Урок 2. Мудрим ніхто не вродився, а навчився
Матеріал до уроку. Леся Українка «Біда навчить».
Мета: викликати в дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити й поглибити їхні знання про поетесу; розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, розвивати навички читання, пам'ять, увагу, уміння орієнтуватися в тексті, логічне мислення; виховувати інтерес до народної мудрості й бажання вчитися.
Обладнання: портрет Л.Українки, картки для групової роботи, зображення птахів – героїв казки, маски Лисички та Вовчика для акторської майстерності, мультфільм «Біда навчить» .
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
(Для всякого діла потрібні знання)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
На дошці записаний буквений ряд
(Горобчик, крук, сова, сорока, курка).
(Птахи).
- Це герої казки, над якою ми сьогодні будемо працювати. Автором казки є видатна українська письменниця та поетеса Леся Українка. А називається казка «Біда навчить».
ІV. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку
( Людина вчиться на особистих помилках. Мудрість здобувається в роботі.)
– Попрацюйте в парах. Поясніть слова з тлумачного словника.
клопіт мешкає зоглядівся
рілля скубуться доволі
клуня навернеться дбає
Читання учнями І частини мовчки
Перегляд уривку з мультфільму «Біда навчить» (ІІ частина)
Читання учнями ІІІ частини вголос «ланцюжком»
Фізкультхвилинка
Крильця пташки розправляють,
Їх до сонця підіймають.
Потім можна політати
І комашок поганяти.
На галявину злетілись,
Там зернят вони наїлись.
Потім знову полетіли,
У гніздечка хутко сіли.
Продовжіть прислів’я, які зустрічаються в тексті.
І група: на картці вибрати ті риси характеру горобчика, які відповідають змісту казки, непотрібне – закреслити. Розташувати вибрані риси в тій послідовності, як змінювався горобчик. Доведіть це у своїй розповіді.
Група № 1
неохайний спостережливий завзятий допитливий хазяйновитий мудрий турботливий обережний кмітливий дурненький примхливий розсіяний |
(Спочатку горобець був дурненький, задерикуватий, примхливий, розсіяний, завзятий у бійці. Потім він стає спостережливим, придивляється до життя і в кінці казки стає хазяйновитим та мудрим).
– Як ви думаєте, горобчик є позитивним чи негативним героєм? Чому?
– Чому горобець так змінився?
ІІ група: скласти цитатний план казки, доповнюючи речення на картці.
Група № 2 План 1. Був собі ________________________________________. 2. Бились, бились, __________________________________._ 3. Прилетів у гай, коли бачить – сидить ________________. 4. Полетів він на болото, в там _________________________. 5. Сидить на ріллі ______________________________________. 6. Вилізла ____________________________________________ 7. Сидить на сучку ____________________________________. 8. А по полю _________________________________________. 9. А на весну вже став __________________________________. |
ІІІ група: прочитати кінцівку казки ще раз. Підготувати стислий переказ кінцівки.
М_др_м н_хт_ не вр_д_вс_, а н_вч_вс_. |
(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)
(Поки біди не знатимеш – розуму не матимеш.)
( Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчитись нового, жити по іншому, краще думати.)
Ім’я цієї видатної дочки українського народу вам уже відомо. Які твори Лесі Українки ви читали?
Сьогодні ви дізнаєтесь про життєвий шлях цієї талановитої людини.
Де народилася, у якій сім’ї зростала ця людина, про перші літературні проби поетеси нам розповість «Група пошук».
Виступ інформаторів із групи Пошук”
«Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім'я їй — Леся Українка. З не такої вже й далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий».
Ці чудові слова про Лесю Українку, Ларису Петрівну Косач, написав Олесь Гончар. Ця тендітна жінка хоч прожила лише сорок два роки, та тридцять три з них плідно працювала на літературній ниві.
А народилася Леся
в Новгороді-Волинському.
І над усе вона любила
землю українську.
Леся Українка жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Учителями її були мати — письменниця Олена Пчілка, батько — юрист Петро Антонович, книги й життя.
Читати Леся почала в чотири роки, у шість — училася писати. Найулюбленішими книгами Лесі були «Кобзар» Тараса Шевченка, оповідання Марка Вовчка, байки Леоніда Глібова, казки Андерсена. Цікавилася творчістю українського народу — піснями, казками, легендами.
Літературну діяльність Леся почала рано. У дев'ять років написала перший вірш «Надія», присвячений тітці Елі. Коли дівчинці було тринадцять років, з'явився перший друкований вірш «Конвалія». Передбачлива мати, відсилаючи вірші до друку, підписала їх псевдонімом «Леся Українка»: «Леся», бо дівчинка ще була малою, а «Українка» писала тому, щоб знали — вона з України.
Леся ще з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад десять іноземних мов, любила музику й грала на фортепіано, проявляла інтерес до малювання, з захопленням вишивала.
Доля розпорядилася так, що наділила Лесю дивовижними здібностями, у той же час заставила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях. Узимку 1881 р. під час свята Водохреща дівчинка так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім рука. Діагноз — туберкульоз кісток, а потім легень, нирок. Ця тяжка хвороба переслідувала її все життя. Іноді цілий місяць доводилося лежати в гіпсі, страшний біль пронизував усе тіло, але Леся терпіла й змушувала себе писати вірші, грати, «крізь сльози сміятися».
Померла Леся Українка 1 серпня 1913 р. на Кавказі в м.Сурамі, де перебувала на лікуванні. Похована вКиєві.
V. Підсумок уроку
(Так, людей: заклопотаних, байдужих, злих, легковажних, недоброзичливих)
( розум, бажання вчитись, доброту, працьовитість, толерантність.)
( Легковажність, нерозумність, байдужість, лінь).
У житті не байдикуй,
а багато ти ______________(працюй).
Розумом ти не хвались,
А знаннями ___________(поділись).
Вкрасти – значить нагрішити,
Люди! Так не можна __________(жити).
Хліб й до хліба зароби,
І не матимеш ________________(біди).
Не хвалися ти пихатістю,
А ділися з іншим _______________(радістю).
Усім, хто просить, – допомагай,
І носа вверх не _________________ (задирай)
Не будь ніколи ти байдужим,
А краще стань сміливим й ____________ (дужим).
Якщо попросять – помагай,
І правил цих __________(не забувай)
VІ. Домашнє завдання
Варіант А: написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?»
Варіант Б : підготувати переказ казки від першої особи.