Вивчення особистості на уроках історії

Про матеріал
Методична розробка містить матеріал , який можна використовувати на уроках , виховних годинах чи виховних заходах , а також у гуртковій роботі . При вивченні історичної особистості відбувається процес виховання почуття поваги до особи, що вивчається, захоплення окремими героїчними фактами її біографії, свідомого патріотизму до своєї держави, в якій жили та працювали такі люди, формуючи власне ставлення дитини до особи та її вчинків, яке з часом перетворюється у життєву позицію громадянина. Робота учнів над вивченням діяльності історичної особи допоможе вчителеві не тільки урізноманітнити уроки історії, але й, пробуджувати увагу учнів, підтримувати стійкий інтерес учнів до вивченого матеріалу, адже в силу специфіки самого предмета історії ми не можемо обійтися без вивчення історичних осіб, аналізу їх діяльності та оцінки її результатів.
Перегляд файлу

               

 

Петраківський заклад загальної середньої освіти

Катеринопільської селищної ради

 

     

         Майборода Ольга Леонідівна

             

                              Методична розробка

          « Вивчення особистості на уроках історії у 7 класі»

 

                                                 

 

 

 

                                                              

 

 

                                                        

                                                                

 

 

 

 

                                    2021

 

 

 

 

 

                                              Зміст

  1.     Анотація   ст.3-4
  2.     Організація вивчення особистості на уроках історії України   ст.5-33
  3.     Організація вивчення особистості на уроках всесвітньої історії  ст.34-60
  4.     Дидактичні матеріали для всебічного вивчення історичної особи  ст.61-64
  5.     Список використаної літератури  ст.65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                      Лише людина має історію свого розвитку

                                                                                       С. Рубінштейн

                                          Анотація

Орієнтація сучасної школи на гуманізацію освіти і всебічний розвиток особистості дитини має на увазі необхідність гармонічного поєднання безпосередньо навчальної діяльності в межах якої формуються базові знання, вміння та навички, з діяльністю творчою, пов’язаною з розвитком особистісних задатків учнів, їх пізнавальної активності, здібності самостійно розв’язувати нестандартні завдання.

Гуманізація історичної освіти передбачає зокрема, підвищену увагу до освітлення і оцінки постатей історичних осіб, розкриття ідеї самоцінності людини, як суб’єкта соціального розвитку, визначення місця в історичному процесі тієї чи іншої відомої особи, внесеної до курсу шкільної програми з історії. Саме особистість, яка має яскраво виражену індивідуальність, вольові та емоційні якості, володіє здатністю мислення, самопізнання, тісно пов’язана з певним соціальним середовищем, походженням та участю в суспільній діяльності, і є об’єктом нашої уваги.

Сьогодні без вивчення особистостей знання історії не може бути повним з кількох причин:

  1.     Кожна особистість – це не тільки людина як така, а й виразник інтересів певної соціальної групи. Тому передусім особа цікава саме через свою діяльність.
  2.     Більшість особистостей не були прихильниками якоїсь однієї ідеї, а змінювали свої ідеали під впливом інших осіб, реалій життя тощо. Саме це допомагає зрозуміти і відчути специфічні ознаки епохи.
  3.     Засоби масової інформації, художні твори, наукові праці іноді дають такі неоднозначні оцінки історичної постаті, що її важко сприйняти. Таке різне трактування і є ознакою зміни епох та її ідеалів.
  4.     Учнівська молодь часто обирає собі кумирів, не вдаючись до глибокого вивчення ідей, праць, діяльності.

      На уроках історії можна використовувати різні форми і методи вивчення історичної особистості. Надзвичайно ефективними є використання у навчальному процесі віршів та віршованих завдань, адже крім суто педагогічних, вірш може виконувати також і виховні функції. Під час вивчення історичних осіб доцільно використовувати історичні вікторини різноманітної тематики: «Кому належить вислів?», «Хто є хто?», а також історичні конкурси, турніри, змагання. Для розвитку інтелектуальних здібностей ефективною є історична гра в якій учень може проявити свої таланти. Учням можна запропонувати такі види історичної гри – «Впізнай героя», «Продовж розповідь», «Правда – неправда», «Знавець біографії», «Чим закінчилася подія». Дуже важливим під час вивчення історичної особи є робота з документом чи іншим джерелом, де вимагається від учнів проявити уміння аналізувати діяльність героя, робити висновки, висловлювати власне судження, давати оцінку вчинкам історичного діяча. Крім того вивчаючи діяльність історичної особи необхідно, щоб учні навчилися складати історичний портрет особи, схему-план, характеристики особи, складати розповідь про діяльність особи, і звичайно вирішувати проблемні завдання стосовно діяльності того чи іншого політичного діяча.

  Цей матеріал , який пропонується можна використовувати на уроках , виховних годинах чи виховних заходах , а також у гуртковій роботі .                                               

При вивченні історичної особистості відбувається процес виховання почуття поваги до особи, що вивчається, захоплення окремими героїчними фактами її біографії, свідомого патріотизму до своєї держави, в якій жили та працювали

    такі люди, формуючи власне ставлення дитини до особи та її вчинків, яке з                        часом перетворюється у життєву позицію громадянина.

Робота учнів над вивченням діяльності історичної особи допоможе вчителеві не тільки урізноманітнити уроки історії, але й, пробуджувати увагу учнів, підтримувати стійкий інтерес учнів до вивченого матеріалу, адже в силу специфіки самого предмета історії ми не можемо обійтися без вивчення історичних осіб, аналізу їх діяльності та оцінки її результатів.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               

 

Організація вивчення особистості на                                                                                                        уроках історії України

 

 

 

 

 

 

 

           Віщий Олег (882 – 912)

 

 

 

                                               

І сів Олег, княжачи, в Києві, і сказав Олег: «Хай буде матірмістам Руським»

 

 

 

 

 

Аналітична бесіда за запитаннями і завданнями

 

? 1. Що говорить «Повість минулих літ» про прихід Олега до влади?

    2. Поясніть слова Олега: «Не князі ви і не князівського роду… Ось він син Рюрика»

    3. Поясніть, чому князь Олег назвав Київ «матір’ю містам Руським»

    4. Що означає термін «Русь», і коли ми вперше зустрічаємо цю назву?

    5. Як ви думаєте, чому назву «Русь» пов’язують з періодом князювання Олега?

 

 

              Віднови пошкоджене речення

882 року владу в Києві захопив князь…  (Олег). Він прибув з півночі, з Новгорода, з собою привіз малолітнього …  (Ігоря) з князівського роду …  (Рюриковичів)

 

 

                    Віршований портрет

                                          Олег

Його боялись й шанували

За силу і свої й чужі.

І «віщим» князя називали

За те, що мав все до душі:

Удачу, щастя, що завгодно…

Як здобич вабили світи.

Хоробрим лицарем народним

Олега кликали завжди.

Князь чоловіком був хорошим

І дипломатом мудрим був.

Від цісаря великі гроші

За місто Царгород здобув.

Свій причепив на брамі щит.

Та якось сивий ворожбит

Сказав, що згине від коня.

Й одного сонячного дня

Гадюка в ногу упилась.

І ворожба ота збулась.

                       Загадка-складка

Літописи доносять людям:

«Хай місто матір’ю всім буде…»

Своїм дружинникам й колегам

Так було сказано…       (Олегом)

                                     Акровірш

Овитий славою народу,

Ладний з ним в вогонь і в воду

Епоха пишалася князем, мов сином.

Гадюкою вжалений в ногу загинув.  (Олег)

 

 

 

Легендарний князь Ігор (912 – 945)

«З нього починає діяти правило, що стало згодом обов’язковим для всіх київських князів:вступив на престол – утверди свою владу…»                                                                     

                                                                                    О. Субтельний

 

 

 

                   Про яку подію йдеться в уривку з літопису:

«… порадилися з князем своїм Малом і сказали:Якщо внадиться вовк до овець, то виносить по одній все стадо, якщо не уб’ють його. Так і сей: якщо не вб’ємо його, то він усіх нас погубить»

    «У період свого правління князь вів війни із сусідами і залізною рукою тримав у покорі підвладні племена. Мечем і кров’ю будував основи державного життя. Напевно, тому так безславно скінчив князь Ігор життя, що занадто принижував інших, ніби засвідчивши своєю смертю, чим може обернутися для володаря, безмежне користолюбство. Така загибель – досить повчальний і рідкісний в історії Київської Русі факт.»

  ?                                                                              1.Про якого князя йдеться в документі?

            2.У чому виявилася суперечність особистості князя Ігоря в історії?

3.Подумайте, і скажіть яким повинен бути політичний діяч?

                                Віршований портрет 

                                       Князь Ігор

Жінку мав за оберега

У столиці панував

Сином Віщого Олега

Київ князя називав.

Був хоробрим і відважним

Цей слов’янський властелін.

Часто гордо і поважно

Виступав в походи він.

Владу міцно вмів тримати

У руках своїх, й тому

Звали здібним і завзятим

Й поклонялися йому.

Переходу були вдалі,

Й князь пішов на Цареград,

Але кинули повсталі

На слов’ян вогненний град.

Від усіх племен поляни

Позбирали данину.

Заплатили й деревляни

І, притому, не одну.

Князю ж все здалося мало…

Розлютившись, вороги

До дерев його припняли

І роздерли на шматки

 

                                                                       

 

                           

                                       Акровірш    

І на Царград, і на Кавказ

Господар цей ходив не раз.

Орел. Та кляті вороги

Роздерли князя на шматки.

                       

Наймудріша княгиня Ольга  (945 – 964)

 

« Легенда назвала Ольгу Хитрою, церква – Святою, історія – Мудрою»

                                                                                      Н. Карамзін

 

 

   

 

 

 

                                 Віршований портрет

                                               Княгиня Ольга

Завзято правити взялася,

Древлянам мститись поклялась

За те, що вкоротили віку й жорстоко вбили чоловіка.

Підступну думку загадала:

Щоб древлянська запалала

Столиця. І дотла згоріла.

Їх край до себе долучила.

Княгиня хитрою вродилась,

                                                11

У християнство охрестилась

І кумом цісаря зробила –

Свою державу укріпила.

? 1. У чому полягали реформи княгині Ольги?

     2. Підготуйте розповідь на тему «Княгиня Ольга – реформатор і дипломат»

(На наступному уроці доцільно провести гру «Продовжи розповідь».

 

 

                ? Що було б, якби…

…не було княгині Ольги, а владу перебрав Святослав Хоробрий?

 

 

 

                     Гра   «Віднови пошкоджене речення»

Княгиню Ольгу літописець називав…

                                                  («Наймудрішою серед усіх людей»)

? 1. При яких обставинах княгиня Ольга промовила ці слова:

« Я, сину, пізнала Бога й радуюся, а коли й ти пізнаєш Бога, то почнеш радуватися»

    2. Проаналізуйте зміст слів княгині, і зробіть висновок. Відповідь обґрунтуйте.

 

                               

 

 

    Святослав Хоробрий  (964 – 972)                 

                                                                        « Чуже шукав, своє втратив»

                                                                             «Повість минулих літ»

 

 

 

 

 

                               Шарада

Дні урочистості відомі

У перший склад ми візьмемо.

Почесне визнання свідомо

До них ми потім додамо.

Закреслим букву скраю

І князя всі впізнаєм.    (Свято – слав…)

 

 

        Прокоментуйте вислови князя, і виділіть його риси характеру.

  •         « Іду на ви!»
  •         «… Нам нікуди дітися, хочемо ми чи не хочемо – маємо битися. Так не зганьбимо ж Землі Руської, а ляжемо костьми, «мертві бо сорому не імуть». Якщо ж побіжимо – ганьба нам буде. Так не побіжимо ж, але станемо міцно, а я піду поперед вас: якщо моя голова ляже то об своїх самі подбаєте…»

? Чому князь-завойовник зажив шанобливого ставлення навіть серед своїх ворогів?

? Чи погоджуєтеся ви із характеристикою М. Грушевського князя Святослава?

 

« Сміливий і чесний лицар-войовник, що у всім поступає одкрито і сміло, не шукає здобичі, ні багатства, цінить тільки славу воєнну і для неї одної живе. Се герой княжої дружини, її найвищий ідеал»

 

 

                                                                                       

                                Аналіз історичного факту

          ? Чим закінчилася подія? Зробіть висновок.

 Старий воєвода Свенельд порадив князю Святославу повертатися суходолом на конях, а не йти по Дніпру через пороги, тому що там на нього чекали вороги – печеніги. Греки попередили їх, що Святослав повертається на Русь.

(Але князь не послухав поради і з військом він потрапив у засідку. Печенізький хан Куря зробив з черепа вбитого Святослава чашу і пив з неї на бенкетах)

                                   Віршований портрет

Був це сміливий князь-вояка,

Все в таборі проживав

І ціле життя відважно

З ворогами воював.

Як на кого йшов війною,

То казав: «Іду на вас!»,

Ненадійно на ворога

Не нападав він ані раз.

 

  Володимир Великий –хреститель     

         Київськиї Русі  (980 – 1015)

          Подвигу гідно, скільки добра вчинив він Руській землі..

                                                        «Повість минулих літ»

 

 

 

 

 

                                ?  Про кого йдеться?

« Ця людина була монархом Київської Русі. Ставши князем вона провела судову, військову, релігійну реформи. При її правлінні завершилося формування території Русі, було прийнято нову віру. Почалося будівництво першої кам’яної церкви в Києві, при якій було відкрито школу для боярських дітей. Діяльність князя підняла авторитет Київської ,Русі і вивело її в один ряд з могутніми державами. Це підняло авторитет держави в Європі. За ці досягнення в народі цього князя нарекли «Красне Сонечко».

? 1. Якими справами уславив своє ім’я Володимир?

     2. Чому важливо берегти історичну пам'ять народу?

«Володимир бо любив дружину і з нею радився про устрій землі, і про порядки землі, і про війну»

  1.     Прочитайте уривок з літопису і зробіть висновок про методи управління державою князем Володимиром.

             ?   Про яку подію йдеться?

« Довідавшись про це, зійшлися люди без числа і плакали за ним: бояри – за заступником країни, бідні ж – як за своїм заступником і годувальником. І поклали його в труну мармурову, поховали тіло його, блаженного князя, із плачем»,  - говорить давньоруський літопис.

? 1. Чому князя Володимира назвали «Ясним Сонечком»?

     2. За що люди шанували князя?

  1.     Висловіть власне судження про те, за що потрібно поважати людину?

«Часи Володимира Святого, чи Великого, - писав М. Грушевський, - були кульмінаційною точкою процесу будови, завершенням процесу утворення давньої Руської, Київської держави.»

? 1. Чи погоджуєтеся ви з думкою історика М. Грушевського?  Свою думку обґрунтуйте.

 

    Ярослав Мудрий  (1019 – 1054)

                                                                              «Свекор і тесть Європи» 

 

 

 

 

              «Великою бо буває користь від навчання книжного;книги наставляють і навчають нас… Це – ріки, що наповнюють всесвіт, це – джерела мудрості, адже в книгах незмірна глибина: ними ми втішаємось у турботі… Якщо старанно пошукати в книжках мудрості, адже в книгах незмірна глибина: ними ми втішаємось у турботі… Якщо старанно пошукати в книгах,мудрості, то знайдеш велику користь для душі своєї»

 

? 1. На основі даного уривку з літопису дайте свою оцінку щодо книжної мудрості князя.

2Чому Ярослава називали «Мудрим»?

 

 

                    

   «Майте любов між собою, тому що усі ви брати… Якщо будете в ненависті жити, у чварах і сварках, то загинете…»

? 1. Поміркуйте і поясніть чи актуальна постанова князя своїм синам для сучасного життя?

 

                                               Омонім

Віднайдіть зв'язок швиденько:

Місто й князь у рідній неньці,

Що за розум поважали

Й «Мудрим» недарма називали.        (Ярослав)

? 1. Чому князя Ярослава називали «тесть Європи»? Якою була його мудрість у зовнішній політиці?

2.Подумайте, і поясніть чи можуть сучасні дипломати користуватися методами князя Ярослава у зовнішніх відносинах?

 

« Як то буває, що один зоре землю, другий засіє, а третій жне та їсть багаті овочі. Так і тут: батько Ярослава зорав та зрушив землю, просвітивши хрестом, Ярослав, Володимирів син, засіяв книжними словами серце вірних, а ми живемо, користуючись з книжної науки»

? 1. На основі уривку з літопису, зробіть висновок про історичне значення діяльності князів Володимира і Ярослава.

    2. Подумайте і скажіть, як діти повинні ставитися до своїх батьків, і чи повинні вони продовжувати справу своїх батьків?

 

 

 

                                                           

   «Добрий князь» Володимир Мономах       

                    (1113 – 1125)

 

 

 

 

 

 

« Що мав зробити слуга мій, те я сам робив, на війні й на ловах, вночі і вдень, під спекою і на холоді, не даючи собі відпочинку»

? 1. Проаналізуйте висловлювання князя, і визначте характерні риси його діяльності як політичного діяча.

 

« Не дозволяйте своїм слугам кривдити ні своїх, ні чужих, ані в селах, ані в полях, щоб вас не проклинали… Не дозволяйте сильним нищити людей. Я і бідного селянина, і убогої вдовиці не дав сильним покривдити»

? 1. Що у Мономаховому «Повчанні дітям» не втратило значення і сьогодні?

 

                                      Гра « Хто швидше»

Опрацювати історичний документ «Мономахове повчання», стисло і швидко переказати слова князя, що збереглися до нашого часу.

  

 

 

 

    ?    Впізнай особу за віршованим описом

Князював він справедливо,

Був розумним і сміливим,

Землі всі в руках зібрав,

Край він свій обороняв.

Взяв в полон вояк багато

Й на країну працювати

Долучив чужих князів,

Коли сам на троні сів.

Праці князь цей не цурався

За убогих заступався

Заступався.

Князював дванадцять років

Й край собі нівроку

І щасливим, і багатим,

Розквітала кожна хата.

Слава йшла про нього всюди

Поважали його люди.

А від цісаря гонець

Золотий привіз вінець.

Щоб не було зрад і сліз,

Всіх князів зібрав на з’їзд

Й залишив на згадку нам

«Поученіє синам».

 

 

Ярослав Осмомисл  (1153 – 1187)

 

 

 

 

 

 

 

   З повагою каже автор «Слова о полку Ігоревім» про Ярослава:

« Галицький Осмомисле Ярославе !

Високо сидиш ти на своїм золотокованім престолі,

Підперши гори угорські своїми залізними військами,

Заступивши королеві дорогу, зачинивши ворота на Дунаї,

Через хмари каміння кидаючи,

Суд по Дунай радячи.

Грози твої по землях течуть.

Одчиняєш ти брату Києву,

Стріляєш із отчого столу золотого

На султанів у далеких землях

                                 

 

 

 

 

? 1.Охарактеризуйте діяльність князя Ярослава Осмомисла.

    2. Чому князя Ярослава називали Осмомислом?

    3. Якими словами підкреслена військова могутність князя?

 

 

 

 

 

                                Робота в групах

 

 

1-ша група. Скласти схему «Основні напрямки внутрішньої політики Ярослава Осмомисла»

 

 

                                     Ярослав Осмомисл

 

 

Будував фортеці

Приєднував землі

Боровся з боярами

Розквіт господарства

Укладав договори з Польщею, Угорщиною

 

 

 

 

2-га група. Доповнює схему 1-шої групи, аналізуючи зовнішньополітичну діяльність Ярослава Осмомисла.

3-я група. Спираючись на текст підручника досліджує питання «Боротьба з боярською опозицією та її наслідки»

 

      Групи звітують про роботу за допомогою методу «Мікрофон»

 

 

 

Данило – Будівничий  (1237 – 1264)

                                                 Цей же Данило був другим після Соломона.

                                                                             З Іпатіївського літопису

 

 

 

 

 

 

                                        Загадка – складка 

З цим князем вже знайомі ми,

Про нього слова між людьми.

Він землі батьківські з’єднав,

Від ворогів обороняв,

Мав почет і велику силу.

І звали князя всі …..       (Данило)

    Прочитайте вислів князя Данила, і поясніть у чому виявилася мудрість і розважливість Данила під час відвідин Золотої Орди.

О, лиха ти, честе татарська! І все-таки краще данина, ніж загибель».

Колективна характеристика особи князя за схемою

Дитинство

Юність

Поїздка до Золотої Орди

 

       ДАНИЛО

 

Коронація

 

Розбудова держави

? 1. Яким чином могли вплинути нелегкі дитячі роки на подальше життя Данила Романовича?

    « Сей же король Данило був князем, добрим, хоробрим і мудрим, який спорудив городи многі, і церкви поставив, і оздобив їх, різноманітними прикрасами, і братолюбством він світився був із братом своїм Васильком…»

? 1. Прочитайте уривок із Галицько-Волинського літопису і поясніть, чому Данила літописець величає королем?

 

      2. Поясніть, як ви розумієте слова з літопису «…і братолюбством він

світився…»?

 

 

Роман Мстиславович (1199 – 1205)

                                            

 

 

 

                                              Омонім

Я – книжка, де подій багато,

Бестселером так мрію стати.

Не слід нічого вам міняти,

Щоб ім'я  князя прочитати.       (Роман)

? 1. Чому літописець називає Романа « царем на Русі», «самодержавцем всія Русі»?

? Проаналізуйте характеристику князя в Галицько-Волинському літописі

         «… одолів усі поганські народи мудрістю розуму, дотримуючись заповідей Божих. Адже він кидався на поганих, як той лев, сердитий же був як та рись… переходив землю їх, як той орел, а хоробрий був, як тур, бо він ревно наслідував свого предка Мономаха».

                                  Заповни пропуски

   Року (1199) волинський князь (Роман Мстиславович) заволодів Галичем і об’єднав (галицькі) та (волинські) землі в одне князівство.

 

 

                                         Завдання 

    Дайте характеристику галицькому князеві Романові за таким планом:

  1.     Внутрішня політика.
  2.     Основні напрями зовнішньої політики.
  3.     Моральні якості.
  4.     Ставлення до князя в його країні та за кордоном.

   Характеристику обґрунтуйте.

? Згадайте «Повчання Мономаха», Романового прадіда. Які ідеї та настанови покладено там в основу? Настільки Роман Мстиславович відповідав їм?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Організація вивчення особистості на уроках всесвітньої історії

 

 

 

 

 

 

 

 

         Хлодвіг  (бл.466 – 511)

 

« Хлодвіг умів надихати свій народ, але був хитрим і жорстоким. У франків були ще інші королі, крім нього, він їх усунув, підсилаючи таємних убивць чи підбурюючи народ до повстання і одного було вбито за боягузтво іншого, старого, він запропонував вбити його синові, а потім розправився з сином, нібито помстившись за батька. Наприкінці Хлодвіг голосно жалівся, що він самотній і не має рідних; але то були лише хитрощі, аби дізнатися, чи ховаються ще десь його родичі, а потім вбити їх».

 

? 1. Якими засобами діяв Хлодвіг у боротьбі за владу?

     2. Які риси характеру знайшли відображення в його діяльності?

     3. Дайте оцінку діяльності Хлодвіга з точки зору самого короля та епохи, у яку він жив? Як можна оцінити його діяльність з позиції сучасності?

 

 

 

 

 

? 1. Що вам відомо про життя та діяльність Хлодвіга з інших джерел?

     2. Чи погоджуєтесь ви з висновком, що Хлодвіг був справжнім представником свого часу? Відповідь обґрунтуйте.

 

 

        Карл Великий  (742 – 814)

 

 

 

 

 

 

 

   « Діяння та ідеї Карла Великого знайшли всій відбиток майже у всіх сторонах життя середньовіччя – територіальному суспільному житті»

                                                                                    М. Роулінг

                                 Проблемне завдання

   За що Карл отримав прізвисько Великий? Чому його ім'я стало основою титулу «король», котрим користуються і сьогодні? Чи є на вашу думку, таке ставлення до Карла як правителя франкської держави виправданим?

 

                     Вивчаємо джерела

                      19ст. Із праці монаха Ейнгарда

                          «Життя Карла Великого»

      « Карл був широкоплечий, кремезний, зросту вміру високого і відомого, щозріст у нього в сім разів перевищував довжину його ступнів. У нього була округла голова, очі дужу великі й жваві, ніс трохи більший за середній, гарне волосся, веселе привабливе обличчя. Усе це надавало поважності і статечності його вигляду…

        Здоров'я його було міцним, за винятком того, що протягом останніх чотирьох років він страждав від пропасниці, а під кінець життя накульгував на одну ногу… Він постійно їздив верхи й полював…

        Він був невибагливий до їжі й питва, особливо до напоїв, тому що над усе ненавидів пияцтво. Він був великий красномовець і міг дуже ясно висловити все, що хотів. Його манери були воістину царськими і одночасно привертали досебе. Завжди і у всьому він зберігав величність і гідність»

? Які особисті якості й чесноти Карла Великого, на вашу думку, сприяли зміцненню королівської влади?

 

 

 

  Ричард Левове Серце  (1189 – 1199)

« Ричард отримав добру освіту, знався на музиці й поезії, був непоганим поетом, фізично сольною людиною, майстерно володів мечем. Він вирізнявся неабиякою особистою мужністю, але разом з тим був жорстоким, підступним, жадібним до грошей. Загалом за весь час свого правління Ричард не провів у Англії й повного року, навіть не вивчив англійської мови. Він розглядав Англію як невичерпне фінансове джерело для утримання армії, що приносила йому славу й задоволення»

? 1. Чому англійці сприймали Ричарда як « рицарського короля»?

     2. Які риси характеру притаманні цьому правителю?

 

 

 

 

 

              Фома Аквінський (1225-1274)

 

 

 

 

                 Кому належить вислів?

   « Віра не суперечить розуму, бо і віра, і розум істинні»

                                                                               (Фома Аквінський)

? 1. Чому католицька церква визнала вчення томізм єдино правильним?

    2. Порівняйте життєвий шлях та вчення П’єра Абеляра та Фоми Аквінського.

Про кого йдеться?

             «…Після завершення навчання він став магістром Паризького університету. Викладав богослов’я в різних школах Італії та Паризькому університеті. Його вчення-томізм – поєднує християнську віру з природою та розумом, воно визнане офіційною філософією католицької церкви і разом із логікою є головним досягненням схоластики».

         

 

 

          Чингізхан    (бл. 1155 – 1227)

 

   « Жорстокий і владний, він не визнавав ні відданості друзів, ні великодушності у боротьбі з ворогами. Можливо Чингізхан не був умілим полководцем, але мав чимало талановитих воєначальників. Чингізхан виявив себе чудовим організатором. Він створив велике дисципліноване військо, яке спрямовував у далекі завойовницькі походи».

 

? 1. Використовуючи додаткову літературу, складіть історичний портрет Чингізхана.

     2. Дайте оцінку його ролі в історії.

     3. Висловте своє ставлення до життя й діяльності Чингізхана.

 

 

 

Жанна д’Арк    (бл. 1412 – 1431)

 

 

 

 

 

 

 

                             Про кого йдеться?

« Це була висока, сильна й витривала селянська дівчина. Вона мала швидкий, спритний розум і чудову пам’ять, легко орієнтувалась у складній ситуації. З дитячих років бачила навколо себе страждання і бідування народу. На її рідне село не раз нападали вороги. Вразливій, релігійній дівчині здавалося, що вона чує голоси святих, які спонукають її на воєнний подвиг. Вона була переконана, що їй призначено Богом врятувати батьківщину від ворога»

? 1. Висловте своє ставлення до цієї історичної особи.

    2. Складіть історичний портрет.

 

 Прочитайте уривок з «Протоколів» звинувачувального           

               процесу над Жанною д’Арк.

    « На запитання, чи міцно вірять її прибічники у те, що вона послана Богом, вона відповіла:  «Я не знаю, чи вірять вони в це, і залишаю це на їхній совісті; але якщо вони цьому й не вірять, я  все одно послана Богом.»

        На запитання, чи думає вона, що її прибічники дотримуються істинної віри у те, що вона послана Богом, вона відповіла: «Якщо вони вірять в те, що я послана Богом, то вони в цьому не обманулися».

 

? Чи можна на основі цього уривку сказати, чому в 20ст. Папа римський оголосив Жанну д’Арк святою?

 

 

        Халіф Омар 1  (634 – 644)

 

 

 

 

? Прочитайте уривок документа з книги « Досконала історія» Ібн-ал-Асира і дайте свою оцінку особистості Омара.

           « Омар наказав начальникам з’їхатися до нього в ал-Джабію у зазначений ним день з легкими загонами, залишив намісників своїх над округами. Спочатку до нього приїхали Язід і Абу-Убейда, а потім Хамід на конях, вкритих шовком та парчею. Тоді Омар знітився, взяв камені і почав кидати в них, кажучи: « Як швидко відмовилися ви від ваших поглядів! Чи мене зустрічаєте у цьому вбранні? Розпестилися ж ви за два роки. Якби явилися ви мені у такому вигляді на чолі сотень, я замінив би вас іншими».

 

 

 

 

 

                                Про кого йдеться?

      « Він був мудрим, вольовим, енергійним і водночас стриманим правителем, не любив розкошів. До одного із завойованих міст в’їхав на верблюді, одягнутий у потертий плащ, з приточеними до сідла дерев’яною мискою й мішком з ячмінними коржами».

  •         « Усе, що в стародавніх книгах відповідає Корану, у ньому є, а те, що не відповідає, - мусульманам не потрібне»

? 1. Чому Омар знищив Александрійську бібліотеку?

   2. Чи можна його назвати вандалом? Чому?

 

 

 

 

           Ян Гус  (1371 – 1415)

 

 

 

                               Про кого йде мова?

     «Він виріс у селянській сім’ї. здібному й працьовитому  юнакові довелося зазнати багато злиднів і труднощів, щоб закінчити університет. Незабаром він став професором, а потім – перший з чехів – очолив Празький університет. За боротьбу проти німецького засилля й католицької церкви його було засуджено церковним собором у Констанці й спалено живцем».

                                   

 

 

 

 

                             Вивчаємо джерела

 

 

 

15ст. Італійський учений, секретар папської курії Поджо Браччоліні про засудження Яна Гуса на церковному соборі в місті Констанці.

      Голова собору запропонував Гусові зректися цього всього; але той Чех, звівшись, вигукнув: « Я не збираюся відступати від свого вчення і віри…»   

       Так само й Сігізмунд настійливо й суворо запропонував Чеху зректися свого вчення… Тоді Гус сказав таке: « Я не можу зректися жодного положення написаного або проголошеного мною…»

        Усі були настільки збуджені, що ламали столи і кидалися їхніми уламками. Під цей гамір володар пішов. Міг би і Гус піти, якби схотів. Він, проте, повернувся у свою в’язницю. Коли в храмі вже не було нікого, противники Гуса спохватилися за ним. Вони розпорядилися бити на столах і стерегти міські брами, щоб він не зміг утекти з міста. Однак, увійшовши до в’язниці, знайшли Гуса, який стояв на колінах і щиро молився. Сторожа навіть не зачинила двері в’язниці, захоплюючись благородством Гусової душі.

? 1. У чому проявилася глибока віра Яна Гуса?

     2. Як ви вважаєте, чому він обрав смерть, а не зречення?

     3. Чим вразила вас поведінка і життєва позиція Яна Гуса?

 

 

 

 

 

 

     Олександр Невський (1220 – 1263) 

 

 

 

 

                                    Вивчаємо джерела

16ст. Уривок із «Симеонівського літопису» про Льодове побоїще

         «…Був же тоді день суботній і на сході сонце зійшлися обидва війська. І німці, і чудь пробилися клином крізь полки. І була тут люта й велика січа для німців і чуді, і чути було тріск від списів, які ламалися, і звук від ударів мечів, так що і лід на замерзлому озері підломився, і не видно було льоду, бо він покрився кров’ю…»

? 1. У чому полягав стратегічний задум Олександра Невського під час битви на льоду Чудського озера?

     2. Висловіть власну думку про князя, як політичного діяча?

 

 

Його подвиг перед вітчизною сучасники увінчали прізвиськом Невський. Російська церква приєднала його, людину цілком земну до святих.

? 1. Що вам відомо про подвиг Олександра з художньої літератури, творів мистецтва?

      « Ця людина у часи великих випробувань очолила руський народ не тільки як військовий лідер, але й як політик. Чотири ради з величезним ризиком для себе їздив в Орду, двічі говорив з Батиєм і двічі відвертав від Русі небезпеку нових навал. Він зумів добитися у хана права не постачати до татара-монгольського війська майстрових, домігся права й самостійно вести державні та воєнні справи. Йому був лише 21 рік, коли він примусив заговорити про себе всю Європу»

? 1. Оцініть політичну діяльність Олександра Невського.

     2. Складіть історичний портрет Олександра Невського.

 

 

   Дмитро Донський   (1359 – 1389)

 

 

 

 

? Чи згодні ви з оцінкою Софонія у « Задонщині» значення Куликовської битви: « І вже застогнала земля Татарська, нещастями та смутою вирилась   . зникло в царів бажання на землю руську ходити, вщухла їхня веселість. Вже погані зброю свою опустили, а голови нахилили під мечі руські. Труби їхні не сурмлять, змовкли їхні голоси!»

       ? 1. Наведіть приклади видатних військових здібностей Дмитрія Донського.

            2. Доберіть факти, що свідчать про те, якою великою ціною було здобуто перемогу на Куликовському полі.

                     

 

                    Вивчаємо джерела

16ст. «Сказання про Мамаєве побоїще» про битву на Куликовому полі.

            « Князь же Володимир Андрійович не міг більше терпіти та сказав Дмитрію  Волинцю   : « Біда велика, брате, чому допомагає наше стояння, буде воно нам на посміх, кому будемо допомагати?» І сказав йому Дмитрій: « Велика біда, князю, але ще не прийшла наша година: кожен, хто починає невчасно, приносить собі біду.» І настала година восьма… Волинець закричав гучним голосом: « Година прийшла» І зразу виїхали з діброви… Були воїни, наче леви, які напали на овечі отари. Татари ж побачили це й вигукнули: «Горе нам, знов нас руські перехитрили; з нами билися слабі люди, а сильні всі цілі.» І кинулися врозтіч…

     ? 1. У чому виявився військово-стратегічний план Дмитрія Донського?

           2. Які риси характеру притаманні Дмитрію Донському?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Іван Калита  (1325 – 1340)

 

 

 

 

 

За короткими біографічними фактами впізнайте відому історичну постать

       « Цей російський князь не був войовничим, але був розумним, хитрим. Разом з монгольським ханом придушив повстання Твері, за що отримав ярлик. Його прізвисько походить від назви мішка з грошима».

 

 

 

 

              Літописець писав про княжіння Калити:

   «І була від тих часів тиша велика на 40 років, і перестали погані воювати землю Руську, і відпочили християни від великої знемоги та незчисленних тягарів та насилля татарського…»

 

 

 

 

? 1. Дайте оцінку діяльності Івана Калити.

     2. Як Іванові Калиті вдалося розширити територію своїх володінь, не вдаючись до зброї?

     3. Чи погоджуєтесь ви з оцінкою К. Маркса, що за часів Калити було закладено підвалини могутності Москви?

 

 

 

 

 

           Іван III  (1462 – 1505)

 

 

 

 

 

    « Великий князь» не розпочинав активних наступальних дій, бажаючи виграти час з метою зосередження нових сил і навіть послав до Ахмед-Хана свого представника для переговорів. Таку поведінку Івана III було розцінено деякими політиками у Москві як прояв його слабкості та нерішучості. Але Іван 3 не міг виступити проти Ахмед-Хана, доки не було ліквідовано заколот його братів».

 

 

? 1. Якими є ваше ставлення до цих фактів?

     2. А якою є роль Івана 3 в об’єднанні земель Північно-Східної Русі навколо Москви?

 

 

 

 

                          Вгадай історичну особу

       «Цей князь вступив на престол у 23-річному віці. Він був високим, струнким, із красивими рисами обличчя, мужнім, розсудливим, обачним, холоднокровним і стійким. Умів вичікувати і доводити справу до кінця. Через незначну сукупність дістав прізвисько Горбатий.»

          1480р. було повалено монголо-татарське іго. Іван III виявив неабияку політичну майстерність, коли «побив одних татар за допомогою інших»

? Як ви розумієте цей вислів?

 

 

 

 

Філіпп IV Красивий  (1285 – 1314)

 

 

 

 

 

      « У пам’яті сучасників Філіпп IV Красивий, онук Людовіка Святого, залишився королем, який мав гарну зовнішність та огидну душу.»

? Чи погоджуєтеся з таким визначенням особистості короля Філіппа IV Красивого?

 

 

 

 

        «За гарну зовнішність його прозвали Красивим, був енергійним, рішучим і безсердечним політиком, який, маючи якусь мету, діяв рішуче. Щоб розширити королівські володіння він одружився з королевою Наварри і королевою Шампань, і цим способом приєднав ці території, а потім взяв шлюб з Марією Брабантською і приєднав до свого домену кілька її міст. Він пішов на те, щоб зіпсувати королівську монету, замінив у ній частину срібла дешевим металом, і тоді монета знецінилась. Свої борги король наказав сплачувати зіпсованими грошима, але вимагав, щоб до казни платню вносили повноцінною монетою. Обурені такою несправедливістю, піддані прозвали його королем -          фальшивомонетником.»

 

 

? 1. Дайте оцінку особистості Філіппа IV.

    2. Висловте своє ставлення до життя й діяльності Філіппа IV.

 

 

 

 

 

 

Августин Блаженний (354 – 430)

 

 

 

 

 

    « Град Божий, заснований на любові до Бога, - це небесний світ, Єрусалим; град земний – зло і пристрасть, місто Диявола, Вавилон.»

 ? 1. Прокоментуйте це висловлювання Августина Блаженного.

 

 

 

 

      «Усі держави земні, все, що створено руками людськими, має бути зруйновано: все це тримається на жадібності та владолюбстві, неземних пристрастях, навіяних дияволом. Але у той самий час одна община, одна держава зростатиме та збільшуватиметься – держава Божія. Мета людства – створення на землі граду Божого, царства справедливості, але це стане можливим, коли людина перестане грішити, матиме добро в душі й досконалість у вчинках. Ця держава – церква, її утворюють святі на небі та віруючі на землі. Її голова – Христос. Вона буде вічною»

 

 

 

? 1. Яким було бачення проблеми держави Августином Блаженним?

     2. Що він ставив собі за мету?

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичні матеріали для всебічного вивчення історичної особи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Для всебічного вивчення історичної особи пропоную використовувати на уроках історії різні види завдань у формі вікторини, історичних конкурсів, КВК, історичних дебатів, історичних завдань.

  1. Історична вікторина «Хто є хто»
  1.     Проти якого племені Карл Великий здійснив 8 походів?
  2.     Хто склав слов’янську абетку за допомогою грецьких літер та переклав слов’янською мовою Святе письмо та богословські книги?
  3.     Скільки років точилася боротьба між Людовиком  та Карлом Сміливим?
  4.     В якому столітті Папа Римський оголосив Жанну д’Арк святою?
  5.     Кого з халіфів Багдадського халіфату зробили героєм «Тисяча та одна ніч»?
  6.     Кого в Англії називали «вільними стрільцями»?
  7.     Кого було названо «       сліпим»?
  8.     Чим відрізнявся Іван 3 як військовий діяч від своїх попередників?
  9.     Хто з руських князів охрестився у Візантії?
  10.  Хто засудив продаж     у Чехії?
  11.  Якого князя прозвали «Велике гніздо»?
  12.  Кого з головних вождів      руху було обрано Папою?
  13.  Хто в Німеччині був головою, що лежала на плечах князів?
  14.  Хто очолив Жакерію?
  15.  Кого називали «Чорний принц»?
  1. Історичний конкурс «Про яку подію йдеться»? 
  1.     Чиїм основним правилом політики було: «Єдина держава, єдиний закон, єдина релігія»?
  2.     Хто зібрав посольство у Рим до Папи Захарія просити поради «щодо королів, котрі у франків тоді існували і котрі називались королями, не маючи королівської влади»?
  3.     Кого візантійський історик Прокопій Кесарійський називав «Скаженим звіром»?
  4.     Хто називав себе «царем болгар та греків»?
  5.     «Не помилуємо ані жінок, ані дітей малих. Хрестоносці розбрелися по домівках городян, захоплюючи усе, що в них знаходили»
  6.     Хто з королів Англії «усіх хотів перевершити славою»?
  7.     Про кого писав літописець: « Великий князь!... Ти ж можеш Волгу веслами розплескати, а Дон шоломами своїх воїнів вичерпати»?
  8.     Чий приклад надихав воїнів, котрі, за словами учасника боїв «билися так, ніби вважали себе безсмертними»?
  9.     Хто «попереду усіх став у бій і попереду з татарами багато бився»?
  10.  Хто говорив, що усіх радників він возить у сідлі свого коня?
  11.  Хто «підносився в умі гордістю великою, хотів як другий цар Батий бути і всю землю Руську полонити»?
  12.  Хто одержав прізвисько «творець королів»?
  13.  Хто вчив, що «завдяки сумнівам ми досліджуємо, а завдяки дослідженню пізнаємо істину»?
  14.  Про кого казали, що він «сидячи вдома і віддаючися сну, помножує свою державу»?
  15.  «Поклонися тому що спалював, і спали те, чому поклонявся».
  1. Історична гра «Правда – неправда»  
  1.     Християнство як державну релігію було запроваджено в Київській Русі князем Ярославом Мудрим.
  2.     Наступником Володимира Великого на київському престолі був князь Аскольд?
  3.     Перші школи з’явилися на Русі за великого князя київського Володимира Святославовича.
  4.     Княгиня Ольга 957р. відвідала столицю Візантійської імперії, де зустрілася з імператором.
  5.     Десятинна церква, збудована Володимиром Великим, була головним і першим кам’яним храмом на Русі.
  6.     На київському Подолі часів Володимира були розташовані церкви, князівські палаци, будинки найзаможніших.
  7.     Софіївський собор, збудований великим князем Ярославом, був найбільшим та найголовнішим храмом на Русі.
  8.     Першими християнами на Русі були Аскольд і Дір.
  9.     «Руська правда» - книга, привезена Анною Ярославною до Франції, на якій згодом присягали французькі королі.
  10.  Першими князями Київської Русі були Володимир та Ярослав.
  11.  Головним в’їздом до Києва за Ярослава Мудрого були Золоті Ворота.
  12.  До князя Володимира Великого християнами були князь Аскольд та княгиня Ольга.
  13.  За часів князя Ярослава було покладено край походам кочового народу печенігів.
  14.  Володимир Мономах став засновником нової князівської династії Мономаховичів.
  15.  Князь Ярослав Мудрий сприяв укладенню шлюбів своїх дітей з європейськими володарями.
  1. Історичний турнір «Кому належить історичний вислів»?
  1.     «Порфіра – найкращий саван»
  2.     «Ми покликані панувати над усіма народами та царствами»
  3.     «Я вже тут, і прийшов полонити свою землю»
  4.     «Горе мені. Один я залишився як мандрівник серед чужинців. Немає в мене більше рідних, котрі допомогли б мені у разі нещастя»
  5.     «Хто з мечем до нас прийде, від меча й загине!»
  6.     «Хто не вміє прикидатися, той не вміє панувати»
  7.     «Шабля та релігія – нерозлучні»
  8.     «Коли Адам орав, а Єва прала, хто тоді був дворянином».
  9.     «Ось так і ти вчинив із тією чашею в Суассоні»
  10.  «Розумію, щоб вірити»
  11.  «Хто тремтів перед різкою вчителя той ніколи не стане справжнім воїном»
  12.  «Людський розум настільки недосконалий, що пізнати світ, створений Богом, він не може»
  13.  «Не настільки золото цінніше за свинець, настільки влада священника вище за владу царську»
  14.  «Папа Климент! Король Філіпп! Не лише й року, як я покличу вас на суд Божий»
  15.  «Невже я оточений лише самими страхополохами? Невже не знайдеться нікого, хто звільнив би мене від цього ченця?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Список використаної літератури

  1.     Баханов К. О. Методичний посібник з історії України. 7 клас. Традиції та іновації у навчанні історії в школі. – К.:Генеза, 2001. – 296с.
  2.     Бутенко Г. В. Самоосвітня діяльність учнів на уроках історії . 7 клас // Історія та правознавство. – 2006. - №32
  3.     Гісем О. В., Мартинюк О. О. Всесвітня історія. Середні віки (5 – 15ст.) 7 клас. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001.
  4.     Грушевський М. Історія України – Руси. Т. 6. – К., 1995.
  5.     Винокур І., Трубчанінов С. Давня і середньовічна історія України: Навчальний посібник для учнів середніх шкіл. – К.:Глобус, 1996.
  6.     Карліна О. М. Історія середніх віків:Підручник 7 клас. – Вид. 2-ге доопрацьоване. – К.:Генеза, 2003.
  7.     Коляда І. А., Загребельний Н. І. Історія України. 7 клас: Методика навчання. – Харків: Веста; Видавництво «Ранок», 2002. – 336с.
  8.     Котляр М. Ф. Історія України в особах: Давньоруська держава. – К. Україна, 1996. – 240с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Хавбе Инна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Миньо Єлізавета Отокарівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
7 червня 2021
Переглядів
2322
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку