Урок №
ТЕМА: КИСЛОТИ
Мета: формування предметних компетентностей: продовжити формувати знання про найважливіші класи неорганічних сполук, їх класифікацію, номенклатуру, властивості; ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами та класифікацією кислот; з’ясувати фізичні властивості й поширення кислот у природі;
формування ключових компетентностей - саморозвитку й самоосвіти, інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки й узагальнення;
продовжувати розвивати логічне мислення, компетенцію продуктивної творчої діяльності.
Обладнання й матеріали: зразки кислот, комп’ютер, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, технологічні карти.
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративні, словесні, частково-пошукові, практичні, інтерактивні.
Міжпредметні зв’язки: хімія, основи здоров’я.
Очікувані результати: учень складає формули кислот; класифікує кислоти; характеризує склад, фізичні властивості; встановлює причинно-наслідкові зв’язки між властивостями кислот та їх дією на організм людини.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Хід уроку
1. Організаційний етап
Привітання, налаштування на робочий лад.
2. Актуалізація пізнавальної діяльності
1. Визначте тип хімічного зв’язку:
1-й варіант – F2, NaF, HCl;
2-й варіант – Br2, H2O, Na2O;
3-й варіант – O2, KCl, H2O;
4-й варант – PH3, AlCl3, N2.
2. Яку кристалічну гратку мають такі речовини:
1-й варіант – алмаз, купрум (ІІ) оксид, мідь;
2-й варіант – натрій хлорид, бор, залізо;
3-й варіант – H2O, HBr, KCl;
4-й варіант – Cl2, H2S, MgO.
3. Напишіть схему утворення хімічного зв’язку в молекулах:
1-варіант – Br2, AlCl3;
2-й варіант – HBr, LiCl;
3-й варіант – NH3, O2;
4-й варіант – CH4, N2.
4. У якої речовини більша температура плавлення? Відповідь обґрунтуйте.
1-й варіант – нафталіну чи натрій броміду;
2-й варіант - гідроген хлориду чи натрій хлориду;
3-й варіант – силіцію чи сілану;
4-й варіант – алмазу чи метану.
5. Складіть формули сполук. Вкажіть тип хімічного зв’язку:
1-й варіант – Гідрогену з Сульфуром;
2-й варіант – Оксисену з Ферумом (ІІ);
3-й варіант – Гідрогену з Фосфором;
4-й варіант – Хлору з Ферумом (ІІІ).
3. Вивчення нового матеріалу
Ми починаємо вивчати один з основних класів неорганічних сполук – кислоти. З повсякденного життя ви знаєте оцтову, лимонну, яблучну кислоти, на уроках хімії записували формули сульфатної, хлоридної, нітратної кислот. У всіх кислот є загальні властивості, які дозволяють об’єднувати їх в один клас: це наявність рухливого атома Гідрогену, що визначає властивості кислот і додає їм кислого смаку (звідси і назва класу).
Робота з технологічною картою.
Рухаючись за годинниковою стрілкою і весь час пропускаючи однакову кількість складів, прочитайте визначення кислот.
Кис |
у |
ло |
сво |
ти |
є |
- |
му |
це |
скла |
шок. |
|
скла |
|||||||
тять |
ді |
||||||||
ли |
дні |
||||||||
міс |
Гід |
||||||||
За |
ре |
||||||||
кі |
ро |
||||||||
ний |
я |
лот |
, |
кис |
ни |
і |
ви |
ген |
чо |
Кожний кислотний залишок має свою валентність. Валентність кислотного залишку визначається числом атомів Гідрогену в кислоті.
Символ елемента Гідрогену стоїть на першому місці у формулах кислот. Учитель дає визначення кислот: кислоти – складні речовини, до складу яких входять атоми Гідрогену й кислотного залишку.
«Сам собі вчитель»
У запропонованих формулах кислот підкресліть кислотні залишки, визначте їх валентності: H2SO4, H2CO3, HNO3, H2SiO3, H3PO4. Працюємо з технологічними картами.
Учні заповнюють у зошитах таблицю «Формули й назви кислот». Учитель пояснює кожну формулу, визначаючи валентність кислотного залишку, основність кислоти. До складу кислотного залишку може входити атом чи група атомів. Валентність кислотного залишку й основність кислот визначається числом атомів Гідрогену. Валентність стосується всього кислотного залишку, а не окремих атомів, тому в даному випадку вона умовна.
Таблиця. Найважливіші кислоти
Назва |
Формула |
Традиційна назва |
Кислотний залишок |
Назва кислотного залишку |
Бромідна |
HBr |
Бромоводнева |
Br-1 |
Бромід |
Етанова |
CH3COOH |
Оцтова |
CH3 -1COO |
Ацетат |
Йодидна |
HI |
Йодоводнева |
I-1 |
Йодид |
Карбонатна |
H2CO3 |
Вугільна |
CO3 -2 |
Карбонат |
Нітратна |
HNO3 |
Азотна |
NO3 -1 |
Нітрат |
Нітритна |
HNO2 |
Азотиста |
NO2 -1 |
Нітрит |
Силікатна |
H2SiO3 |
Кремнієва |
SiO3 -2 |
Силікат |
Сульфатна |
H2SO4 |
Сірчана |
SiO4 -2 |
Сульфат |
Сульфітна |
H2SO3 |
Сірчиста |
SO3-2 |
Сульфіт |
Сульфідна |
H2S |
Сірководнева |
S-2 |
Сульфід |
Ортофосфатна |
H3PO4 |
Фосфорна, ортофосфорна |
PO4-3 |
Ортофосфат |
Метафосфатна |
HPO3 |
Мета фосфорна |
PO3-1 |
Метафосфат |
Флуоридна |
HF |
Фтороводнева, плавикова |
F-1 |
Флуорид |
Хлоридна |
HCl |
Хлороводнева, соляна |
Cl-1 |
Хлорид |
Фізичні властивості кислот
«Більшість кислот кислі на смак. Пригадайте смак деяких кислот, що вам траплялися в повсякденному житті: оцтової кислоти, лимону, вітаміну С, щавлевої, яблучної кислот. Виняток: саліцилова – солодка, нікотинова – гірка. Багато кислот за звичайних умов рідини, але є й тверді кислоти (фосфатна), драглиста маса – силікатна кислота. Усі кислоти важчі за воду, здебільшого добре розчинні у воді. Деякі леткі (НСІ, НNО3) мають задушливий запах. Майже всі кислоти безбарвні. Кислоти – їдкі речовини, особливо небезпечні сульфатна, нітратна, хлоридна кислоти».
«Більшість кислот кислі на смак. Пригадайте смак деяких кислот, що вам траплялися в повсякденному житті: оцтової кислоти, лимону, вітаміну С, щавлевої, яблучної кислот. Виняток: саліцилова – солодка, нікотинова – гірка. Багато кислот за звичайних умов рідини, але є й тверді кислоти (фосфатна), драглиста маса – силікатна кислота. Усі кислоти важчі за воду, здебільшого добре розчинні у воді. Деякі леткі (НСІ, НNО3) мають задушливий запах. Майже всі кислоти безбарвні. Кислоти – їдкі речовини, особливо небезпечні сульфатна, нітратна, хлоридна кислоти».
Що таке кислоти? (це складні речовини, які складаються з атомів Гідрогену і кислотного залишку, або кислоти – це електроліти, які у водному розчині дисоціюють на катіони.
Гідрогену і аніони кислотного залишку: HCl ↔ H+ + Cl-.
Як поділяють кислоти? (на оксигеновмісні і безоксигенні, та на одно-, дво-, трьохосновні, в залежності від кількості атомів Гідрогену).
Класифікація кислот
Складання схеми
Схема 1
Класифікація кислот за наявністю атомів Оксигену
Кислоти
безоксигенові оксигенвмісні
HCl, H2S, HBr HNO3, H2SO4, H3PO4
Схема 2
Класифікація кислот за основністю (за кількістю атомів Гідрогену)
Кислоти
одноосновні двоосновні триосновні
HCl, HNO3 H2SO4, H2S H3PO4
Хімічні властивості кислот
1. Водні розчини кислот змінюють забарвлення індикаторів: лакмусу на рожевий, метилового оранжевого – на червоний.
2. Взаємодія з металами, розміщеними в ряду напруг металів до Гідрогену, крім кислот окисників (HNO3 і H2SO4 концентрованої):
2HCl + Zn = ZnCl2 + H2
3. Взаємодіють з оксидами металів:
2HNO3 + MgO = Mg(NO3)2 + H2O
4. Взаємодія з основами та амфотерними гідроксидами:
H2SO4 + Cu(OH)2 = CuSO4 + 2H2O
5. Взаємодія з солями. Більш активна кислота витісняє менш активну чи більш летку.
H2SO4 + 2NaCl = Na2SO4 + 2HCl
Витискувальний ряд кислот:
H2SO4, HNO3, HCl, H3PO4, H2SO3, H2CO3, H2S, H2SiO3
Хімічні властивості кислот
К + лакмус рожевий колір
И + оксиди металів сіль + H2O
С
Л + основи чи + амфотерні гідроксиди сіль + H2O
О + сіль нова сіль + нова кислота
Т + Me (крім кислот окисників) сіль + H2
А
4. Закріплення вивченого матеріалу.
Хімічний ринг
Змагання проводиться по рядах, питання різного рівня.
а) Zn + HCl =
б) CuO + H2 =
в) Fe + O2 =
2. Гра «Головоломка»
Складіть формули десяти різних кислот, комбінуючи наведені нижче складові частини кислот по горизонталях (зліва направо) і вертикалях «згори вниз) за умови, що кислотні залишки написані поряд.
H
H2 Cl H
H SO4 H2 NO3 H
H2 CO3 H2 S H3 PO4 H2
H Br H SO3 H I H4 SiO4 H
5. Домашнє завдання