Урок "Київська Русь за князювання Володимира Мономаха та Мстислава Великого

Про матеріал
Після цього уроку учні зможуть: називати дати правління Володимира Мономаха та його сина Мстислава; оцінювати Володимира Мономаха як особистість і державного діяча; доводити, що за правління Володимира Мономаха Київська Русь зазнала періоду піднесення; удосконалити навички роботи з джерелами інформації
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 клас історія України

 

 

Тема уроку:

Київська Русь за князювання

Володимира Мономаха та Мстислава Великого

 

 

 

Снігурівська ЗОШ I-III ступенів №1

                   Нартова Світлана Миколаївна
Урок 15  Тема уроку. Київська Русь за князювання Володимира Мономаха та Мстислава Великого

Мета: Ознайомити учнів з політичною особистістю – князем Володимиром Мономахом; визначити особливості зовнішньої і внутрішньої політики за часів князювання В.Мономаха та його сина Мстислава; сприяти формуванню навичок самостійної роботи та критичного мислення учнів; розвивати вміння працювати з текстом; використовувати різноманітні історичні джерела; готувати попереджувальні повідомлення, висловлювати власну думку; виховувати в учнів патріотичні почуття, гордість за українських велетів духу і слави (зокрема В.Мономаха та Мстислава Володимировича), усвідомлення актуальності заповітів Мономаха дітям у сучасному житті; переконаність, що найважливіші державні питання найдоречніше вирішувати мирно, за станом переговорів.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: називати дати правління Володимира Мономаха та його сина Мстислава; оцінювати Володимира Мономаха як особистість і державного діяча; доводити, що за правління Володимира Мономаха Київська Русь зазнала періоду піднесення; удосконалити навички роботи з джерелами інформації, аналізувати матеріал, робити висновки й узагальнення.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу з елементами інтераетивного навчання

Епіграф: …благовірний князь, христолюбивий великий князь всеї Русі Володимир Мономах, що просвітив Руськую землю, наче сонце, промені пускаючи, і слава його розійшлася по всіх землях.  Літопис Руський

Проблемне питання уроку: Чому часи правління В.Мономаха прирівнюють до правління Я.Мудрого? Що було спільного в їх діяльності?

            Обладнання: документ «Повчання дітям», карта, атласи, підручник, документи про князів В.Мономаха та Мстислава Великого №1 і №2 ст.91 та слово про князів №3 ст.9 (підручник), портрети «В.Мономах» (на дошці), презентація уроку з показом на мультимедійній дошці.

Нові поняття: феодальна роздробленість, феодальна монархія, тріумвірат

Хід уроку

І. Організаційна частина уроку На сьогоднішньому уроці ми з вами з'ясуємо, що сталося з Київською Руссю після смерті Я.Мудрого,  за яких обставин Володимиру Мономаху вдалося прийти до влади в Київській Русі, схарактеризуємо його зовнішню та внутрішню політику Мономаха та його сина Мстислава, проаналізуєм літописні джерела, зокрема «Повчання Мономаха дітям»,та визначимо причини роздробленості Київської Русі;

         Ми щиро вітаєм на нашому уроці гостей з далеких земель, які завітали на наш урок – це літописці сучасності , видатні люди – вчителі історії, які будуть уважно слідкувати за нашим уроком і допомагати нам відтворювати історичні події минулого.                                       

 Хто відтворив історію К.Р.?(Нестор)

Літописець Нестор в «Повісті минулих літ» записав : «…пам’ятайте:  А куди підете і де станете, — напоїте, нагодуйте краще стороннього; а ще більше вшануйте гостя, звідки він до вас не прийде, — чи простий, чи знатний, чи посол, — якщо не можете дарунком, то їжею і питвом. Вони-бо, мимо ходячи, прославлять чоловіка по всіх землях — або добрим, або лихим».

Тож, щоб про нас говорили тільки хороше, закликаю вас до співпраці і активності на уроці.

І. Актуалізація опорних знань —

Розминка з теми Київська Русь в IХ- ХI ст.

Князь – що зробив для держави

В 1054 р. Я.Мудрий помирає, для К.Р. настають складні часи…

ІІ. Вивчення нового матеріалу

 План

1.Початок політичної роздробленості К.Р.

2. В.Мономах

3.Мстислав Володимирович

Які, зясуємо, використовуючи підручник

Завдання:

Робота в групах: кожній групі(3) знайти відповідь на свої питання

1)  Дайте визначення поняття «міжусобні війни».

2)   Хто такі половці?

3)  Назвіть причини розгортання міжусобиць у Київській Русі
після смерті Ярослава Мудрого.

4)   Назвіть князів, які управляли державою в другій поло­
вині XI — на початку XII ст.

5)  Що таке «Союз трьох Ярославичів»? Із якою метою він був
укладений?

6)   Що таке «Правда Ярославичів»?

7)   Що вам відомо про події 1068 р. в Києві?

8)   Яка подія відбулася в 1097 р.? Що вам про неї відомо?

9)  Які рішення були прийняті на з'їзді князів у Любечі?

Робота з картою (Любецький з’ізд, повстання киян, половці, р.Альта)

 : Про В.Мономаха

 «Він був гарним обличчям, очі в нього були великі. Волосся рудувате й кучеряве, лоб високий, борода широка. На зріст він був не дуже високий, але міцний тілом і дуже сильний», історик Михайло Грушевський

Розгляньте портрет В.Мономаха , доповніть характеристику князя.

 Внутрішня та зовнішня політика Володимира Мономаха

Повідомлення дітей , текстова таблиця (див.підручник)

Розповідь учителя.

     Ще будучи переяславським князем, Володимир Мономах виступав із закликами про єднання руських князів та за припинення міжусобних війн. Також він уславився походами проти половців, завдавши їм низку нищівних поразок. Усього Мономах здійснив 83 великі походи, узявши в полон 300 половецьких ханів. Один із великих походів відбувся в 1103 р., під час якого половці не витримали натиску руських князів і кинулися тікати з поля бою. Ще успішнішим був похід 1111 р., коли руські війська, підійшовши аж до Сіверського Дінця, захопили багато половецьких міст. Володимир Мономах відіграв неабияку роль і в укріпленні кордонів Київської Русі та спорудженні оборонних укріплень на півдні по річках Сула, Рось та Дніпро. Таким чином, Володимир Мономах був не тільки організатором, а й активним учасником боротьби з половцями, чим здобув неабияку славу і популярність серед населення Київської Русі. Недарма київське віче в 1113 р. запросило його на київський престол. 

          Робота з історичним джерелом.

 Учні знайомляться з уривком із літопису, після чого дають відповіді на запитання до нього.

Із «Літопису Руського» про прихід Володимира Мономаха до влади А представився благовірний князь Михайло, званий Святополком... А назавтра в сімнадцятий день кияни вчинили раду... послали до Володимира, говорячи: «Піди, княже, на стіл отчий і дідній». Це почувши, Володимир вельми тужив, але не пішов, горюючи за братом. Кияни тим часом розграбували дім Путяти, тисяцького, і пішли на жидів, і розграбували їх. І послали знову кияни до Володимира, говорячи: «Піди, княже, до Києва. Бо якщо ти не підеш, то знай, що багато зла підніметься... І будеш ти одвіт мати, княже, якщо ото монастирі розграбують». Отож, це почувши, Володимир пішов у Київ.

Запитання. 1)  Які події розгорталися в Києві в 1113 р.? 2)  Чому кияни вирішили звернутися по допомогу до Володимира Мономаха? 3) Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?

Робота зі схемою : Діяльність Володимира Мономаха   (Наступним завдання вашим буде робота з даною схемою яку ми заповнюємо в процесі розгляду )

 (Відео про Мономаха)

Розповідь учителя. Надії киян справдилися: Володимир князював розумно, розважливо,  справедливо.   Він  знову зосередив у своїх руках усі українські землі,  крім Галичини,  оскільки там уже самостійно князювали галицькі князі.  Він завдав остаточної поразки половцям, тому кочовики   більше не турбували Русь, і можна було зосередитися на внутрішніх державних справах. Правління Мономаха стало часом розквіту Київської Русі. Він знову відродив владу великого князя київського, відновив порядок у Києві, підніс його престиж як столиці Київської Русі. Силою свого авторитету він зміг завоювати підтримку бояр та багатих купців.

Робота з джерелом

          На нараді в селі Берестовому, участь у якій брали, крім дружини Мономаха, високі військові чини з Києва, Білгорода, Переяслава, а також представники чернігівського князя, було схвалено «Устав», що являв собою доповнення до«Руської правди».Нові статті обмежували дії лихварів та землевласників,значно поліпшуючи становище міщан і селян.

«Устав» заохочував також купців. Передбачалися, приміром, пільги тим із них, хто втратив майно під час війни чи пожежі.Також не забував про бідних, дослуховувався до їхніх скарг, закріпив у своєму кодексі їхні права і цим ще більше заслужив поваги серед простих людей. Він любив правду і судив сам у своєму дворі. Його суд завжди приймав справедливі рішення.

 Володимир Мономах дбав про піднесення міжнародного авторитету Київської Русі. Із цією метою він одружився з донькою англійського короля, а його син Мстислав узяв за дружину дочку шведського короля

                              (Перегляд відео про Мономаха)

Правління Володимира Мономаха (1113—1125):

Робота в группах )

І Визначте із запропонованого переліку особливості внутрішньої політики Володимира Мономаха

ІІ Визначте із запропонованого переліку особливості зовнішньої політики Володимира Мономаха

         На основі розповіді вчителя і тексту підручника учні складають

таблицю «Внутрішня і зовнішня політика Володимира Мономаха».

Внутрішня політика

Зовнішня політика

1. Посилив владу київського князя.

2. Об’єднав у своїх руках три чверті території Київської держави: Київщину, Волинь, Турово-Пінську, Переяславську, Смоленську, Новгородську, Мінську землі та Поволжя.

3.Припинив міжусобну боротьбу.

4.Сприяв розвитку сільського господарства, ремесла, торгівлі

5. Будував нові міста, розбудовував старі.

6.Зменшив податки міщанам і повинності селянам, обмежив застосування рабської праці.

7.  Доповнив «Руську Правду» та «Правду Ярославичів» «Уставом Володимира Всеволодовича», закони якого сприяли економічному піднесенню держави.

8.  Був автором твору «Повчання дітям»

1.Зміцнив міжнародний авторитет і позиції Київської Русі.

2. Вів постійну боротьбу з половцями.

3.Здійснював шлюбну дипломатію:

• син Мстислав був одружений зі шведською принцесою;

• дочка Мономаха стала дружиною угорського короля;

•  син Юрій був одружений з дочко

ю половецького хана.

4.  Підтримував дружні відносини з Візантією, скандинавськими країнами 

та країнами Західної Європи

Тезисна характеристика, складена учнями, може мати такий вигляд

  об'єднав дві третини земель Київської Русі, що вже розпадалася на окремі князівства;

• завдав остаточної поразки половцям;

  відродив владу великого князя київського;

  відстояв престиж Києва як столиці Київської Русі;

  уніс доповнення до «Правди Ярославичів»;

  дбав про зв'язки Київської Русі з іншими державами;

  є автором «Повчання дітям».  

У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться. На війну вийшовши, не лінуйтеся, не покладайтеся на воєвод.

Лжі бережіться, і п'янства, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло.

А куди ви ходите в путь (за даниною) по своїх землях, — не дайте отрокам шкоди діяти ні своїм (людям), ні чужим, ні в селах, ні в хлібах, а то клясти вас начнуть.

А куди підете і де станете, — напоїте, нагодуйте краще стороннього; а ще більше вшануйте гостя, звідки він до вас не прийде, — чи простий, чи знатний, чи посол, — якщо не можете дарунком, то їжею і питвом. Вони-бо, мимо ходячи, прославлять чоловіка по всіх землях — або добрим, або лихим.

Випереджувальне завдання про шапку  (Відео про шапку Мономаха)

        Існує легенда про так звану «шапку Мономаха». Так називали царський вінець, який разом з іншими регаліями царської влади (хрест із животворящого дерева, золоті барми єгипетських царів, священний ланцюг аравійського золота) подарував Володимиру Мономаху візантійський імператор Константан Мономах. Цією шапкою вінчалися на престол усі наступні князі, а потім і царі Московської держави аж до Петра І.

 Відповідь на проблемне питання уроку:  Чому часи правління В.Мономаха прирівнюють до часів правління Я.Мудрого? Що спільного ?

(Обидва припинили усобиці, встановили одноосібну владу. Я.Мудрий створив звід законів, В.Мономах їх доповнив. В обох були сильні династичні зв’язки з правителями європейських держав. Час правління обох – час миру, внутрішніх гараздів і розквіту).

Вчитель: Володимир Мономах помер в 1125р. на 73-му році життя в зеніті своєї могутності й слави. Похований у церкві Св. Софії. Йому вдалося на деякий час відновити в повному обсязі державу Ярослава Мудрого і Володимира Великого. Протягом кількох століть він залишався недосягнутим ідеалом правителя, геніального полководця, який усунув внутрішні недоліки.

Уривок з Літопису Руського  « У РІК 6634 (1126 ) Преставився благовірний князь, христолюбивий великий князь всеї Русі Володимир Мономах, що просвітив Руськую землю, наче сонце, промені пускаючи, і слава його розійшлася по всіх землях   Смерть його означала завершення цілої епохи в історії Київської Русі. Через кілька років держава втратила цілісність, почався період політичної роздробленості.

2. Правління Мстислава Володимировича

 складання тезисної характеристики діяльності Мстислава Володимировича після перегляду Відео

Мстислав Володимирович

Після смерті Володимира престол зайняв його старший син Мстислав.

  •                 Діяльність Мстислава
  •                 Продовжує політику батька;
  •                 Боровся із князівськими чварами;
  •                 Успішні походи на половців;
  •                 Підтримка ремісничого виробництва і торгівлі;
  •                 Добрі стосунки з Візантією та європейськими державами.

(Перегляд відео про Мстислава)

Випереджувальне завдання про  Династичні зв’язки

Інгеборга

Данський принц Канут ІІ, король ободритів

Мальфрідь

Норвезький король Сігурд ІІ, прославлений герой хрестових походів. Після його смерті одружилася з королем Данії Еріком-Емуном, братом Канута

Ірина

Грецький царевич Андронік

Єфросинія - мала значний вплив на політику й сприяла поширенню української культури в Угорщині

Угорський король Гейза ІІ

Ізяслав

Польська принцеса

Святополк

Моравська принцеса, дочка короля ­Оттона ІІ

       Ці шлюбні зв’язки свідчать про місце України серед європейських держав.

         Помер Мстислав у 1132 р. З ним закінчився черговий етап історії Русі, коли традиція збирання земель довкола єдиного центру – Києва - ще боролася з тенденцією відокремлення земель, що її підтримували князі з роду Всеволода.

Мстислав користувався серед сучасників великою пошаною за успішну боротьбу з половцями. В історії залишився він з епітетом Великий, а церква незабаром після смерті визнала його Святим. Літописець каже, що Мстислав, передавши Київ братові Ярополкові, зобов’язав його передати столицю по смерті старшому племінникові.

Після смерті Мстислава Володимировича на Русі розпочалася доба роздробленості. Мстислав Великий утверджував одноосібну владу монарха, запобігав міжусобицям. Смерть Мстислава 15 квітня 1132 року поклала край могутності династії Мономаховичів.

У середині ХІІ ст. за київський стіл розпочали боротись онук Володимира Мономаха – Ізяслав Мстиславич, його дядько – син Володимира Мономаха – ростово-суздальський князь Юрій Долгорукий та другий син Володимира –Ярополк.

Згодом цю боротьбу продовжили їх спадкоємці.

            У 1169 р. володимиро-суздальський князь Андрій Боголюбський вчинив страшний розгром Києва та його розорення, спаливши місто та знищивши велику кількість населення. З цього моменту Київ втратив своє значення як центр руських земель. З 2-ої половини ХІІ ст. розпочинається новий період в історії Руської землі – існування удільних самостійних князівств.

 Словникова робота

Феодальна роздробленість – зміцнення самостійності удільних князівств;

Федеративна монархія – сукупність самостійних чи напівсамостійних князівств, що проводять незалежну політику.

3. Причини феодальної роздробленості:

  •                 Відносна слабкість центральної влади

та відсутність усталеного порядку престолонаслідування.

  •                 Обєдані великі території, які різнилися кліматом,

економічним розвитком, населені різними етносами,

які мали власні культури, менталітет,традиції.

  •                 Зростання феодальної власності на землю та

посилення місцевої землевласницької знаті.

  •                 Економічне і політичне зміцнення удільних князівств .
  •                 Занепад торгового шляху “ Із варяг у греки ”.
  •                 Київ втрачає значення столиці Русі.
  •                 Для різних територій країни були різні вороги. Слайд 11
  •                 З під влади Києва виходять удільні князівства.

Усе це призвело до перетворення Київської Русі із централізованої монархії на федеративну. Протягом ХІ ст.. утворилося до 15 самостійних князівств.

V.Узагальнення знань.

 Метод «Прес на запитання» —

Поміркуйте, чому в народі кажуть:

  •                 «Ох, тяжка ця шапка Мономаха!».
  •                 Чому занепав Київ, а разом з ним і Київська держава?
    (Питання виноситься для обговорення всім класом. Це є своєрідний підсумок уроку). Рефлексія  Учні  кажуть одне речення , вибираючи початок фрази: 
  •                 Сьогодні я дізнався …
  •                 Було цікаво..
  •                 Було складно…
  •                 Я виконував завдання…
  •                 Я зрозумів , що ..
  •                 Тепер я можу…
  •                 Я відчув, що ..
  •                 Я набув..
  •                 Я навчився …
  •                 У мене вийшло…
  •                 Я зміг..
  •                 Я спробував..
  •                 Мене здивувало…
  •                 Урок дав мені для життя…
  •                 Мені захотілося…
  •                  

 VІ. Підсумки уроку.  

Домашнє завдання.

  •                 Опрацювати матеріал §
  •                 Написати міні-твір «Що б я сказав Мономаху при зустрічі»

 

Оцінювання учнів.

Дякую за урок. До нових зустрічей. 

1

 

doc
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
18 травня 2021
Переглядів
2061
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку