліба зароби,

І не матимеш ________________(біди).

Не хвалися ти пихатістю,

А ділися з іншим _______________(радістю).

Усім, хто просить, – допомагай,

І носа вверх не _________________ (задирай)

Не будь ніколи ти байдужим,

А краще стань сміливим й ____________ (дужим).

Якщо попросять – помагай,

І правил цих __________(не забувай)

 

  1. Рефлексія
    • Продовжіть фрази: «Сьогодні на уроці я дізнався…
    • Сьогодні на уроці я навчився….
    • Сьогодні на уроці я намагався…
    • Найкраще мені вдалося…»

 

 

VІ. Домашнє завдання

Варіант А: написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?»

Варіант Б : підготувати переказ казки від першої особи.

 

 

 

docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
2202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку