Конспект уроку на тему: "Кліматотвірні чинники. Загальна характеристика клімату України"
Мета уроку:
Навчальна - систематизувати знання учнів що до основних чинників формування клімату; розкрити поняття розподілу сонячної радіації на території України; дати оцінку типам повітряних мас, що панують на території України; продовжити формувати навички роботи з географічними картами, уміння співставляти та аналізувати матеріал.
Розвивальна – розвивати екологічне мислення, допитливість, уміння працювати в групі.
Виховна - виховати в учнів ціннісне ставлення до природи України та своєї місцевості; продовжити виховувати культуру спілкування, естетичну культуру.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи і методичні прийоми: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, частково-пошуковий.
Обладнання: фізична і кліматична карти України, атласи, схеми, додатковий матеріал, комп’ютер, м/д, проектор, презентація «Кліматотвірні чинники».
Між предметні та внутрішньо предметні зв’язки: з попередніми уроками географії, кліматологією, фізикою, біологією.
Епіграф уроку: «Єдиний шлях, що веде до знання,- це діяльність»
Б. Шоу
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Психологічне налаштування на урок.
Добрий день, діти! Я – вчитель географії Варварівського ЗЗСО Кіблик Вікторія Сергіївна. Сьогодні урок географії проведу у вас я.
Бажаю вам, хай ваші очі горять від любові до географії,
А серце співає від задоволення за ваші знання і вміння!
2.Бесіда з учнями:
Просинаючись, кожного ранку, ви мимоволі заглядаєте у вікно. Що ви там хочете побачити?
А що буде залежати від того, що ми там побачимо?
3. Оголошення теми та мети уроку
Розмова нині в нас можлива.
Десь світить сонце, а десь злива.
Там цілий рік ліс зеленіє,
А там ледь квіти животіють.
Усе це нам важливо знати,
Щоб славно господарювати,
І щоб здоров’я зберігати,
Щоб марно сил не витрачати.
Щасливо жити, щоб могли ми.
Тож тема наша : «Клімат України!» (записуємо тему в зошити)
Оголошеня теми та мети уроку
1. На дошці записати тему уроку, учні одночасно записують в зошити.
2. Визначити мету уроку разом з учнями.
Як ви думаєте, що ми будемо вивчати сьогодні?
ІІ Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями
1. Пригадати з попередніх класів, що таке погода?
2. Що таке клімат? Чим відрізняється погода від клімату?
3. Які кліматичні пояси виділяють на Землі?
4. У яких кліматичних поясах виділяють типи клімату?
5. В якому кліматичному поясі знаходиться Україна?
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
Важливість клімату в житті кожної людини або цілих народів і держав добре відома. А все ж чи варто мати певні знання про клімат людям далеким від клімату професій, учням шкіл.
Що дають нам знання про клімат?
Зрештою, кожен з нас у щоденному житті теж користується знаннями про клімат. Перевірити на скільки вони глибокі й дасть змогу вам тема, яку ми починаємо вивчати.
ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Отже, територія України перебуває в помірному кліматичному поясі, в області помірно континентального клімату.(Вчитель показує на фізичній карті України) І лише на вузькій смузі ПБК сформувався клімат, подібний до субтропічного середземноморського типу.
Водночас помірно континентальний клімат має суттєві відмінності основних показників (температура повітря та кількості опадів) у різних частинах України. Над її рівнинною частиною континентальність клімату зростає з північного заходу на південний схід. (показ. на фіз. карті) У цьому напрямку середні температури літніх місяців підвищуються, зимових – знижуються, а також зменшується річна кількість опадів.
В Українських Карпатах і Кримських горах формуються свої особливі кліматичні умови, пов’язані зі значними перепадами висот. Із підняттям угору середньомісячні температури знижуються будь-якої пори року, а кількість опадів загалом збільшується.
Для того, щоб добре розібратися у кліматі України, і вміти його характеризувати, нам необхідно пригадати те, що впливає на формування клімату. Які кліматотвірні чинники ви знаєте?
Клімат формують чинники: кількість сонячної енергії; циркуляція атмосфери; характер підстильної поверхні.
КЛІМАТОТВІРНІ ЧИННИКИ (записуємо схему на дошці, в зошити, на протязі уроку доповнюємо записами)
Що ви уже знаєте про сонячну радіацію? (учні відповідають)
Що це таке? В яких одиницях вимірюється?
Від чого залежить?
Кількістьть сонячної енергії виражають у мегаджоулях на 1 м2 . Вона змінюється протягом доби і року, що пов’язано зі змінами висоти Сонця над горизонтом і тривалості дня.
Кут падіння сонячних променів залежить від географічної широти місцевості й положення Землі щодо Сонця в конкретний момент її річного й добового обертання. Україна розташована в середніх широтах у помірному поясі освітленості, де полуднева висота Сонця завжди менша від 90 градусів і щодоби відбувається зміна дня і ночі. Водночас і висота Сонця, і тривалість дня суттєво змінюються протягом року, тому в Україні чітко виражені пори року.
Знайдіть у підручнику (ст..90), який саме кут падіння сонячних променів на Україні. (61 на пн..,69 на пд. 22 червня, 14 та 22 – 22 грудня)
Розглянемо карту Сумарна сонячна радіація. слайд 2 (ст..91) Яка територія отримує більше, а яка менше сонячної енергії? На півдні територія Укр за рік отримує більше сонячної енергії, ніж на півночі. (3500-5200 мДж/м2 за рік) Як ви думаєте, чому?
На кількість сумарної сонячної радіації впливає ще й прозорість атмосфери. Слайд 3(мал1 на ст..91)
Записуємо до схеми:від 14-22 до 61-69 градусів –кут падіння сон. променів, 3500-5200 МДж/м2 на рік, сумарна= розсіяна+пряма
Знайомство з наступними кліматотвірними чинниками продовжимо роботою в групах.
3 групи. Працюємо за алгоритмом: шукаємо відповіді на запитання, які я вам пропоную: (слайд 4)
1 група:циркуляція атмосфери (ст..92): 1. Які повітряні маси надходять до України і звідки? Покажіть на карті.
2. Як вони впливають на формування клімату?
ІІ група(ст.93): 1. Що таке атмосферні фронти?
Давайте подивимося як виглядає атмосферний фронт. (відео 1 «Атмосфернай фронт – киян нажахала погодна аномалія», 1хв.22 с) Запитання до відео: скільки тривало це явище?
Доповнення вчителя до виступу груп. Слайд 5
Атмосферні фронти – перехідні зони між теплими і холодними повітряними масами, яка під невеликим кутом нахилена до земної поверхні в бік холодного повітря. Залежно від того, яке повітря активніше, таким буде фронт. Теплий атм фронт формується під час наступу теплого повітря. При цьому тепле повітря, яке легше, напливає на холодне, поступово витісняючи його. Холодний атмосферний фронт переміщується в бік теплого повітря. Холодне повітря в ньому проходить на зміну теплому, підпливаючи під нього. І в теплому, і в холодному фронтах утворюються хмари, з яких випадають опади. Характеризується стихіями: зливами, вітрами, градом, заметіллю, смерч.
2. Що таке циклони та антициклони? Як вони впливають на клімат?
Слайди 6, 7.
Скільки ж триває циклон чи антициклон? Давайте подивимося дуже коротеньке відео. (відео 2 «В Україні вируватиме циклон Мартіна» 15-20 сек)
Записати в схему: повітряні маси: морські помірні, континентальні помірні, арктичні, тропічні; атмосферні фронти, циклони з Ісландського мінімуму, антициклони з Азорського, Сибірського та Арктичного максимумів.
ІІІ група (ст..94): підстильна поверхня: 1. Які види підстилаючої поверхні існують? Як вони впливають на формування клімату?
Вчитель: Не тільки вода та суходіл по-різному поглинають сонячну енергію. В межах самого суходолу неоднаково нагрівається сніг, розорана земля, трава, пісок… виявляється, що ці поверхні по-різному відбивають сон енергію. Слайд 8. Здатність земної поверхні відбивати сонячну енергію характеризує показник альбедо – відношення відбитої радіації до сумарної і виражається у відсотках.
2. Яке значення для формування клімату мають рівнини та гори?
Записуємо до схеми: водна та суходільна , альбедо - …, гори та рівнини.
Уявіть собі, що на території України зникли Карпати та Кримські гори. Як зміниться клімат?
А щоб змінилося, якби на півночі України з’явилася гірська система?
Останнім часом вчені все більше занепокоєні тим, що температура на земній кулі підвищується. Це явище називають глобальним потеплінням. Як ви думаєте, які наслідки цього будуть на Україні?
Дослідження з цієї теми були представлені в рубриці «Сонячний удар» ТСН
Давайте подивимося. (відео 4 «Історії ТСН Сонячний удар – глобальне потепління жене до України нових чудернацьких звірів», «Історії ТСН Сонячний удар – як український клімат перетворюється на суміш пустелей та тропіків»)
Що ми побачили? До чого призвели зміни клімату?
Закріплення. Повторення по схемі.
Чи пов’язані між собою кліматотвірні чинники?
Чи залежить кількість сонячної радіації від характеру підстильної поверхні? Поясніть, покажіть приклад на карті України.
Чи залежить кількість опадів від рельєфу? Поясніть, покажіть приклад на карті України.
Чи залежить циркуляція повітряних мас від форм рельєфу? Поясніть, покажіть приклад на карті України.
Підведення підсумку.
1.На земну поверхню надходить сумарна радіація. На територію України: -3600МДж/м-на заході; 3400МДж/м-Карпати; 5000МДж/м-на узбережжі Криму.
2.Циклони приносять похолодання, опади.
Антициклони- суху, теплу погоду влітку, морозну без опадів взимку.
3.На клімат України впливають арктичні, помірні, тропічні повітряні маси.
4.Гори затримують проходження повітряних мас, рівнини-вільному проникненню на південь.
5.Альбедо коливається від 24%-на півночі до 17% на півдні. У зимовий період-60%- на півночі до 25% на півдні.
Виставлення оцінок.
Домашнє завдання. прочитати параграф 19.
Для бажаючих: Підготуйте розповідь про можливі наслідки зміни клімату на Україні.
Основні висновки:
До основних кліматотвірних чинників належать: сонячна радіація, циркуляція атмосфери, характер підстилаючої поверхні.
Рефлексія. Слайд 10.
На цьому уроці я дізнався, що…
Мене здивувало …
Я б хотів дізнатися більше про …
Мені сподобалося …
Мені не сподобалося …
В моєму житті мені знадобиться інформація про …
Своїм батькам вдома я розповім про урок…
Дякую вам за урок! Бажаю успіхів! На все добре!