Урок "Клімат України. Основні кліматотвірні чинники, їх вплив на клімат України."

Про матеріал
Розробка уроку з географії "Клімат України. Основні кліматотвірні чинники, їх вплив на клімат України., 8 клас
Перегляд файлу

 

8 клас

Тема. Клімат України. Основні кліматотвірні чинники, їх вплив на клімат України.

Мета уроку:

знаннєвий компонент: удосконалити та систематизувати знання учнів про клімат та основні чинники його формування; сформувати уявлення про циркуляційні процеси в атмосфері, важливі для клімату країни; розкрити поняття розподілу сонячної радіації територією України;

діяльнісний компонент: вчити характеризувати поверхню української території з точки зору її впливу на клімат; особливості розподілу сонячної радіації, напрямки руху повітряних мас; вдосконалювати вміння працювати з текстом підручника, картами; визначати особливості розподілу кліматичних показників; аналізувати та порівнювати кліматичні умови своєї місцевості із іншими регіонами та їх вплив на господарську діяльність людини;

ціннісний компонент: розвивати індивідуальні пізнавальні здібності кожного учня, вміння працювати самостійно та групами;  виховувати екологічне мислення, сприяти естетичному вихованню учнів.

Обладнання: підручник, географічний атлас, кліматична карта України,презентація до уроку, відеофільм «Що відбувається з нашим кліматом» виставка малюнків «Географічний вернісаж погоди», роздатковий матеріал,  музичний фрагмент П.І. Чайковського «Пори року»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (формування предметних компетентностей).

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Психологічне налаштування учнів  (емоційна готовність).

Добрий день! Я рада вас вітати. За вікном чудова погода, сподіваюсь, що така ж «погода» буде і у нас з вами на уроці, адже його тема безпосередньо пов’язана з тим, що ми бачимо за вікном. (Звучить мелодія пісні «У природы нет плохой погоды» з кінофільму «Службовий роман») (2 хвилини)

Цілепокладання .(взаємозв’язок з вивченими темами)

Учитель. Щоб визначити тему уроку, нам потрібно розгадати кросворд.(3 хвилини)

К

А

Р

Т

А

Т

И

 

А

Т

Л

А

Н

Т

И

Ч

Н

И

Й

 

 

І

З

О

Т

Е

Р

М

И

 

А

Т

М

О

С

Ф

Е

Р

А

 

 

Б

А

Р

О

М

Е

Т

Р

Т

Р

О

П

О

С

Ф

Е

Р

А

 

  1. Гори, які розташовані на південному заході України
  2. Океан, який на заході омиває Євразію
  3. Лінії на карті, які з’єднують точки з однаковими температурами
  4. Прилад для вимірювання атмосферного тиску
  5. Повітряна оболонка Землі
  6. Шар атмосфери, у якому формується погода

Оголошеня теми та мети уроку

Отже, тема уроку – «Клімат України. Кліматотвірні чинники».

Запитання. Так які ж завдання ми будемо вирішувати сьогодні на уроці.(2 хв)

Сьогодні на уроці ми з вами будемо досліджувати клімат.

  • Визначимо, які чинники впливають на клімат України;
  • Як клімат впливає на життя та здоров’я людей;
  • Розглянемо вплив клімату на господарську діяльність людини;

 

     Гаслом нашого уроку будуть наступні слова:

                                                                                             Хвала і сонцю й непогоді,

                  Малій краплині у природі.

                                                                                        Бо все це дарувала нам

                                                                                       Святая, мудрая Земля.

                                                                                     І на поталу ворогам,

                                                                                    ЇЇ ніколи не віддам.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

 Прийом «Незакінчене речення  (2 хвилини)

1. Погода - це… (стан атмосфери в даний момент на певній території).   

2. Клімат - це… (багаторічний режим погоди)    

3. Основні показники погоди  – це….. (температура, атмосферний тиск, напрям вітру, опади, хмарність)

5. Основні кліматотвірні чинники – це…..(географічне положення місцевості, повітряні маси, підстилаючи поверхня)

6.Виділяють наступні кліматичні пояси…..(екваторіальний, 2-тропічні, 2-помірні, арктичний та антарктичний)

6. Більша частина України знаходиться у ….. (помірному кліматичному поясі)

7. Для помірно поясу характерні …..(зміна пір року)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель.  Кожного дня ідучи до школи, на роботу ми звертаємо увагу, яка на вулиці погода. У будь – якому куточку нашої планети вона різна і змінюється протягом року, сезону, певного часу.

Перегляд відеоролику «Що відбувається з нашим кліматом»

Пропоную переглянемо відеоролик «Що відбувається з нашим кліматом». Дати відповідь на проблемне запитання.

Проблемне питання «Для чого людське суспільство ретельно займається вивченням питань клімату» (5 хвилин)

Відповідь учнів:

  • Клімат – явище, яке належить до природних  умов і безпосередньо впливає на життя і здоров’я людей.
  • Клімат впливає на рослинний, тваринний світ, грунти, водні ресурси.
  • Клімат впливає нам господарську діяльність людини.
  • Неконтрольована людська діяльність веде до глобальних не тільки кліматичних змін, а й в цілому географічної оболонки.

Інформаційна хвилинка (виступ учня-випереджальне домашнє завдання)(3 хв.)

Клімат – це явище, що належить до природних умов, та безпосередньо впливає на життя та здоров’я людей. Тому з давніх-давен людина приділяла багато уваги спостереженням за погодою та її змінами. Вивченням клімату займається наука  кліматологія, значне місце якої серед географічних наук затвердив видатний український вчений Олександр Іванович Воєйков.

Клімат – один з найважливіших компонентів природного комплексу, зміна якого може призвести до зміни всього комплексу.

Для того, щоб добре розібратися у кліматі України, і вміти його характеризувати, нам необхідно пригадати те, що впливає на формування клімату.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Прийом «Словничок»   (роздатковий матеріал)(3 хв.)

  • Сонячна радіація – тепло і світло, що   випромінюється Сонцем і потрапляє на Землю
    • Сумарна радіація = Пряма+ розсіяна . Пряма сонячна радіація- радіація, що доходить до земної поверхні безпоседеньо від сонця; Розсіяна – радіація, яка була розсіяна в атмосфері та надходить на земну поверхню з усього небокраю.
    • Увібрана радіація  це сумарна радіація, увібрана земною поверхнею.
  • Альбедо – здатність поверхні або окремих тіл відображати сонячну радіацію. Розраховується за формулою: Альбедо =Відбита сонячна радіація  *100%

   Сумарна

          Вода - 5%, зелена трава – 26%, пісок 30%, сніг -85 %

  • Радіаційний баланс - різниця між сумарною радіацією  та відбитою.
  • Атмосферная циркуляція - горизонтальне переміщення повітряних мас над земною поверхнею.(Повітряні маси – великі об’єми повітря з певними властивостями –  температурою, вологістю, запиленістю. Розрізняють п’ять типів повітряних мас: полярні (арктичні та антарктичні), помірні, тропічні, екваторіальні.
  • Атмосферний фронт – перехідна зона між повітряними масами.
  • Теплий атмосферний фронт формується тоді, коли тепле повітря наступає, а холодне відступає.
  • Холодний фронт формується тоді, коли холодне повітря рухається в бік теплої повітряної маси.
  • Циклон – замкнута область із зниженим тиском у центрі та вітрами, що дмуть від окраїни до центру; у Північній півкулі проти годинникової стрілки;
  • Антициклон - замкнута область з високим  тиском у центрі та вітрами, що дмуть від центру до окраїни за годинниковою стрілкою у Північній півкулі за годинниковою стрілкою;
  • Підстилаюча поверхня сукупність природних і перетворених (змінених та створених людиною) ландшафтів на земній поверхні, що знаходяться у взаємодії з атмосферою в процесі обміну теплом і вологою

     

  1. КЛІМАТОТВІРНІ  ЧИННИКИ
  • Презентації «Кліматотвірні чинники» (заповнення схеми, під час виступу груп) (схема на дошці) (5 хв.)

                             Кліматотвірні чинники

                                                

Географічна широта місцевості  Циркуляція атмосфери    Підстилаюча поверхня

Як впливає кожен з цих чинників на клімат України розглянемо  працюючи в групах.   (роздатковий матеріал)                             

Робота в групах. Групи отримують завдання, протягом 7 хвилин, користуючись атласом, підручником готують відповідь. (Музика Чайковського «Пори року»

1 група  «Вплив сонячної радіації на клімат України».

Завдання. Дати відповіді на запитання. Відповіді представити у вигляді картосхеми на контурній карті. Показати на кліматичній карті.

 

                          Кількість сонячної радіації, Температура повітря (Північ України)

                         

 

                       Кількість сонячної радіації, Температура повітря (Південь України)

  1. Як змінюється сонячна радіація на території України?
  2. Коли найбільше надходить сонячної радіації і де саме?
  3. Коли найменше надходить сонячної радіації і де саме?Чому?
  4. Як розподіляється сонячна радіація на території Харківської області?
  1. група «Циркуляція атмосфери. Повітряні маси»

Завдання. Дати відповіді на запитання. Відповіді представити у вигляді стрілок на контурній карті. Показати на кліматичній карті

 

                             

   

     1.Які повітряні маси панують на території України?

2. Яку погоду вони приносять?

3.Які повітряні маси переважають на території України?

4. Які повітряні маси переважають на території Харківської області?

     3 група «Підстилаюча поверхня»

Завдання. Дати відповіді на запитання  Відповіді представити у вигляді таблиці. Показати на фізичній карті.

Види підстилаючою поверхні

    Вплив на клімат

 

  1. Які види підстилаючої поверхні існують?
  2. Як впливають водний та суходільний вид поверхні?,
  3. Як впливає рівнинний та гірський характер поверхні України на клімат?
  4. Як впливає підстилаючи поверхня Харківської області на клімат області?

 

1 група. (5хв)

Сонячна радіація (надходження сонячного тепла до поверхні Землі) є одним з визначальних факторів клімату. Найменші її показники на півночі України- 3500-4000 МДж/м2, найбільші -  на півдні -4700-5200МДж/м2.. Саме тому середньорічні температури повітря вищі на півдні. В Херсоні- +9,80С , Чернігові - +6,70С, Києві - +6,70, Харкові +7,60,  Більша частина сонячної радіації припадає на теплий період року, особливо на травень — вересень. Кулькість сумарної сонячної радіації та її річним ходом обумовлюється розташуванням України в помірному кліматичному поясі із чітко вираженими змінами природних явищ за порами року. Показники сумарної сонячної радіація на території Харківської області - 4000-4200 МДж/м2, Середньорічна температура у Харківській області  +7,60.

  2 група. (5 хв)

На території України переважає західне перенесення морських помірних повітряних мас з Атлантичного океану. Восени і взимку це зумовлює похмуру погоду зі снігом і туманами, відлигами або дощем, влітку – вони приносять опади. Континентальні повітряні маси з Азії приносять суху погоду: спекотну влітку і морозну взимку. Тропічні повітряні маси формуються над Середземним морем(морські) та Азією (континентальні). Морські зумовлюють теплу дощову погоду влітку і потепління взимку.

Арктичні повітряні маси, які проникають на територію України -  холодні, з низькими температурами( взимку вони приносять безхмарну і суху погоду, навесні і восени – заморозки, влітку суховії та посухи.

На території України переважають помірно-континентальні повітряні маси.  Характер атмосферної циркуляції на території України визначається частою зміною циклонів та антициклонів. Циклони надходять на територію України протягом року з заходу. Завдяки їм взимку настає відлига, випадає сніг, а влітку – дощ. Вторгнення антициклонів з Азії зумовлює взимку різке похолодання, а влітку – посушливу погоду. У середньому за рік в Україні буває 63% днів з антициклонами і 37% - з циклонами. На території Харківської області переважають помірно-континентальні повітряні маси. Опади приносять морські помірні повітряні маси  з Атлантичного океану. Арктичні повітряні маси  взимку приносять безхмарну і суху погоду, навесні і восени – заморозки, влітку суховії та посухи.

  3 група (5 хв)

Підстилаюча земна поверхня має значний вплив на погодні процеси і на клімат. Гори, височини затримують вітри, впливають на розподіл опадів. Ліси сповільнюють рух повітря в нижніх шарах атмосфери; в степу, навпаки, повітряні маси рухаються з великою швидкістю. Сніговий покрив відбиває до 94 % сонячної радіації, внаслідок чого взимку поверхня України ще більше охолоджується. Трава, грунт відбиває 26 % сонячної радіації. Значний вплив на клімат узбережної  частини  країни мають Чорне та Азовське моря. Вони викликають підвищення вологи в повітрі, зменшують коливання температури, знижують спеку влітку і морози взимку. Великі водосховища й озера, заболочені масиви, річки впливають на кліматичні умови прибережних територій. Рослинність і ґрунтовий покрив впливають на величину альбедо і поглиненої сонячної радіації. Свіжий сніг має відбивну здатність 80-90 %, а ліси, чорноземні ґрунти — лише 5-15 %. Наявність різних угідь (лісів, лук, орних земель), водойм, населених пунктів зумовлюють неоднорідності в розподілі сонячної радіації, радіаційного балансу, впливають на місцеву циркуляцію повітря. У прибережних районах на погоду впливають вітри, які дмуть з моря на суходіл і навпаки – бризова циркуляція.

Територія Харківської області рівнина, що дає змогу проникати повітряним масам різного типу. Наявність лісів, лук, орних земель, водойм, населених пунктів зумовлюють неоднорідності в розподілі сонячної радіації, впливають на місцеву циркуляцію повітря.

    Діти, а які ще чинники впливають на клімат України?

На формування місцевого клімату впливає також і господарська діяльність людини. Так, завдяки заводам, фабрикам, житловим будинкам, асфальтовим дорогам і площам температура повітря в містах вища, ніж у сільській місцевості.  Господарська діяльність приводить до забруднення атмосфери та до зміни клімату.

   Прийом Бліц – опитування.(3 хв.)

  1. Які чинники впливають на клімат України?(Географічна широта,циркуляція атмосфери, підстилаючи поверхня)

 2. Як впливає сонячна радіація на клімат України?(Найбільші показники на півдні України,тому тут найвища середньорічна температура, найменші – на півночі

 3.Як підстилаючи поверхня впливає на клімат України?(велике значення мають гори- являються бар’єром для проникнення повітряних мас різного типу)

 4. Назвати основні типи повітряних мас, які проходять над територією України (морські помірні,  арктичні, тропічні, континентальні.)

5.Чи сприятливий клімат України та Харківської області для життя та господарської діяльності населення (Клімат окремих регіонів України буде відрізнятись, але в взагалі клімат сприятливий для життя та господарської діяльності населення.

Геграфічний практикум (5 хв.)

1.Який клімат був би на території України, якби Карпатські гори:

А) займали місце Придніпровської височини;

Б) знаходилися на півночі України;

В) мали висоту 5000- 6000м;

Г) були відсутні на території України.

2.Чому на узбережжі Чорного та Азовського морів зима настає пізніше і триває менше?

Рольова гра «Я директор туристичної фірми»

  1. До вас  звернувся влітку іноземець  з проханням оформити туристичну путівку в одне із найтепліших місць України. Де б ви рекомендували іноземцю відпочити. Чому?
  2. Учні нашої школи на літніх канікулах збираються їхати в Карпати. Який одяг ви порадите їм узяти із собою? Чому?

Прийом “ Домашня заготовка (випереджальне домашнє завдання)

  • Вплив клімату на здоров’я людини
  • Прогноз який клімат буде в майбутньому.

Який висновок можна зробити з підготовлених нашими групами повідомлень?

V. Закріплення матеріалу

Ось ми з вами все зробили.

Потомились? Є ще сили?

Зараз слід поміркувати,

Що дізнались -  розказати.

  1. Прийом «Тест-контроль»  самостійна робота, взаємоперевірка  (роздатковий матеріал)

1.До основних кліматотвірних чинників належать:

a.)   сонячна радіація, характер підстилаючої поверхні, циркуляція атмосфери;

б)   фази активності Сонця, ступінь господарського освоєння території;

2.Більша частина території України розташована в кліматичному поясі:

    a)   помірному    б)  субтропічному     в)   тропічному

3.Сонячна радіація, яка безпосередньо досягає земної поверхні, називається:

а) пряма; б) сумарна; в) розсіяна.

4. Найбільший показник альбедо має ділянка, яка вкрита:

а) водою; б) зеленою травою; в) снігом.

5.Багаторічний режим погоди в даній місцевості називається:

а) клімат; б) погода; в) кліматотвірний чинник.

6.Барєром на шляху повітряних мас є:

        а) рівнини,    б) гори,  в) водойми;

7. Для більшої території України характерний тип клімату:

А) морський; б) субтропічний; в) помірно-континентальний.

8. Найбільша кількість опадів випадає в Україні випадає у:

а) у північній частині; б) у Карпатах; в) у Криму.

9. На території України переважають повітряні маси:

а) арктичні; б) тропічні;  в)помірні континентальні;

10. Кількість сумарної сонячної радіації зменшується в напрямку:

a) з півдня на північ   б)  з півночі на південь  в)      із заходу на схід

VI. Підсумок уроку.

Прийом «Роблю висновок»

А зараз давайте підсумуємо знання отримані сьогодні на уроці.

Рефлексія. Прийом «мікрофон»   Сьогодні на уроці я дізнався

2.Оцінювання результатів роботи.

VII. Домашнє завдання.

  •  Опрацювати  §19, дати відповіді на запитання;

- Завдання за вибором:  вирішити завдання  із збірника ЗНО(картки)

Середній рівень:

Восени буває короткочасне повернення теплої сонячної погоди, яке в народі називають «бабиним літом». За змістом уривку з літературного твору визначте метеорологічні ознаку «Бабиного літа»: «…ясно і сонячно, легкий вітерець погойдує павутину, ще в денному теплі ніжиться зелене й золотаве листя, а вже ніч дихає свіжістю першого приморозку…»

А. Від’ємний радіаційний баланс

Б. Вологий холодний фронт

В. Тропічний циклон

Г. Стійкий антициклон

   

  Достатній рівень:

        Оберіть відповідь, у якій поверхні розташовані за зростанням альбедо.

А. Сніг, вода, пісок, трав'яний покрив.

Б. Вода, трав'яний покрив, сніг, пісок

В. Вода, трав'яний покрив, пісок, сніг

Г. Пісок, вода, сніг, трав'яний покрив.

 

 Високий рівень

     Знайти альбедо поверхні,  якщо відомі наступні показники сонячної радіації:

     пряма 400     відбита 300      розсіяна 200

    Відповідь надайте у відсотках, з точністю до цілого числа.  

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 лютого 2020
Переглядів
8753
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку