Тема: Значення жирів у життєдіяльності організмів
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів з біологічною роллю жирів у житті тваринних і рослинних організмів, з’ясувати значення в житті людини як продуктів харчування й учасників метаболізму, повторити хімічні та фізичні властивості жирів , з’ясувати склад мила та його миючу дію.
Розвиваюча: розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, логічне та аналітичне мислення, вміння висловити свою думку.
Виховна: формування естетичних поглядів, у зв’язку із сьогоденням продовжити формування наукового світогляду.
Обладнання й матеріали: комп’ютер, мультимедіа, електронні підручники з предмету «Органічна хімія», періодична система хімічних елементів, учнівські презентації, 5 г смальцю, 8 мл. спирту, 8 мл. р-ну NaOH, колба, пробірки, дистильована вода, повітряний холодильник, виготовлені учнями свічки.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань
Форма проведення: «Науково-практична конференція», робота в групах.
Структура уроку
І.Орг. етап
ІІ. Перевірка Д/з
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
ІV.«Узагальнення та систематизація знань»
«Науково-практична конференція»
V. Підбиття підсумків
VI. Домашнє завдання
Хід уроку
Вчитель: Ми вивчили клас органічні речовини «Складні ефіри» до якого належать жири, виконуючи ряд важливих функцій в організмі. Живий організм – природна лабораторія, у якій проходять найскладніші хімічні перетворення. Одночасно безперервно в організмах відбуваються процеси дисиміляції. Тобто розчеплення поживних речовин з виділенням енергії та процес асиміляції або відновлення та утворення складних органічних речовин, клітин, тканин, органів. Це процеси обміну речовин, який вкладається із обміну білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів, водного обміну. Сьогодні ми зупинимося на значенні жиру в обмінних процесах живого організму.
Метою нашого уроку є систематизація та розширення знань з цієї теми, взаємозв’язки між загальноосвітніми та спец предметами.
Кожен знає, що жир грає важливу роль у життєдіяльності організмів. Яку? Ви повинні чітко усвідомити в кінці уроку. Що ви повинні знати та виконувати, щоб жир був дійсно корисним?
Мотивація навчальної діяльності:
Вчитель:
Наш урок ми проведемо у формі науково-практичної конференції. Група розділилася заздалегідь на 5 команд: історики, хіміки, біологи, фізіологи т а кулінари. Кожна група отримала домашнє завдання т а презентує свої виступи за даною темою з точки зору свого предмету. Учні задають питання
відповіді на які їм хотілося б почути на уроці.
Узагальнення та систематизація знань:
Вчитель:
Ні один захід у теперішній час не проходить без журналістів. На нашій конференції бере присутній кореспондент. Ми ведемо репортаж із зали, де проходить конференція, на якій розглядається тема, яка в наш час цікавить людей різного віку: «Значення жиру у життєдіяльності організмів». З однієї точки зору жир являється основним джерелом енергії, з іншої спричиняє такі захворювання як атеросклероз, ожиріння. Тож корисний чи шкідливий жир. Про це ми попросимо розповісти учасників конференції. Насамперед хотілося б знати хто та як давно добув жир та що про нього знали наші пращури?
– Презентація істориків:
- рецепт виготовлення жирів;
- гідроліз жирів та мило.
Кореспондент: Отже, ми виявили, що жири – суміш складних ефірів, утворених гліцерином та вищими карбоновими кислотами. Жири добувають із природних джерел, їх синтез економічно невигідний.
За якими критеріями класифікують жири. Їх поширеність у природі. Це питання адресуємо хімікам
– Презентація хіміків:
- класифікація та властивості жирів;
- хімічні властивості жирів.
Кореспондент: Жири входять до складу усіх харчових речовин, тварин. В організмі вони виконують багато важливих функцій. Яких, розповідають біологи.
– Презентація біологів:
Функції ліпідів.
Шлях жиру по організму.
Кореспондент: Надлишок жиру в організмі погіршує процес освоєння білків, Ca, Mg, підвищує потребу у вітамінах. З іншого боку нестача жиру веде до знесилення організму.
Які оптимальні норми вживання?
– Презентація фізіологів:
- добові норми вживання жирів для людей різного віку.
– Презентація кулінарів:
- теплова обробка продуктів;
- жири у кондитерській промисловості.
Вчитель: Дякує групи за підготовану інформацію та пропонує звернути увагу на використання жиру в інших областях – для виготовлення мила з нехарчової сировини.
Підбиття підсумків
При наявності часу проводиться демонстрація виготовлених учнями різнокольорових свічок.
Домашне завдання.
Підготувати доповіді за темами: « Фізіологічне значення жирів», «Жири у кулінарії» .