Тема: Книжкова графіка. Будова книжки. Буквиця. Ілюстрація. Виготовлення мініатюрної книжечки «Моє дитинство» або «Мій родовід».
Мета: Сформувати уявлення про книжкову графіку та її складові.
Тип уроку: комбінований.
Наочні матеріали: діапроектор зі слайдами чи ілюстрації складових елементів рукописних книг, творчі роботи учнів.
Матеріали: кольоровий папір, картон, клей, ножиці, олівець, ластик, фломастери.
Техніка: лінійна графіка, витинальна графіка
Місце проведення: кабінет образотворчого (візуального) мистецтва.
Додатковий теоретичний матеріал для вчителя:
Складові книжкової графіки:
Обкладинка (оправа) – аркуш паперу, картону, що скріплює блок сторінок книги.
Суперобкладинка – аркуш паперу, що обгортає обкладинку та запобігає її пошкодженню.
Форзац – аркуш паперу, що з’єднує обкладинку з блоком сторінок книги.
Титул – заголовна сторінка книги.
Шмуцтитул – сторінка, що відокремлює два великі розділи книги.
Буквиця – велика літера на початку тексту.
Кінцівка – графічний рисунок у кінці тексту.
Заставка – графічний рисунок посередині тексту.
Ілюстрація – графічний рисунок, виконаний за мотивами одного з уривків літературного твору.
Хід уроку
І. Активізація уваги учнів
Оголошення теми та завдань уроку.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
ХІХ – ХХ ст. – це період бурхливого розвитку промислової поліграфії, яка дала змогу переважній більшості людей планети ознайомитись із надбаннями суспільства за допомогою носіїв знань книги, підручника.
У наш час із застосуванням комп’ютерної техніки ми можемо самостійно здобувати знання за напрямами, які нас цікавлять.
Над створенням книги працює багато представників різних професій – письменники, художники, фотографи, друкарі, редактори та ін. – завдяки зусиллям яких ми можемо підвищувати свій рівень знань. Видаються книги за допомогою поліграфічної техніки, що дозволяє виготовляти не один а сотні, тисячі екземплярів книг.
Але не забуваймо про те, що сучасного вигляду книга набула тільки в епоху Середньовіччя. Книги були рукописними й виготовлялись у спеціальних приміщеннях – скрип торіях. У ті далекі часи цей носій знань був доступним тільки для обмеженого кола людей: учених, імператорів, феодалів, церковних служителів тощо. Ми ж із вами щоденно користуємося надбаннями наших предків – книгою.
Запитання.
Що ж входить до складових елементів сучасної книги?
Учитель розповідає про складові книжкової графіки.
ІІІ. Перегляд наочних матеріалів
ІV. Постановка практичного завдання
Розповідь учителя.
Ось ми й ознайомилися зі складовими книги. Вона проходить довгий шлях, перш ніж дійти до читача. Це спільна праця багатьох людей задля нашого з вами духовного забезпечення. І тому ми повинні шанобливо ставитися до книги, зберігати й підтримувати її в належному стані.
Сьогодні ви перебуваєте в ролі книговидавців. Вам треба виготовити мініатюрну книжечку. На одну із запропонованих тем: «Мій родовід», «Моє дитинство».
Для плідної роботи на уроці ми з вами розділимося на творчі групи.
Розподіл класу на творчі групи.
Кожна з творчих груп повинна виконати такі завдання:
Кожна зі сторінок, титул, обкладинка книги можуть бути доповнені графічними роботами, виконаними в інших техніках, та текстовим матеріалом.
V. Виконання практичного завдання
Під час самостійної роботи творчих груп учитель допомагає вирішити проблемні ситуації, які виникають у дітей.
VІ. Домашнє завдання
Завершити деталізацію графічних робіт і оздоблення книжечки.
VІІ. Завершення уроку