Інтегрований урок. Історія. 6 клас.
Тема уроку : Кіммерійсько – скіфський світ.
Мета уроку : охарактеризувати суспільне,господарське життя та культурну спадщину племен і народів залізного віку, що проживали на території України; внесок цих цивілізацій до скарбниці культурної спадщини людства ; розвивати вміння працювати з атласом та контурною картою ; виховувати інтерес та повагу до історії своєї Батьківщини.
Очікувані результати :
Описувати спосіб життя населення кіммерійського світу
Визначати природно – географічні умови Північного Причорномор’я та тип господарювання кіммерійців і скіфів ; роль заліза в історії людства
Характеризувати суспільне, господарське життя та культурну спадщину племен і народів залізного віку, які проживали на території України
Пояснювати терміни «залізний вік», «кіммерійці» , «скіфи» , « Велика Скіфія» , «скіфські курган» , «звіриний стиль» , «сармати» , «пектораль»
Оцінювати внесок цивілізацій кіммерійців та скіфів у світову культуру
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Обладнання : словник , атлас , контурна карта , слайди.
Хід уроку :
Україна – це земля , де ми народилися і живемо , де найкращі пшеничні поля і найяскравіше світить сонце. Так само було і багато століть назад, тільки українські землі населяли наші пращури – кіммерійці , скіфи і сармати. І сьогодні на уроці ми познайомимося з суспільним і господарським життям цих племен. (слайд 2)
Слово вчителя.(слайд 4) Щоб краще запам’ятати життя кіммерійців ,скіфів і сарматів протягом уроку ми з вами заповнимо таблицю використовуючи різноманітні історичні джерела
Критерії порівняння |
Кіммерійці |
Скіфи |
Сармати |
Період існування |
|
|
|
Господарство |
|
|
|
Суспільний устрій |
|
|
|
Побут |
|
|
|
Вірування |
|
|
|
(слайд 5). Але спочатку ознайомимося з новими для нас термінами. (слайд 6)
Термінологічний словник
Кіммерійці – народ , який проживав на території Північного Причорномор'я в IX – VII ст. до н.е
Скіфи – населення Північного Причорномор'я VII – III ст. до н.е
Сармати (оперезані мечем) – народ ,який населяв Північне Причорномор'я в III ст. до н.е – III ст. н.е
1. Кіммерійці.
А) Робота з текстом підручника ст. 83 – 84 (коментоване читання)
Б) Робота з картою : покажіть землі ,які зазнали нападів кіммерійців і позначте їх у контурній карті.(слайд 7)
В) Робота з таблицею : ознайомившись із життям кіммерійців ми заповнюємо першу колонку таблиці (колективна робота) (слайд 5)
Г) В поемі «Ілліада» Гомер розповів про кіммерійців «дивні дояри кобилиць,млекоїди, бідні і найсправедливіші із смертних» ,а в поемі «Одіссея» : « врешті дістались ми течій глибоких ріки океану. Там розташовані місто й країна людей кіммерійців , хмарою і млою оповиті. Ніколи промінням ласкавим не осяє їх сонце в блакиті ясній світлодайне…» (слайд 8)
- Чому Гомер так описував Причорномор’я ?
- Якими рисами характеру ви б наділили кіммерійця ?
2. Скіфи.
Слово вчителя. На зміну кіммерійцям в Північне Причорномор’я прийшли скіфи .
А) Робота з картою : скіфів поділяють на три групи – скіфи-кочовики, скіфи-орачі та царські скіфи. (слайд 9)
- Які заняття мала кожна група ?
- Чим займалися царські скіфи ?
- Як ви вважаєте, чи була Скіфія міцною державою ? Свою думку обгрунтуйте .
- Позначте групи на контурних картах.
Б) Розповідь учителя за планом :
- Велика Скіфія ;
- Правління царя Атея ;
- Історичні пам’ятки – кургани (вірш Ліни Костенко)(слайд 10-11)
- Археологічні знахідки.(слайд 12-13)
В) Робота з таблицею (заповнити другу колонку) (слайд 5)
3. Сармати.
А) Робота з картою ( позначити на контурних картах найбільші сарматські племена )(слайд 14)
Б) Повідомлення учня про життя та заняття сарматів.
В) Робота з таблицею (заповнити третю колонку )(слайд 5)
Завдання 1. Історичний диктант (слайд 15)
(звіриний)
Завдання 2. Розв’язуємо математичні задачі.(слайд 16)
А) У 513 році до н.е війська персів не змогли перемогти скіфів ,а в 339 році до н.е скіфи зазнали поразки від македонської армії. Скільки років минуло між вторгненнями іноземних армій на скіфські землі?
Б) Сарматські племена жили в степах Північного Причорномор’я з III ст.. до н.е до III ст. н.е. Скільки століть кочували сармати степами Причорномор’я ?
V. Підсумок уроку.
1) Оцінювання роботи на уроці учнів.
2) Заключне слово вчителя. Ось і скінчилася наша подорож у минуле. І хотілося б завершити урок словами Джорджа Байрона: «Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може.»(слайд 17)
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 18 ,підготувати цікаві факти про кіммерійців ,скіфів та сарматів ; зробити відповідні записи до словників.