Урок "Кислоти", "Неорганічні речовини"

Про матеріал
план-конспект уроку для учнів 11 класу з теми "Неорганічні речовини", тема уроку "Кислоти"
Перегляд файлу

Урок №

 

ТЕМА: КИСЛОТИ

 

Мета: формування предметних компетентностей: продовжити формувати знання про найважливіші класи неорганічних сполук, їх класифікацію, номенклатуру, властивості; ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами та класифікацією кислот; з’ясувати фізичні властивості й поширення кислот у природі;

формування  ключових компетентностей -   саморозвитку й самоосвіти, інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки й узагальнення;

продовжувати розвивати логічне мислення, компетенцію продуктивної творчої діяльності.

Обладнання й матеріали: зразки кислот, комп’ютер, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, технологічні карти.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні, словесні, частково-пошукові, практичні, інтерактивні.

Міжпредметні зв’язки: хімія, основи здоров’я.

Очікувані результати: учень складає формули кислот; класифікує кислоти; характеризує склад, фізичні властивості; встановлює причинно-наслідкові зв’язки між властивостями кислот та їх дією на організм людини.

Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.

 

Хід уроку

1. Організаційний етап

Привітання, налаштування на робочий лад.

2. Актуалізація пізнавальної діяльності

1. Визначте тип хімічного зв’язку:

1-й варіант – F2, NaF, HCl;

2-й варіант – Br2, H2O, Na2O;

3-й варіант – O2, KCl, H2O;

4-й варант – PH3, AlCl3, N2.

2. Яку кристалічну гратку мають такі речовини:

1-й варіант – алмаз, купрум (ІІ) оксид, мідь;

2-й варіант – натрій хлорид, бор, залізо;

3-й варіант – H2O, HBr, KCl;

4-й варіант – Cl2, H2S, MgO.

3. Напишіть схему утворення хімічного зв’язку в молекулах:

1-варіант – Br2, AlCl3;

2-й варіант – HBr, LiCl;

3-й варіант – NH3, O2;

4-й варіант – CH4, N2.

4. У якої речовини  більша температура плавлення? Відповідь обґрунтуйте.

1-й варіант – нафталіну чи натрій броміду;

2-й варіант  - гідроген хлориду чи натрій хлориду;

3-й варіант – силіцію чи сілану;

4-й варіант – алмазу чи метану.

5. Складіть формули сполук. Вкажіть тип хімічного зв’язку:

1-й варіант – Гідрогену з Сульфуром;

2-й варіант – Оксисену з Ферумом (ІІ);

3-й варіант – Гідрогену з Фосфором;

4-й варіант – Хлору з Ферумом (ІІІ).

3. Вивчення нового матеріалу

Ми починаємо вивчати один з основних класів неорганічних сполук – кислоти. З повсякденного життя ви знаєте оцтову, лимонну, яблучну кислоти, на уроках хімії записували формули сульфатної, хлоридної, нітратної кислот. У всіх кислот є загальні властивості, які дозволяють об’єднувати їх в один клас: це наявність рухливого атома Гідрогену, що визначає властивості кислот і додає їм кислого смаку (звідси і назва класу).

Робота з технологічною картою.

 Рухаючись за годинниковою стрілкою і весь час пропускаючи однакову кількість складів, прочитайте визначення кислот.

Кис

у

ло

сво

ти

є

-

му

це

скла

шок.

 

C:\Documents and Settings\1\Рабочий стол\кислота.jpg

скла

тять

ді

ли

дні

міс

Гід

За

ре

кі

ро

ний

я

лот

,

кис

ни

і

ви

ген

чо

Кожний кислотний залишок має свою валентність. Валентність кислотного залишку визначається числом атомів Гідрогену в кислоті.

Символ елемента Гідрогену стоїть на першому місці у формулах кислот. Учитель дає визначення кислот: кислоти – складні речовини, до складу яких входять атоми Гідрогену й кислотного залишку.

«Сам собі вчитель»

У запропонованих формулах кислот підкресліть кислотні залишки, визначте їх валентності: H2SO4, H2CO3, HNO3, H2SiO3, H3PO4. Працюємо з технологічними картами.

Учні заповнюють у зошитах таблицю «Формули й назви кислот». Учитель пояснює кожну формулу, визначаючи валентність кислотного залишку, основність кислоти. До складу кислотного залишку може входити атом чи група атомів. Валентність кислотного залишку й основність кислот визначається числом атомів Гідрогену. Валентність стосується всього кислотного залишку, а не окремих атомів, тому в даному випадку вона умовна.

Таблиця. Найважливіші кислоти

Назва

Формула

Традиційна назва

Кислотний залишок

Назва кислотного залишку

Бромідна

HBr

Бромоводнева

Br-1

Бромід

Етанова

CH3COOH

Оцтова

CH3 -1COO

Ацетат

Йодидна

HI

Йодоводнева

I-1

Йодид

Карбонатна

H2CO3

Вугільна

CO3 -2

Карбонат

Нітратна

HNO3

Азотна

NO3 -1

Нітрат

Нітритна

HNO2

Азотиста

NO2 -1

Нітрит

Силікатна

H2SiO3

Кремнієва

SiO3 -2

Силікат

Сульфатна

H2SO4

Сірчана

SiO4 -2

Сульфат

Сульфітна

H2SO3

Сірчиста

SO3-2

Сульфіт

Сульфідна

H2S

Сірководнева

S-2

Сульфід

Ортофосфатна

H3PO4

Фосфорна, ортофосфорна

PO4-3

Ортофосфат

Метафосфатна

HPO3

Мета фосфорна

PO3-1

Метафосфат

Флуоридна

HF

Фтороводнева, плавикова

F-1

Флуорид

Хлоридна

HCl

Хлороводнева, соляна

Cl-1

Хлорид

Фізичні властивості кислот

«Більшість кислот кислі на смак. Пригадайте смак деяких кислот, що вам траплялися в повсякденному житті: оцтової кислоти, лимону, вітаміну С, щавлевої, яблучної кислот. Виняток: саліцилова – солодка, нікотинова – гірка. Багато кислот за звичайних умов рідини, але є й тверді кислоти (фосфатна), драглиста маса – силікатна кислота. Усі кислоти важчі за воду, здебільшого добре розчинні у воді. Деякі леткі (НСІ, НNО3) мають задушливий запах. Майже всі кислоти безбарвні. Кислоти – їдкі речовини, особливо небезпечні сульфатна, нітратна, хлоридна кислоти».              

«Більшість кислот кислі на смак. Пригадайте смак деяких кислот, що вам траплялися в повсякденному житті: оцтової кислоти, лимону, вітаміну С, щавлевої, яблучної кислот. Виняток: саліцилова – солодка, нікотинова – гірка. Багато кислот за звичайних умов рідини, але є й тверді кислоти (фосфатна), драглиста маса – силікатна кислота. Усі кислоти важчі за воду, здебільшого добре розчинні у воді. Деякі леткі (НСІ, НNО3) мають задушливий запах. Майже всі кислоти безбарвні. Кислоти – їдкі речовини, особливо небезпечні сульфатна, нітратна, хлоридна кислоти».              

 

Що таке кислоти? (це складні речовини, які складаються з атомів Гідрогену і кислотного залишку, або кислоти – це електроліти, які у водному розчині дисоціюють на катіони.

Гідрогену і аніони кислотного залишку:        HCl          H+ +    Cl-.

Як поділяють кислоти? (на оксигеновмісні і безоксигенні, та на одно-, дво-, трьохосновні, в залежності від кількості атомів Гідрогену).

Класифікація кислот

Складання схеми

Схема 1

Класифікація кислот за наявністю атомів Оксигену

Кислоти

 

безоксигенові                                       оксигенвмісні

                     HCl, H2S, HBr                                        HNO3, H2SO4, H3PO4

 

Схема 2

Класифікація кислот за основністю (за кількістю атомів Гідрогену)

Кислоти

 

одноосновні     двоосновні    триосновні

                                              HCl, HNO3      H2SO4, H2S          H3PO4

     

Хімічні властивості кислот

1. Водні розчини кислот змінюють забарвлення індикаторів: лакмусу на рожевий, метилового оранжевого – на червоний.

2. Взаємодія з металами, розміщеними в ряду напруг металів до Гідрогену, крім кислот окисників (HNO3 і  H2SO4 концентрованої):

2HCl + Zn = ZnCl2 + H2

3. Взаємодіють з оксидами металів:

2HNO3 + MgO = Mg(NO3)2 + H2O

4. Взаємодія з основами та амфотерними гідроксидами:

H2SO4 + Cu(OH)2 = CuSO4 + 2H2O

5. Взаємодія з солями. Більш активна кислота витісняє менш активну чи більш летку.

H2SO4  + 2NaCl = Na2SO4 + 2HCl

Витискувальний ряд кислот:

H2SO4, HNO3, HCl, H3PO4, H2SO3, H2CO3, H2S, H2SiO3

Хімічні властивості кислот

К    +  лакмус          рожевий колір                

И    +  оксиди металів           сіль  +    H2O 

С                           

Л    + основи  чи  + амфотерні гідроксиди            сіль  +    H2O

О    + сіль           нова сіль  +  нова  кислота                                      

Т    +  Me (крім кислот окисників)            сіль +    H2            

А

 

4. Закріплення вивченого матеріалу.

Хімічний ринг

Змагання проводиться по рядах, питання різного рівня.

  1.                Що таке кислота?
  2.                На які групи поділяються кислоти?
  3.                Назвіть склад кислот.
  4.                Як визначити валентність кислотного залишку?
  5.                Наведіть приклади одно-, двох-, трьохосновних кислот.
  6.                Наведіть приклади сильних і слабких кислот.
  7.                Наведіть фізичні властивості кислот?
  8.                Які речовини називаються індикаторами?
  9.                Наведіть приклади безоксигенових і оксигеновмісних кислот.
  10.            Назвіть правила техніки роботи під час роботи з кислотами.
  11.            Закінчіть рівняння реакції. Назвіть тип хімічної реакції:

а) Zn + HCl =    

б) CuO + H2 =   

в) Fe + O2 =

2. Гра «Головоломка»

Складіть формули десяти різних кислот, комбінуючи наведені нижче складові частини кислот по горизонталях (зліва направо) і вертикалях «згори вниз) за умови, що кислотні залишки написані поряд.

H

H2   Cl   H

H   SO4   H2   NO3   H

H2   CO3   H2   S   H3   PO4   H2

H   Br   H   SO3   H   I   H4   SiO4   H

 

 

5. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
1591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку