Тема уроку : Побут та виховання спартанців.
Мета уроку : ознайомити учнів з особливостями спартанського життя та виховання; показувати на карті Пелопоннес, Лаконіку, Спарту; пояснити нові терміни та поняття; висловлювати власне ставлення до спадщини давньогрецького суспільства.
Очікувані результати : Після цього учні зможуть : описувати спосіб життя спартанців, їхній побут та звичаї ; показувати на карті основні області Давньої Греції ; правильно тлумачити та застосовувати нові поняття та терміни; оцінювати внесок грецької цивілізації в історію людства.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Вид уроку : практичне заняття.
Навчально - мотодичне забезпечення : ілюстрований матеріал, дидактичний матеріал, атлас,контурна карта.
Перебіг уроку
Епіграф : Сурове спартанське виховання :
1.Холодна вода; 4. Сурова дисципліна;
2.Жорстка постіль; 5. Фізична витривалість;
3.Бідне харчування ; 6. Лаконічність.
Випереджувальне завдання : підготувати тексти з організацією побуту та виховання спартанців, добірку ілюстрацій.
І. Організаційно-мотиваційний етап.
Звучить воєнна мелодія.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Одна мудра людина сказала ,що дуже корисно відточувати і шліфувати свій розум на фоні інших розумів. Сьогодні на нашому занятті ми будемо вчитися один в одного, шліфуватимемо свої знання, свою майстерність з теми: «Побут та виховання спартанців».
ІІІ. Зміст практичного заняття.
Діти!
Сьогодні ми з вами полинемо у дивовижний світ спартанців. Ми більш докладно дізнаємося про їхні звичаї, побут, виховання, військові походи.
Учні класу діляться на групи за заздалегідь підготовленими завданнями.
Вчитель на дошці записує у скільки балів оцінюється кожне завдання. (завдання різнорівневі). Команда обирає капітана і переходимо до першого завдання
Завдання 1. ( 5 балів) Дослідницька робота
(червоні фішки)
1 група – готувала повідомлення «Спартанські воїни»
(зелені фішки)
2 група – «Виховання у Спарті»
(жовті фішки)
3 група – «Звичаї спартанців»
(сині фішки)
4 група – «Закони царя Лікурга»
(білі фішки)
5 група – «Лаконічна мова».
Прослухавши всі повідомлення вчитель на дошці відмічає кількість балів за підготовлений матеріал , при цьому учитується грамотність викладу, чіткість, послідовність; застосування ілюстративного матеріалу.
Завдання 2. ( 3 бали ) Робота з атласом та контурною картою.
Позначити:
Завдання 3. ( 10 балів ) Заповнити пропуски в тексті.
У ІХ ст. до н.е до півострова Пелопоннес вторглися племена племена дорійців , які захопили область Лаконіку та утворили тут свою державу Спарту. На чолі спартанців було два царі. Племена ,які чинили опір ,перетворили на рабів – ілотів , а тих ,що склали зброю,називали періеками . Через деякий час спартанці захопили сусідню область Мессенію. Спартанці жили за законами Лікурга ,за якими царі та рада старійшин мала більшу владу ,аніж народні збори . Така система влади називається олігархія, що означає «влада небагатьох».
Завдання 4. ( 5 балів ) Гра «Чарівна скринька»
( Що трапилося в Спарті в наведених ситуаціях ? )
Капітани команд дістають із чарівної скриньки завдання, 1-2 хв. Обговорюють ситуацію з командою і відповідають.
Завдання 5. ( 10 балів ) Робота з документом « Давньогрецький історик Плутарх про спартанців».
Завдання. Скласти асоціативний кущ , пояснити свій вибір.
скромний сміливий мовчазний мужній
хоробрий спортивний
бідний Спартанець витривалий
суровий загадковий
здоровий хитрий
Завдання 6. (4 бали ) Складання історичного диктанту.
( Підготувати по 2 запитання групі – супернику )
Завдання 7. ( 10 балів ) Скласти акровірш або історичний синкан ( на вибір )
(приклад)
С міливий ,чесний, витривалий,
П отрібно в бій підти – піде,
А у бою який він справний
Р ішуче ворога уб є.
Т акі спартанці
А для нас приміром є.
Історичний синкан
1 рядок іменник
2 рядок два прикметника
3 рядок три дієслова
4 рядок узагальнююче речення
5 рядок підсумок (одне слово)
( приклад)
Спартанець
хоробрий , сміливий
воює, захищає, не здається,
поразки трапляються рідко
Він непереможний.
( Підводяться підсумки роботи в групах, оголошується переможець)
ІV. Підсумково – рефлексійний етап.
Інтерактивна вправа «Закінчіть речення…»
V. Домашнє завдання.