Урок "Клас Ссавці. Розмноження та розвиток ссавців".

Про матеріал
Урок "Клас Ссавці. Розмноження та розвиток ссавців". Вивчити будову органів розмноження, особливості розвитку малят
Перегляд файлу

Урок

Тема. Ссавці. Розмноження та розвиток ссавців.

Мета:

Освітня: вивчити будову органів розмноження, особливості розвитку малят.

Розвиваюча: формувати вміння і навички роботи з підручником; розвивати критичне й логічне мислення, уміння робити висновки.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, національно-патріотичне виховання.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

г) візуальний: складання схем.

Міжпредметні зв ́язки: природознавство.

Матеріали та обладнання: робочий зошит, підручник, презентація, схеми будови яйцеклітини та сперматозоїда ссавців, малюнки ссавців із різним типом розвитку.

Основні поняття та терміни: плацента, пуповина, вагітність, яйцекладні, сумчасті та живородні тварини.

СТРУКТУРА УРОКУ
Організаційний етап ……………………………………………………….. 2 хв
Перевірка домашнього завдання…………………………………………….. 8 хв
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .. 3 хв
Вивчення нового матеріалу ……………… 22 хв
Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів ……………. 7 хв
Підведення підсумків уроку ……………… 2 хв
Домашнє завдання …………………………………………………………. 1хв.

Девіз «Блага природа так про все подбала, що всюди ти знаходиш чому вчитися. Леонардо Да Вінчі»

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Привітання.

Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:

  1. Уважно слухати.
  2. Не перебивати.
  3. Правило піднятої руки, або не викрикувати.
  4. Аналізувати.
  5. Зосереджуватись.
  6. Допомагати один одному.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Цифровий диктант

  •     Тіло ссавців вкрите:
  1. Шкірою і пір’ям.
  2. Шкірою і слизом.
  3. Шкірою і волоссям.
  •     Ссавці дихають:
  1. Легенями.
  2. Легенями і шкірою.
  3. Легенями і повітряними мішками.
  •     Серце ссавців  має таку будову:
  1. 2 передсердя і 2 шлуночки.
  2. 2 передсердя і 1 шлуночок.
  3. 2 передсердя і шлуночок з неповною перегородкою.
  •     У ссавців у порівнянні з тваринами інших класів добре розвинені  такі відділи головного мозку:
  1. Передній і середній.
  2. Середній і мозочок.
  3. Великі півкулі і мозочок.                (відповіді: 3, 4, 7, 12)

Робота біля дошки.

Словник.

Поміркуй!!!

  1.      Чому поява зубів різної будови мала велике значення для історич ного розвитку ссавців?
  2.      Яка будова травної системи ссавців? Чи відбулися ускладнення?
  3.      У чому полягають особливості дихальної системи ссавців?
  4.      Яка роль діафрагми в диханні?
  5.      Які з органів чуття найрозвиненіші?

ІІІ. Актуалізація опорних знань (протягом уроку).

IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Серед ссавців найменш плодючими є слони, коні, зебри, лами, верблюди, олені, кити. Раз на 2-3 роки народжують малят моржі, білі ведмеді та верблюди. Лише раз на рік розмножуються соболі, куниці, лисиці, вовки. Дрібні гризуни за сприятливих умов можуть розмножу­ватися 6—8 разів на рік. Кількість малят у ссавців теж не однакова. У дрібних гризунів, зайців, а також у диких кабанів може бути 10—12 ма­лят, у горностаїв і песців — до 18, у левів, тигрів, білих ведмедів буває 2—3 малят. Як саме відбувається розмноження та розвиток ссавців? Чи турботливі вони батьки? Про це сьогодні ми дізнаємося на уроці.

V. Пояснення нового навчального матеріалу

План

1. Статева система.

2. Розвиток ссавців.

3. Материнський інстинкт.

Розгляд особливостей розмноження та розвитку ссавців ми розпочнемо з вивчення будови статевої системи тварин. Статеві залози гамця — це сім'яники, у яких формуються та дозрівають сперматозоїди.

Статева система самки представлена залозами — яєчниками, у яких дозрівають яйцеклітини. Яйцепроводи — це шляхи, по яких яйцеклітина потрапляє з яєчника до матки. Матка — це м'язовий орган, у якому відбувається внутрішньоутробний розвиток зародка.

Під час розвитку ембріона в матці ссавців формується характерний для них орган — плацента. Лише в однопрохідних плацента відсутня. Деякі тварини розмножуються, відкладаючи яйця, і називаються яйцеклад­ними (єхидна, утконіс). У сумчастих є зачатки плаценти.

Особливості розмноження ссавців:

  • розмноженню передують шлюбні ігри;
  • злиття чоловічої та жіночої статевих клітин відбувається всередині організму;
  • у самки є плацента й пуповина;
  • тваринам властиве живородіння;
  • малята вигодовуються молоком;
  • батьки влаштовують схованки для утримання та виховання малят.

Робота з підручником та робочим зошитом.

За допомогою підручника визначте особливості розвитку.

І група – яйцекладні ссавці

ІІ група – сумчасті ссавці

ІІІ група – плацентарні ссавці

Залежно від особливостей розмноження й розвитку ссавців поділяють на три групи: яйцекладні, сумчасті та плацентарні.

Яйцекладні Самки відкладають яйця. Вони довше, ніж у плазунів, перебувають у статевих шляхах, і значну частину розвитку зародок проходить в організмі матері. Дитинчата, що вилупилися з яєць, вигодовуються молоком. Справжніх сосків не мають, залози відкриваються окремо одна від одної на залозистих полях черева самки.

Сумчасті Плацента погано розвинена, ембріон живиться переважно за рахунок жовтка яйця. Завершується розвиток у сумці матері. Є справжні соски. Живлення зародка молоком пасивне. Молоко  впорскується в рот дитинчати в результаті скорочення спеціального м’яза матері.

Плацентарні Плацента добре розвинена. Дитинчата народжуються більш розвиненими, ніж у сумчастих, і здатні самостійно ссати молоко.

http://byology.ru/wp-content/uploads/2010/11/31.jpghttp://images.myshared.ru/1179087/slide_5.jpgТурбота про потомство Тією чи іншою мірою всі ссавці піклуються про потомство. Вона полягає у вигодовуванні, обігріві, захисті й догляді дитинчат.

http://svitppt.com.ua/images/27/25989/770/img19.jpg

Самостійна робота учнів з підручником (робота в групах).

Відповіді на запитання.

  • До якої групи відноситься качкодзьоб? Кенгуру?
  • Які особливості  розвитку яйцекладних? За рахунок чого розвивається зародок?
  • Як вигодовують малят яйцекладні?
  • Чому кенгуру – сумчаста тварина?
  • Які особливості розвитку сумчастих?
  • Які  малята народжуються у кенгуру?

 

Фізкультхвилинка

 

Материнський інстинкт притаманний не лише людям, а й тваринам. Проте він не має нічого спільного ні з добротою, ні з почут­тям відповідальності. Природа «нагородила» майже всіх представників жіночої статі цією якістю винятково заради того, щоб дитинчата змогли вижити до тих пір, поки не зміцніють і не зможуть самостійно піклуватися про себе й здобувати їжу.

Найдбайливішими серед ссавців вважаються самки орангутанга. Вони близько 10 років виховують своїх дитинчат — навчають добувати їжу, відрізняти їстівну траву від отруйної, будувати гніздо, ховатися від дощу.

Цікавою також є поведінка самок полярного ведмедя. Вони заздалегідь планують свою вагітність, поглинаючи у великих кількостях тюленячи жир і вириваючи просторий барліг. Ведмедиці набирають до 200 кг зайвої ваги й лише після цього вагітніють. Проте після пологів моло мами «сідають на вимушену дієту», адже вони довгий час вигодову ють ведмежат молоком, не маючи можливості піднятися на поверхні та підкріпитися.

Самкам косатки не дорікнеш у догляді за немовлям, адже вон не можуть заснути протягом місяця після свого народження. Тако графіка доводиться дотримуватися й самкам, щоб простежити за несім кійним потомством і вчасно захистити дитинчат від численних ворог і

Роль мами в морських коників відводиться батькові сімейсти Самка скидає ікринки в сумку партнеру, а той протягом 3 місяці дбайливо виношує майбутнє потомство. Після того, як морські кони вилупилися, піклуватися про них також продовжує батько. Дитинча не покидають сумки свого батька й навіть дорослими частень ховаються в неї від ворогів.

Продовжувати описувати приклади прояву материнського інстиин у тварин можна нескінченно. Проте зробимо висновок, що вони так самі як і люди, із нетерпінням чекають поповнення, піклуються про малюк радіють успіхам своїх дитинчат і всіляко їх заохочують.

VI. Узагальнення знань.

Цифровий диктант

Яйцекладні –

Сумчасті-

Плацентарні –

1 – виношують або насиджують  яйця;

2 – малята народжуються дуже маленькими, незрілими;

3 – молочні залози не мають сосків, малята злизують молоко з шерсті;

4 – наявність сумки, в якій виношують малят;

5 – мають справжню плаценту;

6 – малята народжуються зрілі;

7 – зародок живиться за рахунок жовтка яйцеклітини

VII. Підведення підсумків уроку.

- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.

VIII. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника по темі §      (конспект уроку).

2. Cловник.

3. Творче завдання: дібрати приклади моногамних і полігамних ссавців, а також приклади турботи про потомство або скласти кроссворд.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
1663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку