Тема: Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну
Цілі уроку:
Формування ключових компетентностей: вчити працювати в команді, конструктивно комунікувати в різних середовищах, висловлювати різні погляди; розвивати уміння встановлювати причино-наслідкові зв’язки між станом природного довкілля і здоров’ям, добробутом і безпекою громади; аналізувати вплив способу життя на добробут і безпеку . формувати уміння усно й письмово висловлювати свою думку
Формування предметних компетентностей: вчити застосовувати знання з природничих наук (бережливого природокористування) для забезпечення добробуту, здоров’я і безпеки; установлювати причино-наслідкові зв’язки між природним та соціальним довкіллям, вчити здійснювати самооцінювання та самоконтроль.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, мультимедійна презентація до уроку.
Реалізовувати наскрізні змістові лінії:
«Екологічна безпека і сталий розвиток»: усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність;
Хід уроку
Структура уроку
І. Організаційний момент.
— Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.
Я бажаю, щоб наш урок пройшов в гарній робочій атмосфері і ми отримали корисні знання, які будемо вміло застосовувати.
ІІ. Актуалізацій опорних знань.
Прийом: «Мозковий штурм»
За роки знайомства з хімією ми вивчили величезну кількість речовин, познайомилися з їх фізичними і хімічними властивостями, навчилися писати рівняння хімічних реакцій. Давайте пригадаємо:
Хімічна реакція (хімічне явище) - процес, під час якого одна речовина перетворюється на інші відмінні за складом.
Хімічне рівняння - це зображення хімічної реакції за допомогою хімічних формул та коефіцієнтів.
Перетворення одних речовин на інші постійно відбуваються в природі. Без них неможливий розвиток живих організмів. Вивченням хімічних реакцій і добуванням нових речовин займаються учені в дослідницьких лабораторіях.
Щоб установити порядок у розмаїтті хімічних реакцій сьогодні ми почнемо класифікувати хімічні реакції за різними ознаками.
Отже, записуємо тему уроку: «Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну». Давайте разом визначимо мету уроку(Діти визначають мету уроку)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Значення реакцій важко переоцінити. За допомогою реакцій цих та інших типів людство забезпечує потребу у речовинах, матеріалах і сучасних технологіях Приміром, промисловий спосіб добування амоніаку ґрунтується на його синтезі з простих речовин, негашене вапно добувають термічним розкладанням кальцій карбонату головної складової вапняку. Реакції обміну застосовують для очищення та нейтралізації стічних промислових вод. Знаючи як відбувається дозрівання дріжджового тіста ми можемо виготовити смачне тісто і т.д
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Отже, давайте визначимо, за якими ознаками класифікують хімічні реакції. Для цього відкрийте підручник сс.66-67. і знайдіть ознаки, які покладені в основи класифікації .
Я пропоную вам ознайомитись з класифікаціями хімічних реакцій
№ п/п |
Ознаки класифікації |
Типи реакцій |
1 |
За кількістю реагентів і продуктів реакцій |
Сполучення Розкладу Заміщення Обміну |
2 |
За зміною або відсутність зміни ступенів окиснення елементів |
Окисно-відновні Без зміни ступенів окиснення елементів |
3 |
За тепловим ефектом |
Екзотермічні Ендотермічні |
4 |
За наявністю каталізатора |
Каталітичні Некаталітичні |
5 |
За оборотністю (напрямом) |
Оборотні Необоротні |
Розглянемо на сьогоднішньому уроці першу класифікацію: за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції
Запис в зошиті:
Реакції сполучення - хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох речовин утворюється одна нова складна речовина.
А +В = АВ
*Запишемо дане рівняння реакції
Запис в зошиті:
Реакції розкладу - хімічні реакції, в результаті яких із однієї складної речовини утворюється дві чи більше нових речовин.
АВ → А +В
*Запишемо дане рівняння реакції
Фізкультхвилинка. Вправа «Муха»
Реакції заміщення - хімічні реакції між простою і складною речовинами, під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини.
А +ВС = АС + В
*Запишіть рівняння даної реакції.
Реакції обміну - хімічні реакції, під час яких дві речовини обмінюються своїми складовими частинками, утворюючи дві нові речовини.
АВ +СD = АБ + СD
*Запишіть рівняння даної реакції.
V. Узагальнення й систематизація знань.
Як називається реакція, в результаті якої з однієї складної речовини утворюється декілька простіших?
Як називається реакція, в результаті якої з декількох речовин утворюється одна зі складнішим складом?
Як називається реакція, під час якої дві складні речовини обмінюються своїми складовими частинами?
Як називається реакція, у якій атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній?
Завдання 1 Визначте про яку реакцію йдеться в уривку літературного твору. Запишіть її хімічне рівняння. Класифікуйте цю реакцію за кількістю та складом реагентів і продуктів «Шипить та куриться вапно, що його гасять у великих дощаних скринях» (І.Франка) СаО + Н2О = Са(ОН)2
Завдання 2 – До складу антацидних (проти печії) лікарських препаратів «Маалокс» і «Алмагель» входять магній гідроксид і алюміній гідроксид. Складіть рівняння реакцій цих сполук із хлоридною кислотою – головною складовою шлункового соку. Класифікуйте реакції за кількістю та складом реагентів і продуктів. Запишіть їхні рівняння у повній і скороченій йонній формах. Укажіть суму коефіцієнтів у схемі реакції обміну.
VI. Підсумки уроку
У В. Маяковського є такі слова: «Якщо на небі запалюються зірки - то це комусь потрібно». Ми можемо перефразувати. Якщо хіміки вивчають класифікацію хімічних реакцій, то це теж комусь потрібно. А чого навчилися ми, вивчаючи класифікацію хімічних реакцій?
(Відповіді учнів).
VII. Домашнє завдання:
§11 Хімія 9 кл П.П. Попель до с.70
Впр. 108-109 (всім обов’язково)
Творче завдання: Уявіть себе художником, якому доручили ілюструвати підручник хімії для дев`ятикласників. Намалюйте комікси, які зображують хімічні реакції сполучення, розкладу, заміщення,обміну. Можете створити анімаційний фільм.