Автор уроку пропонує організувати засвоєння знань про округлення десяткових дробів у вигляді уроку-кейсу. Округлювати числа доводиться чи не кожному з нас у різних життєвих ситуаціях. Деякі з них розглядаються на цьому уроці.
Урок математики у 5-му класі
Алла МОРОЗОВА, вчитель математики Смілянської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 12, Черкаська обл.
Автор статті пропонує організувати засвоєння знань про округлення десяткових дробів у вигляді уроку-кейсу. Округлювати числа доводиться чи не кожному з нас у різних життєвих ситуаціях. Деякі з них розглядаються на цьому уроці.
Тема уроку. Округлення десяткових дробів. Розв’язування завдань з життєвим навантаженням.
Мета уроку:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Ключові компетентності, які формуються на уроці
Ціннісно-смислові: - формулювати свої ціннісні орієнтири по відношенню до навчального предмету та сфери діяльності, володіти способами самовизначення в ситуації вибору на основі власних позицій;
Навчально-пізнавальні:
– розповідати усно чи письмово про результати свого дослідження з
використанням мультимедійних засобів.
Соціокультурні:
Комунікативні:
Інформаційні:
Здоров’язберігаючі:
Тип уроку. Урок когнітивного типу; урок постановки проблем і їх рішень
(за Case - технологією з використанням методів аналізу – методу ситуативного аналізу (Case-study) )
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютери, кейси учнів, висловлювання видатних людей про цінність знань для життя, кольорові смайлики.
Тривалість: 1 академічна година
Математику слід вивчати
у школі ще й з тією метою,
щоб одержані тут знання
були достатні для
звичайних потреб у житті.
(М.Лобачевський)
І. Організаційний етап.
Слова вчителя:
Математика – наука точна і серйозна,
І прожити нам без неї навіть дня не можна,
Щось купити в магазині, гроші полічити,
Треба вміти додавати, множити, ділити,
Більше й менше визначати, креслити, лічити.
То ж вивчайте цю науку старанно, серйозно.
І тоді усі завдання розв’язати просто.
ІІ. Мотиваційний етап
Ви зрозуміли, про що йде мова? Так, про математику. Але на початку нашої роботи я хочу запитати вас, чи ставили ви перед собою коли-небудь такі питання? Для чого я вчу математику? Чи потрібна нам математика у житті?
Запитання до класу
1) Скільки людей живе в Україні?
2) Скільки кубічних метрів містить Чорне море?
3) Скільки волосинок росте на голові людини?
4) Скільки тон снігу випало торішньої зими?
(Зрозуміло, що більшість учнів не зможе точно відповісти на запитання.)
(Вчитель наголошує, що за певних причин точних відповідей знайти неможливо, тому замість них беруть інші значення, близькі до шуканих, які є круглими і на прикладі досить часто ми маємо справу саме з наближеними значеннями величин.)
Згідно з даними перепису 2001 року населення України становило 48 200 000 осіб. Зазначене число є наближеним числом, що обумовлено щоденною зміною кількості населення країни. Наближеними числами ми користуємося часто.
Наприклад, кажемо, що від школи до автобусної зупинки близько 300 м, на футбольному матчі було близько 25 000 глядачів тощо. Нехай твій однокласник запитав тебе про те, чи далеко ти живеш від школи. Поміркувавши, ти відповів, що від твого будинку до школи близько 200 м. Припустимо, що відповідь на це питання тебе зацікавила, й, узявши метровий землемір, ти знайшов, що відстань від твого будинку до школи 217 м. Отже, у своїй відповіді ти замінив число 217 числом 200, або округлив число 217 до сотень, замінивши цифру десятків і цифру одиниць нулями, а цифру сотень залишив незмінною.
Наша мета — встановити правило округлення.
Девіз уроку: ,,Вчимося не для
школи, а для життя!’’
Завдання в підгрупах: Завдання в контрольно - вимірювальних матеріалах перевіряє вміння учнів застосовувати отримані знання на практиці, пов'язані з темою нашого уроку. У завданні потрібно щось порахувати, що буває нам життєво необхідно. Наприклад, скільки хвилин тривала розмова по стільниковому телефону або скільки треба сплатити за минулий місяць за електроенергію, або розрахувати найбільшу кількість квітів, які можна купити в подарунок улюбленій вчительці і т.д. Як ви думаєте, які правила крім математичного округлення необхідно застосовувати випускникам, щоб успішно впоратися із завданням? Для вирішення проблеми підготовлений кейс, в якому запропоновані вирізки з газет, завдання з тестів ЗНО: рецепт лікаря, кулінарний рецепт з консервації огірків, інструкція рятувальних робіт на туристичному теплоході, реклама знижки і ціни на товар в магазині. Учні повинні ознайомитися із запропонованою інформацією і, спираючись на неї, знайти рішення практичних завдань, відійти від умов математичного округлення, розглянути деякі види округлення чисел, крім математичного, і обгрунтувати свій вибір.
За кілька днів навчання озвучується тема заняття «Наближені обчислення чисел. Округлення чисел ». Також проговорюється про те, що заняття буде проводитися в режимі кейс-методу.
Сам кейс надається учням безпосередньо на занятті. Учитель пропонує звернути увагу на наступні моменти:
Правило математичного округлення чисел;
Метод "прикидки" стосовно до досліджуваної теми;
Використання округлення до більшого, меншого.
ІІІ. Режим роботи над кейсом
1.Організаційна частина. Видача кейса.
2.Індівідуальна самостійна робота учнів з кейсом.
Отримання додаткової інформації.
3.Розв’язування завдань, запропонованих в кейсі.
4. Обговорення в групах результату вирішення завдань (колективна робота учнів).
5. Порівняння рішень по кожному завданню отриманих в підгрупах.
6.Висунення ідеї, правила за рішенням даних завдань.
7. Формулювання гіпотези про округлення до більшого числа або меншому в залежності від умови задачі.
8. Презентація отриманого висновку, правила у вигляді схеми, кластера і т.д.
9.Підведення підсумків викладачем.
ІV. Зміст кейса 1:
Розглянемо числа: 1,2; 1,5; 1,9 — вони мають цілу частину — 1, отже, лежать між сусідніми натуральними числами 1 і 2. Але 1,2 ближче до 1, а 1,9 — до 2. Тому можна сказати, що 1,2 = 1 (приблизно дорівнює 1), а 1,9 = 2. Серед інших десяткових дробів з однією цифрою після коми і цілою частиною 1 є ще кілька чисел, що лежать ближче до 1 (це 1,1; 1,3; 1,4), і кілька чисел, що лежать ближче до 2 (до 1,6; 1,7; 1,8), тому 1,1 = 1; 1,3 = 1; 1,4 = 1, але 1,6 = 2; 1,7 = 2; 1,8 = 2 при цьому можна помітити, що в отриманих числах цифри, що йшли після коми, відсутні, а остання цифра, що залишилась, є цифрою розряду одиниць, і вона співпадає з цифрою розряду одиниць, що були в даному числі, якщо за нею йшли цифри 1; 2; 2; 4, і ця остання цифра збільшилась на 1 у випадку, коли за нею йшли цифри 6, 7, 8, 9.
Цю операцію називають округленням десяткових дробів до < розряду > одиниць і правило, що описує розв'язування подібних задач, можна сформулювати так:
Записи можна робити так:
Приклад 1. Округлити: 1) до одиниць; 2) до сотих; 3) до тисячних число 53,6171.
1) 53,6171 54; 2) 53,6171 53,62; 3) 53,6171 53,617.
Зауважимо, що під час округлення натуральних чисел правило дещо зміниться, а саме: замість цифр, що стоять у натуральному числі після даного розряду, до якого округляють, пишуть нулі.
Приклад 2. Округлити число 9762:
1) до десятків; 2) до сотень; 3) до тисяч.
1) 9762 9760; 2) 9762 9800; 3) 9762 10000.
Кейс 2
Завдання для групи 1.
Для приготування маринованих огірків на 1 л води потрібно 12г лимонної кислоти. Господиня готує дві трилітрові банки маринаду. У магазині продаються пачки лимонної кислоти по 10г. Яке найменше число пачок досить купити господині для приготування маринаду?
Завдання для групи 2.
Хворому прописано курс ліків, які потрібно пити по 0,5 г три рази на день, протягом трьох днів. В одній упаковці міститься по 10 таблеток по 0,5 г. Яку найменшу кількість упаковок вистачить на весь курс?
Завдання для групи 3.
Теплохід розрахований на 750 пасажирів і 25 членів команди. Кожна рятувальна шлюпка може вмістити 70 осіб. Яке найменше число шлюпок повинно бути на теплоході, щоб в разі необхідності в них можна було розмістити всіх пасажирів і всіх членів команди?
Завдання для групи 4.
Щоб запросити гостей, Мальвіна попросила Буратіно купити в магазині 2 хлібини за ціною 3,15 грн., 1,350 кг ковбаси по 37,60 грн., 2 пакета молока по 7,80грн., 0,450кг цукерок по 29,60грн. і 2 морозива по 3,35грн. Чи вистачить Буратіно купюри 100 грн. для цієї покупки, якщо – ні, то скільки ще треба грошей, якщо – так, то скільки повинен віддати йому продавець решти.
Презентація результатів роботи груп
Група 1
Учень. Наша команда працювала з кейсом 2, ми виконували завдання 1.
Ми міркували так:
На 1 л води потрібно 12 г. лимонної кислоти, тоді для двох трилітрових банок, тобто для 6 л потрібно: 12×6=72 г.
72≈80, 80:10=8 п. Отже 8пачок досить купити господині для приготування маринаду.
Відповідь: 8 пачок.
Група 2
Учень. Наша команда працювала з кейсом 2, ми виконували завдання 2.
Ми міркували так:
Ліків, які потрібно пити по 0,5 г три рази на день, на день виходить:
0,5×3=1,5г. А на три дні: 1,5×3=4,5г. Якщо в одній упаковці міститься по 10 таблеток по 0,5 г., то в ній: 10×0,5=5г. Так, як 4,5≈5, то 1 упаковки вистачить на весь курс.
Відповідь: 1 упаковка.
Група 3
Учень. Наша команда працювала з кейсом 2, ми виконували завдання 3.
Ми міркували так:
Теплохід розрахований на 750 пасажирів і 25 членів команди, тобто
750+25 =775 (п.) Кожна рятувальна шлюпка може вмістити 70 осіб, тобто
775:70=11,07. Методом "прикидки" ми пришли до висновку, що 12 шлюпок повинно бути на теплоході.
Відповідь: 12 шлюпок.
Група 4
Учень. Наша команда працювала з кейсом 2, ми виконували завдання 4.
Ми міркували так:
Відповідь: Використовуючи округлення до більшого, ми прийшли до висновку, що Буратіно вистачить грошей для цієї покупки, а продавець дасть йому решту 7,32 грн.
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти, треба трохи відпочити:
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись;
Руки в боки, руки вгору,
Руки вище підніміть, а тепер їх відпустіть.
Плесніть в руки кілька раз: до роботи, все гаразд.
V. Закріплення теми.
Відповідь: Так, помилився 6,4≈6
3,654 |
|
8,34 |
1,35 |
? |
4,7 |
Відповідь: Від 1 до 5
Відповідь: 10,75≈11м
Відповідь: Ні
Завдання.
Округліть число 12,148 до сотих
12, 148 12, 15
Записуємо результат в группах:
Відповідь: 9,5.
3,5 < < 4,1; 3,7 < < 4,78; 3,6 < < 4,056.
Відповідь: 4.
V. Підбиття підсумків уроку.
1. Гра «Знайди мене».
Округли до сотих та знайди правильну відповідь:
Відповідь: УКРАЇНА.
2. Підраховується кількість набраних балів, визначається команда – переможець, команди нагороджуються грамотами та призами.
Прийом «Рефлексія»
Чим сьогодні займалися на уроці?
Чи сподобалася форма проведення уроку?
Що повторили за урок?
VІ. Домашнє завдання
Випадок у магазині. Ви купили в магазині 2 хліба за ціною 3,15 грн, 1,350 кг ковбаси по 37,60 грн, 2 пакета молока по 7,80 грн, 0,450 кг цукерок по 29,60 грн і 2 морозива по 3,35 грн. Чи вистачить вам купюри 100 грн для цієї покупки, якщо – ні, то скільки ще треба грошей, якщо – так, то скільки повинен віддати вам продавець решти.
Відповідь: вистачить купюри 100 грн для цієї покупки, решта 0,48 грн.
Приготування для гостей. Катя вирішила приготувати для своїх 7 подруг желе. 1 пакетик розраховано на 0,4 л, а склянки для желе по 0,25л. Скільки пакетиків желе 3 різних видів необхідно купити, якщо Катя бажає пригостити кожну подругу і себе також кожним видом желе?
В: 15 пакетиків
Додаток 1
Зміст кейса 1:
Розглянемо числа: 1,2; 1,5; 1,9 — вони мають цілу частину — 1, отже, лежать між сусідніми натуральними числами 1 і 2. Але 1,2 ближче до 1, а 1,9 — до 2. Тому можна сказати, що 1,2 = 1 (приблизно дорівнює 1), а 1,9 = 2. Серед інших десяткових дробів з однією цифрою після коми і цілою частиною 1 є ще кілька чисел, що лежать ближче до 1 (це 1,1; 1,3; 1,4), і кілька чисел, що лежать ближче до 2 (до 1,6; 1,7; 1,8), тому 1,1 = 1; 1,3 = 1; 1,4 = 1, але 1,6 = 2; 1,7 = 2; 1,8 = 2 при цьому можна помітити, що в отриманих числах цифри, що йшли після коми, відсутні, а остання цифра, що залишилась, є цифрою розряду одиниць, і вона співпадає з цифрою розряду одиниць, що були в даному числі, якщо за нею йшли цифри 1; 2; 2; 4, і ця остання цифра збільшилась на 1 у випадку, коли за нею йшли цифри 6, 7, 8, 9.
Цю операцію називають округленням десяткових дробів до < розряду > одиниць і правило, що описує розв'язування подібних задач, можна сформулювати так:
Записи можна робити так:
Приклад 1. Округлити: 1) до одиниць; 2) до сотих; 3) до тисячних число 53,6171.
1) 53,6171 54; 2) 53,6171 53,62; 3) 53,6171 53,617.
Зауважимо, що під час округлення натуральних чисел правило дещо зміниться, а саме: замість цифр, що стоять у натуральному числі після даного розряду, до якого округляють, пишуть нулі.
Приклад 2. Округлити число 9762:
1) до десятків; 2) до сотень; 3) до тисяч.
1) 9762 9760; 2) 9762 9800; 3) 9762 10000.
Додаток 2
Кейс 2
Завдання для групи 1.
Для приготування маринованих огірків на 1 л води потрібно 12г лимонної кислоти. Господиня готує дві трилітрові банки маринаду. У магазині продаються пачки лимонної кислоти по 10г. Яке найменше число пачок досить купити господині для приготування маринаду?
Завдання для групи 2.
Хворому прописано курс ліків, які потрібно пити по 0,5 г три рази на день, протягом трьох днів. В одній упаковці міститься по 10 таблеток по 0,5 г. Яку найменшу кількість упаковок вистачить на весь курс?
Завдання для групи 3.
Теплохід розрахований на 750 пасажирів і 25 членів команди. Кожна рятувальна шлюпка може вмістити 70 осіб. Яке найменше число шлюпок повинно бути на теплоході, щоб в разі необхідності в них можна було розмістити всіх пасажирів і всіх членів команди?
Завдання для групи 4.
Щоб запросити гостей, Мальвіна попросила Буратіно купити в магазині 2 хлібини за ціною 3,15 грн., 1,350 кг ковбаси по 37,60 грн., 2 пакета молока по 7,80 грн., 0,450 кг цукерок по 29,60 грн. і 2 морозива по 3,35 грн. Чи вистачить Буратіно купюри 100 грн. для цієї покупки, якщо – ні, то скільки ще треба грошей, якщо – так, то скільки повинен віддати йому продавець решти.
Додаток 3
3,654 |
|
8,34 |
1,35 |
? |
4,7 |
Завдання.
Округліть число 12,148 до сотих
Додаток 4
Записуємо результат в группах:
Додаток 5
3,5 < < 4,1; 3,7 < < 4,78; 3,6 < < 4,056.
Додаток 6
Гра «Знайди мене».
Округли до сотих та знайди правильну відповідь:
Література:
2. Бевз Г.П., Геометрія 11[Текст]: підруч./ Г.П.Бевз, В.Г.Бевз, Н.Г.Владімірова, В.М. Владіміров. – К.: «ГЕНЕЗА», 2011. – 335 с.
3. Лекция 11-12 кейс-метод, кейс технология [Електронний ресурс]/НФПК – Режим доступу: http://www.openclass.ru/node/284481.
4. Вказівки до підготовки завдань за кейс-методом [Електронний ресурс]/ ПЕДКАБІНЕТ блог для викладачів СТБО – Режим доступу:
https://pedkab.wordpress.com
5. Доклад по математике «Применение кейс-технологий на уроках математики» [Електронний ресурс]/ VIDEOUROKI – Режим доступу: http://videouroki.net/filecom.php?fileid=98697337
6. Case – технологии на уроках математики [Електронний ресурс]/ Фестиваль педагогических идей «Открытый урок» – Режим доступу: http://festival.1september.ru/articles/593299/
1