Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти – 6 клас
Тема уроку. Кочів’я та городище. Село та селище.
Мета:
Очікувані результати:
● знає, як і коли сформувалися осілі спільноти;
● розуміє як відбуваються процеси взаємодії кочовиків на території України;
● показує на карті розселення кочових народів;
● усвідомлює різницю між кочовим і осілим способами життя.
Тип уроку: уроку застосування навичок та умінь.
Обладнання: Підручник «Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти» - 6 клас; І. Щупак, , роздатковий матеріал, ПК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Бліц-опитування за темою «Я і моя історія».
- Що таке «родина»?
- Що вивчає генеалогія?
- Що таке «родинна хроніка»?
- Що таке «еволюція людини»?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Порівняйте зображення. Що в них подібного і відмінного?
Отже, сьогодні ми будемо знайомитися і вчитися розрізняти кочовий і осілий способи життя.
ІV. Робота на уроці.
Кочовики - народи або племена, які не мають постійного житла та переміщуються з місця на місце.
Осілі спільноти – народи, племена, які проживають на визначеній місцевості та займаються землеробством тощо.
Розповідь вчителя. Спираючись на малюнки, можна визначити такі відмінні риси між кочовими та осілими людськими спільнотами: спосіб життя, тип житла, рівень розвитку господарства та ремесла, кількість населення, рівень соціальної організації та укладення соціальних відносин.
Кочовий спосіб життя спрощує побут і не сприяє накопиченню матеріальних цінностей. Єдиним багатством для кочовика є худоба, він зневажає землеробську працю й осілий спосіб життя. Його головними пріоритетами є простір, рух, військова звитяга й численні стада.
Археологи вважають, що кочовики могли з’явитися близько ІІ-І тис.до н.е. Саме у цей час людина винайшла залізо, навчилася виготовляти зброю.
кіммерійці |
скіфи |
сармати |
|
|
|
Виконайте завдання 4 с.34 в підручнику.
VІ.Підсумок уроку. Оцінювання.
VІ.Домашнє завдання. Прочитати параграф 10 с.30-34; підготувати есе «Скіфи на теренах України»