№ п\п 5-6 № в темі 5-6 Клас 7-А; 7-В Дата
Тема: Класифікація тварин. Різноманітність та поширення тварин.
Мета: сформувати в учнів поняття про класифікацію тварин; ознайомити їх з основними систематичними категоріями царства Тварини та різноманітністю тварин;
розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; логічно та критично мислити;
виховувати культуру спілкування, толерантне відношення ло живої природи.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, картки із завданням
Хід уроку
1. Організаційний момент
1. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Природа України — багата та різноманітна. Завдяки географічному положенню та кліматичним умовам у нас є просторі степи й густі ліси, лагідні моря й величні гори, бурхливі річки та спокійні озера, на просторах країни ростуть тисячі видів рослин та водиться величезна кількість тварин. Тварини оточують нас повсюди — на відпочинку серед природи, у місті, під час роботи в саду чи на городі. Вони пристосувалися до життя поряд з людьми. Мешкаючи у великих містах і перебуваючи в постійних клопотах, ми майже не звертаємо уваги на те, що поряд з нами співіснує різноманітний та цікавий тваринний світ. Захоплива подорож у світ тварин, знайомство з тваринами, про яких ви до цього нічого не знали, про їхнє життя, розмноження та деякі незвичайні особливості їхньої поведінки — усе це чекає на вас у цьому навчальному році. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
3. Актуалізація опорних знань учнів
3.1. Бесіда. 1. Пригадайте, які живі організми мешкають поруч із вами.
3.2. Які царства живих організмів ви знаєте? 3. Що об’єднує слова, які записані на дошці? (Це об’єкти живої природи або живі організми.) (На дошці написані слова: конюшина, джміль, підберезник, жаба, трутовик, волошка, зозуля, кропива.)
4. Яка наука вивчає живу природу? (Біологія.)
5. Вправа «Розумний куб».
(«Розумний куб» — це метод, для застосування якого виготовляється куб для індивідуального чи фронтального опитування. На кожній із граней написане одне із запитань, за яким можна дати характеристику чого-небудь, провести аналіз тощо. Учень кидає куб і відповідає на запитання, яке йому випало на верхній грані. Така робота дає можливість створювати на уроках ігрові моменти і дуже позитивно сприймається учнями.)
Запитання на гранях куба:
1. Що таке орган?
2. У чому полягають принципи побудови органів?
3. Що таке система органів?
4. Які системи органів характерні для тварин?
5. Яка система забезпечує узгоджену діяльність усіх органів?
6. У чому полягає функція травної системи?
7.Дайте визначення: яка наука називається зоологією? (Зоологія — це комплексна наука, що всебічно досліджує тварин, їх історичний розвиток, взаємозв’язки між собою та з навколишнім середовищем.) (Учитель доповнює й уточнює відповіді учнів.)
3.2.«Асоціативний кущ». Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «тварини». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці. Можливі варіанти відповідей учнів: гетеротрофи, рухаються, створюють звуки, розмножуються, еукаріоти тощо. Узагальнення результатів.
4. Засвоєння нового матеріалу План пояснення нового матеріалу
1. Тварина — живий організм. Прояви життєдіяльності тварин. (Розповідь учителя, технологія «Мозковий штурм», складання опорного конспекту.)
2. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин. (Бесіда, складання опорного конспекту і схеми.)
3. Середовища існування тварин. (Бесіда, технологія «Мікрофон», робота з роздавальним матеріалом, складання опорної схеми, заповнення таблиці.)
Бесіда
1. Яка наука визначає місце різних організмів у системі органічного світу? (Систематика.)
Для цього використовуються систематичні одиниці (категорії). Уперше систематичні категорії (клас — ряд — рід — вид) запровадив у науковий обіг шведський натураліст Карл Лінней.
2. Пригадайте, які систематичні категорії використовуються в систематиці рослин.
(Вид, рід, родина, порядок, клас, відділ, царство.)
Розповідь учителя
Нині в зоології існують такі основні систематичні категорії:
Складання опорної схеми
Робота в парах за картками (класифікація певної тварини)
Розповідь учителя
Певний вид тварин у системі органічного світу займає своє положення, що визначається як подібністю будови, так і історичною спорідненістю (тобто походженням, родинними зв’язками). Класифікація тварин, заснована на родинних зв’язках, є природною. Раніше організми об’єднували лише на підставі подібності будови, небагатьох спільних рис (штучна класифікація), що не давало можливості науково систематизувати тварин.
Для прикладу визначимо місце шпака звичайного в системі тваринного світу:
Царство Тварини Тип Хордові Клас Птахи Ряд Горобцеподібні
Родина Шпакові Рід Шпак Вид Шпак звичайний
Різноманітність тварин:
Кишковопорожнинні, черви, членистоногі, молюски, риби, амфібії, плазуни, птахи, ссавці.
V. Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Закінчи речення».
1. Наука про різноманітність живих організмів, завданням якої є опис і упорядковування різноманітних видів, їх розподіл на таксони,— це … (систематика).
2. Систематична категорія, що об’єднує споріднені ряди тварин,— це … (клас).
3. Найменша одиниця класифікації — … (вид).
4. Систематична категорія, що об’єднує найближчі родини тварин,— це … (ряд).
5. Систематична категорія, що об’єднує споріднені роди тварин,— це … (родина).
6. Систематична категорія, що об’єднує споріднені класи,— це … (тип).
5.2. «Ти — мені, я — тобі».
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити їх комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
5. Узагальнення і закріплення знань
5.1.Розгадування тварин за описом «Тварини навколо нас» (роздавальний матеріал).
7. Домашнє завдання
7.1.Завдання для всього класу.
Підручник параграф 5
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Проекти: «Як утворюються коралові острови». Різноманітність та значення Кнідарій.
Знайти легенди про гідру.