Урок-кейс "Чисті речовини і суміші"

Про матеріал
Метод case-stady (кейс-стаді) або метод конкретних ситуацій (від англійського case - випадок, ситуація і від поняття «кейс» - чемоданчик для зберігання різних паперів, журналів, документів тощо.) - метод активного проблемно-ситуаційного аналізу. Це інноваційний підхід у навчанні, тому що саме таким чином вирішується головна проблема школи: як поєднати теорію з практикою і знання з компетенціями.Таким чином, можна говорити про те, що процес навчання, побудований на даній технології, дозволяє учням оволодіти системою знань і умінь їх використання у діяльності та самоосвіті, а так само сприяє розвитку активності особистості в навчальному процесі та формування пізнавальних інтересів
Перегляд файлу

Тема: Чисті речовини і суміші

Мета: 

  • сформувати в учнів знання про чисті речовини і суміші.
    навчити порівнювати властивості індивідуальних речовин і сумішей, ознайомити з основними методами розділення сумішей;
  • сприяти розвитку логічного мислення, пам'яті, вміння аналізувати отримані експериментальні дані і на їх основі робити теоретичні висновки;
  • сприяти формуванню наукового світогляду, навичок раціонального використання речовин.

Тип кейсу: дослідницький

Робота по кейс-технології:

1.Організаційний момент та введення в тему 3 хв

2. Ознайомлення  з кейсами  8 хв

3. Перевірка завдань 1,2 (за індивідуальними листами) – 2 хв

4.Робота з кейсами 3,4,5  10 хв

5. Представлення результатів експерименту

4. Підсумок. Повернення до мети уроку. Оцінювання груп

Яка інформація мене тут чекає?

  • З'ясувати, які речовини вважають чистими.
  • Що таке суміш? Які бувають суміші?
  • З'ясувати відмінності між сумішшю і хімічним з'єднанням.
  • Якими способами можна розділити суміші?
  • Де застосовуються чисті речовини і суміші?

6 розгорток з предметів, явищ та практик:





 


Вступ

Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок-пошук.

 

Доводи, до яких людина додумується сама,

Зазвичай переконують її більше, ніж ті,

Які прийшли в голову іншим.

Б. Паскаль

 

Дотримуючись висловлювання Паскаля, ми сьогодні проведемо урок, на якому багато ви засвоїте в ході власних досліджень, рішень і висновків. І почнемо ми його нетрадиційно. Подивіться, на дошці відсутній запис теми уроку. І це не випадково, оскільки тему ви сьогодні самі назвете.

У вас на столах лежать інформаційні та інструктивні картки. Перегляньте зміст цих листочків і скажіть, що ми будемо вивчати на цьому уроці? Правильно. Тема сьогоднішнього уроку- « Чисті речовини і суміші».

 

Кейс №1 Теоретики

Як бачите, нас чекає дуже велика робота. Щоб встигнути з усім цим впоратися, я розділила вас на групи. Кожна група буде виконувати певну роботу. Узагальнювати підсумки роботи кожної групи будемо у вигляді загальної таблиці, в яку будемо заносити відповіді на ваших картках із завданнями.

Подивіться на схему у своїй інструктивній картці. Вона показує вам, які знання ви повинні отримати про речовини і суміші, з чим познайомитися і дізнатися. Працювати ми будемо групами з використанням інструктивної картки.

Зараз ви приступаєте до самостійної роботи з вашим інформаційним матеріалом.

Індивідуальний лист.

П.І. __________________________

 

Тема урока:

 

Завдання №1.

 

Чисті речовинице _______________________________________________________________

Суміші це ________________________________________________________________

 

Завдання №2                                  Класифікація сумішей

 

Суміші

 

                                           Однорідні                        Неоднорідні

 

Газоподібні                Рідкі       Тверді                         ______________        

___________       _________    ____________

 

Завдання №3 Скласти схему.

 

 

 

 

 

Способи розділення сумішей

 

 

 

Зараз ви приступаєте до самостійної роботи з вашим інформаційним матеріалом.

На цю роботу я даю вам 15 хвилин. Ви повинні вивчити запропоновану вам інформацію і відповісти на питання. Після того, як закінчите, ви будете знайомити нас з відповідями.

 

Кейс №2 Практики

http://region03.ru/uploads/posts/2016-11/1479206923_000099.jpgЗростання міст, бурхливий розвиток промисловості, інтенсифікація сільського господарства, поліпшення культурно-побутових умов і ряд інших чинників все більше ускладнюють проблеми забезпечення  чистою водою. Часто у воді знаходяться різні домішки твердих речовин, як їх прибрати?

 Вам видана суміш піску і води. Спробуйте знайти простий метод розділення цієї суміші.

Обладнання і матеріали: Стакани, циліндр, воронки; каламутна (глина і пісок) вода,

Проведення досліду. Збовтайте каламутну воду в склянці і вилийте суспензію в циліндр. Позначте ваші спостереження через 1, 2, 4 хв. Перелийте рідину з циліндра в чистий стакан. Розгляньте залишок у циліндрі і воду в склянці.

Завдання:

1. Які властивості компонентів дозволили розділити дані суміші?

2. Можна стверджувати, що виділені з суміші речовини (які?) є чистими?

3. Наведіть приклади поділу сумішей методом відстоювання, що застосовуються на практиці. На відмінності яких властивостей речовин заснований цей метод? Складіть розповідь для захисту своєї роботи.

 

Кейс №3 Біологи

http://xvatit.com/uploads/posts/2015-10/1445928393_1.jpgСвіт, в якому ми живемо, є досить забрудненим. Саме тому ми повинні вживати тільки очищену питну воду з чітко збалансованим складом мінералів. Вона транспортує відходи тіла і виступає в ролі головної складової частини клітини. Чиста вода необхідна для нормального функціонування всіх органів внутрішньої системи людини. Водопровідна вода є сумішшю, оскільки в ній знаходяться домішки.

Для очищення води використовують фільтри, одним з наповнювачів яких є активоване вугілля. Який метод використовується? Проведіть досвід.

Обладнання і матеріали. Конічна колба, приладдя для фільтрування; вода, чорнило, таблетки активованого вугілля.

Проведення досліду. Налийте в колбу 40-50 мл води і додайте 1-3 краплі чорнила, щоб вийшов слабко забарвлений розчин. У колбу додайте 3-5 таблеток активованого вугілля і круговими рухами колби інтенсивно перемішайте суміш. Дайте суміші відстоятися. Якщо знебарвлення не зникло, додайте ще кілька таблеток вугілля і повторіть перемішування. Переконавшись, що адсорбція пройшла повністю, профільтруйте суміш.

Завдання: Опишіть ваші спостереження. Оцініть ефективність методу адсорбції як одного із способів очищення речовин.

На чому ґрунтується явище адсорбції і де воно знаходить практичне застосування? Складіть розповідь для захисту своєї роботи.

 

 

Кейс №4 Сортувальники

У світі існує безліч глобальних проблем, і одна з них - проблема забруднення навколишнього середовища. Скрізь, де з'являється людина, залишається сміття. Кількість людей неухильно зростає і, зрозуміло, кількість відходів теж. Сміття завжди відігравало чільну роль у людській культурі. Тому не дивно, що воно залишило свій слід і в релігії. Наприклад, ділянка землі під Єрусалимом, куди скидали і періодично спалювали відходи, у Біблії названа Геєною Вогненною. Для християн Геєна стала одним з позначень Пекла.

Не менш відомий один з 12-ти подвигів, які здійснив герой давньогрецьких міфів Геракл - він вирішив проблему відходів, накопичених у стайні царя Авгія.

http://businesjournal.ru/wp-content/uploads/2016/02/miniatura.jpgЩо ж робити зі сміттям, якого так багато?  Може його можна використовувати? При правильному сортуванні і переробці сміття виходить багато цінних речей. Однак переробкою сміття з метою виділення корисних матеріалів і речовин в міському господарстві майже не займаються. Це пов'язано з тим, що сміття – абсолютно унікальна за кількістю компонентів суміш. Виділення з неї речовин у чистому вигляді – справа дуже трудомістка і дорога.

Поки що не знайдені ефективні і прості способи переробки сміття. Це справа майбутнього, однак ви вже зараз можете запропонувати методи розділення деяких компонентів відходів.

Вам видана суміш кухонної солі, піску, залізного порошку, гранул поліетилену, моделюючих сміття, а також компоненти цієї суміші в чистому вигляді. Спробуйте знайти прості та ефективні методи розділення цієї суміші.

Завдання: Складіть план поділу суміші. Які методи ви використовували?

 

Кейс №5 Криміналісти

У криміналістиці і медицині особливим методом поділу компонентів, заснованим на різному ступені поглинання їх певною речовиною, є хроматографія. Хроматографічний метод аналізу був вперше застосований  російським ученим-ботаніком Михайлом Семеновичем Цвєтом в 1900 році. Він використовував колонку, заповнену карбонатом кальцію для розділення пігментів рослинного походження і першим виділив хлорофіл.

https://cf.ppt-online.org/files/slide/v/V7EIdfWLh6zTDstxK5CAFwUpmNBQG34u9nJ2jb/slide-10.jpgОбладнання і матеріали. Хімічний стакан, смужка фільтрувального паперу; вода, чорнило.

Проведення досліду. Підвішуємо смужку з фільтрувального паперу над посудиною з червоними чорнилом, занурюючи в них лише кінець смужки. Розчин вбирається папером і піднімається по ній. Але межа підйому фарби відстає від кордону підйому води. Так відбувається поділ двох речовин: води і барвника в чорнилі.

Завдання:Опишіть свої спостереження. Сфотографуйте дослід.

Зробіть колаж за методом хроматографії.

 

Кейс №6 Екологи

Багато хто з вас напевно пам'ятає вірш К. Чуковського «Плутанина», наведу невеликий фрагмент цього твору:

А лисиці

Витівниці

Сірники дістали вмить,

Аби море запалить.

Море полум'ям палає,

Серед моря кит волає:

"Гей, пожежники, біжіть!

Погасити поможіть!"

Як ви думаєте, чому лисичкам вдалося підпалити море? Може це лише в казці можливо? Проведіть дослідження.

Обладнання і матеріали. Хімічний стакан, харчовий барвник; вода, нафта,пір’я,маленькі іграшки.

Проведення досліду.

1.Утворення нафтової плівки. У заповнений наполовину водою стакан додайте харчовий барвник, помішуючи, щоб його розчинити. Це буде імітувати океан.

2.Помістіть іграшки і пір'я птахів у воду, щоб вони плавали.

3.Вилийте 2-4 мл нафти в банку, не потрапляючи на іграшки і пір'я. Змішуються рідини? Запишіть свої спостереження в цей момент.

4.Обережно збовтайте воду в стакані, щоб імітувати хвилі. Запишіть свої спостереження.

Під час 3-го кроку нафта буде плавати на поверхні води у вашому стаканіу, так само, як нафта,що розлилася плаває в океані на поверхні води. На 4-му кроці, коли Ви імітуєте хвилі, вода і шар нафти потраплять на гумову іграшку і пір'я птахів.

Завдання: Які дії чинить розлита нафта на життя в океані?

Як ви думаєте, що відбувається з тваринами, які випливають на поверхню, щоб дихати, такими як кити і дельфіни? Покриваються вони нафтою?

- Які методи ліквідації негативних наслідків існують, і які можете запропонувати ви?

 

Кейс №7 Фармацевти

У сучасний час дуже популярна професія фармацевта. Фармацевт (провізор) повинен мати знання з розробки, приготування, дослідження (аналізу) , зберігання, відпуску лікарських засобів, знати дозування лікарських препаратів і номенклатуру медичних субстанцій - компонентів, з яких готуються ліки. Ліки також є сумішами. Речовини в суміші зберігають свої індивідуальні властивості. Доведіть це дослідом.

Обладнання і матеріали. Магніт, ступка з товкачиком, склянки, папір, вода, сірка, залізо (порошок).

Проведення досліду. 1.Розітріть сірку в ступці і висипте (2-3 г) на аркуш білого паперу. На інший аркуш паперу насипте порошок заліза (2-3 г). Розгляньте зовнішні ознаки цих речовин. Тут і далі в цьому досвілі зверніть увагу на схожість і відмінність індивідуальних властивостей заліза і сірки (агрегатний стан, колір, запах, розчинність у воді, змочуваність водою, щільність, дія магніту і т. д.). Додати по щіпці сірки і заліза в стаканчики з водою. Накрийте порції речовин на листках паперу іншими листками і доторкніться до них зверху магнітом.

2.Розітріть в ступці порошок заліза (2 г) з сіркою (2 г) і розгляньте суміш. Киньте щіпку отриманої суміші в стаканчик з водою. Другу порцію суміші насипте на аркуш паперу, накрийте іншим листом і піднесіть магніт. Детально опишіть ваші спостереження. Дайте відповіді на запитання.

1. Чому тонко подрібнений порошок сірки не тоне у воді? Обумовлена ця властивість щільністю сірки або тут інша причина?

2. Які властивості сірки і заліза ви встановили в цьому досліді?

3. Збереглися індивідуальні властивості компонентів в суміші?

4. Які властивості сірки і заліза були використані в цьому досліді для розділення суміші заліза з сіркою?

Складіть розповідь для захисту своєї роботи

 

Кейс №8 Експерти ( творче застосування отриманих знань)

У скрутному становищі опинилися герої пригодницької повісті шотландського письменника Алістера Макліна «Ніч без кінця». У пошуках порятунку вони покинули полярну станцію і рушили на старенькому тракторі у бік материка. Полярна ніч, холод, брак продуктів поставили маленьку експедицію на грань загибелі. Зупинився потужний снігохід,що вийшов їм на допомогу: злочинці насипали цукор в бочки з запасом бензину. Допомога явно спізнювалася.

Завдання: Запропонуйте простий і ефективний спосіб очищення бензину від цукру. Врахуйте, що цукор не розчиняється в бензині, а присутній у ньому у вигляді суспензії, повне очищення бензину відстоюванням або фільтруванням вимагає багато часу.

 

Підведення підсумків

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Достогоголі Канон
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жировецька Людмила Емерихівна
    Дякую за цікаву подачу матеріалу.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
26 липня 2019
Переглядів
1168
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку