Тема. Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості
МЕТА:
навчальна: продовжити формувати поняття про воду як природний оксид; доповнити й узагальнити знання про поширення води в природі, її фізичні властивості, роль води для живої природи і життя людини; розкрити значення кругообігу води в природі;
розвивальна: сформувати вміння виявляти властивості води, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи;
виховна: сприяти формуванню бережливого ставлення до води, екологічне виховання, сприяти формуванню інтересу до вивчення природничих наук.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми та прийоми роботи: елементи рольової гри, інтерактивні вправи «Дешифрування», «Так чи ні», лабораторний дослід, робота в групах, мультимедійна презентація,
Обладнання й матеріали: комп’ютер, набір кулестержневих моделей, склянки з водою (5шт.), аркуш білого паперу, колби (різні); чашки з дистильованою й джерельною водою, спиртівка, сірники, тримач, пробірки; кухонна сіль, крейда.
Перебіг уроку
І. Організаційна частина
1. Привітання.
2. Перевірка готовності учнів до роботи:
а) робота з картками настрою (додаток 1).
У картках поставте мітку в рядку На початку уроку під тією картинкою, яка відповідає вашому настрою зараз. Я сподіваюся, що сьогодні на уроці ви будете активними, настрій ваш буде позитивним і наприкінці уроку всі отримають гарні оцінки.
ІІ. Актуалізація опорних понять
Учитель. Перш ніж ми перейдемо до вивчення нової теми, нам необхідно згадати попередній матеріал.
За допомогою кодів розшифруйте деякі поняття та дайте їм визначення.
Чисельником у написі є цифра, під якою знаходиться літера, а знаменником — порядковий номер цієї літери.
(слайд 1)
1 А,Б,В |
2 Г,Д,Е |
3 Є,Ж,З |
4 І,Ї,И
|
5 К,Л,М |
6 Н,О,П
|
7 Р,С,Т |
8 У,Ф,Х |
9 Ц,Ч,Ш |
10 Щ,Ю,Я
|
11 Й,Ь |
|
III. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Відгадайте, яка речовина знаходиться у скриньці? Про неї написані легенди й пісні, її вивчають теоретики й експериментатори, хіміки, фізики, біологи. Кожен із нас зустрічається з нею повсякчасно. Її вважають святою і живою, без неї неможливе життя. Вона в нас. Таємниці її ще не розкриті… (діти припускають, що в скриньці).
ІV. Оголошення теми та мети уроку
Тема. Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості (слайд 2)
(робота в зошитах)
Виходячи із теми, спробуйте сформулювати основні завдання уроку.
V. Сприймання нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя.
Вода постійно підтримує життя та розвиток природи. Французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері засвідчив: «Вода! Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти-саме життя. Ти - найбільше багатство у світі…»
Перед початком уроку ви об’єдналися в чотири групи, працюючи в групах, ви виконали пошукову роботу в певній галузі знань.
Давайте познайомимося з групами науковців: географи, фізики, хіміки, біологи.
2.Робота в групах.
А чи багато ви знаєте про воду? Давайте перевіримо це на практиці.
Група «географів» (випереджувальне завдання)
Вода – найпоширеніша на Землі речовина. Вона вкриває майже 3/4 поверхні Земної кулі (слайд 3), утворює океани, моря, озера, річки які, неначе артерії, мережать земну поверхню.
(слайд 4)Щодня під дією сонця вода нагрівається й випаровується з поверхні водойм, повітряні течії переносять водяну пару, яка конденсується й проливається у вигляді дощу й снігу на суходіл та поверхні водойм. Кругообіг — це природний процес відтворення прісної води, природна фабрика дистиляції. Випадаючи на суходолі, прісна вода стікає по схилах під дією сили тяжіння, утворюючи водні потоки й прісні водойми, фільтрується у ґрунті, живлячи підземні води. При цьому разом із вітром, сонцем, живими організмами вона бере участь у руйнуванні гірських порід, сприяючи формуванню ґрунту.
Кругообіг об’єднує не лише частини гідросфери, але й пов’язує між собою усі оболонки Землі: атмосферу, літосферу, гідросферу й біосферу, а також вода переносить велику кількість речовин, необхідних для життя на Землі.
Вода – унікальний мінерал, найбільш поширений серед інших мінералів на нашій планеті. У великій кількості вода знаходиться також в атмосфері, земній корі та в магмі. Від загальної маси водних ресурсів на планеті лише 2% - прісна вода. Приблизно на 60% поверхні Землі відсутня прісна вода або відчувається гостра потреба в ній.
Учитель. Отже, ми бачимо, що вода, справді, — найпоширеніша речовина на Землі.
Але вона — ще й найдивовижніша рідина на планеті. Чому, скажете ви? Відповідь ми з вами одержимо, вивчившиїї будову та фізичні властивості. Вода – це, на перший погляд, хімічна сполука Гідрогену та Оксигену – Н2О (слайд 5). Який короткий запис, а скільки праці покладено вченими різних країн, щоб встановити її склад . Учені довго сперечалися, звідки взялася вода на планеті. До єдиної думки вони не прийшли дотепер.
Учитель. Наступне питання, де і як утворилася вода?
Результати пошукової роботи ( група «хіміків»)
Тривалий час воду вважали неподільним елементом. Лише 1776 р. Генрі Кавендіш (Англія), а потім1783 р., Антуан Лавуаз'є (Франція) показали, що вода не простий хімічний елемент, а сполука водню й кисню (слайд 6). Після цього відкриття один із компонентів води отримав назву Гідроген — «той, що народжує воду». Учені синтезували воду, спалюючи водень у кисні (слайд 7).
2Н2 + О2 → 2Н2О
Вода відноситься до класу оксидів.
Учитель. Дійсно, реакція водню й кисню проходить з утворенням води. Запишіть цю реакцію в зошит.
(робота в зошитах)
Давайте познайомимося з просторовою будовою молекули води, вона має кутову форму, кут між атомами складає 104,5°
(слайд 8).
Молекули води, які розташовані поряд, пов’язані одна з одною зв’язками, називаються водневими. Молекули як би злипаються одна з одною. Завдяки цим зв’язкам, вода має ряд властивостей, які мають значення для всього живого на нашій планеті.
А за якими ж ознаками ми оцінюємо фізичні властивості?
(Відповіді учнів: агрегатний стан, колір, смак, запах, температура кипініння, температура замерзання, густинатощо.)
3.Лабораторний дослід.
Давайте з’ясуємо, які саме властивості має вода. Ви в групах будете досліджувати фізичні властивості води.
Номер групи |
Завдання групі |
Висновки |
Група№1 |
Візьміть склянку з водою. Уважно подивіться на неї на фоні білого аркуша паперу. Чи має вода колір, запах? Понюхайте її. Попробуйте. Яка вода має смак?
|
Вода прозора речовина, без запаху і кольору рідина. . Вода – речовина без смаку і запаху У природі вода є сумішшю декількох речовин: твердих, рідин та газів, які потрапляють у воду, яка просочується через гірські породи, залежить її смак.
|
Група№2 |
Використовуючи хімічну склянку і колби, доведіть, що вода текуча і немає власної форми. |
Вода текуча речовина і немає власної форми. |
Група№3 |
Закріпіть пробірку з водою в тримачі біля дна. Нагрівайте пробірку зверху біля отвору. Коли вода почне закіпати, спробуйте доторкнутися дна пробірки. Що ви відчуваєте? |
Теплота дуже повільно передається від гарячої води до холодної – вона має малу теплопровідність. |
Група№4 |
В одну склянку з водою всипте кухонної солі, у другу – крейду. Розмішайте скляною паличкою. Що спостерігаєте? |
Розчинність речовин у воді різна, але більшість речовин у воді розчиняється. |
Учитель. А висновок про фізичні властивості води зробить нам група фізиків.
Група «фізиків» (виступ учнів).
Вода при звичайних умовах прозора рідина (у товстих шарах блакитна (слайд 9), немає ні запаху, ні смаку, густина води найбільша при 4-. При температурі 0°С вода кристалізується, а при 100 °С перетворюється на пару. Вода має високу теплоємкість і низьку теплопровідність. Вода гарний розчинник. Може перебувати у трьох агрегатних станах: твердий, рідкий і газоподібний (слайд10).
Учитель. Впишіть характеристики, які відображають фізичні властивості води до ваших карток:
Учитель. Молекула води — міцна сполука. Розкласти воду на кисень і водень можна за допомогою постійного електричного струму (слайд11).
(Учні записують у зошитах рівняння реакції)
2Н202Н2 +02.
Вода взаємодіє з простими речовинами — металами:
Мg + Н20Мg0 + Н2
Вода також взаємодіє і з складними речовинами.
Н2О + СаО → Са(ОН)2
Н2О + СО2→ Н2СО3
Воду завжди вважали джерелом усього живого. Вона слугувала середовищем, у якому розвивалися рослини та тварини. Вона стала «носієм життя».
На попередньому уроці кільком учням було запропоновано додаткове завдання: відшукати інформацію про роль води, різні цікаві факти та дослідити проблему її забруднення.
Виступ групи «біологів та екологів».
Учень. З виникненням життя вода стала важливою складовою частиною всіх живих організмів. Наприклад, у плодах кавунів та огірків вода складає 90% від усієї маси. У комахах – 45-65%, у тілі ссавців – 60-68%, у риб – 80%. Медуза на 99% складається з води, мозок людини на 89% (слайд12).
Усе живе черпає життя із водних джерел. Нестача води в організмі призводить до його загибелі. Втрата людським організмом води небезпечніше, ніж позбавлення його їжі: без їжі людина може прожити до 40 днів, а без води вмирає на восьму добу. Шкодить людині і надмірне вживання води. Дорослій людині на добу потрібно 2-3 л, а за все своє життя людина випиває 50-60 тонн води (слайд13).
Нестача 2% води |
Спрага |
Втрата 6-8% води |
Запаморочення |
Нестача 10% води |
Галюцинації, порушення ковтання |
Нестача понад 12% води |
Смерть |
Учень. Вода для пиття в нас, на щастя, є повсюди, але проблема якісної питної води дуже гостра. На водогінних станціях питну воду найчастіше знезаражують методом хлорування, а там, де є хлор, вода не жива. Кожен другий мешканець України змушений пити воду, що не відповідає гігієнічним вимогам.
Річки й озера перетворилися на сміттєзвалища. Основними джерелами забруднення водоймищ є недостатньо очищені стічні води промислових і комунальних підприємств.
(слайд14,15)
У річках і озерах нашого міста ми бачимо пусті пляшки, обгортки від їжі, поліетиленові пакети,консервні бляшанки.
(слайд16)
Відомий французький океанограф Жак Ів Кусто писав: «Наш батько – океан – гине. Море стало стічною ямою, куди стікають усі забруднюючі речовини, що виносяться отруєними ріками. Тому не слід дивуватися тому, що потроху з цієї стічної ями зникає життя ».
(слайд17)
Тому кожна людина повинна відчувати особисту відповідальність за все існуюче у Всесвіті.
Учень. А ви знаєте, що жодна рідина не поглинає гази з такою жадністю, як вода. Але вона їх також легко і віддає.
Дощ розчиняє в собі усі отруйні гази атмосфери. Вода - це потужний природний фільтр, що очищає атмосферу від усіх шкідливих і отруйних газів.
Ще одна дивовижна властивість води проявляється при дії на неї магнітного поля. Вода, піддана магнітній обробці, міняє розчинність солей і швидкість хімічних реакцій.
Учитель. Вода – це найдорогоцінніша речовина у всьому світі, це та жива кров, яка створює життя там, де його не було.
VІ. Підбиття підсумків уроку
А тепер проведемо невеликий диктант, що допоможе перевірити, наскільки добре ви засвоїли те, що ми вивчали на сьогоднішньому уроці.
(Учні одержують листи-шаблони для відповідей.)
Виконавши правильно, отримаєте слово приз
(слайд18)
№ |
Питання |
Так |
Ні |
1 |
Вода — це проста речовина? |
К |
М |
2 |
Вода — найпоширенішаречовина на планеті й займаєплощу в 3/4 поверхніземлі? |
О |
А |
3 |
Молекула води складається з двохатомів Оксигену й одного атома Гідрогену? |
Р |
Л |
4 |
Вода не має смаку |
О |
Е |
5 |
Вода має колір |
Ф |
Д |
6 |
Вода належить до класу оксидів |
Ц |
У |
7 |
Будь-яка вода замерзає за температури0 °С |
Ш |
І |
Відповідь :
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
М |
О |
Л |
О |
Д |
Ц |
І |
2.Заключне слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми з вами розглянули фізичні та хімічні властивості води, способи її використання й значення в природі. Отже, маємо такі висновки:
3.Робота з картами настрою.
Наш урок добігає до завершення. У тій атмосфері й обстановці, у якій ми сьогодні працювали, кожені з вас почувався по – різному. І зараз я прошу вас оцінити на скільки комфортно вам булона цьому уроці. Візьміть, будь ласка, картки настрою та відмітьте ту клітинку, яка вам подобається чи пасує, у рядку «наприкінці уроку». А тепер перегорніть ці картки: на іншому боці є невеличка анкета, будь ласка, відмітьте ті твердження, які вам підходять.
VIII. Домашнє завдання
Додаток 1
|
Картка «Настрою» (сторона А) |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
радісний |
діяльний |
пригнічений |
поганий |
роздратований |
||
На початку уроку |
|
|
|
|
|
|
По закінченню уроку |
|
|
|
|
|
|
Картка «Настрою» (сторона Б) |
|
Як змінився ваш настрій (підкресліть) |
Покращився Погіршився |
Причини зміни настрою (підкресліть) |
Не пов’язано з уроком |
|
Урок сподобався |
|
Урок не сподобався |
|
Інша причина (напишіть) |
|
|
|
|
|
|
|
|
1