Кліматичні умови та ресурси. Внутрішні води України
(підсумковий урок - конкурс)
Мета. Узагальнити та поширити знання учнів за даною темою; підготуватись до тематичної атестації за темами Клімат і Внутрішні води України; розвивати навики роботи із тематичними картами України (зокрема з кліматичною та фізичною), самостійну роботу учнів, увагу, мислення, пам‘ять, вміння застосувати свої знання; виховувати любов до рідної природи, бережливе ставлення до водних багатств нашої країни.
Унаочнення: кліматична карта України, фізична карта України, атласи України (8-9 кл), інформаційний стенд з додатковою літературою, конкурсні картки, олівці.
Хід уроку.
І. Організаційна хвилина.
ІІ. Вступне слово вчителя.
-
Пояснення завдань даного уроку учням
-
Розповідь про хід конкурсу
-
Відбір кращих знавців географії в класі (експерти - географії). Пояснення їхніх функцій.
ІІІ. Підготовчий етап конкурсу:
-
Учні одержують конкурсні картки, олівці, атласи України.
-
Урок поділено на кілька конкурсних завдань (етапів):
-
Перший етап. Знання учнями карти.
-
Другий етап. Тестові завдання за темою уроку.
-
Третій етап. Географічний диктант.
-
Четвертий етап. Цифровий диктант.
-
П‘ятий етап. Завдання “прогноз погоди”.
-
Шостий етап. Творче завдання.
-
Фінал конкурсу.
За ходом конкурсу слідкують експерти – географи, вони також перевіряють правильність відповідей і беруть участь у визначенні переможців.
ІV. Проведення конкурсу.
Перший етап. Учні, самостійно, готують завдання один одному: знайти на фізичній карті Україні 12 географічних об‘єктів (з вивченої номенклатури). Продовжують участь у конкурсі тільки ті учні, які правильно показали на карті 6 і більше завдань.
Другий етап. Учні відповідають на тестові завдання (6 – за темою Клімат України, 6 – на тему Внутрішні води України), які підготував вчитель. Правильні відповіді на них закриті на дошці. Після відповіді на тестові питання учні обмінюються картками і проводять взаємоперевірку своїх відповідей. Продовжують участь у конкурсі ті учні, які відповіли правильно більш як на 6 питань.
Третій етап. Вчитель зачитує 12 питань. Потрібно продовжити незакінчені речення. Обмінявшись картками учні перевіряють свої відповіді за правильними відповідями, які зачитують експерти. Продовжують участь у конкурсі ті учні, які відповіли правильно більш як на 7 питань.
Четвертий етап. Задається 12 питань, відповідь на які має бути записана у цифровому виразі. Продовжують участь у конкурсі учні, які відповіли більш як на 8 питань.
П‘ятий етап. В цьому завданні треба дати загальну характеристику клімату певної місцевості за допомогою карт атласу. На виконання завдання відведено 5 хвилин. Оцінюють цей конкурс експерти – географи з допомогою вчителя. Двоє учнів, які одержали найвищі оцінки переходять до шостого етапу.
Шостий етап. Учні повинні за певний час підготувати творчий звіт своїх знань за темою уроку. Це може бути – вірш, розповідь, текст з помилками, кросворд, ребус, загадки тощо.
V. Підсумки конкурсу.
Переможця конкурсу визначають експерти – географи та голосуванням учнів, якщо важко визначити переможця. Переможець відзначається “Почесною грамотою” і звільняється від тематичної атестації. Заохочувальні призи “Пам‘ятки - побажання” отримують найактивніші учасники конкурсу.
VІ. Домашнє завдання.
Підготуватись до тематичної атестації за темою “Клімат. Внутрішні води України”.
Тестові завдання.
-
Основними кліматотвірними чинниками є:
-
Сонячна радіація
-
Атмосферна циркуляція
-
Рельєф
-
Внутрішні води
-
Підстилаючи поверхня
-
На погодні умови в Україні вирішальний вплив мають:
-
Розташування території стосовно областей високого тиску
-
Надходження повітряних мас
-
Господарська діяльність людини
-
Тривалість дні і ночі
-
Арктичний басейн
-
Циклони влітку зумовлюють такі погодні умови:
-
Прохолоду і опади
-
Суху і жарку погоду
-
Жарку погоду
-
На розподіл липневих ізотерм на території України впливає:
-
Співвідношення суші і водних басейнів
-
Лісистість
-
Літній прогрів поверхні
-
Надходження атлантичних і арктичних повітряних мас
-
Радіаційний баланс
-
На розподіл січневих ізотерм впливає
-
Рельєф
-
Зимове охолодження поверхні
-
Сильні морози
-
Сніговий покрив
-
Прихід атлантичних повітряних мас
-
Особливості розподілу опадів на території України такі:
-
Зменшення їх сум в напрямку з півночі на південь
-
Випадання основної маси опадів у теплий період
-
Зменшення їх сум в напрямку із північного заходу на південний схід
-
Збільшення їх кількості над горами, височинами
-
Наявність снігу на всій території України
-
Найдовша річка України:
-
Дніпро; b)Дунай; c)Дністер.
-
Найбільші притоки річки Дніпро:
-
Дністер та Десна
-
Прип‘ять та Південний Буг
-
Прип‘ять та Десна
-
Річки України в основному належать до басейну стоку:
-
Середземноморського
-
Балтійського
-
Азово – Чорноморського
-
Які з названих річок не впадають у Чорне море:
-
Західний Буг
-
Молочна
-
Сал гір
-
Дністер
-
Прут
-
У яких із названих озер озерна улоговина залишкового типу:
-
Світязь
-
Донузлав
-
Сине вір
-
Найбільше озеро України:
-
Світязь
-
Сасик (Кундук)
-
Ял пуг
-
Сасик
Географічний диктант
-
До кліматотвірних чинників України належать ...
-
На території України переважає ...................... перенос повітряних мас.
-
Взимку антициклони приносять ................................................... погоду.
-
Взимку циклони приносять ........................................................... погоду.
-
Радіаційний баланс – це ...
-
Найбільша кількість сонячної радіації надходить на ...
-
До внутрішніх вод України належать ...
-
Найгустіша річкова мережа в Україні знаходиться на ...
-
Річки нашої країни живляться переважно ...
-
Озера півночі України мають в основному ................................. походження.
-
Найбільше боліт на ...
-
Найбільші канали України ...
Цифровий диктант
-
Кількість сонячної радіації в межах України становить ...
-
Середня кількість опадів на території нашої держави становить ...
-
Середні температури липня в Україні ...
-
Середні температури січня в Україні ...
-
В Україну в середньому надходить .... циклонів та ... антициклонів.
-
Найбільша кількість опадів, які випадають в Україні становить ...
-
В Україні близько .................. річок довжиною понад 10 км.
-
З них .......... мають довжину понад 100 км.
-
Довжина Дніпра в межах України становить ....
-
Дніпро – це ..... за довжиною річка в Європі.
-
На річці Дніпро збудовано ... водосховищ.
-
В межах України довжина Дунаю становить ...