Урок-кейс “Яблуко”
Мета:
Тип уроку: урок-дослідження
Обладнання : презентація «Яблуко», інтелект-карта «Яблуко»,обладнання для дослідження яблука, яблука різних сортів, страви з яблука.
Інтеграція: математика, ЯДС, українська мова, літературне читання,фізична культура.
I.Вступна частина.
1.Оголошення теми уроку.
-Сьогоднішній ми проведемо кейс-урок, на якому будемо досліджувати яблуко.
З яблуні починається історія людства. Адже за Біблією саме яблуня була тим райським Деревом Пізнання добра і зла. А "заборонений плід" – яблуко, Єва і Адам скуштували в Едемському саду.
Кругла форма яблука давала людям уявлення про Землю.
Батьківщиною яблук вчені вважають Казахстан. Саме в Казахстані високо в горах росли дикі яблуні. Плоди на них були маленькі та кислі.
А розповсюджували яблука ведмеді, що жили в цій місцевості і дуже любили ласувати лісовими яблуками, при чому обирали для себе найбільші і найсмачніші.
І сьогодні вірять, що найкраща ябуня та, на котру ведмідь поставив свою позначку. Улюблене дерево він дряпає кігтями. Саме такі дерева відшукували дикі кабани, стежачи за ведмедем і підбираючи натрушені ним плоди.
Назва найбільшого міста Казахстану Алмати в перекладі означає «батько яблук».І саме там встановлено пам’ятник яблуку.
А чи знаєте ви ,що у звичайних яблук є свято. 21 жовтня відзначають Всесвітній день яблук. У нас на Україні,5 жовтня Яблучний спас. Чи справді яблуко таке важливе, що навіть свято у нього є? Спробуємо сьогодні розібратися . Перед вами інтелект -карта «Яблуко». І, як ви бачите, яблуко можна дослідити з різних сторін. Ось ми сьогодні це зробимо.
II.Основна частина.
1.Дослідження яблука
-Закрийте очі. Я беру яблуко. Чи можете ви із закритими очима сказати, яке саме у мене яблуко?
А тепер відкрийте очі і скажіть , яке ви бачите яблуко?(Червоне, кругле, маленьке, красиве)
А тепер візьміть у руки, доторкніться. Яке ще яблуко?(Гладеньке, холодне, тверде)
Що ще треба зробити, щоб дізнатися, яке яблуко? Правильно, скуштувати.(Смачне, кисле, солодке, соковите)
Тепер понюхайте ,яке яблуко на запах?(Духмяне, запашне)
А чи можна почути яблуко?(Коли падають).
(Існує легенда про те, що Ісаак Ньютон(відомий вчений, фізик) відкрив закон всесвітнього тяжіння, нібито, завдяки яблуку. За однією версією легенди, яблуко нібито впало на голову Ньютону і в нього настало "прозріння", а за іншою – яблуко просто впало поряд зі вченим, коли він сидів під деревом. )
Отже, за допомогою органів чуття ми дослідили яблуко.
2.Дослідження корисності яблук.
- Діти, а як ви думаєте, чому людям подобаються яблука?
(Бо вони смачні, але головне корисні)
- Яблука не тільки смачні, але й дуже корисні. У них утримуються вітаміни, які корисні для нашого організму.
Вітамін С ефективний при інфекційних захворюваннях.
В5 покращує стан нігтів і волосся.
В12 сприяє міцному сну.
РР нормалізує роботу органів травлення.
У допомагає краще працювати серцю.
-Тепер уявіть, що зустрілося яблуко і смачна, запашна ,свіжа булочка. І засперечалися, хто з них корисніший. Як ви думаєте, хто переміг?
Подивимося мультфільм «Головне-що всередині»
3.Яблуко в літературі
Вірші
1 кл.
Яблучко над головою,
Золоте, наливне!
Ти в росі купалося,
Сонцем утиралось!
Яків яблука трусив,
Яків яблука носив,
А бабусенька Явдоха
Яблук всім дала потроху.
щедро яблуню хвалили,
Що на всіх вона вродила.
2 кл.
Медом яблуко налите
Зачепилось на гіллі,
По садочку ходить літо
У солом'янім брилі.
Літо яблука зриває
І підносить дітлахам.
Гарну пісеньку співає:
– Цьому дам і тому дам...
А маленькому — найбільш,
Подарую цілий ківш,
Покуштуйте, любі діти,
Подаруночки від літа.
В. Крищенко
3 кл.
Яблунька
Ранньою весною
В нашому садочку
Я сама садила
Яблуньку струнку.
І шумить листвою –
Вже така, як я! –
Від усіх найкраща
Яблунька моя.
Г.Бойко
Яблук повні в нас корзини –
Ми збираєм вітаміни,
Яблучний пиріг печемо,
Всіх до себе в гості звемо.
4 кл.
Усміхнулись яблуні,
Дощиком закраплені,
Стрепенули вітами,
В сонці обігрітими.
І я чув, як тріскались
Яблуневі брості,
Цвітом зазиваючи
Ранніх бджіл у гості.
Загадки
Запашні, рум’яні,
Є солодкі, є пряні,
Є кислі, є терпкі,
Є м’які, є міцні.
Є свіжі, сушені …
Саме з кулачок,
Червоний бочок,
Помацати – гладенько,
Відкусиш – солоденьке.
Мов маленький м’ячик,
Висить, а не скаче,
Рум’яне, гладеньке,
На смак солоденьке.
Прислів’я про яблука.
Складіть з розсипаних слів прислів’я
Хто яблуко в день з’їдає, у лікаря не буває.
- Чому не буває у лікаря?
(Не з’їси, не виростиш, яблуко, яблуню)
Не виростиш яблуню, не з’їси яблука.
- Що хотів сказати народ цим прислів’ям?
(Сусідні, яблуко, гниле, псує).
Гниле яблуко сусідні псує.
- Як ви розумієте це прислів’я?
(Рум’яне яблучко саме себе хвалить. Буде бджола на квітці-буде і яблуко на столі.)
Фразеологізми
- Влучити в яблучко –
- Яблуку ніде впасти –
- Яблуко від яблуні недалеко падає –
- Довідка: влучно сказати, людно, схожий на батьків.
Літературні твори
Згадай назви літературних творів, в яких згадується яблуко. («Білосніжка», «Гуси-лебеді», «Хаврошенька», «Срібне блюдечко та наливне яблучко», «Про молодильні яблука та живу воду», « Іван – царевич».
Фізкультхвилинка.
Щоб нам яблучка зірвати,
То потрібно пострибати.
А вони на землю впали,
В руки щось нам не попали.
Тепер треба присідати
І ті яблука збирати.
Яблуко в мистецтві
Яблука надихали не тільки поетів. Але й художників. Дуже багато художників присвятили свої роботи яблукам.
- Серед них талановита українська художниця К.Білокур. Подивіться, з якою любов’ю зображує художниця ці фрукти. Розгляньте картину «Богданівські яблука»
Як ви думаєте чому картина має таку назву? (Бо сама художниця народилася в селі Богданівка, зараз Яготинський район, Київської області.
- У світі є пам’ ятники, скульптури з яблуком. У нас, в м. Дніпро є пам’ятник. Дівчинка дає солдату яблуко, як символ вдячності.
- Існують також пісні про яблука(слухання)
Яблуко в науці
(Слайди з презентації)
Гра «Вірю-не вірю»
Яблуко в бізнесі
Яблуко в математиці
Яблуко в українській мові
Яблуко на різних мовах
Цікаві факти
ІІІ Експерименти з яблуком
Дослід №1
Чи тонуть яблука у воді?
Діти занурюють яблука у воду і спостерігають, що вони не тонуть.
Отримують знання, що яблука легші за воду, тому що на чверть складаються з повітря, м'якоть доволі пориста і в середині яблука є пустоти, які виконують роль поплавка.
Дослід №2
Перед вами розрізані яблука. (Демонстрація яблук)
- Візьміть той шматочок, який вас найбільше приваблює.
- Яке яблуко вам менше подобається? Чому?(Нам не подобається, коли яблуко темніє.)
- Чому?(Воно не виглядає таким смачним)
- Як ви думаєте, чи можна врятувати яблуко від потемніння? (відповіді дітей)
На партах в учнів лежать половинки яблук, скибочки лимона і залізні пластинки, пофарбовані з одного боку.
Учні змащують одну половинку яблука лимонним соком і спостерігають за тим, що вона з часом не темнішає на відміну від іншою. Порівнюють зі сторонами залізних пластин.
Вчитель дітей підводить до висновку, що залізо іржавіє під впливом повітря, то му його потрібно фарбувати. Яблуко, не оброблене лимонним соком, тобто без доступу повітря, також не потемнішало на відміну від іншої половинки .
Отже, приходимо до висновку, що в яблуках міститься залізо, яке необхідне для нашого організму. Нестача заліза призводить до анемії у людей.
Висновок! В яблуках міститься залізо, тому вони корисні для нашого організму.
Яблуко в кулінарії
- Що я тримаю в руках? (Яблучний сік чи узвар). Звідки його беруть? Отже, з яблук можна вичавити сік або зварити узвар
- Вдома ви запитали матусю або бабусю, які страви з яблук готують вони? Давайте прочитаємо. Подивіться, скільки страв можна приготувати з яблука!
IV Узагальнення вивченого.
Три яблука, які змінили світ.
З яблуні починається історія людства адже за Біблією саме вона була тим райським Деревом Пізнання добра і зла.
Вважається, що Ньютон прийшов до закону всесвітнього тяжіння звернувши увагу на яблуко, що впало з гілки і вперше задумався над тим, чому предмети падають вниз.
Існує кілька версій чому Стів Джобс назвав свою компанію Apple ("Яблуко") .
Ці історії лише невеличка частинка того, що ми знаємо про яблука. Під час гри будемо шукати яблука в літературі, історії, мистецтві.