Урок
Морощук Олександра Юріївна, вчитель хімії
Тема. Класифікація оксидів, їх склад і номенклатура.
Мета. Розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі оксидів та
їх класифікацію за складом; ознайомити із сучасною науковою українською
номенклатурою оксидів; формувати навички використання номенклатури на
прикладі назв оксидів; розвивати навички учнів зі складання формул бінарних
сполук на прикладі складання формул оксидів; ознайомити учнів з поширенням
оксидів у природі; розвивати креативне мислення, вміння синтезувати та
аналізувати, робити висновки; розвивати соціальну, інформаційну, самоосвітню
компетентності й творчу активність учнів; сприяти розвитку інтересу до вивчення
предмета; виховувати бажання вчитися.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, зразки оксидів.
Форми роботи. Словесні: бесіда, розповідь; наочні: демонстрація; практичні: робота
з підручником, виконання вправ; репродуктивні, інтерактивні, частково
пошукові, творчі.
Очікуваний результат. Учні мають уявлення, які сполуки називають оксидами, вміють відрізняти оксиди від інших сполук, вміють називати оксиди та складати їх формули.
Ключові компетентності:
Хід уроку
Діти! Сьогодні ми починаємо з вами вивчення великої і дуже важливої теми «Основні класи неорганічних сполук». Ми повинні виконати складне завдання – познайомитись та вивчити ці речовини. Тому давайте вирушимо з вами у далеку подорож, у країну Неорганічних сполук. Багато в цій країні таємниць і загадок. Жителі цієї країни дуже різноманітні й суперечливі за характером. Давайте ж познайомимося з ними.
З деякими класами неорганічних сполук ми вже з вами познайомились у 7 класі.
А зараз давайте зіграємо у хімічну естафету, що демонструє основну властивість кисню.
«Хімічна естафета»
На дошці записані схеми рівнянь реакцій взаємодії простих речовин з киснем, учні по черзі дописують та урівнюють їх.
C + O2 → Ca + O2 →
H2 + O2 → N2 + O2→
Fe(II) + O2 → Fe (III) + O2→
S (IV) + O2 → S (VI) + O2→
Отже, оксиди це складні речовини, які складаються з двох елементів, один з яких - Оксиген.
Повідомлення про походження слова « оксид»
Оксиди утворюють майже всі елементи. У природі майже всі речовини існують у вигляді сполук (складних речовин), і величезна частка їх – це оксиди.
(Згадуємо будову повітря та властивості кисню.)
Давайте розглянемо деякі оксиди (CaO, Fe2O3, CuO, P2O5).
Учитель демонструє зразки оксидів.
Якщо метали і неметали мають кардинально різні властивості і фізичні, і хімічні, то чи будуть однакові властивості у оксидів металів і оксидів неметалів?
Складаємо схему класифікації оксидів .
Більшість оксидів металічних елементів є йонними сполуками. Так оксиди із формулами Na2O, CaO, Al2O3 містять йони Na+, Ca2+, AІ3+ відповідно, а також йони O2- . Позитивно заряджені йони називають катіонами, негативно заряджені – аніонами. Оксиди ж неметалічних елементів мають здебільшого молекулярну будову (Н2О, СО2) і іноді атомну
(SiO2).
Кількісний склад оксидів різноманітний. Він визначається валентністю елемента.
Елементи із змінною валентністю мають кілька оксидів. Давайте згадаємо, як складаються формули бінарних сполук за їх валентностями.
Робота з «Пірамідкою»
Склади формули всіх оксидів зашифрованих у «Піраміді»
O
P Na
S Fe Zn
Валентність І
Валентність ІІ
Валентність ІІІ
Валентність ІV
Валентність V
Вам відоме правило: найбільше значення валентності елемента збігається з номером групи періодичної системи, де він розміщений. Оксид, у якому елемент виявляє таку валентність, називають вищим.
А зараз ми з вами навчимося називати оксиди відповідно до сучасної номенклатури.
Повідомлення учнів про назви оксидів
Отже, хімічні назви оксидів складаються із двох слів: перше – назва елемента, друге – «оксид».
Якщо елемент має змінну валентність то після назви елемента вказують (без відступу)
римською цифрою в дужках значення його валентності.
Наприклад (зачитуються назви оксидів записаних на дошці).
Li2O – літій оксид
CaO – кальцій оксид
FeO – ферум (ІІ) оксид
Fe2O3 – ферум (ІІІ) оксид
«Знайди пару»
Діти! Ми з вами вже говорили, що оксиди дуже розповсюджені в природі , і пов’язано це перш за все з тим що в земній атмосфері є кисень, який має здатність до взаємодії з багатьма елементами, завдяки своїй хімічній активності. Оксиди містяться у кожній із трьох оболонок нашої планети – в атмосфері, гідросфері, літосфері.
Повідомлення учнів про поширення оксиди.
4. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
1.Заповнюємо таблицю самостійно в зошиті й коментуємо запис на дошці.
Про що ми сьогодні довідались на уроці? Пропоную зобразити відповідь у вигляді малюнка-схеми «Асоціації».
- То що ж таке оксиди ?
- Які вони бувають?
- Яку вони мають будову?
- Як правильно їх називати?
- Як складають формули оксидів?
Оцінювання учнів
5. Домашнє завдання
Опрацювати §28 (підручник О.В. Григорович) ст.143-145. Виконати вправу 1, 3 ст.152.
Список використаної літератури
1.Алексюк А.М. Загальні методи навчання. – К.: Освіта, 1987.
2. Бабанський Ю.К.Вибор методов обучения в школе. – М.: 2000.
3. Балик Н.Р., Лялик О.О. Активне навчання з використанням технологый Веб.2.0: Навч. пос. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2009.-88с.
4. Гранкина Т.М. Хімія.: Плани – конспекти уроків. 8 клас.-Х.: Ранок, 2003. – 271 с.
5. Пометун О.І. Інтерактивні методики та системне навчання. К.:Шкільний світ, 2007.
6. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. Посіб.- К.: А.С.К.,2004.